هر آنچه راجع به آزمون تافل آی بی تی باید بدانید

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/06

تافل TOEFL چیست؟

تافل TOEFL یکی از آزمون های استاندارد زبان انگلیسی است که توسط شرکت برگزارکننده آزمون تحصیلی (Educational Test Services) یا ETS برگزار می شود و نتیجه آن تقریبا در تمام کشورها معتبر است. 
ETS یک سازمان خصوصی است که آزمون تافل را طراحی و برگزار می کند. نمره آزمون تافل که توسط ETS تعیین می شود برای بسیاری از دانشگاههای سراسر کشور و همچنین شرکت‌هایی که قصد استخدام کارمندان خارجی را دارند، معتبر شناخته می شود.
تافل TOEFL و آیلتس IELTS دو تست مشهور سنجش زبان انگلیسی برای افراد غیر بومی هستند که هدف از برگزاری آن ها ارزیابی ۴ مهارت زیر

1.    مهارت خواندن (Reading Comprehension)
2.    مهارت شنیداری (Listening Comprehension)
3.    مهارت گفتاری (Speaking Comprehension)
4.    مهارت نوشتاری (Writing Comprehension)

بر اساس استاندارد هایی است که برای این آزمون ها مشخص شده است.
داشتن این مهارت ها برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دارند و یا کارمندانی که قصد دارند در شرکتهای خارجی استخدام شوند، ضروری است. این آزمون مشخص می کند که آیا آنها از مهارت کافی برای پذیرفته شدن در آن دانشگاه یا استخدام در شرکت مورد نظر برخوردارند یا خیر.
تافل IBT یا تافل اینترنتی آزمونی است که از طریق تست آنلاین برگزار می شود و در حال حاضر شرکت کنندگان از کشورهای سراسر جهان می توانند در آزمون اینترنتی تافل شرکت کنند.

معنی تافل TOEFL

تافل TOEFL به معنای "آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی" است این کلمه اختصاری اصطلاحا به آزمون زبان انگلیسی برگزار شده توسط شرکت ETS گفته می شود که در اکثر کشورهای جهان به عنوان یک آزمون معتبر شناخته می شود. در این آزمون مهارت شرکت کنندگان غیربومی در شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی سنجیده می شود.

تافل TOEFL مخفف چیست؟

TOEFLمخفف Test of English as a Foreign Language است و به عنوان آزمون بین المللی سنجش مهارت زبان انگلیسی شناخته می شود. در این آزمون، چهار مهارت اصلی 

1.    مهارت خواندن (Reading Comprehension)
2.    مهارت شنیداری (Listening Comprehension)
3.    مهارت گفتاری (Speaking Comprehension)
4.    مهارت نوشتاری (Writing Comprehension)

با سوالات استانداردی ارزیابی شده و نتیجه آن به صورت نمره ای از 0 تا 120 (نمره هر مهارت از 0 تا 30 کسب می شود.) به هر شرکت کننده داده می شود که دو سال هم اعتبار دارد.

منظور از تافل TOEFL چیست؟

منظور از تافل TOEFL ، آزمون زبان انگلیسی برای سنجش مهارت های زبان انگلیسی است که بیش از ۶۰ سال از برگزاری آن توسط سازمان ETS  میگذرد.
هدف از برگزاری این آزمون، ارزیابی دانشجویان یا کارمندانی است که قصد دارند رویایی ادامه تحصیل یا ادامه کار در خارج از کشور خود را به حقیقت تبدیل کنند. آنها با گرفتن نمره حد نصاب در این آزمون می توانند پذیرش دانشگاه یا شرکت های خارجی را برای ادامه تحصیل یا کار دریافت کنند.

فرمت جدید و قدیم تافل TOEFL

فرمت جدید آزمون تافل TOEFL که به آن تافل اینترنتی (Internet-based test) یا تافل IBT می گویند، از سال ۲۰۰۵ برگزار می شود. این فرمت جدید آزمون تافل جایگزین فرمت قدیم آزمون تافل کامپیوتری (CBT) یا آزمون‌ تافل کاغذی (PBT) یعنی (Paper-based test) شده است. 
هرچند آزمون تافل PBT همچنان برگزار می شود اما با توجه به اینکه استفاده از اینترنت بسیار فراگیر شده و علاوه بر این، برگزاری آزمون به صورت اینترنتی موجب صرفه جویی در زمان و هزینه شرکت کنندگان و سازمان برگزار کننده تست تافل می شود، سیاست اصلی ETS منسوخ کردن سایر روش های برگزاری تست تافل است.
فرمت جدید تافل IBT در سال ۲۰۰۵ در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار شد و به علت استقبال گسترده شرکت‌کنندگان از فرمت جدید آزمون تافل،  شرکت در آزمون تافل اینترنتی (IBT) در سال ۲۰۰۶ برای کشورهای سراسر جهان امکان‌پذیر گشت.
فرمت قدیم تافل کامپیوتری CBT از سپتامبر ۲۰۰۶ برگزار نمی شود و نتایج آن نیز دیگر معتبر نیستند.
در فرمت قدیمی برگزاری آزمون تافل TOEFL ، تعداد متقاضیان بسیار بیشتر از صندلی های هر آزمون بود. به همین علت، متقاضیان باید منتظر می ماندند تا بعد از چند ماه نوبت آنها برای تست تافل کاغذی فراهم شود اما در فرمت جدید آزمون تافل، حداکثر طی چهار هفته آزمون برای هر متقاضی به صورت اینترنتی برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون تافل TOEFL

نحوه برگزاری آزمون تافل IBT

نحوه برگزاری آزمون تافل IBT، به این صورت است که طی ۴ ساعت و در چهار بخش انجام می گیرد. هر بخش یکی از مهارت های اصلی زبان انگلیسی را ارزیابی می کند:

1.    مهارت خواندن (Reading Comprehension)

این بخش شامل سوالات مربوط به سه تا چهار متن است که هر کدام حاوی حدود ۷۰۰ کلمه با ۱۰ سوال می باشد. متن های ریدینگ موضوعات عمومی هستند و می توان بسیاری از آنها را در کتاب های دبیرستان یا کالج مطالعه کرد. 
در این مقالات باید مفهوم کلی متن درک شده و سپس شرکت کنندگان باید به سوالات مربوطه در خصوص 

•    ایده ها، 
•    جزئیات، 
•    اطلاعات اصلی، 
•    وارد کردن کلمه به یک جمله ناقص، 
•    معنی کلمات مشابه، 
•    هدف از هر پاراگراف
•    و یا ایده کلی متن می شود، 

پاسخ بدهند.
در فرمت جدید آزمون تافل IBT باید جداول یا خلاصه پاراگراف ها نیز کامل شود. نیازی به دانش و آگاهی نسبت به مبحثی که در متن ریدینگ مطرح شده وجود ندارد و تمام اطلاعات لازم در خود متن ریدینگ در احتیار آزمون دهندگان قرار می‌گیرد.

2.    مهارت شنیداری (Listening Comprehension)

بخش لیسنینگ آزمون تافل TOEFL شامل سوالاتی است که در مورد دو یا سه مصاحبه و ۵ تا ۷ لکچر مطرح می‌شود معمولاً برای هر مصاحبه، ۵ سوال و برای هر لکچر ۶ سوال مطرح می شود.
مصاحبه ها دو و نیم تا سه دقیقه هستند، در حالیکه لکچر ها ۴.۵ تا ۵.۵ دقیقه زمان می برند. معمولاً مکالمات بین یک دانشجو با استاد یا یک ارائه دهنده خدمات  دانشگاهی انجام می گیرد. 
لکچر ها هم بخشی از یک مقاله دانشجویی هستند که فهم آن ها نیازی به دانش قبلی یا پیش زمینه ای ندارد.
 هر مکالمه یا لکچر فقط یکبار شنیده می شود و آزمون دهندگان می توانند در حین شنیدن لیسنینگ نوت بردارند و برای پاسخ دادن سوالات، به نوشته های خود مراجعه کنند. 
سوالات لیسنینگ بر این اساس طراحی می‌شوند که شرکت کنندگان مفهوم اصلی، جزئیات کامل، اصطلاحات، رابطه بین ایده ها، سازماندهی اطلاعات و هدف سخنران را درک کرده باشند.

3.    مهارت گفتاری (Speaking Comprehension)

متقاضیان در بخش اسپیکینگ آزمون تافل TOEFL باید چهار Task زیر را انجام دهند:

بخش مستقل: Task 1
بخش ادغام شده:  Task 2, 3, 4

در بخش مستقل، شرکت‌کنندگان به سوالاتی درباره موضوعات خانوادگی پاسخ می دهند تا توانایی و مهارت صحبت کردن آنها برای بیان واضح و شفاف منظورشان ارزیابی شود.
در بخش ۲ تا ۴، شرکت کنندگان یک پاراگراف کوتاه را می‌خوانند و به یک لکچر یا یک مکالمه درباره زندگی دانشجویی گوش می دهند. سپس باید به سوالات ترکیبی با اطلاعات مناسبی که از متن خوانده شده یا مکالمه به دست آورده‌اند، پاسخ بدهند. 
در این بخش آزمون دهندگان می توانند از متنی که خوانده اند یا صحبت هایی که می شنوند، نت بردارند سپس به آنها در زمان کوتاهی دادهه می‌شود تا صحبت‌های خودشان را آماده کنند. 
صحبت های آنها به صورت دیجیتالی ضبط می شود و و از طریق شبکه نمره دهی آنلاین  ETS به نام OSN برای ارزیابی به ۳ تا ۶ ممتحن به صورت همزمان ارسال می شود.

4.    مهارت نوشتاری (Writing Comprehension)

در بخش رایتینگ آزمون تافل TOEFL ، مهارت شرکت‌کنندگان در نوشتن آکادمیک ارزیابی می شود که شامل دو Task است:

•    یک Task مستقل 
•    یک Task ادغام شده

در بخش ادغام شده، شرکت کنندگان متنی را می خوانند و سپس به یک گوینده که درباره آن توضیحاتی ارائه می دهد، گوش می کنند. آنها باید خلاصه ای درباره نکات مهم متنی که شنیده اند بنویسند و سپس توضیح بدهند که این مبحث شنیداری چه ارتباطی با نکات مهم پاراگرافی که خوانده‌اند، دارد.
در بخش مستقل، شرکت کنندگان باید مقاله ای درباره عقیده خودشان یا انتخابی که دارند، بنویسند و در آن خصوص توضیح بدهند. این توضیحات باید در زمینه تجزیه و تحلیل سوالی که از آنها پرسیده شده، باشد یا به انتخابی که باید درباره موضوعی داشته باشند، مرتبط شود. 
این پاسخ ها به ETS OSN ارسال می شود و توسط سه  ممتحن مختلف ارزیابی خواهد شد.
گاهی اوقات در صورتی که بخش اضافه ای به یکی از موارد بالا اضافه شود، آن بخش هنگام تصحیح کردن، نادیده گرفته خواهد شد اما شرکت کنندگان دقیقا نمی دانند که از بخش های موجود در آزمون تافل، کدام یک نادیده گرفته می‌شود. بنابراین، باید زمان کافی برای پاسخگویی تمام سوالات اختصاص دهند. 
به عنوان مثال، اگر در بخش ریدینگ چهار متن وجود داشته باشد، یکی از آنها تصحیح نخواهد شد اما مشخص نیست که کدام یک از ۴ ریدینگ، مورد اضافه در نظر گرفته شده است. پس شرکت کنندگان باید به سوالات هر چهار متن در زمان تعریف شده پاسخ بدهند.

نحوه برگزاری آزمون تافل کاغذی

آزمون TOEFL PBT، زمانی که آزمون اینترنتی در دسترس نباشد، به عنوان آزمون رسمی تافل شناخته می شود. این آزمون حاوی همان مراحل آزمون اینترنتی به جز اسپیکینگ است و نمره هر بخش به طور جداگانه برای شرکت‌کنندگان تعیین می‌شود و نمرات با همدیگر جمع نمی‌شوند.
با توجه به اینکه تا سال ۲۰۱۷ این آزمون هنوز در برخی از کشورها برگزار می‌شد و مدت اعتبار آن نیز ۲ سال بود بهتر است با فرمت برگزاری آزمون تافل قدیمی نیز آشنا شوید:

لیسنینگ ۳۰ تا ۴۰ دقیقه

بخش لیسنینگ آزمون تافل TOEFL کاغذی شامل سه قسمت می شود.

•    اولین قسمت حاوی 30 سوال درباره چند مکالمه کوتاه است.
•    بخش دوم، 8 سوال را شامل می شود که مکالمات طولانی تری در آنها انجام می گیرد.
•    بخش آخر نیز ۱۲ سوال درباره لکچر ها یا صحبتهای یک سخنران است.

سوالات سخت تر نمراتشان دو برابر است.

توضیحات نوشتاری و ساختاری ۲۵ دقیقه

در بخش توضیحات نوشتاری و ساختاری آزمون تافل TOEFL کاغذی ، ۱۵ تمرین به صورت جملاتی که باید با کلمه صحیح کامل شوند و ۲۵ تمرین که باید خطاهای موجود در آنها گرفته شود، پرسیده می شود. 
سوالات سخت تر نمراتشان دو برابر است .

بخش ریدینگ ۵۵ دقیقه

بخش ریدینگ آزمون تافل TOEFL کاغذی شامل ۵۰ سوال درباره متن های ریدینگ می‌شود که سوالات سخت‌تر نمره شان دو برابر است.

رایتینگ ۳۰ دقیقه

TOEFL PBT شامل یک آزمون رایتینگ است که به آن آزمون انگلیسی نوشتاری  TWEمی‌گویند. در این بخش شرکت‌کنندگان باید مقاله‌ای که حدوداً حاوی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه باشد را درخصوص موضوعی که از آنها سوال می شود، بنویسند.

آیا آزمون تافل در ایران برگزار می شود؟

آزمون تافل TOEFL در طول سال چندین بار برگزار می‌شود و حدود ۴۵۰۰ مرکز در ۶۵ کشور جهان این آزمون را برگزار می کنند. پس به راحتی می توانید نزدیکترین مرکز آزمون تافل به خودتان را پیدا کنید و در زمان مشخص شده در آزمون تافل IBT شرکت کنید. 
برای پیدا کردن نزدیکترین مرکز برگزاری آزمون تافل می توانید به وب سایت رسمی تافل مراجعه کنید که آدرس مراکز آزمون در آن مشخص شده است.
مشاهده مراکز مجاز برای برگزاری آزمون تافل در ایران

 

هر آنچه راجع به آزمون تافل آی بی تی باید بدانید

حد نصاب نمره قبولی در آزمون تافل چقدر است؟

حد نصاب نمره قبولی در آزمون تافل TOEFL باید توسط دانشگاه یا شرکتی که قرار است در آن ادامه تحصیل بدهید و یا کار کنید، تعیین شود. بنابراین، پیش از اینکه برای آزمون تافل ثبت نام کنید حتما مطمئن شوید که دانشگاه یا شرکت خارجی، نتایج آزمون تافل را قبول دارد.
در مرحله بعد شما باید مرکز برگزاری آزمون تافل را انتخاب کنید و زمانی که نتیجه به دستتان رسید می توانید به مدت دو سال از اعتبار آن استفاده کنید. با توجه به اینکه شرکت در آزمون تافل، هزینه تقریباً زیادی به شما تحمیل می کند، زمانی تصمیم به شرکت در آزمون تافل بگیرید که واقعاً به آن نیاز دارید.

ساختار کلی امتحان تافل TOEFL

ساختار کلی آزمون تافل آی بی تی (TOEFL iBT)

یک بخش ریدینگ ۶۰ تا ۱۰۰ دقیقه که شامل ۳۵ متن می شود و ۱۲ تا ۱۴ سوال مربوط به هر کدام از متن های ریدینگ باید پاسخ داده شود.
یک بخش لیسنینگ بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه که شامل شش تا نه متن می‌شود و 5 تا ۶ سوال مربوط به هر متن باید پاسخ داده شود.
یک بخش اسپیکینگ که ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و شامل ۶ بخش شنیداری مختلف است.
بخش رایتینگ که ۵۰ دقیقه زمان دارد و شامل دو سوال است که هر کدام از آنها باید به طور کامل پاسخ داده شود

ساختار کلی آزمون تافل کاغذی (TOEFL PBT)

یک بخش لیسنینگ بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه که حاوی ۳ قسمت است.
یک بخش توضیح نوشتاری و ساختاری که ۲۵ دقیقه زمان می‌برد و شامل ۱۵ جمله است که باید کامل شود و ۲۵ نمونه که باید خطاهای آن مشخص شود.
یک بخش ریدینگ که ۵۰ دقیقه زمان می برد و شامل پاسخگویی به ۵۰ سوال درباره متن های خوانده شده است.
یک بخش رایتینگ که ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. در این بخش شرکت کنندگان باید متنی شامل ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه را بنویسند.
اصلی ترین تفاوت بین ساختار کلی آزمون تافل TOEFL اینترنتی و کاغذی در بخش اسپیکینگ آزمون است که در تافل کاغذی با بخش توضیحات نوشتاری و ساختاری جایگزین شده است.

تاریخ اعلام نتایج آزمون تافل

زمان اعلام نتایج آزمون تافل TOEFL اینترنتی (iBT) حدود یک هفته بعد از برگزاری این آزمون است. درحال حاضر نتایج تمام نوبت های برگزار شده آزمون تافل در سال میلادی جاری به شرکت کنندگان اعلام شده است.

اعتبار آزمون تافل TOEFL

اعتبار آزمون تافل TOEFL دو سال است. بنابراین، اگر به عنوان مثال در تاریخ اول می سال ۲۰۱۷ آزمون تافل را داده‌اید، نمرات آن تا اول می ۲۰۱۹ معتبر خواهد بود.    

هزینه برگزاری آزمون تافل TOEFL

هزینه آزمون تافل TOEFL در کشورهای مختلف، متفاوت است. همچنین با توجه زمانی که برای آزمون ثبت نام می کنی می‌تواند متفاوت باشد. در حال حاضر هزینه برگزاری آزمون تافل در ایران ۲۵۵ دلار است اما اگر کمتر از یک هفته به برگزاری آزمون باقی مانده باشد برای ثبت نام باید ۴۰ دلار هزینه بیشتری پرداخت کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!