تجربه کسانی که به نمره جی آر ای خود اعتراض زده اند

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/26

نمره جی آر ای GRE یک فاکتور اساسی در آزمون جی آر ای GRE است که موفقیت یا عدم موفقیت شما در این آزمون را نشان می دهد. حقیقت این است که، موفقیت و اخذ مدرک جی آر ای GRE آسان نیست. پشت سر گذاشتن تمام مراحل شرکت در آزمون (آماده شدن، ثبت نام، تهیه کتاب و..) و در نهایت عدم اخذ نتیجه دلخواه، برای بسیاری از افراد نتیجه جبران ناپذیری دارد. به خصوص اگر به ددلاین (آخرین مهلت برای ارسال نمره GRE) پذیرش دانشگاه انتخابی خود نزدیک باشید. 
در این صورت شما دیگر زمان کافی برای دوباره شرکت کردن در آزمون را نخواهید داشت. اما راه چاره چیست؟ آیا باید بیخیال آن سال تحصیلی شوید و خود را برای سال تحصیلی بعدی آماده کنید؟ و یا اینکه از گزینه "اعتراض به نمره جی آر ای GRE" استفاده کنید؟ شاید برای شما سوال باشد که در صورت اعتراض به نتایج جی آر ای GRE، نمره شما تغییری خواهد کرد؟
 تصمیم گیری در این مورد می تواند به تنهایی برای شما چالش برانگیز باشد. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم سعی می کنیم به برخی سوالات رایج در این مورد پاسخ دهیم. با ما همراه باشید. 

نمره خوب در آزمون جی آر ای GRE چیست؟

متاسفانه پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. نمره خوب در آزمون جی آر ای GRE به رشته و دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید بستگی دارد. علت این امر این است که شرایط و الزامات مربوط به مدرک GRE از یک دانشگاه به دانشگاه و از یک رشته به رشته دیگر متفاوت است. 
در بخش استدلال کلامی آزمون جی آر ای GRE، نمره 150 به عنوان یک نمره متوسط در نظر گرفته می شود. رنج نمرات در استدلال کلامی و کمی از 130 تا 170 است (از نمره پایین 130 تا بالاترین نمره یعنی 170). در بخش تحلیل نوشتاری نیز مقیاس نمره از 0 تا 6 است (کمترین نمره: 1.0، بالاترین نمره: 6.0)
درصد جی آر ای GRE، در واقع یک مقایسه از عملکرد شما با سایر داوطلبان است. برای درک بهتر این مطلب به این مثال توجه کنید. اگر درصد جی آر ای GRE شما 47 باشد به این معنا است که شما نمره بهتری از 47 درصد از شرکت کنندگان در آزمون کسب کرده اید. 

اعتراض به نمره جی آر ای GRE

سازمان ETS (برگزار کننده اصلی آزمون جی آر ای GRE و تافل TOEFL)، امکان اعتراض به نمره جی آر ای GRE را در اختیار داوطلبان قرار داده است. داوطلبان میتوانند از طریق حساب کاربری ETS خود و به صورت آنلاین، درخواست بازبینی نمرات خود را ثبت کنند. 
لازم به ذکر است که اعتراض به نمره جی آر ای GRE رایگان نیست. اعتراض به نتایج جی آر ای GRE، هزینه ای به اندازه 60 دلار برای شما در پی خواهد داشت. در ضمن، در صورتی که پرداخت خود را از طریق چک یا حواله انجام دهید باید فرم درخواست بازبینی نمرات را به آدرس مشخص شده در فرم ارسال کنید. پس از انجام این کار، نتیجه بررسی مجدد آزمون شما طی یک الی سه هفته برای شما ارسال خواهد شد. 
در ضمن، شما تنها می توانید به نتایج آزمون در بخش های مشخصی اعتراض کنید. تا به امروز، داوطلبان بسیاری به نتایج آزمون جی آر ای GRE اعتراض کرده اند. برخی از این داوطلبان موفق به اخذ نمرات بالاتری شده اند، اما برای گروه دیگر اینگونه نبوده است. سناریوی دیگر، عدم تغییر نمرات شما پس از اعتراض به نتایج است. 

اعتراض به نمره جی آر ای GRE چگونه است؟

همانطور که میدانید، نتایج آزمون جی آر ای GRE، 10 الی 15 روز پس از برگزاری آزمون به شما اعلام خواهند شد. شما می توانید نتایج آزمون را در حساب کاربری خود در ETS مشاهده کنید. پس از اعلام نتایج آزمون، امکان اعتراض به نمره جی آر ای GRE در بخش تحلیل نوشتاری ( Analytical Writing) به روش زیر وجود دارد: 
برای انجام این کار، شما باید ابتدا به حساب کاربری خود در ETS وارد شوید. 
سپس، به بخش View Scores and Score Recipients وارد شوید. 
با انتخاب گزینه Request Score Review شما می توانید درخواست تجدید نظر خود را در بخش تحلیل نوشتاری ثبت کنید. 
همانطور که پیش تر هم گفتیم، اعتراض به نمره جی آر ای GRE رایگان نیست و هزینه اعتراض به نمره جی آر ای (GRE) 60 دلار است. 
داوطلبانی که در آزمون جی آر ای GRE شرکت می کنند مجاز هستند تا مدت زمان 90 روز پس از برگزاری آزمون (3 ماه) نسبت به نتایج آزمون اعتراض کنند. البته، در صورتی که از نمرات خود راضی نباشید، امکان ثبت نام دوباره در آزمون جی آر ای GRE نیز برای شما وجود خواهد داشت. 
لازم به ذکر است که امکان اعتراض به نمرات در بخش های واژگان و ریاضیات نیز وجود دارد. اما باید در نظر داشته باشید که تنها در صورتی واجد شرایط اعتراض به نمرات این بخش ها خواهید بود که در آزمون کاغذی جی آر ای GRE شرکت کرده باشید. 
توجه داشته باشید که در طی مراحل بررسی مجدد نتایج آزمون شما، نمرات آزمون جی آر ای GRE شما در حالت تعلیق قرار می گیرند. بنابراین، تا زمان تکمیل مراحل بازبینی، امکان ارسال نتایج آزمون به دانشگاه ها یا دیگر مراکز مشابه وجود نخواهد داشت. 
اگر در نتیجه اعتراض شما، نمره جی آر ای GRE کمتر یا بیشتر شود، نمرات جدید جایگزین نمرات قبلی خواهند شد. در ضمن، نمراتی که شما برای دانشگاه ها ارسال می کنید نیز نمرات جدید شما خواهند بود. 

اعتراض به نمره جی آر ای GRE به دو شکل قابل انجام است: 

•    به صورت آنلاین و از طریق حساب ETS

در این روش، تمام مراحل به صورت آنلاین انجام خواهند شد. تنها کافی است که به بخش Request Score Review در اکانت ETS خود وارد شوید و چندین مرحله ساده را بگذرانید. پس از پرداخت هزینه به صورت آنلاین، پروسه بازبینی نمرات شما آغاز خواهد شد. 

•    از طریق دانلود فرم اعتراض و پر کردن آن

در صورت انتخاب این روش، شما باید پس از کامل کردن این فرم، آن را به آدرسی که در انتهای آن ذکر شده است، پست / فکس کنید. 
به طور معمول، نتایج جدید آزمون تا 4 هفته پس از ثبت درخواست بازبینی، از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهند شد. 
بدیهی است که هدف از اعتراض به نمره جی آر ای GRE اخذ یک نمره بالاتر در بخش مربوطه است. با این حال، اعتراض به نتایج جی آر ای GRE لزوما به معنای افزایش نمره شما نخواهد بود. در واقع، مواردی وجود داشته که داوطلب پس از اعتراض به نتایج آزمون جی آر ای GRE با کاهش نمره نیز مواجه شده است! البته، وقوع این امر به هیچ وجه رایج نیست. با این حال، این احتمال را نیز باید در نظر گرفت. 

 

تجربه کسانی که به نمره جی آر ای خود اعتراض زده اند

آیا به نمره آزمون جی آر ای اعتراض کنم؟

پیش بینی اینکه پس از اعتراض به نتایج آزمون، نمره شما به چه شکلی تغییر می کند، تا حدی مشکل است. باید بدانید که تغییر نمره جی آر ای GRE، سلیقه ای انجام نمی گیرد. در واقع، احتمال اینکه در تشخیص نمره شما اشتباهی رخ دهد؛ بسیار پایین است. همین نکته نیز، ریسک اعتراض به نتایج آزمون جی آر ای GRE را افزایش داده است. 
ریسک اول مربوط به هزینه است. همانطور که میدانید، اعتراض به نتایج جی آر ای GRE رایگان نیست. در واقع شما باید هزینه ای به اندازه 60 دلار بپردازید. ریسک دوم، مربوط به زمان می شود. همانطور که قبلا هم گفتیم، مدت زمانی که شما باید برای دریافت نتایج جدید آزمون منتظر باشید، چهار هفته است.
 اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، به خوبی از اهمیت زمان بندی در تهیه مدارک آگاه هستید. به خصوص اگر تا پایان ددلاین دانشگاه انتخابی شما فرصت زمان باقی نمانده باشد، اعتراض به نمره برای شما هیچ سودی نخواهد داشت. 
از طرف دیگر، هر تغییری در نتایج آزمون می تواند روی شانس شما در اخذ پذیرش موثر باشد. درست است که در صورت افزایش نمره، شانس پذیرش شما زیاد خواهد شد. اما شما باید لبه دیگر چاقو را نیز در نظر بگیرید. اگر نمره شما کاهش پیدا کند به همان میزان شانس شما برای اخذ پذیرش نیز کاهش خواهد یافت. هر چند کاهش نمره بسیار نادر است، اما گاهی اتفاق می افتد. همینطور، در صورتی که نمره شما تغییر نکند شما تنها وقت و هزینه خود را از دست داده اید. 
ما از طریق مصاحبه با داوطلبانی که به نمره جی آر ای GRE خود اعتراض زده اند دریافتیم که در بسیاری از موارد، پس از اعتراض، نمره آن ها بدون تغییر باقی مانده است! لازم به ذکر است که حتی در صورت عدم تغییر نمره جی آر ای GRE، هزینه ای که پرداخت کرده اید دیگر به شما برگردانده نمی شود. 
یکی دیگر از نکاتی که پیش از اعتراض به آزمون جی آر ای GRE باید در نظر بگیرید، اعتبار ETS است. نتایج آزمون شما توسط گروهی از مجرب ترین اساتید بین المللی تصحیح می شوند. همین نکته، احتمال بروز اشتباه در نمره دهی را بسیار کاهش داده است. از آنجایی که این نمرات بر اساس توانمندی ها و پاسخ های شما تعیین می شوند، بهتر است ابتدا در مورد کیفیت عملکردتان اطمینان لازم را کسب کنید.  
با در نظر گرفتن این نکته و هزینه آزمون، بسیاری از افراد اعتراض به نمره جی آر ای GRE را گزینه مناسبی نمی دانند. این دسته از داوطلبان، ثبت نام مجدد در آزمون جی آر ای GRE را ترجیح می دهند. با این حال، پیش از ثبت نام مجدد در آزمون  نیز، نکاتی مانند زمان بندی وجود دارد که بهتر است در نظر بگیرید. 
تصمیم گیری در مورد اعتراض و یا عدم اعتراض به نتایج آزمون جی آر ای GRE کار آسانی نیست. ممکن است که برای شما، احتمال تغییر در نتایج جی آر ای GRE، ارزش خطر کردن را داشته باشد، اما بسیاری از داوطلبان راه دیگری را در پیش می گیرند. عواملی مانند هزینه زیاد، عدم اعتماد به عملکرد خود و ... دلایلی هستند داوطلبان را از اعتراض به نمره جی آر ای GRE بازمیدارند. بهتر است که پیش از انجام این کار جوانب مختلف آن را به خوبی بسنجید. 
اگر واقعا اعتقاد دارید که در محاسبه نمره شما اشتباهی رخ داده و سزاوار اخذ نمرات بالاتری هستید، نسبت به نمره خود اعتراض کنید. علاوه بر این، در صورتی که نمره شما پایین تر از حداقل های دانشگاه باشد، اعتراض به نمره چندان ایده بدی به نظر نمی رسد. چرا که شما دیگر با ریسک کاهش نمره و کاهش شانس خود برای اخذ پذیرش مواجه نیستید. 

جمع بندی

در مقاله امروز تلاش کردیم تمام مواردی که باید در هنگام اعتراض به نمره جی آر ای GRE در نظر بگیرید را ارائه کنیم. به طور کلی، سه نتیجه زیر را می تواند در صورت اعتراض به نتایج آزمون جی آر ای GRE متصور شد: 

•    کاهش نمره 
•    افزایش نمره 
•    عدم تغییر نمره 

بر اساس اظهارات افرادی که به نمره جی آر ای GRE خود اعتراض زده اند می تواند اینگونه نتیجه گرفت: در بسیاری موارد، نمره داوطلبان پس از اعتراض تغییری نمی کند. در صورتی که هنوز تا ددلاین دانشگاه انتخابی شما زمان کافی باقی مانده است، پیشنهاد می کنیم که به جای اعتراض به نمره، دوباره در آزمون ثبت نام کنید. با این کار، شما در زمان و هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!