نرم افزار انکی چیست؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/13

نرم افزار Anki برنامه ای است که به خاطر سپردن همه چیز را آسان می کند. از آنجا که یادگیری با Anki بسیار کارآمدتر از روشهای مطالعه سنتی است، زمان مطالعه شما را به خصوص برای آمادگی شرکت در آزمون آنلاین تافل، آیلتس یا جی آر ای بسیار کاهش می دهد و میزان یادگیری شما را بسیار بالا می برد. 
Anki، در ژاپنی به معنای حفظ کردن است. Anki را می توان با فاصله زیاد از برترین پلتفرم های یادگیری از طریق تکرار دانست. Anki نسبت به برنامه های دیگر مثل Memrise و Duolingo قابلیت های بیشتری دارد و همه کاره است. البته ممکن است این انتخاب های زیاد در ابتدا کار با اپلیکیشن را سخت کند اما یادگیری کار با آن کار ساده ایست. 
هر کسی که نیاز به یادآوری چیزهایی در زندگی روزمره خود دارد، می تواند از Anki بهره مند شود، چرا که Anki تصاویر، ویدیو، نوشته و حتی فرمول های علمی را ساپورت می کند. Anki تنها در یادگیری زبان خلاصه نمی شود و کاربردهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال تعدادی از مواردی را که می توانید در آنها از Anki کمک بگیرید در زیر آورده شده است:

•    یادگیری زبان و به خاطر سپردن معنی کلمات
•    آمادگی برای آزمونهای پزشکی و حقوقی
•    حفظ نام و چهره افراد
•    یادگیری جغرافیا
•    تسلط بر شعرهای بلند
•    و حتی تمرین آکوردهای گیتار

ویژگی های نرم افزار Anki

هماهنگ سازی

شما می توانید برای همگام سازی فلش کارتهای خود در چندین دستگاه از سرویس همگام سازی رایگان AnkiWeb استفاده کنید.

انعطاف پذیری

از طراحی کارت گرفته تا زمان بررسی، Anki گزینه های زیادی برای شخصی سازی کردن تجربه استفاده شما از Anki ارائه می دهد و با افزونه های بسیاری سازگاری دارد.

رسانه ای قدرتمند

شما می توانید با کنترل دقیق نحوه نمایش، کلیپ های صوتی، تصاویر، فیلم ها و علائم علمی را روی کارت های خود قرار دهید.

بهینه شده

Anki دسته های با بیش از 100000 کارت را بدون مشکل اداره خواهد کرد.

نرم افزاری متن باز (open source)

از آنجا که کد و قالب ذخیره سازی باز است، داده های مهم شما ایمن خواهند بود.

نحوه استفاده از نرم افزار Anki

مطالعه با استفاده از Anki بسیار ساده است. تنها لازم است برنامه را باز کنید و روی دسته فلش کارت  مورد نظر کلیک کنید. وقتی کارتی نشان داده می شود، فقط کافیست دکمه فاصله یا enter را فشار دهید تا جواب درست نشان داده شود.
وقتی جواب نشان داده شود، در زیر آن گزینه هایی برای انتخاب به شما داده می شود: Again, Good, Easy. با استفاده از تنظیمات پیش فرض Anki، بسته به میزان دشواری که برای کارت انتخاب می کنید، بعد از مدتی دوباره آن کارت به شما نشان داده می شود تا محتوی آن یادآوری شود و از طریق تکرار کلمه موردنظر را به خاطر بسپارید.

•    دوباره (Again)- در کمتر از یک دقیقه کارت دوباره نشان داده می شود.
•    خوب (Good)- کارت در کمتر از 10 دقیقه نشان داده می شود.
•    آسان (Easy)- کارت پس از 4 روز نشان داده می شود.

اگر موفق به یادآوری پاسخ نشوید گزینه Again، اگر پاسخ را با موفقیت به یاد آوردید گزینه Good و اگر پاسخ را در کسری از ثانیه به یاد آوردید گزینه Easy را انتخاب کنید. مطابق شکل زیر می توانید از کلیدهای میانبر نیز استفاده کنید:

 

نرم افزار Anki چیست؟

 

به عنوان یک نکته جانبی برای تنظیمات پیش فرض، در کل 8 بار فشار دادن "Again" برای یک کارت باعث می شود که آن کارت ناپدید شده و برای یادآوری دوباره نشان داده نشود. این نوع کارت ها با عنوان Leech شناخته شده و به عنوان کارتی که کیفیت ساخت مناسبی نداشته طبقه بندی می شوند. 
اگر کارت های Leech زیادی برای شما نمایش داده می شود، لازم است که سوالات خود را از نو تنظیم کنید. 

در ادامه نکاتی آورده شده که به شما کمک می کند با استفاده از Anki دقیق تر مطالعه کنید.

هرگز از مرور دست نکشید

حافظه شما هر روز کار می کند و این به این معنی است که اطلاعاتی که روزانه به ندرت استفاده می شوند از حافظه شما پاک می شوند. نرم افزار Anki برای مقابله با این اثر طراحی شده است. بنابراین لازم است هرروز از آن برای مرور کلمات استفاده کنید تا کاملا آنها را به خاطر بسپارید. 
دلیل دیگر برای پشت گوش نینداختن مرور کارت ها این است که روز بعد با کوهی از کارت روبرو خواهید شد. هر روز علاوه بر کارت های همان روز، باید کارت هایی که مرور آنها را به تعویق انداخته اید نیز بررسی کنید. زیاد شدن تعداد کارت های یک روز هم باعث خسته کننده شدن یادگیری و هم پایین آمدن بازد شما می شود. بنابراین سعی کنید که کارت های هر روز را همان روز بخوانید. 

مطالعه شخصی سازی شده

در مقابل، ممکن است روزهایی داشته باشید که کارتهای شما بسیار کمتر از روزهای دیگر باشد، این احتمالاً به این دلیل است که معنی بیشتر کارت های خود را یاد گرفته اید یا اینکه تعداد کارت هایا موجود در دسته کارت شما به طور کلی کم باشد.
در جلسه مطالعه شخصی سازی شده، می توانید فقط کارت هایی با برچسب خاص را مطالعه کنید. این به خصوص برای روز قبل از یک آزمون مناسب است. شما می توانید کارت هایی را که از قبل به کمک برچسب زدن دسته بندیشان کردید مرور کنید. این باعث تازه شدن حافظه شما و راحت تر شدن یادآوری کلمات می شود.

 

نرم افزار Anki چیست؟

لینک استفاده از نرم افزار Anki در اندروید، iOS، ویندوز، وب

نرم افزار Anki نرم افزاری متن باز و رایگان است. با مراجعه به وب سایت https://apps.ankiweb.net/ می توانید به راحتی این برنامه را برای ویندوز، لینوکس، IOS و اندروید دانلود کنید.

مجموعه لغات مناسب برای جی آر ای GRE در نرم افزار انکی Anki 

نرم افزار Anki یک دسته فلش کارت برای یادگیری 500 کلمه متداول در آزمون GRE دارد. هر کارت دارای یک قسمت جلو و یک طرف پشت است. قسمت جلویی آن دارای یک باکس خالی، شرح مختصری از کلمه و تصویر آن است. شما وظیفه دارید دو کار را انجام دهید:

•    تمام تلاش خود را بکنید تا کلمه را در جعبه بنویسید، 
•    آن را تلفظ کنید. 
•    پس از آن، Enter را بزنید. 
•    کارت به سمت پشت چرخانده می شود و کلمه صحیح ظاهر می شود. 
•    تلفظ به شما گفته می شود و هجی شما بررسی می شود. 
•    به این ترتیب می توانید اشتباهات خود را یاد بگیرید. 

معنی کامل کلمه به شما کمک می کند که درک بهتری از کلمه داشته باشید و آن را در بخش رایتینگ درست تر به کار ببرید. پس از آن، با کلیک بر روی دکمه های پایین، قدرت حافظه خود را ارزیابی می کنید و به  Anki اجازه می دهید که تخمین بزند که تا چه زمانی معنی کلمه را یادتان خواهد ماند. 
اگر فکر می کنید تصویر مربوط به یک کلمه برای شما بی معنی است و می خواهید آن را تغییر دهید، روی آن کلیک کنید تا تصاویر Google باز شود. در مرورگر خود، تصویر مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را کپی کنید، سپس به Anki برگردید. در Anki، دکمه ویرایش را کلیک کنید، سپس آن را در قسمت Image جایگذاری کنید.
به همراه این دسته فلش کارت می توانید از یک دسته کارت 40 تایی دیکر مربوط به سوالات اسپیکینگ نیز استفاده کنید. 

نکاتی برای استفاده راحت تر از Anki برای یادگیری لغات آزمون جی آر ای (GRE)

Anki را با رایانه خود به صورت خودکار تنظیم کنید تا هر روز صبح معانی واژگانی را که مشخص کرده اید به شما یادآوری کند. از این طریق نه تنها معانی واگان را بهتر یاد می گیرید و فراموششان نمی کنید، بلکه آنها را در بهترین زمان روز که در شاداب ترین حالت خود هستید تمرین می کنید. هم چنین می توانید از برنامه موبایل استفاده کنید و کلمات را در مسیر خود به سر کار یا دانشگاه و در اتوبوس و ماشین دوره کنید. 
سعی کنید با کلمه فعلی و کلمه قبلی که تازه یاد گرفته اید مثالی بزنید. این باعث می شود که شانس یادگیری هر دو این کلمات بالا برود. به عنوان مثال، اگر کلمه ای که تازه یاد گرفته اید "chicken" و کلمه قبلی آن "kitchen" است، در این صورت ساخت جمله "the chicken is in the kitchen" احتمال به خاطر سپردن معنی هر دو کلمه را افزایش می دهد.
تمام تلاش خود را بکنید تا قبل از استفاده از راهنمایی های برنامه کلمه را به یاد بیاورید. یادآوری فعال در واقع مهم ترین دلیلی است که برای یادگیر از فلش کارت استفاده می کنیم. 
خود کلمات را گوگل نکنید، مثالهای آنها را گوگل کنید. به عنوان مثال، " perfunctory " را گوگل نکنید و "perfunctory nod" را سرچ کنید.
هنگام جستجوی کلمات، از فرهنگ لغات آموزشی، دو زبانه و محاوره ای استفاده کنید. می توانید از Collins COBUILD استفاده کنید اما تعداد کلمات آن محدود است.
برای دانلود دسته فلش کارت یادگیری GRE میتوانید به وب سایت Anki مراجعه کرده و این دسته کارت را دانلود کنید. پس از دانلود، روی آن دوبار کلیک کنید تا در برنامه دسک تاپ باز شود.
در حال حاضر، افزودن دسته کارت های مشترک به طور مستقیم به حساب AnkiWeb شما امکان پذیر نیست. آنها باید از روی دسک تاپ اضافه شوند و سپس با AnkiWeb هماهنگ شوند.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!