گرفتن مدرک آیلتس در کوتاهترین زمان

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/02

گرفتن مدرک آیلتس IELTS برای شما ضروری خواهد بود اگر شما نیز از آن دسته افرادی باشید که به مهاجرت تحصیلی یا کاری علاقمند هستند. یکی از نیازهای اصلی برای زندگی، کار یا تحصیل در یک کشور خارجی، به خصوص کشورهای انگلیسی زبان، تسلط به زبان انگلیسی است. 
هیئت پذیرش دانشگاه های بین المللی و حتی کارفرمایان شرکت های بین المللی نیز به خوبی از این نیاز آگاه هستند. برای همین، همواره از داوطلبان خود درخواست می کنند که تسلط خود به زبان انگلیسی را از طریق شرکت در یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی اثبات کنند. آزمون آیلتس IELTS در کنار آزمون تافل TOEFL یکی از آزمون هایی است که تقریبا در هر کشور یا دانشگاهی از شما پذیرفته خواهد شد. 
اصطلاح IELTS کوتاه شده عبارت International English Language Testing System است. مدرک آیلتس IELTS، به عنوان یک مدرک بین المللی، برای افرادی مناسب است که اهدافی مانند تحصیل در یک دانشگاه خارجی و یا کار در یک شرکت بین المللی را در سر دارند. همچنین، اگر قصد دارید اقامت یک کشور انگلیسی زبان را به دست آوردید، گرفتن آیلتس IELTS برای شما مفید خواهد بود. 
این آزمون برای اولین بار در سال 1989 برپا شد و به واسطه دقت بالایی که در ارزیابی داوطلبان از خود نشان داد، خیلی زود به یکی از محبوب ترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی تبدیل شد. شورای بریتانیا، IDP: IELTS Australia و Cambridge Assessment English به طور مشترک این مدرک را به داوطلبان ارائه می کنند. 
از طریق اخذ مدرک آیلتس IELTS شما قادر به اپلای برای بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، کانادا، نیوزلند، انگلیسی و ایالات متحده آمریکا خواهید بود. لازم به ذکر است که نهادهای حرفه ای، مقامات مهاجرتی و سایر نهادهای دولتی نیز این مدرک را معتبر می دانند. 

اما سوالی که بسیاری از داوطلبان از خود میپرسند این است که: مدت زمان لازم برای اخذ مدرک آیلتس IELTS چقدر است؟

برای گرفتن مدرک آیلتس IELTS، شما باید مراحل مختلفی را بگذرانید. به طور کلی، سه مرحله اصلی وجود دارد که برای رسیدن به مدرک آیلتس IELTS باید از آنها عبور کنید: 

•    آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS 
•    ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS
•    شرکت در آزمون IELTS

چالش برانگیزترین و البته با اهمیت ترین مرحله در مسیر اخذ مدرک آیلتس IELTS، آمادگی برای آزمون است. مدت زمانی که این مرحله به طول می انجامد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای برخی از داوطلبان این مدت زمان یک تا چند ماه است. برخی دیگر نزدیک به یک سال را صرف آماده شدن برای آزمون می کنند. 
نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که خود را تحت فشار نگذارید. تنها زمان در آزمون ثبت نام کنید که اطمینان دارید به خوبی برای شرکت در آزمون آماده هستید. در غیر اینصورت تنها سرمایه مالی و زمان خود را هدر داده اید. توجه داشته باید که شرط موفقیت در این مرحله، برنامه ریزی است.
 با کشور یا دانشگاه مقصد خود تماس بگیرید و در مورد تاریخ دقیق ارائه مدرک زبان از آن ها اطلاعات لازم را بگیرید. سپس، با توجه به مدت زمانی که در اختیار دارید یک برنامه دقیق برای خود بچینید و طبق آن عمل کنید. در صورت لزوم، ثبت نام در کلاس های آموزشی آیلتس IELTS را فراموش نکنید. 
داوطلبی را تصور کنید که قصد دارد در طول یک سال آینده، برای ادامه دادن تحصیلات خود (و یا استخدام در یک کمپانی خارجی) به خارج از کشور برود. در این صورت، این فرد تا سال آینده برای گرفتن مدرک آیلتس IELTS خود فرصت خواهد داشت. مدت زمان دقیقی که برای آماده شدن در اختیار دارد به ددلاین های تعیین شده توسط دانشگاه / کمپانی مقصد بستگی دارد. 

برای گرفتن مدرک آیلتس در کوتاهترین زمان ممکن نکات زیر را در نظر بگیرید

برنامه ریزی دقیق

از طرف دیگر، در صورتی که تنها چند ماه تا ددلاین مانده باشد؛ چاره ای جز برنامه ریزی یک دوره مطالعه فشرده و یا شرکت در یک دوره آموزشی فشرده نخواهید داشت. البته، این مسئله به سطح شناخت و آشنایی شما به زبان انگلیسی نیز بستگی دارد. بدیهی است که هر چه سطح شما پایین تر باشد، مدت زمان بیشتری برای آمادگی نیاز خواهید داشت. 

شرکت در آزمون های آزمایشی ماک آیلتس

حتی اگر فرصت زیادی برای شرکت در آزمون در اختیار دارید، وقت خود را تلف نکنید. هر چه زودتر در یک آزمون آزمایشی ماک آیلتس یا تعیین سطح شرکت کنید. سپس، با توجه به نتایج به دست آمده و ترجیحات خود، در یک دوره ثبت نام کنید یا با تهیه منابع خودخوان آیلتس IELTS، مطالعه برای گرفتن مدرک آیلتس IELTS را آغاز کنید. 

ثبت نام به موقع برای آزمون اصلی آیلتس

پس از اینکه به خوبی برای شرکت در آزمون آیلتس IELTS آماده شدید می توانید در آزمون ثبت نام کنید. شما می توانید با مراجعه به صفحه آموزش ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS شیوه انجام این کار را فرا بگیرید. تاریخ آزمون را با دقت بسیاری تعیین کنید. بهتر است که این تاریخ را به گونه ای تعیین کنید که در صورت لزوم فرصت کافی برای اعتراض به نمره آیلتس IELTS یا ثبت نام دوباره در آزمون را داشته باشید.

بررسی نمونه سوالات آزمون آیلتس از جمله کتاب های کمبریج

روزهای پایانی مانده به آزمون را صرف بررسی نمونه سوالات سال های پیش به خصوص کتاب های کمبریج کنید. انجام این کار در موفقیت در آزمون آیلتس IELTS بسیار موثر خواهد بود. می توانید با مطالعه ترجمه ریدینگ های کتاب های کمبریج آیلتس که در سایت آکادمی زبان شایسته در اختیارتان قرار گرفته علاوه بر گسترش دامنه لغات، درک مطلب خود را نیز تقویت کنید.

مدت زمان دریافت نتیجه آزمون آیلتس

پس از شرکت در آزمون، نمرات شما در مدت کوتاهی منتشر خواهند شد. ارسال نتایج آزمون آنلاین آیلتس IELTS 5 الی 7 روز طول می کشد. این در حالی است که این مدت زمان در آزمون آفلاین، 13 روز است. سپس، می توانید درخواست خود مبنی بر دریافت مدرک آیلتس IELTS را به مرکز آزمون خود اعلام کنید. مدت زمان دقیق این مرحله به سرعت خدمات پستی در محل زندگی شما بستگی دارد. 

ساختار آزمون IELTS

برای گرفتن مدرک آیلتس IELTS، باید به چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی مسلط شوید. همانطور که میدانید، آزمون آیلتس به چهار بخش اصلی تقسیم می شود که هر کدام به یکی از مهارت های زبان انگلیسی اختصاص دارند: 

•    مهارت خواندن (Reading) 
•    مهارت شنیدن (Listening) 
•    مهارت نوشتن (Writing) 
•    مهارت صحبت کردن (Speaking)

در آزمون آیلتس IELTS، تست های مربوط به مهارت های خواندن، شنیدن و نوشتن در یک روز برگزار می شوند. با این حال، برگزار کنندگان آزمون، تعیین زمان شرکت در تست صحبت کردن را تا حدی به داوطلب سپرده اند. البته، تعیین تاریخ تنها در صورتی ممکن است که شما در دقایق آخر در آزمون شرکت نکرده باشید. چرا که در این صورت، تمام تاریخ های در دسترس برای شرکت در مصاحبه پر خواهند بود و مرکز آزمون، شخصا برای شما یک تاریخ تعیین خواهد کرد. 
بنابراین، با توافق داوطلب و مرکز آزمون، امکان گذراندن این تست در روز آزمون و یا در روزهای قبل و بعد از آزمون ممکن است. کل مدت زمانی که برای شرکت در آزمون در اختیار خواهد داشت 3 ساعت است. در ادامه، ساختار آزمون آیلتس IELTS را در یک جدول برای شما آورده ایم. آشنایی با فرصت آیلتس IELTS نقش تعیین کننده ای در موفقیت شما در گرفتن مدرک آیلتس IELTS دارد. 

 

داوطلب باید به چهار فایل صوتی گوش دهد و سپس به سوالات پاسخ دهد. صداهای ضبط شده همه لهجه بومی انگلیسی دارند. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده 30 دقیقه است.

تست شنیدن (Listening) آیلتس

مدت زمان: 30 دقیقه

در بخش خواندن آزمون آیلتس، داوطلبان باید به 40 سوال پاسخ دهند. متن های مربوط به این بخش به طور اختصاصی برای ارزیابی مهارت خواندن زبان آموز طراحی شده اند.

تست خواندن (Reading) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در این بخش، زبان آموز ملزم است که در مورد دو موضوع، نقطه نظر و دیدگاه خود را بیان کند. این موضوعات در آزمون های آکادمیک و جنرال متفاوت هستند.

تست نوشتن (Writing) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، مهارت های گفتاری داوطلب مورد ارزیابی قرار می گیرند. این مرحله، در سه بخش اجرا و ثبت می شود.

تست صحبت کردن (Speaking) آیلتس

مدت زمان: 11 الی 14 دقیقه

چگونه در کوتاهترین زمان ممکن نمره بالای ۶ در آیلتس IELTS بگیریم؟

اگر انگلیسی زبان اول شما نباشد، برای اخذ پذیرش در اکثر دوره های دانشگاهی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، به گرفتن مدرک آیلتس IELTS نیاز خواهید داشت. اکثر دانشگاه های بین المللی نمره 6 (IELTS Band 6) یا 6.5 را از داوطلبان درخواست می کنند. برخی دانشگاه های برتر نیز ممکن است نمراتی بین 7 یا 8 را درخواست کنند. اما چگونه می توان نمرات بالاتر از 6 را در آزمون آیلتس IELTS کسب کرد؟ 

نمره 6.0 یا 6.5 در آزمون آیلتس نشان دهنده این است که شما یک فرد مستقل در به کارگیری زبان انگلیسی هستید. بنابراین، با اخذ نمرات بالاتر از 6، شما نشان می دهید که با نشستن در یک کلاس آکادمیک انگلیسی زبان، مشکلی نخواهید داشت. فراموش نکنید که مهمترین شرط در کسب نمره بالا در آزمون، تلاش و مطالعه کافی است. برخی تکنیک های خواندن و مطالعه وجود دارد که می توانند شانس شما در اخذ نمرات بالاتر را افزایش دهند. 
برای اخذ نمره 6 یا بالاتر، شما باید به تعداد مشخصی از سوالات در بخش خواندن و شنیدن پاسخ دهید. همچنین، پاسخ های شما در بخش های نوشتن و صحبت کردن نیز باید با استانداردهای مشخصی برابر باشد.
در ادامه، شرایط لازم برای اخذ نمره 6  در هر یک از بخش های آزمون آیلتس را بیان کرده ایم. گرفتن مدرک آیلتس IELTS با نمره 6 با داشتن این شرایط، ممکن است: 

مهارت شنیدن (Listening):

•    برای نمره 6.0 باید حداقل 23 سوال از 40 سوال را درست پاسخ دهید.
•    برای نمره 6.5 باید حداقل 26 سوال از 40 سوال را درست پاسخ دهید.
•    در املای درست پاسخ های خود دقت کنید. 
•    تعداد کلمات پاسخ های شما نباید بیش از حداکثر تعداد کلمات مجاز برای هر سوال باشد. 

مهارت خواندن (Reading):

•    برای نمره 6.0 باید حداقل 23 سوال از 40 سوال را درست پاسخ دهید.
•    برای نمره 6.5 باید حداقل 27 سوال از 40 سوال را درست پاسخ دهید.
•    در املای درست پاسخ های خود دقت کنید. 
•    تعداد کلمات پاسخ های شما نباید بیش از حداکثر تعداد کلمات مجاز برای هر سوال باشد. 

مهارت نوشتن (Writing):

•    پاسخ شما برای هر دو سوال باید به اندازه حداقل تعداد کلمات درخواست شده باشد. (150 کلمه برای Task 1 / 250 کلمه برای Task 2)
•    به انسجام پاسخ خود دقت کنید و آن را به خوبی سازماندهی کنید. ساختار متن شما باید شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری باشد. 
•    از کلمات ربط استفاده کنید. 
•    سعی کنید از برخی واژگان سطح بالای آیلتس IELTS استفاده کنید. 
•    در Task 1 یک توصیف کلی با جزئیات کافی ارائه کنید. 
•    در Task 2 از دیدگاه و نقطه نظر خود با استدلال هایی پشتیبانی کنید. 
•    منظور خود را به خوبی منتقل کنید. 

مهارت صحبت کردن (Speaking):

•    از طیف وسیعی از کلمات ربط استفاده کنید. 
•    سعی کنید از ساختار پیچیده زبان انگلیسی نیز استفاده کنید. 
•    تسلط خود به زبان انگلیسی را از طریق ایجاد یک مکالمه روان و جذاب، نشان دهید.
•    کلمات را به درستی تلفظ کنید. 

 

گرفتن مدرک آیلتس در کوتاهترین زمان

حداقل نمره در هر بخش آیلتس IELTS چقدر باید باشد؟

گرفتن مدرک آیلتس IELTS بدون اخذ یک نمره بالا، برای شما سودی نخواهد داشت. نمره نهایی شما در آزمون آیلتس IELTS، یک میانگین از نمرات شما در هر بخش از آزمون خواهد بود. همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، حداقل نمره آیلتس IELTS درخواستی توسط دانشگاه ها و کشورهای مختلف، متفاوت است. برخی از دانشگاه ها حتی ممکن است که حداقل های خاصی را برای نمرات شما در هر بخش از آزمون نیز در نظر بگیرید. بنابراین، بهتر است که پیش از هر کاری، اطلاعات خود را در این مورد کامل کنید.
نمره آیلتس IELTS، برای هر یک از مهارت ها و نمره نهایی، از  1 تا 9 متغیر است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید نمرات در آیلتس IELTS گرد می شوند. این نکته، در نهایت به نفع برخی از داوطلبانی است که قصد گرفتن مدرک آیلتس IELTS را دارند. چرا که اگر نمره آن ها به طور مثال 3.25 باشد، به 3.5 گرد می شود. به همین ترتیب، نمره 6.75 نیز به 7 گرد می شود. 
فرمول محاسبه نمره نهایی آزمون آیلتس IELTS بسیار ساده است. تنها کافی است که نمرات خود در هر 4 بخش آزمون را با یکدیگر جمع کنید و سپس به عدد 4 تقسیم کنید. بنابراین، شما می توانید پس از تعیین نمره مورد نیاز خود در آزمون، به راحتی حداقل نمره ای که در هر یک از بخش های آزمون لازم دارید را تخمین بزنید. البته، باز هم تکرار می کنیم که برخی دانشگاه ها ممکن است حداقل نمرات خاصی را برای هر بخش تعیین کرده باشند. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!