محاسبه گر نمره آیلتس و نحوه محاسبه نمره اُوِرال

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/24

محاسبه نمره آیلتس IELTS بر اساس عملکرد شما در چهار بخش اصلی آزمون آیلتس IELTS انجام می گیرد. آزمون آیلتس IELTS یک آزمون زبان با اعتباری در سطح جهانی است. هدف از طراحی این آزمون، ارزیابی مهارت های زبان انگلیسی افرادی است که عموما اهداف زیر را در سر دارند: 

•    تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان 
•    اخذ اقامت یک کشور خارجی و یا مهاجرت کاری به یک کشور دیگر

کلمه آیلتس IELTS با در کنار هم قرار گرفتن حروف اول عبارت International English Language Testing System به وجود آمده است. در حال حاضر نتایج آزمون آیلتس IELTS در بیشتر از 140 کشور در سراسر دنیا مورد قبول هستند. بر اساس آخرین آمارها، میزان محبوبیت این آزمون به حدی است که تنها در سال گذشته بیش از 3 میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده اند. 
یکی از دغدغه های اصلی افرادی که در آزمون آیلتس IELTS ثبت نام می کنند نحوه محاسبه نمره آیلتس IELTS است. همانطور که می دانید، آزمون آیلتس IELTS با توجه به اهداف تحصیلی و کاری داوطلبان به دو شکل برگزار می شوند: 

•    آزمون آکادمیک آیلتس 
•    آزمون جنرال آیلتس 

در صورتی که قصد دارید در یک دانشگاه انگلیسی زبان تحصیلات خود را ادامه دهید، شما باید در آزمون آکادمیک جنرال شرکت کنید. در صورتی که با اهداف شغلی و یا مهاجرتی به ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS فکر می کنید، باید آزمون جنرال را انتخاب کنید.
 اگر در مورد الزاماتی که مقصد شما در مورد مدرک زبان دارد، اطلاعات کافی ندارید، با بخش ارتباطات آن جا تماس بگیرید. با این کار، شما می توانید در مورد الزامات مربوط به زبان انگلیسی و حداقل نمره پذیرش، اطلاعات لازم را جویا شوید.

نمره آیلتس چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه نمره آیلتس IELTS به طور کلی بر اساس نتایجی که شما در هر یک از بخش های آزمون کسب می کنید، تعیین می شود. همانطور که می دانید، در آزمون آیلتس تمام 4 مهارت اصلی زبان انگلیسی سنجیده می شود: 

•    مهارت خواندن (Reading)
•    مهارت نوشتن (Writing)
•    مهارت صحبت کردن (Speaking)
•    مهارت شنیدن (Listening)

محاسبه نمره آیلتس IELTS نیز بر اساس تعداد پاسخ های درست شما در هر یک از این بخش ها انجام می شود. البته، در سوالات مربوط به نوشتن (Writing)، نمره دهی بر اساس معیارهای دیگری انجام می گیرد.
 مواردی مانند ساختار جملات، استفاده درست از گرامر زبان انگلیسی، دایره لغات، انسجام متن و ارتباط به موضوع در تعیین نمره شما نقش تعیین کننده ای دارند. نمرات شما در بخش صحبت کردن (Speaking) نیز به شکل مشابهی توسط آزمون گیرنده تعیین می شوند. 
در هر یک از بخش های خواندن (Reading) و شنیدن (Listening) آیلتس، 40 سوال وجود دارد. سوالات در این بخش ها به صورت های زیر طرح می شوند: 

•    سوالات چند گزینه ای
•    تکمیل جملات با استفاده از گزینه های داده شده
•    تطبیق موارد و انتخاب عنوان مناسب
•    تکمیل (جدول / فرم / جمله / خلاصه)
•    پاسخ های کوتاه 

پاسخ درست به هر یک از این سوالات برای شما یک امتیاز مثبت در پی خواهد داشت. در نهایت، با توجه به تعداد پاسخ های درست شما در هر بخش، نمره شما برای آن مهارت تعیین می شود. لازم به ذکر است که محدوده نمره برای آزمون آیلتس از 0 تا 9 است. 
شاید برای شما این مسئله عجیب باشد که چگونه می توان امتیازات مربوط به 40 سوال را تنها در 9 نمره خلاصه کرد. به طور معمول، نمره نهایی هر آزمون دقیقا بر تعداد تعداد پاسخ های درست داوطلب تعیین می شود. به طور مثال، اگر شما به 60 سوال پاسخ درست دهید، نمره شما 60 خواهد بود. اما، در آزمون آیلتس اینگونه نیست. نتیجه نهایی، در واقع میانگینی است که بر اساس معیارهای دقیقی تعیین می شود. 
از طرف دیگر، نمره ای که در هر بخش از آزمون آیلتس می گیرید با درصد پاسخ های درست شما برابر نیست. به طور مثال، اگر شما در بخش خواندن (Reading) به 16 سوال از 40 سوال درست جواب دهید، تعداد پاسخ های درست شما 40 درصد از کل سوالات خواهد بود. با این حال، نمره نهایی شما در آن مهارت، 5 خواهد بود (از 9 نمره). همانطور که می بینید، در آیلتس، تبدیل نمره خام به نمره هر مهارت تا حدی پیچیده است. 
لازم به ذکر است که محاسبه نمره آیلتس IELTS برای مهارت خواندن، در آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس متفاوت است. بنابراین، در آزمون آکادمیک، اگر شما موفق شوید به 30  سوال از تمام 40 سوال بخش خواندن پاسخ درست دهید، نمره شما 7 خواهد بود. در مقابل، افرادی که در آزمون جنرال به 30 سوال مهارت خواندن پاسخ درست می دهند، نمره 6 را اخذ خواهند کرد.
در ادامه، چگونگی محاسبه نمره آیلتس IELTS در بخش شنیدن (Listening) را با توجه به تعداد پاسخ های درست شما، در یک جدول نمایش داده ایم:

 

نمره آیلتس مربوط به مهارت شنیدن (Listening)

تعداد پاسخ های درست

9

40

8.5

38 – 39

8

35 – 37

7.5

33 – 34

7

30 – 32

6.5

27 – 29

6

23 – 26

5.5

20 – 22

5

16 – 19

4.5

14 – 15

4

12 – 13

 

همانطور که قبلا هم گفتیم، نحوه محاسبه نمره آیلتس IELTS در بخش خواندن (Reading) آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس با یکدگر متفاوت است. در ادامه، چگونگی تبدیل نمره خام به نمره مربوط به مهارت خواندن (Reading) را در هر دو شکل از آزمون آیلتس آورده ایم.

نحوه محاسبه نمره آیلتس آکادمیک در بخش مهارت خواندن (Reading):

 

نمره آیلتس مربوط به مهارت خواندن (Reading) آیلتس آکادمیک

تعداد پاسخ های درست

9

39 – 40

8.5

37 – 38

8

35 – 36

7.5

33 – 34

7

30 – 32

6.5

27 – 29

6

23 – 26

5.5

19 – 22

5

15 – 18

4.5

13 – 14

4

10 – 12

3.5

8 – 9

3

6 – 7

2.5

4 - 5

 

نحوه محاسبه نمره آیلتس جنرال در بخش مهارت خواندن (Reading):

 

نمره آیلتس مربوط به مهارت خواندن (Reading) آیلتس جنرال

تعداد پاسخ های درست

9

40

8.5

39

8

37 – 38

7.5

36

7

34 – 35

6.5

32 – 33

6

30 – 31

5.5

27 – 29

5

23 – 26

4.5

19 – 22

4

15 – 18

3.5

12 – 14

3

9 – 11

2.5

6 – 8

 

نحوه محاسبه نمره Overall آیلتس IELTS:

هنگامی که مدرک آیلتس IELTS خود را دریافت کنید، خواهید دید که علاوه بر نمره کلی، نمره شما در هر یک از بخش های آزمون نیز ثبت شده است. همانطور که گفتیم، محاسبه نمره آیلتس IELTS برای هر یک از بخش ها و برای نمره کلی، از 0 تا 9 است. برای داوطلبانی که در آزمون شرکت نمی کنند، نمره 0 در نظر گرفته می شود. 
در محاسبه نمره آیلتس IELTS، هر یک از مهارت ها از وزن یکسانی برخوردار هستند. بنابراین، ارزش هر یک در تعیین نمره کلی به اندازه یک چهارم است. نمره نهایی آزمون آیلتس IELTS از طریق میانگین گیری از نمره هر چهار مهارت، به دست می آید. 

 

محاسبه گر نمره آیلتس و نحوه محاسبه نمره اُوِرال


یکی از نکاتی که ممکن است برای شما جالب باشد، گرد شدن نمره در آیلتس IELTS است. نمره اورآل آیلتس، به سمت نزدیکترین نمره و یا نیم نمره گرد می شود. بنابراین مسئله، نمره 3.25 به 3.5 گرد می شود و نمره 6.75 به 7 تبدیل خواهد شد. به مثال های زیر توجه کنید: 

گوش دادن (لیسنینگ): 7
خواندن (ریدینگ): 6.5
نوشتن (رایتینگ): 5
صحبت کردن (اسپیکینگ): 6.5
محاسبه نمره آیلتس:  Band= 6.5، (7+6.5+5+6.5) /4= 6.25

هر یک از نمرات آزمون آیلتس IELTS نمایانگر یک سطح از مهارت و تسلط به زبان انگلیسی هستند. در ادامه، درجه و سطح داوطلبان در هر یک از نمرات آیلتس را برای شما شرح داده ایم: 

 

شرح

سطح مهارت

نمره

اخذ این نمره به معنای تسلط کامل عملیاتی به زبان انگلیسی است. شما می توانید به شکل روان، دقیق و مناسب از زبان انگلیسی استفاده کنید و درک کاملی از آن داشته باشید.

کاربر متخصص

نمره 9

شما در موقعیت های مختلف قادر به استفاده از زبان انگلیسی هستید. تنها گاهی اوقات اشتباهات اشتباهات کوچک از شما سر می زند. ممکن است که در موضوعات ناآشنا، در درک برخی مطالب دچار اشتباه شوید. با این حال، شما استدلال های دقیق و پیچیده را به خوبی درک می کنید.

کاربر خیلی خوب

نمره 8

شما به قادر به استفاده از زبان انگلیسی هستید. اگرچه، گاهی اوقات به درستی از آن استفاده نمی کنید. به طور کلی، شما از پس مباحث پیچیده بر می آیید و استدلال های پیچیده را درک می کنید.

کاربر خوب

نمره 7

به طور کلی، با وجود برخی بی دقتی ها و استفاده نامناسب از زبان انگلیسی، شما مهارت های کاربردی لازم را دارید. در موضوعات آشنا، شما قادر به درک مباحث پیچیده و فهمیدن آن ها هستید.

کاربر مناسب

نمره 6

شما تسلط نسبی به زبان انگلیسی دارید و در مباحث کلی عملکرد مناسبی دارید. اگرچه، شما ممکن است اشتباهات بسیاری داشته باشید. با این حال، در برقراری ارتباطات اولیه در حوزه تخصص خود عملکرد مناسبی دارید.

کاربر متوسط

نمره 5

در موقعیت های آشنا به شکل محدودی قادر به استفاده از مهارت های زبان هستید. شما مشکلات زیادی در فهم و بیان منظور خود دارید. علاوه بر این، قادر به استفاده از زبان انگلیسی به شکل پیچیده نیستید.

کاربر محدود

نمره 4

شما تنها در مباحث بسیار آشنا قادر به درک و انتقال مفاهیم کلی هستید. در مکالمات شما مکث های بسیاری مشاهده می شود.

کاربر خیلی محدود

نمره 3

شما قادر به برقراری ارتباطات واقعی نیستید. تنها در مکالمات بسیار ابتدایی و با استفاده از کلمات بسیار محدود، در شرایط بسیار آشنا قادر به رفع نیازهای ابتدایی خود هستید. در قدرت درک شما و مهارت نوشتاری شما مشکلات بسیاری دیده می شود.

کاربر ضعیف

نمره 2

شما هیچ توانایی و مهارتی در استفاده از زبان انگلیسی ندارید.

کاربر ناآشنا

نمره 1

شما به هیچ یک از سوالات آزمون پاسخ نداده اید.

عدم شرکت در آزمون

نمره 0

جمع بندی

همانطور که دیدید، محاسبه نمره آیلتس IELTS با دیگر آزمون های بین المللی زبان انگلیسی، تا حدی متفاوت است. در مقاله ای امروز، چگونگی تعیین نمره آیلتس در هر بخش و نحوه تعیین نمره Overall آیلتس را برای شما توضیح دادیم. 
آشنایی با نحوه محاسبه نمره آیلتس به شماکمک می کند که بتوانید مهارت های خود رابرای کسب نمره بالاتر در این آزمون به درستی تقویت کنید. درصورتیکه در هر یک از بخش های آزمون آیلتس، نیاز به تمرین بیشتری دارید می توانید از بخش کتاب های سایت، کتاب مرتبط با هر مهارت را دانلود کرده و با انجام تمرینات آن، مهارت های خود را تقویت کنید.
با توجه به اینکه محاسبه نمره نتایج آزمون ماک آیلتس در شبیه سازی سایت، کاملا طبق اصول نمره دهی آزمون آیلتس و توسط اساتید حرفه ای و برتر انجام می گیرد؛ شرکت در آزمون ماک آکادمی آنلاین زبان شایسته نیز به شما کمک می کند که نقاط ضعف خود را در هر بخش آزمون بهتر ارزیابی کنید. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!