تکنیک های اِسکَنینگ و اِسکیمینگ در ریدینگ

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/26

تکنیک های ریدینگ Reading و تسلط به آن ها در اخذ نمره خوب در آزمون هایی مانند آیلتس IELTS و تافل TOEFL نقش به سزایی دارند. Scanning و Skimming، دو تکنیک عالی هستند. استفاده از این تکنیک ها برای پاسخگویی به سوالات ریدینگ Reading، به تمام داوطلبان آزمون های بین المللی (آیلتس، تافل و آزمون جی آر ای GRE)، توصیه می شود. 
در تکنیک های Scanning و Skimming، از حرکت سریع چشم و تشخیص کلمات کلیدی برای بررسی متن در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده می شود. از این تکنیک ها، برای پاسخگویی به انواع مختلفی از سوالات بخش ریدینگ Reading استفاده می شود. Skimming در واقع یک مطالعه بسیار سریع، با هدف دستیابی به یک دید کلی از متن، می باشد. اسکن کردن Scanning نیز یک مطالعه سریع است. اما بر خلاف Skimming، هدف از انجام آن، پیدا کردن یک واقعیت یا نکته مشخص و ویژه است. 
برای توصیف تکنیک های ریدینگ Reading (یعنی Scanning و Skimming) به بهترین شکل ممکن، باید آن ها را به غواصی تشبیه کرد. اسکیمینگ Skimming مانند شنا کردن در یک دریاچه می ماند. اسکنینگ Scanning نیز شامل شنا کردن می باشد. با این حال، هدف از انجام آن، پیدا کردن مروارید است، نه آشنا شدن با دریاچه!
تکنیک های ریدینگ Reading با اهداف متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. 
به طور کلی، کاربرد اسکیمینگ Skimming در چند مورد خلاصه می شود: 

•    زمانی که با یک متن طولانی مواجه می شوید، اما زمان کافی برای مطالعه دقیق تمام آن را ندارید، از Skimming استفاده کنید. 
•    از تکنیک اسکیمینگ Skimming در هنگام مرور مطالب نیز استفاده می شود. 
•    مطالعه به سبک Skimming با هدف درک اهداف اصلی یک مقاله تحقیقاتی نیز استفاده می شود. 

از طرف دیگر، در شرایط زیر از تکنیک Scanning استفاده می شود: 

•    پیدا کردن حقایق خاص
•    مطالعه متونی که نکات ریز و پر اهمیت بسیاری دارند
•    پاسخ دادن به سوالات آزمون 

تکنیک Skimming

همانطور که گفتیم، برای اسکیم کردن یک متن، شما باید آن را با سرعت بالایی مطالعه کنید. هدف از خواندن سریع متن، آشنا شدن با پیام و ایده اصلی متن است. در این مرحله، به درک جزئیات و فهمیدن معنی تک تک کلمات، هیچ نیازی نیست! برای Skim کردن یک متن، شما باید به کلمات کلیدی توجه کنید و از کلمات ناآشنا و جدید، به راحتی بگذرید. 
به خاطر داشته باشید که هدف از به کارگیری تکنیک های ریدینگ Reading، افزایش نمره و قدرت پاسخگویی به تمام سوالات ریدینگ می باشد. همانطور که میدانید، شما برای پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ در تمام آزمون های بین المللی مانند آیلتس IELTS، تافل TOEFL و جی آر ای GRE، مدت زمان محدودی در اختیار خواهید داشت. 
خواندن دقیق متن و فهم تک تک کلمات، در این بازه زمانی ممکن نیست. Skimming، تکنیکی است که برای پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ Reading در مدت زمان تعیین شده، به کار می رود. 

تکنیک Scanning

اسکنینگ Scanning درست مانند اسکیمینگ Skimming، یک مطالعه بسیار سریع است. اما هدف از انجام آن، یافتن جزئیات مربوط به متن و اطلاعاتی مانند نام مکان، تاریخ ها و اعداد و ارقام، می باشد. در این روش خواندن، به جزئیات توجه می شود. شما می توانید برای درک بهتر نحوه استفاده از تکنیک های ریدینگ Reading، در یک آزمون آزمایشی یا آزمون ماک، شرکت کنید. 
برای پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ Reading، شما باید علاوه بر درک پیام کلی و ایده اصلی متن، از برخی جزئیات نیز اطلاع داشته باشید. همانطور که میدانید، مطالعه دقیق تمام متن در روز آزمون، به هیچ وجه تصمیم درستی نیست. بهترین روش برای پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ Reading، استفاده از تکنیک های ریدینگ Reading، می باشد. یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از تکنیک Scanning، افزایش سرعت در پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از جزئیات متن است. 

برای صرفه جویی در وقت از تکنیک Skimming استفاده کنید

از میان تکنیک های ریدینگ، بهترین استراتژی برای صرفه جویی در زمان، استفاده از تکنینک Skimming می باشد. با انجام این کار، شما در مدیریت آزمون، بهتر عمل می کنید. علاوه بر این، در مصرف زمان نیز صرفه جویی می شود. با این حال، این تکنینک، همیشه بهترین روش برای خواندن نیست! استفاده از این تکنیک، تنها به عنوان یک مقدمه برای بررسی یک متن طولانی یا سنگین، مفید است. 
اما توجه داشته باشید، در هنگام انجام Skimming، ممکن است نکات بسیار مهمی را از دست دهید یا از درک دقیق بسیاری از مفاهیم پراهمیت، غافل شوید. مفاهیمی که موضوع اصلی سوالات بخش ریدینگ Reading هستند. درک درست این مفاهیم، در تعیین نمره نهایی شما، نقش بسیار پر رنگی دارد.
برای مرور اجمالی یک متن طولانی یا بررسی محتوای آزمون، استفاده از تکنیک های ریدینگ Reading مانند Skimming، ایده خوبی است. شما با انجام اسکیمینگ Skimming می توانید تشخیص دهید کدام قسمت از متن را برای پاسخگویی به سوالات نیاز دارید و مطالعه کدام قسمت از متن، ضروری نیست. اسکیم کردن یک متن اطلاعات بسیاری در مورد محتوای اصلی، هدف اصلی نویسنده و دیدگاه نویسنده، به شما منتقل می کند. در نتیجه، شما قادر به قضاوت در مورد میزان اهمیت هر بخش از متن، خواهید بود.
به کارگیری تکنیک های ریدینگ Reading بیش از هر چیزی، به تکرار و تمرین نیاز دارد. برای انجام Skimming، شما باید خود را برای انجام یک مطالعه سریع در عین تمرکز، آماده کنید. شما باید بیشترین میزان اطلاعات را در هنگام خواندن سریع متن، جذب کنید و در عین حال، بر روی هیچ قسمتی توقف نکنید. باز هم تاکید می کنیم که شما باید از خواندن تک تک کلمات پرهیز کنید. 
نسبت به کلمات، عبارات کلیدی، نام افراد و مکان ها، تاریخ ها، اسم ها و کلمات ناآشنا هشیار باشید. اما نباید وقت زیادی را با آن ها تلف کنید. بهترین کار این است که با مداد، آن ها را علامت گذاری کنید؛ اما این کار باید خیلی سریع انجام شود. 
به طور کلی، برای اسکیم Skim کردن یک متن باید به موارد زیر توجه کنید. شما می توانید در هنگام حل کردن نمونه سوالات واقعی بخش ریدینگ Reading و یا با شرکت در آزمون آنلاین، به کارگیری این تکنیک را تمرین کنید. 
•    وقتی که برای اولین بار با یک متن ریدینگ جدید رو به رو میشوید، بهترین کار، استفاده از تکنیک های ریدینگ Reading است. شما باید کار خود را با تکنیک Skimming شروع کنید. برای انجام این کار، باید بدانید که عنوان هر پاراگراف و هر مطلب، در انتقال ایده اصلی، نقش تعیین کننده ای دارد. 
•    به تصاویر، جداول و نمودارهایی که در متن وجود دارند نگاه کنید. این منابع، اطلاعات موجود در متن را به صورت کلی و در کمترین زمان ممکن، به شما منتقل می کنند. شما به عنوان یک خواننده، یک تصویر کلی از آنچه در متن وجود دارد را دریافت خواهید کرد. 
•    در هنگام اسکیم کردن یک متن، امکان مطالعه دقیقه تک تک جملات وجود ندارد. جملات ابتدایی و انتهایی هر پاراگراف را بخوانید. توجه کنید که مهم ترین جملات در هر پاراگراف، جملات ابتدایی و انتهایی هستند. این جملات، مفهوم و ایده اصلی هر پاراگراف را نشان می دهند. انجام این کار در پاسخگویی به برخی سوالات آزمون آیلتس IELTS، به خصوص سوالات بخش Heading Matching، مفید است. 
•    اگر در هنگام بررسی اولیه یک پاراگراف احساس کردید که حاوی اطلاعات مهمی نیست، از آن بگذرید و به سراغ پاراگراف یا جمله بعدی بروید. آنچه شما در این مرحله لازم دارید، درک ایده اصلی متن است. 
•    به مثال ها توجه نکنید. نویسنده ها، معمولا برای تعریف بهتر یک مسئله، از مثال استفاده می کنند. این مثال ها حاوی مفاهیم یا نکات جدیدی نیستند. بنابراین، در مرحله Skimming می توانید از خواندن آن ها صرف نظر کنید. 
•    یک روش رایج برای درک بهتر ایده و مفهوم کلی یک متن، خواندن پاراگراف ابتدایی (Introduction) و پاراگراف انتهایی (Conclusion) می باشد.  
حتی اگر نمی توانید تمام مراحل بالا را انجام دهید، حداقل عنوان های هر پاراگراف، خلاصه ها و در صورت امکان کلماتی که بولد شده اند را بخوانید. با این حال، در مرحله اسکیمینگ، این ریسک وجود دارد که برخی از اطلاعات مهم و کلیدی را از دست بدهید. به عنوان مثال، ایده و هدف اصلی هر پاراگراف، همیشه با اولین و آخرین جمله، بیان نمی شود (با وجودی که در اکثر متن ها این چنین است). 
با این حال، شما هنوز هم نباید در هنگام اسکیم کردن متن، سرعت خود را کاهش دهید یا به تمام بخش های متن توجه کنید. تکنیک های ریدینگ Reading دیگری برای انجام این کار وجود دارد. 

 

 تکنیک های  اِسکَنینگ و اِسکیمینگ در ریدینگ

برای تحقیق و پیدا کردن پاسخ ها از Scanning استفاده کنید

در Scanning نیز سرعت بالا در مطالعه، حرف اول را می زند. اما بر خلاف اسکیمینگ Skimming، هدف از اسکن کردن متن، یافتن واقعیت هایی است که در پاسخ دادن به سوالات به شما کمک می کنند. 
هرچه یک متن طولانی تر باشد، احتمال اینکه شما پاسخ ها و نکات کلیدی را در آن گم کنید، بیشتر می شود. بنابراین، شما باید ابتدا تشخیص دهید که کدام پاراگراف حاوی اطلاعات و حقایق مورد نیاز شما است. اسکن کردن جداول، تصاویر، خلاصه ها، فهرست ها، عناوین، علائم خاص و کلمات بولد شده را فراموش نکنید. برای درک بهتر این موارد، ابتدا از Skimming استفاده کنید. به طور مثال، شما باید تشخیص دهید که جدول ها با چه ترتیبی (به ترتیب تاریخ، حروف الفبا و ...) نوشته شده اند. 
در صورتی که پس از اسکیمینگ Skimming به این نتیجه رسیدید که کدام پاراگراف/بخش برای شما مفید است، به سراغ مراحل زیر بروید. پیشنهاد می کنیم که از بررسی کلماتی که به صورت Italic (کج نویس) نوشته شده اند، غافل نشوید.
•    ابتدا تعیین کنید که دقیقا به دنبال چه چیزی می گردید. تکنیک های ریدینگ Reading هیچ سودی برای شما نخواهند داشت اگر بدون هدف مشخص، آنها را به کار ببرید. کلمات کلیدی را تعیین کنید و سپس مانند یک موتور جستجو، متن را به دنبال پاسخ اسکن کنید. 
•    هر بار تنها به دنبال یک کلمه کلیدی و یک پاسخ باشید. 
•    به چشمان خود اجازه دهید روی صفحه بلغزند و کلمه کلیدی را در متن پیدا کنند. استرس نداشته باشید. با حفظ آرامش شما به راحتی می توانید کلمات کلیدی را پیدا کنید؛ چرا که قبلا متن را Skim کرده اید. 
•    پس از پیدا کردن کلمه کلیدی، مطالبی که در آن ناحیه قرار دارند را به دقت مطالعه کنید و پاسخ را استخراج کنید. 
•    سوال را دوباره بخوانید و بررسی کنید تا مطمئن شوید پاسخی که پیدا کرده اید، درست است. 
اسکن کردن یکی از تکنیک های ریدینگ Reading است که به شکل قابل توجهی به تمرکز نیاز دارد و حتی ممکن است بسیار خسته کننده باشد. اما حرفه ای شدن در به کارگیری این تکنیک، نمره شما در بخش ریدینگ آیلتس IELTS و دیگر آزمون های مشابه مثل آزمون آنلاین تافل (TOFEL) یا آزمون آنلاین جی آر ای(GRE)  را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. پیشنهاد می کنیم در همان دورانی که در حال آماده شدن برای آزمون هستید، به کارگیری تکنیک های مختلف پاسخگویی به سوالات ریدینگ Reading را نیز تمرین کنید. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!