تافل آی بی تی چه بخش هایی دارد؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/19

ساختار تافل آی بی تی TOEFL-iBT و نحوه برگزاری این آزمون، در شرایط کرونا، کار را برای بسیاری از داوطلبان راحت کرده است. اغلب داوطلبانی که در این آزمون شرکت می کنند به دنبال ادامه دادن تحصیلات عالی خود در یک کشور انگلیسی زبان (یا ثبت نام در یک دوره انگلیسی زبان) هستند. آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT حداقل 50 بار در سال توسط ETS برگزار می شود. همانطور که میدانید، دو شکل آزمون تافل TOEFL وجود دارد:

•    آزمون اینترنتی تافل (TOEFL-iBT)
•    آزمون کاغذی تافل (TOEFL-PBT)

در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم شما را با ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با محتوای آزمون می توانید در آزمون آزمایشی تافل TOEFL  و یا آزمون ماک تافل TOEFL نیز شرکت کنید. 

ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)

آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) یک آزمون مبتنی بر رایانه است که چهار ساعت طول می کشد. این آزمون، به چهار بخش گوش دادن (Listening)، صحبت کردن (Speaking)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) تقسیم می شود. داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات هر یک از این بخش ها، محدودیت زمانی مشخصی خواهند داشت. هر داوطلب، 20 دقیقه برای گذرندن بخش صحبت کردن و 50 دقیقه برای پاسخگویی به سوالات بخش نوشتن فرصت دارد. 
در بخش خواندن و گوش دادن، داوطلبان باید متون و مطالبی که از منابع مختلفی تهیه شده اند را بخوانند. پیشنهاد می کنیم که پیش از حضور در جلسه آزمون، از محتوای تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) و نوع سوالات، اطلاعات کاملی اخذ کنید. 
شما با پاسخ به هر یک از سوالات در بخش گفتاری، نمره خامی بین 0 الی 4 را دریافت خواهید کرد. در بخش نوشتاری نیز هر سوال نمره ای بین 0.0 الی 0.5 را به خود اختصاص داده است. در نهایت، نمرات شما به یک نمره مقیاس بندی شده برای هر بخش آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) تبدیل خواهند شد.

 

بخش

زمان

سوالات

تکلیف

خواندن (Reading)

54 – 72 دقیقه

30 – 40 سوال

خواندن متن و پاسخ دادن به سوالات

گوش دادن (Listening)

41 – 57 دقیقه

28 – 39 سوال

جواب دادن به سوالاتی در مورد یک سخنرانی کوتاه و یا یک مناظره کلاسی

استراحت

10 دقیقه

-

-

صحبت کردن (Speaking)

17 دقیقه

4 موضوع

صحبت در مورد یک موضوع آشنا و یا مطالبی که خوانده و شنیده اید

نوشتن (Writing)

50 دقیقه

2 موضوع

خواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سوالات

 

بخش خواندن و درک مطلب Reading آزمون تافل TOEFL

ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در این بخش شامل پاسخگویی به 30 – 40 سوال در بازه زمانی 60 دقیقه ای می باشد.. بخش خواندن و درک مطلب Reading آزمون تافل TOEFL اولین بخش از آزمون تافل است. در بخش TOEFL Reading، داوطلبان باید متن هایی که از منابع مختلفی تهیه شده اند را مطالعه کنند و به اشکال مختلفی از سوالات پاسخ دهند. معمولا، محتوای تافل آی بی تی TOEFL در این بخش، از موضوعات زیر است:

•    مباحث دانشگاهی 
•    هنر 
•    فناوری
•    علوم
•    تاریخ
•    روانشناسی 

در بخش خواندن و درک مطلب آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، مهارت های خواندن داوطلب مورد ارزیابی قرار میگیرد. همچنین، میزان درک داوطلب از نظرات و استدلال های متن نیز سنجیده می شود. 

انواع سوالات در بخش خواندن و درک مطلب Reading آزمون تافل TOEFL 

در ادامه، انواع سوالاتی که در این بخش از ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) پرسیده می شود را برای شما آورده ایم. پیشنهاد می کنیم که برای افزایش سطح آمادگی خود، شرکت در آزمون آنلاین تافل TOEFL و آزمون آزمایشی تافل TOEFL را نیز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. 

•    سوالات چند گزینه ای: 1 امتیاز خام برای هر سوال در این بخش، در نظر گرفته شده است.
•    درج یک جمله: در این قسمت، شما باید جمله ها را در مکان مناسب خود قرار دهید. 
•    Reading to learn: در این بخش از ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، داوطلبان باید نکات اصلی که درک کرده اند را در یک نمودار مرتب کنند. حفظ انسجام در این نمودار، اهمیت بسیاری دارد. 

بخش خواندن و درک مطلب Reading تافل TOEFL خود به سه قسمت تقسیم می شود. هر قسمت، شامل 12 الی 14 سوال خواهد بود. نمرات شما در این سه بخش، مقیاس بندی خواهند شد و در نهایت به یک نمره کل برای مهارت خواندن (حداکثر نمره 30) تبدیل خواهند شد. 

آمادگی برای بخش خواندن و درک مطلب Reading تافل TOEFL

مدیریت زمان یکی از مهم ترین مواردی است که هنگام پاسخ دادن به سوالات  این بخش باید در نظر بگیرید. به طور کلی، ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به گونه ای طراحی شده است که مهارت های داوطلبان در مدیریت زمان را به چالش می کشد. پیشنهاد می کنیم برای تقویت مهارت های خود در مدیریت زمان، در طول دوران آمادگی برای آزمون تافل TOEFL، در آزمون ماک تافل TOEFL و آزمون آنلاین تافل TOEFL نیز ثبت نام کنید.
•    سعی کنید پیش از خواندن متن هایی که در قسمت های مختلف ارائه شده اند، سوالات را خیلی کوتاه بررسی کنید. به این صورت، شما خواهید فهمید که به چه بخش هایی از متن بیشتر نیاز دارید. 
•    سعی کنید هر سوال را در عرض 1 دقیقه پاسخ دهید. 
•    سعی کنید پاسخگویی به سوالات هر بخش را در عرض 15 دقیقه به پایان برسانید. 
•    زمان خود را با تمرکز کردن بر روی سوالات دشوار هدر ندهید. ابتدا سوالات آسان تر را جواب دهید. سپس، در وقت باقی مانده به سراغ سوالات مشکل برگردید. 
•    در نهایت، برای تمام سوالات یک پاسخ انتخاب کنید. حتی اگر در مورد پاسخ مطمئن نیستید نیز اینکار را انجام دهید. در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) هیچ امتیاز منفی برای پاسخ های اشتباه در نظر گرفته نشده است. 
برای اینکه آمادگی بیشتری جهت پاسخ به سوالات بخش ریدینگ تافل پیدا کنید، می توانید در بخش ترجمه تافل (TOEFL) وب سایت آکادمی زبان شایسته، ترجمه تمامی TPO ها را مشاهده کرده و با پاسخ به سوالات مربوط به ریدینگ TPO ها، این مهارت خودتان را به راحتی تقویت کنید.

بخش شنیداری Listening آزمون تافل TOEFL

بخش شنیداری Listening یکی از چالش برانگیزترین بخش های ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) برای اکثر داوطلبان است. علت این امر هم این است که اکثر داوطلبان آزمون تافل TOEFL، زبان انگلیسی را از طریق کتاب ها آموخته اند. از همین رو، مهارت های گوش دادن آن ها در مقایسه با دیگر مهارت ها، در سطح پایین تری قرار دارد. 
شما می توانید برای تقویت مهارت های شنیداری خود از منابعی مانند رادیوهای انگلیسی زبان و فیلم و سریال های مختلف استفاده کنید. سعی کنید، از استفاده از زیرنویس فارسی اجتناب کنید. استفاده از زیرنویس انگلیسی برای شما مفیدتر خواهد بود. اگر وقت کافی دارید، یک فیلم را چند بار نگاه کنید. با انجام این کار، لغات جدیدی نیز خواهید آموخت. 
در بخش شنیداری Listening تافل TOEFL، شما باید هر یک از فایل های صوتی که پخش می شود را با دقت و تمرکز کامل گوش کنید. سعی کنید پیش از شروع این بخش خود را ریلکس کنید. در صورت از دست دادن هر بخش، شما نمی توانید به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. به خاطر داشته باشید که این فایل صوتی فقط و فقط یک بار برای شما پخش خواهد شد. 
در این بخش از آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، مهارت های شنیداری داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد. علاوه بر آن، میزان درک و فهم آزمون دهندگان از لهجه های مختلف انگلیسی نیز ارزیابی می شود. داوطلبان باید در یک بازه زمانی 41 الی 57 دقیقه ای به 28 الی 39 سوال پاسخ دهند. پاسخ این سوالات در فایل های صوتی است که برای شما پخش خواهد شد. 
ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در این بخش شامل 6 فایل صوتی مربوط به سخنرانی ها و 2 الی 3 فایل صوتی با محتوای مکالمه ای، خواهد بود. مدت زمان هر فایل صوتی مربوط به سخنرانی 3 الی 5 دقیقه و هر فایل صوتی مکالمه محور، 3 دقیقه خواهد بود. از هر سخنرانی 6 سوال و از هر مکالمه، 5 سوال طرح خواهد شد. هنگام پخش شدن فایل های صوتی، ایکون بلندگو روی مانیتور نمایش داده خواهد شد. 
نمرات شما در این بخش نیز ابتدا به صورت یک جمع از امتیازات خام محاسبه می شود و سپس، مقیاس بندی می شود (از 30 نمره).

انواع سوالات در بخش شنیداری Listening تافل TOEFL

•    سوالات چند گزینه ای یکی از رایج ترین انواع سوالات نه تنها در بخش گوش دادن، بخش در کل ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) هستند. هر سوال دارای 1 امتیاز خام است.
•    نوع دیگر سوالات چند گزینه ای سوالاتی هستند که برای آن ها بیش از یک پاسخ مناسب وجود دارد. بنابراین، داوطلبان باید بیش از یک پاسخ درست را انتخاب کنند. در این بخش، برای هر پاسخ، 1 امتیاز در نظر گرفته شده است. 
•    بخش پخش مجدد یا Replay Section، شکل دیگری از سوالات آزمون در بخش گوش دادن است. در این نوع سوال، تنها بخش مشخصی از یک فایل صوتی برای پاسخگویی به یک سوال خاص پخش می شود. هر پاسخ درست در این قسمت دارای 1 امتیاز خام است. 

آمادگی برای بخش شنیداری Listening تافل TOEFL

•    پیشنهاد می کنیم که در هنگام گوش دادن به فایل های صوتی، نکات مهم را یادداشت کنید. با انجام این کار، آن ها را با سهولت بیشتری به خاطر خواهید سپرد. 
•    توجه کنید که به جز سوالات بخش پخش مجدد (Replay Section)، داوطلبان آزمون تنها می توانند یک بار به هر کدام از فایل های صوتی گوش دهند. 
•    شما باید بتوانید پاسخ های درست را از فایل های صوتی استخراج کنید. انجام موفقیت آمیز این کار به تمرین و تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می کنیم که با حل نمونه سوالات بخش شنیداری تافل TOEFL یا شرکت در آزمون ماک تافل TOEFL، خود را برای این بخش آماده کنید.
•    هرگز اولین پاسخی که به نظر شما درست می رسد را انتخاب نکنید. همیشه برای پیدا کردن پاسخ درست، تمام گزینه های مربوط به سوالات چهار گزینه ای را بخوانید. 

 

تافل آی بی تی چه بخش هایی دارد؟

 

بخش نوشتاری Writing آزمون تافل TOEFL

ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در بخش نوشتاری Writing با هدف ارزیابی مهارت های نوشتاری داوطلبان، آن هم به بهترین شکل، طراحی شده است. این بخش، یکی از مهم ترین بخش های آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) و حتی چالش برانگیزترین بخش های ممکن است. داوطلب باید علاوه بر نوشتن یک متن، مهارت خود در مدیریت و طراحی ساختار یک نوشته و انتقال یک استدلال منطقی را اثبات کند. در واقع، آزمون گیرندگان مهارت شما در انتقال پیام را نیز مورد بررسی قرار می دهد. 

•    شرکت کنندگان باید دو مقاله را در مدت زمان 50 دقیقه بنویسند.
•    Task 1 یک مقاله یکپارچه است در حالی که Task 2 یک مقاله مستقل می باشد.
•    مدت زمان نوشتن Task 1، 20 دقیقه و مدت زمان نوشتن Task 2، 30 دقیقه می باشد.
•    داوطلبان یک نمره در بازه 0 تا 5 برای هر مقاله دریافت می کنند. 
•    نمرات اخذ شده در هر دو مقاله مقیاس بندی می شود و به یک نمره از 0 تا 30 تبدیل می شود. 
•    نمرات بالاتر از 25 در بخش نوشتاری Writing آزمون تافل TOEFL، نمرات خوبی محسوب می شوند. 

آمادگی برای بخش نوشتاری Writing تافل TOEFL

همانطور که گفتیم، ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در بخش نوشتار، تا حد زیادی داوطلبان را به چالش می کشد. شرکت در آزمون آنلاین تافل TOEFL میزان آمادگی شما برای شرکت در آزمون را افزایش خواهد داد. در ادامه، برخی نکات برای موفقیت در بخش نوشتاری تافل TOEFL را برای شما آورده ایم:
•    پیش از نوشتن هر مقاله، یک طرح کلی از مقاله خود (شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری) تهیه کنید. 
•    در سوال، نکاتی که می توانید روی آن ها تمرکز کنید را علامت گذاری کنید. 
•    هرگز وقت زیادی را با خواندن سوالات تلف نکنید. 
•    حداکثر 3 الی 4 دقیقه برای نوشتن یک طرح کلی از محتوای هر دو مقاله، صرف کنید. 
•    استفاده صحیح از علائم نگارشی را فراموش نکنید. 
•    همانطور که میدانید، ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در بخش نوشتاری شامل گوش دادن به فایل های صوتی هم می شود. همیشه هنگام گوش داد یا نوشتن فایل های صوتی، یادداشت برداری کنید. 
•    شما تنها یک بار می توانید به فایل صوتی مربوطه گوش دهید و هیچ گزینه ای برای پخش مجدد آن وجود ندارد. تمرکز کنید تا به درک خوبی از محتوای آن برسید. 
•    مقاله ی خود را با ایده ها و نکاتی پشتیبانی کنید؛ اما، با اشاره به مفاهیم پیچیده، کار را برای خود سخن نکنید. 
•    مقاله خود را با یک ترتیب منطقی و قابل فهم ادامه دهید. سعی کنید از گیچ کردن مخاطب خودداری کنید. در عوض، به صورت منطقی از ایده های خود دفاع کنید. 

بخش گفتاری Speaking آزمون تافل TOEFL

ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در بخش صحبت کردن شامل پاسخ دادن به Task می باشد. بخش گفتاری Speaking آزمون آنلاین تافل TOEFL در واقع کوتاه ترین قسمت در آزمون محسوب می شود. این بخش از آزمون، مهارت های زبان انگلیسی داوطلب و توانایی او در برقراری ارتباط در یک کشور انگلیسی زبان را بررسی می کند. بدیهی است که بررسی مهارت های گفتار افرادی که قصد تحصیل یا زندگی در یک کشور خارجی را دارند تا چه حد اهمیت دارد. 
•    کل زمان اختصاص داده شده برای بخش گفتاری Speaking تافل، 20 دقیقه است.
•    شرکت کنندگان برای بیان نظرات خود در مورد موضوعات آشنا در دو Task مستقل ابتدایی، 45 ثانیه فرصت خواهند داشت. 
•    داوطلبان به طور کلی 60 ثانیه برای ارزیای هر فایل صوتی یا متنی که دریافت می کنند، در اختیار خواهند داشت. 
•    با به پایان رساندن بخش گفتاری Speaking، شما یک نمره خام از 0 تا 4 دریافت خواهید کرد. این نمره بعد ها به یک نمره در مقیاس 0 تا 30 تبدیل خواهد شد. 
•    به طور معمول، نمرات بالاتر از 22، نمرات خوبی برای بخش گفتاری ساختار تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در نظر گرفته می شوند. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!