هر آنچه راجع به آزمون جی آر ای باید بدانید

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/15

آزمون جی آر ای GRE یک آزمون علمی و بین المللی کاملا معتبر است که به منظور سنجش سطح توانایی علمی داوطلبانی برگزار می شود که هدفشان رفتن به دانشگاه های معتبر در سراسر دنیا از جمله دانشگاه های آمریکا و کانادا است. لازم به ذکر است مقطع تحصیلی این متقاضیان تحصیل در رده کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. 
منظور و هدف اصلی برگزاری آزمون gre که توسط موسسه ETS انجام می شود، سنجش تخصصی توانایی و مهارت های سه گانه دانشجویان متقاضی است. گفتنی است آزمون تافل نیز توسط همین موسسه برگزار می شود که در آن میزان مهارت دانشجویان به زبان انگلیسی سنجیده می شود. 
در آزمون GRE، مهارت های سه گانه زیر ارزیابی می شود:

•    مهارت های تحلیل زبان
•    مهارت های تحلیل ریاضی و انجام محاسبات ریاضی
•    مهارت های تحلیل نوشتاری

جی آر ای GRE چیست؟

آزمون جی آر ای GRE یک آزمون ورودی برای سنجش مهارت ها و تخصص دانشجویان متقاضی ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های سراسر دنیا به خصوص در رشته های مختلف مهندسی است. 
بسیاری از دانشجویان مخصوصا دانشجویان کشور آمریکا و کانادا نمره اکتسابی خود را از این آزمون یک نوع مدرک به جهت پذیرفته شدن در این دانشگاه ها می دانند. اشخاصی که در رشته های حقوق و پزشکی قصد ادامه تحصیل  دارند از انجام این آزمون معاف هستند و باید آزمون های دیگری را بگذرانند.

معنی جی آر ای GRE

جی آر ای GRE به معنای آزمونی است که نمره آن مشخص می کند که دانشجویان صلاحیت و مهارت های لازمه را جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه های آمریکا و کانادا را دارند یا خیر. 
در حقیقت برای پذیرش در این دانشگاه ها، نمره کسب شده توسط فرد آزمون دهنده باید در محدوده رنج مشخص شده توسط آن دانشگاه باشد. 
در دیگر کشورها نیز این احتمال وجود دارد که نمره این آزمون به کارتان بیاید اما آمریکا و کانادا شرط اصلی ورودی را نمره آزمون جی آر ای GRE قرار داده اندست پس اگر قصد ادامه تحصیل را در این دانشگاه ها دارید باید نمره قابل توجه و بالایی را کسب کنید.

جی آر ای GRE مخفف چیست؟

جی آر ای GRE را می توان یک نوع آزمون در سطح بین المللی دانست که نام آن بر گرفته شده از کلمات Graduate Records Examination و به معنای آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی است و توسط موسسه ETS صورت می گیرد. 
این آزمون که تا 5 سال دارای اعتبار است، برای ارزیابی میزان استنتاج متون علمی سخت و دشوار برگزار می شود و هر شخصی که موفق به کسب نمره بالایی از این آزمون شود، می تواند در دانشگاه های معتبر آمریکا و کانادا ادامه تحصیل دهد.

منظور از جی آر ای GRE چیست؟

جی آر ای GRE را می توان یک نوع آزمون به حساب آورد که به وسیله آن میزان مهارت های افراد در زمینه های استدلال کمی و محاسبات ریاضی، استدلال کیفی و درک مطلب و مقاله نویسی و همچنین نوشتاری مورد سنجش قرار می گیرد. 
این آزمون در اکثر شهرهای ایران به صورت منظم و در سال در بسیاری از موسسات معتبر برگزار می شود و افرادی که در این آزمون موفق به کسب نمره بالا شوند، می توانند در سایر دانشگاه های دنیا به ادامه تحصیل بپردازند.

انواع آزمون جی آر ای: فرق جی آر ای GRE سابجکت Subject و جنرال General

به طور کلی آزمون GRE در دو نوع کلی برگزار می شود:

آزمون جی آر ای GRE سابجکت

آزمون جی آر ای GRE سابجکت بیشتر میزان دانش و مهارت متقاضیان را در زمینه مفاهیم آکادمیک مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در حقیقت دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های خاصی را دارند باید علاوه بر آزمون جی آر ای جنرال در آزمون حی آر ای سابجکت نیز شرکت کنند.
رنج نمره در آزمون جی آر ای GRE سابجکت  بین 200 تا 990 است و عمده ترین تفاوت آن با آزمون نوع جنرال، تفاوت در نحوه برگزاری آن است. 
آزمون جی آر ای GRE سابجکت  تنها به صورت کاغذی و در سه مرحله برگزار می شود و دارای نمره منفی نمی باشد.
بخش سابجکت از آزمون جی آر ای GRE شامل موارد و موضوعات زیر است:

•    موضوع زیست شناسی
•    موضوع شیمی
•    موضوع ادبیات انگلیسی
•    موضوع ریاضیات
•    موضوع فیزیک
•    موضوع روانشناسی

در مورد موارد درج شده در بالا باید بگوییم که موضوع زیست شناسی دانش دانشجو را در زمینه زیست محیطی و مراحل تکمیل آن، زیست سلولی ملکولی و همچنین زیست پزشکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. 
در مورد موضوع شیمی این آزمون دانشجو را در زمینه مهارت در زمینه شیمی آلی، فیزیکی و همچنین معدنی مورد ارزیابی قرار می دهد. 
در مورد موضوع ادبیات انگلیسی متقاضی بایستی درک ادبی نسبت به ادبیات کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا داشته باشد.
در زمینه های دیگر یعنی ریاضیات، فیزیک و روانشناسی نیز دانشجو باید به ترتیب دارای مهارت های محاسباتی، آماری، فیزیک آزمایشگاه و اتمی، جامعه شناسی و غیره باشد.

چه کسانی در آزمون GRE سابجکت شرکت می کنند؟

1.    داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های خاصی را دارند که برای ورود به دانشگاه ملزم به گذراندن این آزمون علاوه بر آزمون GRE جنرال هستند.
2.    داوطلبانی که قصد پذیرش در دانشگاه های سطح بالا را دارند.
3.    دانشجویانی که در برخی از دروس اختصاصی خود نمرات پایینی گرفته اند.

آزمون جی آر ای GRE جنرال

اما منظور از آزمون جنرال متداول ترین نوع از آزمون GRE می باشد که اکثر دانشگاه های جهان از جمله آمریکا و کانادا نمره کسب شده در آن را معیاری برای پذیرش دانشجویان قرار داده است. دانشجویان در مقاطع کارشناسی و دکترا می توانند در این آزمون شرکت کرده و پذیرفته شوند. 
آزمون جی آر ای GRE جنرال به صورت هفتگی در موسسات معتبر ایرانی برگزار می شود و این که بر خلاف آزمون سابجکت، دارای نمره منفی است.
آزمون جی آر ای GRE جنرال شامل سه بخش زیر است: 

•    لغات
•    ریاضیات 
•    تحلیل 

بخش لغات این توانایی را از شما می طلبد که بتوانید معنی تمامی واژه و جمله های موجود را به درستی درک کنید و ارتباط بین را آن ها متوجه شوید و این که ممکن است بخش از یک متن را حذف کنند و شما بایستی آن متن را کامل کنید. 
بخش دیگر از آزمون جی آر ای GRE جنرال مربوط می شود به ریاضیات که برای انجام آن دانشجو بایستی  با کمک جبر و هندسه و ... به حل مسائل ریاضی بپردازد.
بخش آخر از این آزمون همان بخش تحلیلی است و دانشجو باید توانایی قدرت درک و حل مسئله داشته باشد و به آن پاسخ دهد.

نحوه ثبت نام در آزمون GRE

برای ثبت نام در آزمون GRE باید به وب سایت رسمی ETS مراجعه کرده و پس از ورود به بخش آزمون GRE، در آنجا یک حساب کاربری بسازید.
پس از وارد کردن اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و شماره تماس، حساب کاربری شما با یک نام کاربری و پسورد ایجاد می شود.
پس از اینکه با این نام کاربری وارد سایت شوید می توانید مراحل ثبت نام در آزمون و پرداخت هزینه را طی کنید و با استفاده از ووچرهایی که از سایت های معتبری مانند سازمان سنجش خریداری کردید، پرداخت را انجام داده و زمان و مکان برگزاری آزمون را نیز تعیین کنید.

نحوه برگزاری آزمون جی آر ای GRE

آزمون جی آر ای GRE یا به صورت کاغذی PBT و یا مانند آزمون تافل IBT به صورت اینترنتی برگزار می شود. بر خلاف باور عموم که فکر می کنند تفاوت هایی در میزان سطح آسانی یا سختی این دو روش آزمون وجود دارد، هیچ مدرکی وجود ندارد که مشخص کند آزمونی از نوع دیگر سخت تر یا آسان تر است.
 البته بهتر است بدانید که آزمون جی آر ای GRE سابجکت تنها به صورت PBT یا کاغذی برگزار می شود اما آزمون جی آر ای GRE جنرال هم به صورت کاغذی PBT و هم اینترنتی IBT برگزار می شود. 
لازم به ذکر است که دانشجویان پس از انجام آزمون طی یک تا دو هفته یک ایمیل دریافت خواهند کرد که می توانند نتیجه دریافتی خود را از این آزمون مشاهده کنند.
همچنین محل برگزاری آزمون در ایران در حدود 9 موسسه در سراسر کشور برگزار خواهد شد لازم است که دانشجویان از قبل، منابع اطلاعاتی را که در اکثر وب سایت ها موجود می باشد را مطالعه کنند تا بهتر با نحوه برگزاری آزمون آشنا شوند.

مدت زمان برگزاری آزمون GRE

به طور کلی می توان گفت که چیزی مابین 3 تا 4 ساعت مدت زمانی است که این آزمون برای برگزاری کامل می طلبد و بدون محاسبه زمان استراحت در این آزمون و از زمانی که شروع آزمون اعلام می شود شاید چیزی در حدود 3 ساعت و 45 دقیقه زمان ببرد. 
البته قبل از برگزاری آزمون جی آر ای، داوطلبان باید یک سری اطلاعات شخصی را وارد کامپیوتر کند که زمان جداگانه ای را مختص وارد کردن این اطلاعات قرار داده اند.

ساختار کلی امتحان جی آر ای GRE

 

بخش های آزمون GRE

موضوع سوالات

 

مدت زمان

نمره اکتسابی

 

بخش استدلال کمی و ریاضیات

جبر،

هندسه،

تجزیه و تحلیل داده ها

 

از دو سری سوال ۲۵ تایی تشکیل شده و برای هر بخش 35 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

بین 130 تا 170

 

بخش استدلال کیفی و درک زبانی

سوالات این بخش شامل عناوین:

Text Completion

Sentence Equivalence

Reading Comprehension

 

از دو سری سوال 5 گزینه ای تشکیل شده و برای هر بخش 30 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

بین 130 تا 170

 

بخش نوشتاری تحلیلی

داوطلب باید در مورد موضوع داده شده مقاله تحلیل بنویسد.

 

بخش اول:

بخش Issue معادل ۴۵ دقیقه

بخش دوم:

بخش Argument معادل ۳۰ دقیقه زمان

 

بین 0 تا 6

 

 

اعتبار آزمون جی آر ای GRE

آزمون جی آر ای GRE چه در نوع سابجکت برگزار شود و چه در نوع جنرال، دارای 5 سال اعتبار خواهد بود. این آزمون بین المللی در تمامی کشورها دارای اعتبار زیادی است تا جایی که برخی کشورها همانند آمریکا نمره اکتسابی آن را به عنوان یک مدرک اصلی جهت ورود دانشجویان به دانشگاه می داند.

 

هر آنچه راجع به آزمون جی آر ای باید بدانید

آیا جی آر ای GRE در ایران برگزار می شود؟

بله، در ایران نیز در برخی از موسسات موجود در تهران و شهرستان آزمون جی آر ای GRE به صورت هفتگی برگزار می شود. برای مثال این آزمون در مرکز سازمان سنجش، موسسه زبان نگار، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه های ارومیه و آمل و شیراز و همچنین مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان و ... برگزار می شود. 

هزینه آزمون جی ار ای GRE

هر ساله هزینه های ثبت نام و برگزاری آزمون جی آر ای GRE دچار تغییر خواهند شد که امری طبیعی است. 
هزینه ثبت نام برای آزمون جی آر ای GRE چیزی در حدود هزینه ثبت نام آزمون تافل است و آخرین قیمت درج شده بر روی سایت ها به جهت ثبت نام در آزمون جی آر ای GRE مبلغ ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان می باشد. 
داوطلبان با پرداخت این هزینه امکان ثبت نام برای این آزمون بین المللی را از چند ماه قبل از برگزاری آزمون و از طریق وب سایت خواهند داشت. 
این مبلغ در کشورهای خارجی چیزی در حدود 205 دلار است و چنان چه فردی در هفته آخر اقدام به ثبت نام نماید باید هزینه ای در حدود 230 دلار را متقبل شود.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!