نمره ای که در کارنامه آزمون جی آر ای می بینید، چگونه محاسبه می شود؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/20

نحوه نمره دهی آزمون جی آر ای GRE چگونه است؟ در واقع پس از شرکت در آزمون جی آر ای چه نمره هایی کسب خواهید کرد و این نمرات چگونه محاسبه می شوند؟ در این راهنما، نحوه نمره دهی آزمون جی آر ای GRE را توضیح می دهیم تا بتوانید معنی نمرات GRE خود را بدانید و اینکه چگونه می توانید از این اطلاعات برای به حداکثر رساندن نمره GRE خود استفاده کنید.

شکل کلی نمره GRE در کارنامه چگونه است؟

در گزارش نمره GRE خود، سه نمره GRE دریافت خواهید کرد، یکی برای هر بخش از آزمون جی آر ای که شامل نوشتن تحلیلی، استدلال کلامی و استدلال کمی می شود. نمره بخش نوشتن تحلیل (Analytical Writing) از 0-6 ارائه شده و به صورت نیم واحد افزایش می یابد. هر دو بخش استدلال کلامی و استدلال کمی با افزایش یک نمره بین 130 تا 170 نمره می گیرند. 
اما داوطلبین آزمون جی آر ای چگونه باید این نمرات را محاسبه کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، مطالعه را ادامه دهید.

نحوه نمره دهی آزمون جی آر ای GRE برای استدلال کلامی و استدلال کمی چیست؟

هم برای استدلال کلامی و هم برای استدلال کمی، شما نمره ای بین 130 تا 170 دریافت خواهید کرد. شما فقط به 40 سوال کلامی و 40 سوال Quant پاسخ خواهید داد، بنابراین این نمرات چگونه محاسبه می شوند؟ آیا این نمره فقط امتیاز تعداد سوالاتی است که به درستی پاسخ داده اید؟ نه دقیقا.
برای هر سوالی که به درستی پاسخ دهید یک نمره کسب می کنید. برای پاسخ دادن به سوالی که دارای چندین جای خالی یا بخش است، یا کل نمره را می گیرید یا اصلا نمره ای نمی گیرید پس برای به دست آوردن نمره کامل این نوع سوالات باید کل سوال را درست پاسخ دهید. هیچ نمره ای برای پاسخ جزئی درست وجود ندارد.
برای پاسخ های نادرست هم هیچ نمرای از دست نمی دهید. بنابراین، اگر 33 سوال را در بخش وربال درست پاسخ داشته باشید، نمره خام شما برای 33 خواهد بود. اما این نمره خام خود را در کارنامه خود نمی بینید زیرا نمرات خام قبل از اینکه در کارنامه شما قرار بگیرند، به نمرات مقیاس بندی شده تبدیل می شوند (نمرات 130 تا 170) .
به منظور اطمینان از منصفانه و دقیق بودن نمرات GRE شما، هنگام تبدیل نمرات خام به نمرات مقیاس پذیر، دو فرآیند رخ می دهد: تست تطبیقی و برابر سازی.

تست تطبیقی

اگر مانند اکثر داوطلبین در آزمون آنلاین GRE شرکت کنید، بخش Verbal Reasoning و Quantitative Reasoning شما به صورت تطبیقی خواهد بود. در آزمون GRE، بخش های Verbal و Quant هر دو دارای دو سری سوال هستند. از آنجا که آنها تطبیقی مطرح می شود، میزان عملکرد شما در اولین سری، دشواری  سوالات در سری دوم را تعیین می کند.
اولین سری سوالات در هر دو آزمون Verbal و Quant با دشواری متوسط مطرح می شود، و سری دوم می تواند از بانک  سوالات آسان، متوسط یا چالش برانگیز مطرح شود. به عنوان مثال، اگر در اولین سری استدلال کلامی بسیار خوب عمل کنید و فقط دو  سوال را اشتباه پاسخ بدهید، سری دوم  سوالات استدلال کلامی، چالش برانگیز تر از سری دوم سوالات کسی است که فقط نیمی از  سوالات مربوط به سری اول را درست پاسخ داده است.
نوع سوالی که در سری اول اشتباه پاسخ داده اید، مهم نیستند. به عنوان مثال اگر در سری اول سوالات به سوالات جبر اشتباه پاسخ داده باشید، این بدان معنا نیست که در سری دوم، فقط سوالات جبر راحت تر خواهند بود. تنها چیزی که برای تست تطبیقی مهم است تعداد کل سوالی است که شما اشتباه پاسخ داده اید.
تست تطبیقی تمایز بیشتری بین نمرات شرکت کنندگان در آزمون ایجاد می کند. بنابراین، نمرات داوطلبینی که به سوالات چالش برانگیزتر پاسخ می دهند نمره بالاتری نیز کسب خواهند کرد.
به یاد داشته باشید که هنگام شرکت در GRE، تا پایان آزمون هیچ یک از نمرات خود را نمی بینید، بنابراین نمی دانید که در سری اول سوالات چقدر خوب عمل کرده اید یا  سوالات سری دوم شما از کدام سطح دشواری بوده است. فقط سعی کنید بهترین تلاش را برای پاسخ دهی به سوالات انجام دهید واسترس نداشته باشید.

برابر سازی

برابر سازی فرایند دیگری است که برای اطمینان از دقیق و منصفانه بودن نمرات GRE برای همه افرادی که در این آزمون شرکت می کنند، استفاده می شود. ETS با استفاده از یک معادله، در خصوص دشواری سوالات مطرح شده در آزمون های مختلف GRE تمایز ایجاد می کند. 
اگر سوالات GRE مطرح شده در ماه اکتبر دشوارتر از GRE ماه نوامبر باشد، از معادله استفاده خواهد شد تا مطمئن شوید افرادی که در GRE اکتبر شرکت کرده اند به طور ناعادلانه با نمرات پایین جریمه نمی شوند، زیرا آنها آزمون جی آر ای سخت تری را گذرانده اند. 
از روش برابر سازی به این علت استفاده می شود که غیرممکن است هر نسخه از GRE دقیقاً از همان سطح دشواری آزمون قبلی برخوردار باشد، بنابراین برای اطمینان از ثابت ماندن نمرات میانگین در نسخه های مختلف آزمون، از معادله برابرسازی استفاده می شود.
ETS فرآیندی را که برای معادل سازی استفاده می شود فاش نمی کند اما مانند تست تطبیقی، تأثیر زیادی در نمرات نهایی GRE شما نخواهد داشت. فقط بدانید که این کار برای برقراری عدالت در همه آزمون ها انجام شده است و به یاد داشته باشید که هدف اصلی شما هنوز هم پاسخگویی صحیح به هر تعداد سوالی است که می توانید. 
به طور خلاصه، برای هر سوالی که به درستی در بخش Verbal یا Quant پاسخ می دهید، یک نمره دریافت می کنید. این نمرات برای مشخص شدن نمره خام (0-40) شما در هر بخش با هم جمع می شود. سپس نمرات خام شما به نمرات مقیاس بندی شده (130-170) تبدیل می شوند که هم تست تطبیقی و هم برابرسازی را در بر می گیرند.
بنابراین، اگر به 30 سوال کلامی صحیح پاسخ داده باشید، ممکن است به عنوان مثال، اگر آزمون جی آر ای ساده تری داشتید و یا در اولین سری سوالات کلامی نمره کمتری کسب کرده اید، در نهایت نمره 157 را کسب کنید چون در سری دوم، سوالات آسان تری داشته اید.
اما اگر آزمون GRE شما سخت تر بود و یا سری دوم شما حاوی سوالات چالش برانگیزتر بوده، اگر به همان 30 سوال کلامی به درستی پاسخ دهید ممکن است مثلاً نمره 162 را کسب کنید. در کارنامه GRE، فقط نمرات نهایی مقیاس بندی شده خود را مشاهده خواهید کرد، بنابراین، از نمرات خام خود مطلع نخواهید شد.

 

نمره ای که در کارنامه آزمون جی آر ای می بینید، چگونه محاسبه می شود؟

نحوه نمره دهی آزمون جی آر ای GRE برای بخش نوشتن تحلیلی (Analytical Writing) چیست؟

برای بخش تحلیلی، باید دو مقاله کامل بنویسید، یک مقاله Argument و یک مقاله Issue، اما فقط یک نمره از 0 تا 6 از این قسمت دریافت خواهید کرد.
هر مقاله ای که می نویسید توسط یک ممتحن آموزش دیده خوانده می شود که از 0-6 به آن نمره می دهد. سپس مقاله توسط یک خواننده الکترونیکی که یک برنامه رایانه ای ایجاد شده توسط ETS است، نمره دهی می شود. 
این برنامه کامپیوتری، برای درجه بندی مهارت نوشتن شما در چندین زمینه مختلف به کار گرفته می شود. اگر نمرات گریدر انسانی و خواننده الکترونیکی نزدیک به هم باشند، از میانگین این دو نمره به عنوان نمره نهایی مقاله استفاده می شود. اما اگر با هم تفاوت داشته باشند، ممتحن دیگری مقاله را خوانده و به آن نمره می دهد و میانگین دو نمره ممتحن، نمره نهایی مقاله شما می شود.
در ادامه، بخشهای اصلی که در مقاله شما مورد توجه ممتحنین است را مطرح کردیم، بنابراین شما بهتر می توانید درک کنید که ممتحنین مقاله به دنبال چه هستند و چگونه آنها در مورد نمره مقاله شما تصمیم می گیرند.

نمره دهی به مقالات Issue و Argument

در ادامه مشخصات مقاله هایی که نمره های 6، 4 یا 2 را در بخش رایتینگ Argument و Issue کسب می کنند، آورده شده است که شامل خصوصیات اصلی متن و مهارتهایی است که ممتحنین در متن شما به دنبال آنها هستند. 

مقالات Argument

نمره 6 (برجسته)

نمره 4 (در حد کفایت)

2 (به طور جدی ناقص)

·       ایده ها را به طور منسجم توسعه داده، آنها را منطقی سازمان دهی کرده و آنها را با جملات انتقالی روشن به هم مرتبط می کند.

·       از ایده های اصلی خود پشتیبانی قانع کننده و کاملی را ارائه می دهد.

·       ایده ها را روان و دقیق، با استفاده از انواع واژگان و جملات موثر انتقال می دهد.

·       قواعد نوشتاری را با گرامر انگلیسی استاندارد رعایت کرده، اما ممکن است اشتباهات جزئی داشته باشد

• ایده های خود را در حد رضایت بخشی توسعه داده و سازمان دهی کرده، اما ممکن است آنها را با جملات انتقالی به هم مرتبط نکند.

• از ایده های اصلی خود به اندازه کافی پشتیبانی می کند، اما ممکن است در پشتیبانی از آن ها توضیحات کاملی ارائه نداده باشد.

• کنترل کافی روی زبان برای انتقال ایده ها با وضوح مناسب را داشته باشد

• به طور کلی قواعد استاندارد نوشتار انگلیسی را رعایت کرده، اما ممکن است خطاهایی داشته باشد

• دستورالعمل های خواسته شده را دنبال نمی کند

• ایده ها را توسعه نمی دهد یا ضعف در سازمان دهی آنها داشته و غیر منطقی است

• پشتیبانی نادرست یا غیرمنطقی ارائه داده است.

• دارای مشکلات جدی در زبان و ساختار جمله است که اغلب در درک معنی تداخل ایجاد می کنند

• شامل اشتباهات جدی در گرامر یا کاربرد لغات است که غالباً مفهوم و معنی متن نوشته را تحت تاثیر قرار می دهد.


مقالات Issue

نمره 6

نمره 4

نمره 2

·       مسئله را به طور کامل با دلایل قانع کننده و / یا مثال های متقاعد کننده توسعه می دهد.

·       تجزیه و تحلیل متمرکز و منظم در کل متن حفظ شده و ایده ها را به طور منطقی به هم متصل می کند.

·       ایده ها را روان و دقیق، با استفاده از انواع واژگان و جملات موثر انتقال می دهد

·       قواعد نوشتاری را با گرامر انگلیسی استاندارد رعایت کرده، اما ممکن است اشتباهات جزئی داشته باشد

•        مسئله را با دلایل و یا مثالهای مرتبط توسعه می دهد

•        به اندازه کافی متمرکز و سازمان یافته است

•        کنترل کافی روی زبان برای بیان ایده ها با وضوح قابل قبول نشان می دهد

•        به طور کلی قواعد استاندارد نوشتار انگلیسی را رعایت کرده، اما ممکن است خطاهایی داشته باشد

• در صورت وجود، دلایل یا مثالهای معدودی در حمایت از ادعاهای خود ارائه می دهد

• تمرکز و / یا سازماندهی ضعیفی دارد

• دارای مشکلات جدی در به کار بردن زبان و ساختار جمله است که اغلب در معنی جملات تداخل ایجاد می کند

• شامل اشتباهات جدی در گرامر یا کاربرد لغات است که غالباً معنی را تحت تاثیر قرار می دهد

چگونه می توانید از اطلاعات مربوط به نحوه نمره دهی آزمون GRE به نفع خود استفاده کنید؟

از اطلاعاتی که درباره نحوه نمره دهی بخش های مختلف آزمون GRE به شما دادیم می توانید آنچه را که به کسب نمره بالاتر در آزمون منجر می شود، بهتر درک کنید. در ادامه به 3 نکته اصلی اشاره می کنیم:

شماره 1: توجه ویژه ای به پاسخگویی سوالات سری اول در بخش وربال و کوانت داشته باشید

از آنجا که GRE سوالات سری دوم را به صورت تطبیقی مطرح می کند، میزان عملکرد شما در سری اول سوالات استدلال کلامی و استدلال کمی دشواری سری دوم را تعیین می کند. بنابراین، نمره شما در سری اول بخش وربال و Quant بر دشواری سوالاتی که در سری دوم مطرح می شود، تأثیر می گذارد. فقط در صورتی می توانید نمره عالی در آزمون GRE کسب کنید که  سوالات سری دوم با بالاترین سطح دشواری برای شما مطرح شود.

شماره 2: وقت زیادی را صرف یک سوال نکنید

به یاد داشته باشید، اگر به هر  سوالی، پاسخ صحیح بدهید، فقط به اندازه یک نمره ارزش دارد، بنابراین اگر پاسخ دادن به یک سوال باعث کمبود وقت شما می شود و نمی توانید چندین سوال دیگر را بررسی کنید، یک ساعت وقت صرف نکنید تا یک پاسخ صحیح برای آن پیدا کنید. 
زمان بندی در آزمون GRE بسیار مهم است، و از آنجا که باید در مدت زمان محدودی به بسیاری از  سوالات پاسخ دهید، اجازه ندهید با توقف کردن بیش از حد روی یک سوال، زمان خود را برای پاسخگویی به سوالات دیگر از دست بدهید.
شما باید حدود 90 ثانیه برای هر سوال کلامی و 105 ثانیه برای هر سوال Quant وقت صرف کنید تا تمام سوالات را در یک بخش به موقع تکمیل کنید. این تجزیه و تحلیل زمان GRE را به خاطر بسپارید، و اگر متوجه شدید که بیشتر از این زمانی را صرف یک سوال کرده اید، بهترین حدس را در مورد آن بزنید، سپس به  سوال بعدی بروید و فقط اگر در انتهای آن بخش وقت اضافه داشتید آن بازگردید.

شماره 3: به تمام سوالات پاسخ دهید

به یاد داشته باشید، اگر به یک سوال GRE به اشتباه پاسخ دهید، هیچ نمره ای را از دست نمی دهید. این بدان معناست که شما باید به هر سوالی پاسخ دهید، حتی اگر فقط حدس بزنید. چون ممکن است درست حدس بزنید و یک نمره کامل بگیرید!

جمع بندی

اگر در حال اماده شدن برای شرکت در آزمون آنلاین جی آر ای (GRE) هستید به شما توصیه می کنیم تا در یک آزمون آزمایشی جی آر ای شرکت کنید تا هم با روند برگزاری آزمون آشنا شوید و هم نمره شما مطابق با معیارهای نمره دهی آزمون جی آر ای (GRE) توسط اساتید ارزیابی شده و گزارش شود. 
با مشاهده نمره کارنامه آزمون ماک جی آر ای (GRE) به طور کامل متوجه می شوید که در چه بخش هایی ضعف دارید و باید آن ها را تقویت کنید. فراموش نکنید که تمرین کردن تنها راه رسیدن به نمره مطلوب در هر آزمونی است.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!