هر آنچه راجع به آزمون آیلتس باید بدانید

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/13

آزمون آیلتس (IELTS) یک آزمون بین المللی برای ارزیابی مهارت انگلیسی است. تنها در سال گذشته، بیش از 3 میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده اند. آیلتس، محبوب ترین آزمون بین المللی است که در موارد زیر استفاده می شود: 

•    ادامه تحصیل در خارج از کشور
•    استخدام در شرکت های بین المللی
•    مهاجرت به دیگر کشورها

نتایج آزمون آیلتس (IELTS) توسط بیش از 10000 سازمان در بیش از 140 کشور، معتبر شناخته می شود. عمده موسسات دریافت کننده آزمون آیلتس (IELTS) عبارتند از: 

•    موسسات آموزشی و دانشگاه ها
•    کارفرمایان شرکت های مختلف
•    انجمن های حرفه ای
•    دولت ها

داوطلبان با توجه به ترجیحات خود می توانند در آزمون آیلتس (IELTS) به دو صورت حضوری و غیر حضوری شرکت کنند. 
همانطور که از نام آنها پیداست، در آزمون غیر حضوری، آزمون از طریق بستر اینترنت برگزار خواهد شد. در حالی که در آزمون حضوری، داوطلبان به صورت حضوری در محل آزمون حاضر می شوند. این نوع آزمون، همان آزمون کاغذی آیلتس (IELTS) است. در حال حاضر، به علت شیوع بیماری کرونا، آزمون اینترنتی آیلتس (IELTS) محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. 
هیچ تفاوتی در محتوا، قالب یا سطح دشواری آزمون کاغذی و اینترنتی آیلتس (IELTS) وجود ندارد. بنابراین، داوطلبان باید بدون در نظر گرفتن این نکته و با نهایت دقت آزمون مناسب را انتخاب کنند. 
علاوه بر این، IELTS در دو نسخه آکادمیک (دانشگاهی) و جنرال (عمومی) برگزار می شود. داوطلبان باید با توجه به هدف خود از شرکت در این آزمون، یکی از دو ماژول آکادمیک یا جنرال را انتخاب کنند. لازم به ذکر است، برای تحصیل در کشور انگلستان، دریافت ویزا یا مهاجرت به این کشور، شرکت در آزمون تایید شده آیلتس ضروری است. 

آیلتس IELTS چیست؟

همانطور که گفتیم، یکی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی که عموما برای اهداف تحصیلی و مهاجرتی مورد استفاده قرار می گیرد؛ آزمون آیلتس (IELTS) است. 
داوطلبانی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور قصد شرکت در این آزمون را دارند باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند. در موارد دیگر، مانند مهاجرت برای زندگی، آزمون آیلتس جنرال کفایت می کند. 
 مسئولان مقاصد مهاجرتی محبوبی مانند استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلیس از نتایج آزمون آیلتس برای ارزیابی درخواست های مهاجرتی استفاده می کنند. مانند آزمون تافل (TOEFL)، چیزی به نام نمره قبولی در آزمون آیلتس (IELTS) وجود ندارد. با این حال، کشورها و موسسات مختلف، حداقل نمره خاصی را برای آزمون تافل یا آیلتس در نظر گرفته اند.
 بنابراین، لازم است داوطلبان پیش از شرکت در آزمون، اطلاعات خود در مورد حداقل نمره مورد نیازشان را کامل کنند. به طور مثال، برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا، حداقل نمره 6 الی 6.5 کفایت می کند. اما داوطلبانی که قصد دارند از طریق سیستم مهاجرت اکسپرس انتری به کانادا وارد شوند باید خود را برای اخذ نمره آیلتس حدود 8 آماده کنند. 

معنی آیلتس IELTS

شاید برای شما سوال باشد که IELTS مخفف چیست؟ کلمه IELTS مخفف International English Language Testing System است. این آزمون میزان درک و مهارت انگلیسی افرادی که قصد دارند در یک کشور انگلیسی زبان به تحصیل یا کار بپردازند را اندازه گیری می کند. آیلتس (IELTS) کاملا منطبق با استانداردهای کمبریج برگزار می شود و در آن، تمام چهار مهارت زبان آموز مورد سنجش قرار می گیرد. 

منظور از شرکت در آیلتس IELTS چیست؟

سالیانه میلیون ها داوطلب از سراسر جهان آزمون آیلتس (IELTS) را به دلایل زیر انتخاب می کنند:

آیلتس یک آزمون ضروری برای ادامه تحصیل است:

هم اکنون، هزاران دانشگاه و کالج معتبر در سراسر دنیا آماده اند تا نتایج این آزمون را به عنوان اثباتی از مهارت زبان انگلیسی داوطلب قبول کنند. 

این آزمون برای متخصصان است!

داوطلبانی که قصد دارند فرصت استخدام در یکی از نهادهای بین المللی را به دست آورند باید برای قدرتمند کردن رزومه خود در این آزمون شرکت کنند. موفقیت در آزمون آیلتس می تواند دورنمای شغلی متخصصان را بهبود ببخشد. بنابراین، اگر تحصیلات شما به پایان رسیده و قصد دارید در زمینه هایی مانند حقوق، مهندسی، حسابداری، پزشکی و ... در خارج از کشور استخدام شوید؛ خود را برای شرکت در این آزمون آماده کنید.

آیلتس آزمونی برای مهاجرت است

امروزه دولت های بیشتری برای ارائه اقامت دائم به مهاجران، تمایل دارند مدرک آیلتس (IELTS) را از آنان دریافت کنند. آزمون جنرال آیلتس، تنها آزمون غیر آکادمیک موجود برای مهاجرت به استرالیا، نیوزیلند، کانادا، انگلستان و ایالات متحده است. 

آیلتس یک آزمون کاملا منصفانه است

آیلتس (IELTS) بر روی سنجیدن توانایی های عملی زبان آموزان در برقراری ارتباط تمرکز دارد. در طول آزمون، یک ارزیابی دقیق از چهار مهارت داوطلب انجام می گیرد. درک داوطلب از زبان انگلیسی، جنبه دیگری است که در کنار دانش تخصصی وی مورد آزمایش قرار می گیرد. 
علاوه بر تمام این ها، در بخش مربوط به صحبت کردن (Speaking) داوطلبان این فرصت را خواهند داشت که در یک اتاق خصوصی  (بدون هیچ حواس پرتی) آزمون خود را بگذرانند.

انواع آزمون آیلتس IELTS - آکادمیک Academic یا جنرال General

دو نوع آزمون آیلتس (IELTS) وجود دارد:

•    آیلتس آکادمیک (دانشگاهی)
•    آیلتس جنرال (عمومی)

توجه کنید که، انتخاب انواع آزمون آیلتس باید با توجه به اهدافی که داوطلبان برای آینده دارند، انجام شود. 
آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که متقاضی ادامه تحصیلات عالی یا ثبت نام حرفه ایی در یک دانشگاه و موسسه انگلیسی زبان هستند. 
این آزمون به گونه ای طراحی شده است که ویژگی های لازم برای تحصیلات دانشگاهی را بسنجد و قضاوت کند که آیا داوطلب برای آغاز تحصیلات دانشگاهی به زبان انگلیسی آماده است یا خیر. همانطور که گفتیم، این آزمون به طور گسترده ای توسط دانشگاه ها و موسسات مختلف پذیرفته شده است. 
از طرف دیگر، آزمون آیلتس جنرال برای افرادی مناسب است که برای تحصیلات متوسطه، استخدام یا شرکت در برنامه های آموزشی به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت می کنند. همچنین، برای مهاجرت به کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلیس شرکت در این آزمون ضروری است. به طور کلی، محتوای این آزمون بر مهارت های اساسی برای ایجاد ارتباطات گسترده در اجتماع و محیط کار، تمرکز دارد. 

نحوه برگزاری آزمون آیلتس IELTS

آزمون آیلتس (IELTS) در چهار بخش برگزار می شود. هر یک از این بخش ها مهارت های زیر را ارزیابی می کنند: 

•    خواندن (Reading)
•    نوشتن (Writing)
•    شنیدن (Listening) 
•    صحبت کردن (Speaking) 

آزمون مربوط به سه مهارت شنیدن، نوشتن و خواندن در یک روز برگزار می شوند. در روز آزمون، داوطلبان باید در ساعت تعیین شده در محل برگزاری آزمون حاضر شوند. امکان بردن هر نوع وسیله مانند خودکار، پاک کن، تلفن همراه و موارد مشابه به داخل سالن برگزاری آزمون ممنوع است. 
داوطلبان می توانند از خودکار و کاغذی که مرکز برگزار کننده آزمون برای آنها گذاشته است، استفاده کنند. تمام وسایل شخصی داوطلب پیش از آزمون از او گرفته می شوند که پس از آزمون مجددا به آنها تحویل داده می شوند. 
یک نکته مهم که نباید در روز آزمون آیلتس (IELTS) فراموش شود، همراه داشتن پاسپورت است. پیش از آزمون، تمام اطلاعات گذرنامه داوطلب با اطلاعات مربوط به فرم ثبت نام وی تطبیق داده می شوند. 
همچنین، داوطلبان باید از استفاده از مواردی مانند لنز رنگی خودداری کنند تا چهره آن ها به راحتی قابل تشخیص باشد. مصاحبه آزمون آیلتس (مربوط به بخش صحبت کردن)، می تواند به انتخاب داوطلب در همان روز و یا در روزی دیگر برگزار شوند.
 توجه کنید که در روز مصاحبه، از شما عکسی گرفته می شود که در حقیقت همان عکس مدرک آیلتس (IELTS) شما خواهد بود. 

ساختار کلی امتحان آیلتس IELTS

در آزمون آیلتس، زبان آموز، تست های مربوط به گوش دادن، خواندن و نوشتن را در یک روز و بی وقفه خواهد گذراند. اما در مورد تاریخ برگزاری مصاحبه (تست صحبت کردن) انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد. 
بنابراین زبان آموز می تواند در صورت تمایل این بخش را در روز آزمون و همراه با دیگر مهارت ها بگذراند. در غیر اینصورت می تواند در تاریخ دیگری که توسط داوطلب و سنتر برگزار کننده آزمون تعیین می شود، در بخش آخر آزمون شرکت کند. 
مدت زمان آزمون آیلتس (IELTS) سه ساعت است. در جدول زیر ساختار و فرمت آزمون آیلتس و مدت زمانی که به هر بخش تخصیص داده شده را شرح داده ایم:

 

داوطلب باید به چهار فایل صوتی گوش دهد و سپس به سوالات پاسخ دهد. صداهای ضبط شده همه لهجه بومی انگلیسی دارند. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده 30 دقیقه است.

تست شنیدن (Listening) آیلتس

مدت زمان: 30 دقیقه

در بخش خواندن آزمون آیلتس، داوطلبان باید به 40 سوال پاسخ دهند. متن های مربوط به این بخش به طور اختصاصی برای ارزیابی مهارت خواندن زبان آموز طراحی شده اند.

تست خواندن (Reading) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در این بخش، زبان آموز ملزم است که در مورد دو موضوع، نقطه نظر و دیدگاه خود را بیان کند. این موضوعات در آزمون های آکادمیک و جنرال متفاوت هستند.

تست نوشتن (Writing) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، مهارت های گفتاری داوطلب مورد ارزیابی قرار می گیرند. این مرحله، در سه بخش اجرا و ثبت می شود.

تست صحبت کردن (Speaking) آیلتس

مدت زمان: 11 الی 14 دقیقه

 

اعتبار آزمون آیلتس IELTS

نتایج آزمون آیلتس (IELTS)، 13 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون به داوطلب ارائه می شوند. به طور کلی، نتیجه آزمون آیلتس به مدت 2 سال معتبر خواهند بود. البته در شرایط خاصی، برخی متغیرها می توانند بر مدت زمان اعتبار مدرک آیلتس (IELTS) تاثیر بگذراند. 
علت تعیین این محدوده 2 ساله این است که دریافت کنندگان این مدرک مطمئن باشند زبان آزمون همچنان مهارت های خود را حفظ کرده و آنها را فراموش نکرده است. پیشنهاد می شود که همیشه با موسسات یا کشور مقصد درباره مدت زمان اعتبار این مدرک، مشورت کنید. 

آزمون آیلتس IELTS اینترنتی است یا کاغذی؟

در حال حاضر، به دلیل گسترش ویروس کرونا و سهولت شرکت در این آزمون، امکان شرکت در آزمون اینترنتی آیلتس (IELTS) نیز وجود دارد. در نتیجه، اینکه داوطلب در کدام شکل از آزمون آیلتس (IELTS) شرکت کند، کاملا به انتخاب او بستگی دارد. 
لازم به ذکر است که هیچ تفاوتی میان ساختار، محتوا و حتی نوع سوالات آزمون اینترنتی و کاغذی آیلتس (IELTS) وجود ندارد. مدارک هر دو شکل از آزمون نیز از اعتبار یکسانی برخوردار هستند. 

 

هر آنچه راجع به آزمون آیلتس باید بدانید

آیا آزمون آیلتس در ایران برگزار می شود؟

در حال حاضر، آزمون آیلتس تحت نظارت سازمان سنجش در ایران برگزار می شود البته، برگزاری آزمون توسط موسسات دارای مجوز از طرف سازمان آموزش و پرورش نیز انجام می گیرد.

نحوه ثبت نام در آزمون آیلتس چگونه است؟

برای ثبت نام در آزمون آیلتس باید به وب سایت رسمی شرکت برگزار کننده آزمون به آدرس زیر مراجعه کنید:

وب سایت رسمی ثبت نام در آزمون آیلتس

با ورود به سایت و انتخاب کشور ایران می توانید تاریخ مورد نظر برای شرکت در آزمون آیلتس را انتخاب کنید. سپس نوع آزمون آیلتس (آکادمیک یا جنرال) را انتخاب کرده و پس از پرداخت هزینه آزمون آیلتس، ثبت نام شما تکمیل خواهد شد.        

حد نصاب نمره قبولی در آزمون آیلتس چقدر است؟

مهارت داوطلبان با طور کلی در این آزمون سنجیده می شود و نمره آزمون آیلتس از ۰ تا ۹ به هر داوطلب ارائه می شود. حدنصاب مشخصی برای قبولی در آزمون آیلتس وجود ندارد اما به بطور کلی می توان گفت نمره 6.5 تا 7 حداقل نمره مورد پذیرش دانشگاه های مختلف است.

تاریخ اعلام نتایج آزمون آیلتس

نتایج آزمون آیلتس حدود 11 روز تا دو هفته بعد از برگزاری آزمون اعلام می شود. به محض اینکه نتایج در حساب کاربری شما اعلام شود ایمیلی به شما ارسال خواهد شد تا از اعلام نتیجه آزمون خود مطلع شوید.

اعتبار آزمون آیلتس چند سال است؟

مدت زمان اعتبار مدرک آیلتس، دو سال است البته برخی از شرکت ها یا دانشگاه ها مدت زمان اعتبار بیشتری را برای این مدرک در نظر می گیرند.

هزینه آزمون آیلتس

هزینه آزمون آیلتس برای شرکت کنندگان از ایران توسط موسسه IDP که مسئول برگزاری آزمون آیلتس در ایران است، 220 دلار تعیین شده که متقاضیان می توانند این مبلغ را از طریق سایت رسمی موسسه IDP هنگام ثبت نام در آزمون آیلتس یا از طریق موسسه برگزار کننده، پرداخت کنند.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!