نمره اسپیکینگ تافل | سیستم نمره دهی اسپیکینگ تافل

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/30

نمره اسپیکینگ تافل TOEFL چگونه تعیین می شود؟ یک نمره خوب در بخش اسپیکینگ آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT چند است؟ این سوالی است که بسیاری از زبان آموزان از خود میپرسند و در مقاله امروز ما به آن پاسخ خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم نمره دهی تافل TOEFL در بخش Speaking این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

نحوه تعیین نمره تافل TOEFL در بخش اسپیکینگ Speaking

بخش اسپیکینگ تافل TOEFL شامل شش وظیفه است: دو وظیفه اول وظایف مستقل و چهار وظیفه آخر وظایف یکپارچه هستند. برای هر وظیفه (Task) مستقل (وظایف یک و دو) شما باید به سوالاتی در مورد مباحث و موضوعات آشنا پاسخ دهید. شما 45 ثانیه فرصت دارید تا نقطه نظر خود را توضیح دهید. 
در بخش وظایف یکپارچه برای پاسخگویی به هر Task 60 ثانیه زمان خواهید داشت. موضوعات این بخش ها مباحث دانشگاهی و دوره های تحصیلی را پوشش می دهد. در وظایف (Task) سه و چهار باید با خواندن یک متن یا گوش دادن به یک فایل صوتی به سوالاتی که از شما پرسیده می شود پاسخ دهید. در وظایف (Task) پنج و شش نیز باید به یک فایل صوتی گوش کنید و در نهایت به یک درخواست مرتبط با این فایل جواب دهید.
حال بیایید نگاهی به سیستم نمره دهی TOEFL اسپیکینگ بیندازیم. سازمان ETS برای هر Task اسپیکینگ حداکثر 4 امتیاز را تعیین کرده است. بنابراین شما نمره ای بین صفر تا چهار برای هر سوال دریافت خواهید کرد. میانگین این نمرات نمره اولیه شما را در مقیاس 0 تا 4 مشخص می کند. در نهایت نمرات خام شما در هر یک از این 6 وظیفه با یکدیگر ترکیب شده و به یک نمره مقیاس بندی شده از 0 تا 30 تبدیل می شوند.
اما ETS چگونه نمره خام شما (در مقیاس 0 تا 4) را به نمره مقیاس بندی صحبت (در مقیاس 0 تا 30) تبدیل می کند؟ در زیر یک نمودار رسمی از نمره اسپیکینگ تافل TOEFL آورده ایم که روند تبدیل نمره خام به نمره مقیاس بندی شده را نشان می دهد. توجه داشته باشید که نمرات خام در سمت چپ نشان دهنده میانگین نمره خام شما برای هر شش وظیفه اسپیکینگ است.

میانگین نمره خام

نمره مقیاس بندی شده

4.00

30

3.83

29

3.66

28

3.50

27

3.33

26

3.16

24

3.00

23

2.83

22

2.66

20

2.50

19

2.33

18

2.16

17

2.00

15

1.83

14

1.66

13

1.50

11

1.33

10

1.16

9

1.00

8

-

6 - 0

 

نمره اسپیکینگ تافل TOEFL، منبع: TOEFL Test Prep Planner

نتایج آزمون تافل TOEFL تنها نمره نهایی شما در هر بخش را نشان می دهند. بنابراین شما نمی توانید نمرات خام خود در هر یک از وظایف اسپیکینگ تافل TOEFL ببینید. در عوض شما نمره خانم برای هر گروه بر اساس موضوع (موضوعات آشنا، دانشگاه، دوره های آموزشی و...) دریافت خواهید کرد. بر اساس ETS، این محدود نمره به شرح زیر است:
•    ضعیف (0-1)
•    محدود (1.5-2)
•    متوسط (2.5-3)
•    خوب (3.5-4)
حال بیایید در مورد نمره اسپیکینگ تافل TOEFL کمی بیشتر صحبت کنیم.
بر اساس TOEFL Speaking rubrics نمره شما در هر یک از وظایف بخش اسپیکینگ تافل TOEFL بر اساس سه فاکتور تعیین می شود:
•    Delivery: چقدر واضح و قابل فهم صحبت می کنید. در این فاکتور مواردی مانند تلفظ، مدیریت جریان مکالمه و حتی لحن شما در نظر گرفته می شود.
•    Language use: در پاسخ های خود تا چه حد از گرامر و واژگان متنوع استفاده می کنید.
•    Topic development: چگونه میتوانید پاسخ های خود را با افکار و ایده های مختلف بسط دهید.

نمره خود در بخش اسپیکینگ آزمون تافل TOEFL

به زبان ساده، یک نمره خوب در بخش اسپیکینگ تافل TOEFL نمر های که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی به اندازه کافی بالا باشد. به طور دقیق تر می توانیم از صدک ها برای تعیین اینکه نمره اسپیکینگ تافل TOEFL شما در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان نمره خوبی است استفاده کنیم. 

با توجه به درصد ها نمره خوب اسپیکینگ تافل TOEFL چند است؟

درصد ها به شما نشان می دهند چند درصد از شرکت کنندگان در آزمون نمره کمتری از شما کسب کرده اند. بنابراین به طور خلاصه، هر چه درصد شما بیشتر باشد در مقایسه با دیگر داوطلبان آزمون تافل TOEFL نمره بهتری در بخش اسپیکینگ اخذ کرده اید. توجه داشته باشید که درصد ها تنها برای نمرات مقیاس بندی شده (آنهایی که از مقیاس 0 تا 30 استفاده می کنند) در هر بخش موجود هستند. در ادامه درصد های فعلی نمره اسپیکینگ تافل TOEFL را برای شما آورده ایم:

درصد

نمره اسپیکینگ

90

27

75

24

50

22

25

18

10

15


منبع: Test and Score Data Summary for TOEFL iBT Tests

50 درصد میانگین است. در این نمره، 50 درصد از شرکت کنندگان نمره کمتر و 50 درصد نمره بالاتر از شما کسب کرده اند. به طور کلی می توان اینگونه گفت که هر نمره ای شما را در نیمه برتر شرکت کنندگان آزمون قرار دهند (نمرات بالاتر از میانگین) یک نمره اسپیکینگ تافل TOEFL خوب محسوب می شود. از نظر عددی این بدان معناست که هر نمره ای بالاتر از 22 را می توان یک نمره خوب در نظر گرفت.
همانطور که این جدول نشان می دهد، کسب نمره 24 (فقط 2 امتیاز بیشتر از میانگین) شما را در 25 درصد برتر شرکت کنندگان در آزمون قرار می دهد. بنابراین می توان گفت 24 نمره ای عالی در بخش صحبت کردن تافل TOEFL است. علاوه بر این، با کسب تنها 3 امتیاز بالاتر، شما در 10 درصد برتر شرکت کنندگان در آزمون قرار می گیرید. 27 یک نمره عالی برای شما است.
در طرف مقابل، هر نمره ای پایین تر میانگین را می توان یک نمره اسپیکینگ تافل TOEFL ضعیف در نظر گرفت. به عنوان مثال، نمره 18 (4 امتیاز زیر میانگین) شما را در 25 درصد پایینی شرکت کنندگان در آزمون قرار می دهد و این نمره نسبتاً ضعیفی است. با اخذ نمره 15 فقط از 10 درصد از شرکت کنندگان در آزمون بهتر عمل می کنید و این نمره بسیار پایینی است.

نمره خوب در بخش اسپیکینگ با در نظر گرفتن الزامات دانشگاه مقصد

در این روش نمره اسپیکینگ تافل TOEFL توسط دیگر شرکت کنندگان در آزمون تعیین نمی شود. بلکه بر اساس الزامات مربوط به دانشگاه تعیین می شود. نمره خوب در بخش اسپیکینگ تافل TOEFL نمره ای است که مورد قبول تمام دانشگاه هایی باشد که برای ثبت نام در آنها درخواست می دهید. به عبارت دیگر نمره ای است که تمام الزامات مربوط به مدرک زبان تمام دانشگاه های انتخابی شما را پاسخ دهد.
بسیاری از دانشگاه ها حداقل هایی را در مورد نمره و مدرک زبان انگلیسی تعیین کرده اند. اطلاعات مربوطه در وب سایت هر دانشگاه منتشر می شوند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط نمره خوب تافل TOEFL به وب سایت دانشگاه خود مراجعه کنید. معمولا اطلاعات مرتبط با الزامات مربوط به زبان و پذیرش در یکی از صفحات زیر منتشر می شوند:

•    Application materials
•    Admission requirements
•    International admission
•    FAQs
•    Undergraduate admission
•    Graduate program/department

نحوه تعیین نمره هدف در بخش اسپیکینگ آزمون TOEFL

نمره هدف برای شما همان نمره ایده آل است. نمره ایده آل نمره ای است که تمام الزامات مربوط به نمره زبان در دانشگاه های انتخابی شما را برآورده می کند. بنابراین شما به بهترین نتیجه در تمام دانشگاه هایی انتخاب کرده اید خواهید رسید. 
با این حال توجه به یک نکته ضروری است. درست است که نمره اسپیکینگ تافل TOEFL اهمیت دارد اما نمره کل شما احتمالا مهم تر خواهد بود. دانشگاه های بسیاری به جای نمرات جداگانه در هر بخش آزمون تافل به نمره کل شما توجه خواهند کرد.

 

نمره اسپیکینگ تافل | سیستم نمره دهی اسپیکینگ تافل

تکنیک هایی برای کسب نمره بالا در اسپیکینگ تافل TOEFL

اکنون که می دانید برای قبولی در دانشگاه مورد علاقه خود باید چه نمره TOEFL اسپیکینگ را کسب کنید باید درباره چگونگی رسیدن به نمره هدف فکر کنید. در ادامه 6 نکته مهم می توانند نمره اسپیکینگ تافل TOEFL شما را تقویت کنند بیان کرده ایم. توجه به این نکات در روز آزمون به شما کمک می کند در تمام چهار Task آزمون تافل نمره 4 کسب کنید.

شماره 1: از یک گام طبیعی استفاده کنید

در هر یک از وظایف بخش اسپیکینگ آزمون تافل TOEFL تنها 45-60 ثانیه برای پاسخ دادن به سوالات در اختیار خواهید داشت. استرس روز آزمون و محدودیت زمانی باعث می شود بسیاری از داوطلبان در حین تلاش برای گردآوری یک پاسخ خیلی سریع صحبت کنند. در مقابل برخی از داوطلبان آنقدر درگیر مدیریت پاسخ در ذهنشان می شوند که بسیار آرام صحبت می کنند. 
صرف نظر از اینکه در روز امتحان چه احساسی دارید، تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا از تند صحبت کردن یا کند صحبت کردن خودداری کنید. اگر بتوانید با سرعت طبیعی و آسودگی صحبت کنید امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد. حالت ایده آل این است که با شما سرعت و ریتمی صحبت کنید که هنگام صحبت با یک دوست یا آشنا دارید. 
بهترین راه برای تمرین کردن سرعت صحبت کردن این است که صدای خود را ضبط کنید و سپس آن را بررسی کنید. به مرور زمان و با تمرین سرعت خود در هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی را به سرعتی که در هنگام صحبت به زبان فارسی دارید نزدیک کنید. 
با وجود تمرین های زیاد گاهی استرس تمام تلاش های داوطلبان برای رسیدن به یک سرعت ایده آل را نابود می کند. بهتر است پیش از آزمون اصلی و در طول دوران آمادگی برای آزمون تافل TOEFL در چند آزمون آزمایشی تافل TOEFL یا آزمون ماک تافل TOEFL شرکت کنید. این آزمون ها فضایی مشابه با آزمون واقعی دارند و به شما کمک می کنند برای چیزی که در روز آزمون تجربه خواهید کرد آماده شوید.

شماره 2: از مکث های طولانی پرهیز کنید

در مکالمه انگلیسی، قرار دادن مکث های کوتاه یا حتی اصواتی مانند "uh" یا "um" بین جملات طبیعی است. اما در آزمون تافل TOEFL باید این گونه مکث ها را کنترل کنید. مکث هایی طولانی تر از یک یا دو ثانیه نمره اسپیکینگ تافل TOEFL را تحت تاثیر قرار می دهند.
اگر برای مدت طولانی مکث کنید تصحیح کنندگان تصور می کنند در مدیریت پاسخ و تدوین ایده کلی خود مشکل دارید. اگر بیش از حد مکث کنید وقت گرانبهای خود برای پاسخ دادن را هدر خواهید داد و حتی ممکن است قادر نباشید پیش از پایان مهلت زمانی به سوال پاسخ دهید.
اگر در مورد مکث های خود نگران هستید سعی کنید با شرکت در چند آزمون آنلاین تافل TOEFL خود را به چالش بکشید. تکنیک های اسپیکینگ تافل TOEFL را مطالعه کنید و از کلمات ربط و انتقال رایج مانند Also ، However و عباراتی مانند I believe استفاده کنید. مهم ترین چیز این است که به استفاده از این عبارات خود بگیرید تا جایی که بتوانید بدون فکر کردن در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مکث در یک مکالمه طبیعی است اما نباید از گفته های شما بکاهد. 

شماره 3: از کل زمانی که در اختیار دارید برای پاسخ دادن استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که در طول تمام مدت زمانی که به شما داده شده است به صحبت کردن ادامه می دهید. آزمون گیرندگان از شما انتظار دارند به اندازه زمانی که در اختیارتان قرار داده اند در مورد موضوعات مرتبط با سوال صحبت کنید. سعی کنید یک پاسخ مفصل ارائه دهید. اما مراقب باشید! پاسخ شما نباید آنقدر طولانی باشد که در انتهای زمان تعیین شده به هیچ نتیجه ای نرسد. اگر حرف های شما پیش از موعد تعیین شده به اتمام رسید می توانید:

•    یک نتیجه کوتاه بیان کنید که صحبت های شما را به هم پیوند می دهد
•    با استفاده از مثال یا جزئیات کلیدی دیگر پاسخ خود را گسترده تر کنید
•    نکته دیگری را به طور مختصر بیان کنید (به شرطی که برای توضیح آن نیز فرصت کافی داشته باشید)

در صورتی که در حین پاسخ دادن مدت زمان شما به پایان رسید و ضبط صدا متوقف شود به احتمال زیاد نمره اسپیکینگ تافل TOEFL شما کم خواهد شد. علت کاهش نمره این است که شما نتوانسته اید پاسخ خود را با محدودیت زمانی تنظیم کنید.

شماره 4: واضح صحبت کنید

برای کسب یک نمره عالی در بخش اسپیکینگ آزمون تافل TOEFL شما باید واضح و قابل فهم صحبت کنید. به عبارت دیگر شما باید تک تک کلمات را به درستی و به طور واضح تلفظ کنید و از زمزمه یا تند صحبت کردن پرهیز کنید.
البته در آزمون تافل TOEFL به خاطر لهجه امتیازی از شما کم نخواهد شد. بنابراین نگران نباشید اگر برخی کلمات را کمی متفاوت از تلفظ واقعی آن در زبان انگلیسی تلفظ می کنید. معمولا تا زمانی که به لحن و نقطه استرس در هر کلمه توجه کنید و تلفظ شما شبیه به تلفظ واقعی یک کلمه باشد پاسخ شما برای شنونده قابل درک خواهد بود.

شماره 5: بلند صحبت کنید

در محل برگزاری آزمون  تافل TOEFL ممکن است شنیدن صدای شما دشوار باشد. علت این امر این است که اکثر داوطلبان همزمان به بخش اسپیکینگ تافل TOEFL میرسند و همزمان پاسخ های خود را ضبط می کنند. بنابراین ممکن است پاسخ های شما به طور واضح ضبط نشوند. نمره اسپیکینگ تافل TOEFL تحت تاثیر این مسئله قرار میگیرد.
بهترین راه برای غلبه بر این مسئله این است که با صدای کمی بلندتر صحبت کنید. نیازی به فریاد زدن نیست. تنها صدای خود را کمی بالا ببرید تا به صداها و زمزمه های موجود در محیط غلبه کند و هیئت ارزیابی در شنیدن و درک پاسخ های شما مشکلی نداشته باشند. وجود کمی سر و صدا در پس زمینه طبیعی است اما اگر خیلی آرام صحبت کنید ممکن است صدای شما به خوبی شنیده نشود و نمره اسپیکینگ تافل TOEFL شما کم شود.

شماره 6: دقیق و منظم باشید

در هر Task از اسپیکینگ آزمون تافل TOEFL باید پاسخ هایی همراه با جزئیات کافی ارائه دهید. در بیشتر وظایف بخش اسپیکینگ، شما باید حداقل دو مورد (در حال ایده آل سه مورد) را مورد بحث قرار دهید. در صورت امکان از مثال ها استفاده کنید و از بیان جزئیات خودداری نکنید. در ضمن پاسخ شما باید یک بدنه و جریان منطقی و قابل فهم داشته باشد.
بهترین راه برای بیان نکات کلیدی استفاده از کلمات انتقالی مانند first، second، next و finally است. این عبارات به شما کمک می کنند پاسخ خود را به خوبی سازماندهی کنید. نمره اسپیکینگ تافل TOEFL در تعیین نمره نهایی شما نقش مهمی ایفا می کند. 

کلام آخر

شما باید پیش از ثبت نام در آزمون تافل TOEFL یک دید خود و کامل به توانایی های فعلی خود داشته باشید. باید مطمئن شوید که مطالعات شما موثر بوده اند و برای شرکت در آزمون اصلی آماده اید. یکی از بهترین ابزارها برای ارزیابی میزان آمادگی برای شرکت در آزمون اصلی این است که در آزمون ماک تافل TOEFL یا آزمون آنلاین تافل TOEFL شرکت کنید. با این کار از سطح فعلی خود مطلع می شود و در صورت نیاز می توانید برای رسیدن به نمره ایده آلتان برنامه مطالعاتی خود را تغییر دهید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!