یادگیری لغات انگلیسی | 5 روش عالی برای به خاطر سپردن لغات انگلیسی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/31

یادگیری لغات انگلیسی برای همه آسان نیست. خوشبختانه راه های زیادی برای یادگیری واژگان انگلیسی وجود دارد. بسیاری از این روش ها حتی سرگرم کننده نیز هستند. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم 5 روش اصلی برای فرا گرفتن واژگان انگلیسی را به شما آموزش خواهیم داد. ما را تا انتها همراهی کنید.

روش 1: ساخت فلش کارت

یکی از رایج ترین (و مسلماً بهترین) روشهای یادگیری واژگان انگلیسی استفاده از فلش کارت است. در این روش در جلوی یک کارت یک کلمه انگلیسی و در پشت آن ترجمه و تعریف آن نوشته می شود. این روش توسط اکثر متقاضیان آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مانند آزمون آیلتس IELTS بکار گرفته می شود. آزمون تافل TOEFL نیز یکی از محبوب ترین آزمون های سنجش مهارت انگلیسی است که توسط سازمان ETS برگزار می شود.
در این روش شما باید تنها با نگاه کردن به یک طرف کارت معنا یا معادلی که در پشت کارت نوشته شده است را بگویید. این روش مهارت های شما در ترجمه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی را تقویت می کند. توجه داشته باشید که شما باید تا حد امکان از نگاه کردن به طرف دیگر کارت خودداری کنید.
فلش کارت ها منابع بسیار خوبی هستند زیرا به شما کمک می کنند تا واژگان انگلیسی را به سرعت و به طور موثر به خاطر بسپارید. علاوه بر این فلش کارت ها را می توان با توجه به موضوعات خاص نیز دسته بندی کنید. امکان استفاده از این روش به دو شکل دیجیتال و یا کاغذی وجود دارد. در هر دو روش امکان تهیه یک مجموعه فلش کارت با توجه به نقاط قوت و ضعف شما برایتان فراهم شده است. علاوه بر این فلش کارت های از پیش آماده شده نیز وجود دارند.

مزایای استفاده از این روش

ساخت فلش کارت برای یادگیری لغات انگلیسی بسیار آسان است. اگر به فلش کارت کاغذی علاقه دارید تنها چیزی که برای ساخت یک مجموعه کاربردی نیاز دارید کاغذ و خودکار است. لیستی از کلماتی که میخواید فرا بگیرید تهیه کنید و فلش کارت های خود را آماده کنید. برای فلش کارت های دیجیتال تنها چیزی که لازم دارید یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر است. نرم افزارهای زیادی در بستر اینترنت وجود دارند که میتوانید برای ساخت یک مجموعه فلش کارت از آنها بهره ببرید.
اضافه کردن واژگان جدید به مجموعه فلش کار بسیار ساده است. 
شما می توانید با توجه به ترجیحات خود فلش کارت ها را به دو شکل دسته بندی شده و یا بهم ریخته بکار ببرید. استفاده از ترکیبات بهم ریخته برای اطمینان از درک کامل معانی کلماتی که یاد میگیرید ضروری است. 

معایب استفاده از این روش

ساخت فلش کارت با وجود اینکه پیچیدگی خاصی ندارد زمان بر است. مهم نیست از چه سبک فلش کارتی استفاده میکنید (کاغذی یا دیجیتال) ساخت یک مجموعه فلش کارت مناسب زمان زیادی از شما خواهد گرفت. 
فلش کارت های کاغذی حجیم هستند و فضای زیادی را اشغال می کنند. در نتیجه، نمی توانید در هر مکانی برای مرور و یادگیری واژگان انگلیسی از آنها استفاده کنید. 

نحوه استفاده موثر از این روش

فلش کارت ها تنها زمانی در یادگیری لغات انگلیسی موثر هستید که به شیوه درست بکار گرفته شوند. روش های استفاده از فلش کارت بسته به این که از فلش کارت کاغذی یا دیجیتالی استفاده می کنید متفاوت است.

فلش کارت های کاغذی

فلش کارت های کاغذی برای کسانی مناسب است که روشهای سنتی مطالعه را ترجیح می دهند و دوست دارند زمان کمتری را در مقابل کامپیوترها و تلفن های هوشمند سپری کنند. برای ساخت فلش کارت ها می توانید از هر نوع کاغذی استفاده کنید. در یک سمت کلمه انگلیسی مورد نظر خود و در پست کاغذ یک معادل فارسی را بنویسید. بهتر است در طرف مربوط به معنی لغت از تصاویر و نقاشی های بامزه نیز استفاده کنید تا معنای لغات راحت تر در خاطر شما ثبت شوند. همچنین می توانید یک جمله حاوی لغت انگلیسی مورد نظر نیز بنویسید تا با نحوه استفاده از این واژه در جمله نیز آشنا شوید.
در هنگام استفاده فلش کارت های خود را دسته بندی کنید. دسته هایی تحت عنوان "آسان" و"سخت" بسازید. واژگانی که در به خاطر سپردن آن ها مشکل دارید را در دسته بندی سخت بگذارید و آن ها را دوباره مرور کنید. حتی می توانید دسته بندی های بیشتری برای واژگانی که از درجه سختی متفاوتی برخوردارند نیز بسازید.

فلش کارت های دیجیتال

برخی از افراد ترجیح می دهند برای یادگیری لغات انگلیسی از روش های مدرن مانند فلش کارت های دیجیتال استفاده کنند. این گونه فلش کارت ها از طرف برنامه ها و اپلیکیشن های Android، IOS، Windows و ... در دسترس هستند. یکی از بهترین برنامه ها برای یادگیری واژگان انگلیسی Anki می باشد. Anki یک نرم افزار رایگان است که از طریق آن می توانید فلش کارت های خود را بسازید و یا از مجموعه فلش کارت های دیگر کاربران استفاده کنید. 
Memrise یکی دیگر از وب سایت های رایگان برای یادگیری زبان انگلیسی است. در این وب سایت هزاران دسته بندی آماده به شما ارائه خواهد شد. اگر به روش های سرگرم کننده برای یادگیری لغات انگلیسی علاقه دارید این وب سایت یک گزینه عالی است.

روش 2: تهیه لیست مطالعه

یک روش مفید دیگر تهیه لیستی از واژگان انگلیسی است که می خواهید یاد بگیرید. استفاده از لیست با فلش کارت متفاوت است. در این روش تمام کلمات مورد نیاز خود را در یک جا (به جای کارت های جداگانه) خواهید نوشت. اگر حوصله کافی برای ساخت و استفاده از فلش کارت ندارید استفاده از لیست مطالعه یک روش مناسب برای شما است.

مزایای استفاده از این روش

بزرگترین مزیت استفاده از لیست کلمات این است که به راحتی می توانید لیست خود را با کلمات جدیدی که می خواهید حفظ کنید گسترش دهید. 
می توانید از لیست خود به عنوان پایه ای برای سایر روشهای مطالعه استفاده کنید. فهرستها منابع مفیدی برای شناسایی کلمات خاص برای قرار دادن روی فلش کارت ها هستند. همچنین می توانید در هنگام شرکت در آزمون های آزمایشی نیز از یک لیست مطالعه برای حفظ کردن لغات استفاده کنید.
حجم یک لیست نسبت به فلش کارت ها کمتر است. در این روش، می توانید ده ها کلمه را روی یک برگ کاغذ ثبت کرده و فضای بسیار کمتری را نسبت به صدها فلش کارت اشغال کنید.
ساختنش آسان است تنها کاری که باید انجام دهید این است که واژه انگلیسی، معنای آن و یک مثال را بر روی کاغذ بنویسید.

معایب استفاده از این روش

کار با آنها بسیار خسته کننده است. برخلاف فلش کارت ها که بسیار تعاملی هستند؛ لیست ها منابع ثابت با ویژگی های محرک محدودی هستند.
آنها تصادفی سازی کلمات را دشوار می کنند. با به هم زدن ترتیب مطالعه یادگیری لغات انگلیسی سرعت بیشتری خواهد داشت. اما تصادفی سازی کلمات در لیست مطالعه مشکل است چرا که نمی توانید کلمات را به صورت فیزیکی (مانند فلش کارت) بهم بریزید. 

نحوه استفاده موثر از این روش

کلمات انگلیسی خود را در سمت چپ یک کاغذ، از بالا به پایین بنویسید. پیشنهاد می کنم کلمات را شماره گذاری کرده و یک مثال نیز در کنار آن ها اضافه کنید. اگر می توانید از نوشتن معادل فارسی صرف نظر کنید. در صورتی که با تلفظ صحیح کلمات مشکل دارید تلفظ واژه را نیز به ردیف هر کلمه اضافه کنید.
در هنگام مطالعه با یک برگه دیگر قسمت مربوط به معانی و تعاریف کلمه را بپوشانید. بعد از حدس زدن معنای درست کلمه برگه را کنار بزنید و معنای آن را چک کنید. پیشنهاد میکنیم در حال مطالعه کلمات را با صدای بلند بخوانید. 
در هنگام مرور کردن فهرست با علامت زدن واژگان مشکل آن ها را از دیگر لغات متمایز کنید و در مطالعات بعدی بیشتر به آن ها توجه کنید. ترتیب مطالعه لغات را تا حد امکان بهم بزنید. به عنوان مثال می توانید لیست خود را از پایین به بالا یا از وسط بخوانید. با این روش شما لغات را تنها از روی ترتیب آن ها حفظ نخواهید کرد. 

روش 3: کلمات را بنویسید

اگر می خواهید املای کلمات انگلیسی را تمرین کنید و به یک مطالعه فیزیکی علاقه بیشتری دارید این یک روش عالی است. در واقع یادگیری لغات انگلیسی با این روش آسان تر است چرا که حواس بینایی، حرکتی و شنوایی شما با واژگان درگیر می شود. نوشتن واژگان یک روش تایید شده است که به شکل رایجی توسط داوطلبان آزمون های بین المللی بکار می رود. در این روش هر کلمه انگلیسی را چندین بار مینویسید. بهتر است در هنگام نوشتن واژگان آن ها را با صدای بلند بخوانید.

مزایای استفاده از این روش

بر خلاف فلش کارت ها و لیست های مطالعه که تنها حس بینایی شما را به کار میگیرند، این روش حواس مختلف شما را درگیر می کند. اگر از جمله افرادی هستید که با نوشتن مطالب را راحت تر به خاطر میسپارند استفاده از این روش را توصیه می کنیم.
اگر همزمان با نوشتن واژگان آن ها را با صدای بلند بخوانید تلفظ واژگان را نیز به خاطر خواهید سپرد. فلش کارت ها و لیست ها عمدتا در انتقال معنای یک واژه موثر هستند. اما نوشتن یک واژه (به جای نگاه اجمالی به آن) یادگیری املای درست کلمه را نیز آسان می کند.  

معایب استفاده از این روش

نوشتن مکرر کلمات می تواند یکنواخت به نظر برسد. با وجود اینکه تاثیر این روش ثابت شده است اما روش سرگرم کننده ای نیست و سریع خسته کننده می شود. 
به راحتی می توانید تمرکز خود را بر روی کلمه ای که بارها و بارها می نویسید از دست بدهید. برای موثر بودن این روش باید بر روی معنا، تلفظ و نگارش هر کلمه تمرکز کنید. متاسفانه از آنجایی که این روش مستلزم تکرار یک حرکت است؛ ممکن است تمرکز خود را از دست دهید. 

نحوه استفاده موثر از این روش

بهترین روش برای استفاده از این تکنیک برای یادگیری لغات انگلیسی این است که برای نوشتن یک کلمه تعداد دفعات مشخصی را تعیین کنید. معمولا 10 الی 20 بار نوشتن یک کلمه کفایت می کند. تنها مطمئن شوید که در هنگام نوشتن هر کلمه به شکل فعالی روی آن تمرکز کرده اید. به حروف و نحوه چیدمان کلمه نگاه کنید، آن را تلفظ کنید و سپس معنای آن را بگویید. همچنین می توانید معادل فارسی هر کلمه را در کنار آن بنویسید تا مطمئن شوید معنای هیچ کلمه ای را فراموش نخواهید کرد.
اکیداً توصیه می کنیم این روش را همراه با یکی از دو روش بالا (فلش کارت یا لیست مطالعه) استفاده کنید تا از خسته شدن از مطالعات خود جلوگیری کنید. استفاده از فلش کارت ها در کنار این روش پیشنهاد می شود. شما می توانید واژگانی که در دسته بندی "خیلی سخت" قرار دارند را با استفاده از تکنیک "نوشتن کلمات" به خاطر بسپارید.

 

یادگیری لغات انگلیسی | 5 روش عالی برای به خاطر سپردن لغات انگلیسی

روش 4: در آزمونهای واژگان شرکت کنید

اگر از کارت های فلش و لیست ها خسته شده اید، آزمونهای واژگان روشی عالی برای ارزیابی آموخته های شما و اطمینان از درک واقعی مفاهیم کلمات انگلیسی است. بسیاری از این آزمون های آزمایشی به صورت آنلاین در دسترس هستند و همچنین آزمون های کاغذی نیز وجود دارند که توسط زبانکده ها ارائه می شوند. شما حتی می توانید در آزمون آزمایشی تافل TOEFL یا آزمون آزمایشی آیلتس IELTS نیز شرکت کنید تا مهارت های خود را بیشتر به چالش بکشید.
برخی از آزمون های آنلاین فضایی شبیه به بازی دارند که برای شما یک تجربه سرگرم کننده و مفرح رقم می زند. به عنوان مثال این آزمون ممکن است یک بازی تطبیقی باشد که در آن باید کلمات انگلیسی را با تعاریف آنها مطابقت دهید. همچنین می توانید با استفاده از لیست مطالعاتی و یا فلش کارت ها نیز پیشرفت خود در یادگیری لغات انگلیسی را ارزیابی کنید.

مزایای استفاده از این روش

شما با ارزیابی آموخته های خود پیشرفت خود را ارزیابی می کنید. همچنین خواهید فهمید روش هایی که برای مطالعه بکار برده اید تا چه اندازه موثر بوده اند. در صورت امکان می توانید با توجه به نتایج آزمون برنامه مطالعاتی خود را تغییر دهید. آزمون ها به شما نشان می دهند تا چه اندازه در به خاطر سپردن واژگان انگلیسی و استفاده از آن ها در یک جمله تبحر دارید. با شرکت در یک آزمون آزمایشی شما خواهید فهمید دقیقا باید روی چه واژگانی بیشتر کار کنید. 
اکثر آزمونهای واژگان آنلاین رایگان است. می توانید هزاران آزمون و بازی رایگان و با کیفیت بالا به زبان انگلیسی را در وب سایت هایی که مخصوص زبان آموزان هستند پیدا کنید.

معایب استفاده از این روش

تنها با شرکت در آزمون های آزمایشی نمی توان واژگان را فرا گرفت. به عبارت دیگر، شما باید آزمون ها را با یک یا چند روشی که در بالا به آن ها اشاره کردیم ترکیب کنید. با این حال می توانید میزان تسلط خود به واژگانی که قبل از آزمون مطالعه کرده اید بررسی کنید. برخی از آزمونهای واژگان آنلاین از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار نیستند پس بهتر است در انتخاب آزمون دقت کنید.

نحوه استفاده موثر از این روش

هنگامی که صحبت از آزمونهای واژگان انگلیسی به میان می آید، دو گزینه دارید: 

•    استفاده از آزمون های آنلاین از پیش طراحی شده
•    ساخت یک آزمون اختصاصی برای خودتان

اگر به دنبال آزمون آنلاین برای یادگیری لغات انگلیسی هستید از وب سایت های شناخته شده استفاده کنید:
یکی از گزینه های محبوب Free Rice است که حالت "English Vocabulary" آن دانش شما را از کلمات سطح بالای انگلیسی ارزیابی می کند. برای اینکه بتوانید در این آزمون عملکرد خوبی از خود نشان دهید باید سطح انگلیسی بالایی داشته باشید. به ازای هر پاسخ درست شما Free Rice با هدف کاهش گرسنگی در جهان 10 دانه برنج اهدا می کنید. بنابراین اگر از ایده کمک به دیگران در هنگام مطالعه خوشتان می آید این وب سایت یک انتخاب جذاب است.
Quizlet و Cram دو وب سایت دیگر هستند که می توانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید. هر دو این وب سایت ها از ابزارهایی مانند لیست واژگان، آزمون ها و بازی ها استفاده می کنند. تنها کاری که باید بکنید این است که یک دسته بندی از واژگان را انتخاب کنید (یا خودتان بسازید). سپس با استفاده از قابلیت Test خود را ارزیابی کنید. 
این ویژگی در هر دو وب سایت یک آزمون کامل برای شما ایجاد می کند. بنابراین شما به انواع مختلفی از سوالات مانند پر کردن جای خالی، گزینه های درست و غلط و دیگر انواع سوالات پاسخ خواهید داد. در Cram می توانید نحوه تعیین نمره را نیز تعیین کنید. به طور مثال می توانید آزمون خود را به گونه ای تنظیم کنید که هیچ امتیازی برای خطاهای نگارشی از دست ندهید.

ساخت امتحانات اختصاصی

اگر دست دارید یک آزمون اختصاصی با توجه به لغاتی که تمرین کرده اید برای خود طراحی کنید بهترین روش استفاده از فلش کارت است. مزیت استفاده از فلش کارت این است که نمی توانید پیش بینی کنید لغات با چه ترتیبی ظاهر می شوند.

روش 5: از واژگان جدید در مکالمه و نوشتن استفاده کنید

اگرچه روشهای فوق برای یادگیری لغات انگلیسی بسیار مفید هستند اما شما هیچ وقت یک واژه را کاملا یاد نخواهید گرفت مگر اینکه در مکالمه و نوشتن از آن استفاده کنید.

مزایای استفاده از این روش

با این روش با نحوه استفاده و بیان کلماتی که مطالعه کرده اید را سریع تر خواهید آموخت. اگرچه در هنگام یاد گرفتن یک لغت نیز آن را با صدای بلند تلفظ می کنید اما استفاده از آن در یک مکالمه بهترین روش برای اطمینان از نحوه صحیح تلفظ یک واژه است.
با استفاده از واژگان انگلیسی در جملات، کلمات را بهتر به خاطر خواهید سپرد. پس پیشنهاد می کنیم همیشه به دنبال فرصت هایی برای استفاده از واژگان جدید در مکالمه و نوشتار باشید. اگر از نحوه استفاده از یک لغت مطمئن نیستید می توانید از دیگر افراد مسلط به زبان انگلیسی بخواهید آن را بررسی کنند. 

معایب استفاده از این روش

پیدا کردن افرادی که بتوان با آن ها یک مکالمه انگلیسی داشت آسان نیست. باید بدانید که امروزه اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید با افراد انگلیسی زبان آشنا شوید و مکالمات مفیدی داشته باشید. شما می توانید از دوستان انگلیسی زبان خود بخواهید که متون و جملاتی که با واژگان جدید نوشته اید را نیز بررسی کنند. 
استفاده از کلمات جدید با دیگران می تواند ترسناک باشد. در هنگام صحبت کردن به یک زبان دیگر اکثر افراد تمایل دارند تنها از واژگانی استفاده کنند که از قبل می دانند. با انجام این کار از بروز اشتباه جلوگیری می کنند. متاسفانه این ترس در نهایت می تواند مانع یادگیری درست شما شود پس بهتر است به آن غلبه کنید.

نحوه استفاده موثر از این روش

اگر میخواهید در مکالمات انگلیسی خود از واژگان جدیدی که آموخته اید استفاده کنید ابتدا باید یک شریک تمرینی مناسب انتخاب کنید. برای رسیدن به این هدف می توانید از گروه ها یا باشگاه های انگلیسی زبان استفاده کنید. اپلیکیشن Tandem یکی از برنامه هایی است که به طور رایج توسط زبان آموزان استفاده می شود تا از طریق آن بتوانند با دیگر افراد انگلیسی زبان ارتباط برقرار کنند.
اما نوشتن به زبان انگلیسی چطور؟ از هر فرصتی برای نوشتن به زبان انگلیسی استفاده کنید. اگر به نوشتن وقایع روزانه یا خاطرات خود عادت دارید از این به بعد آن ها را به زبان انگلیسی بنویسید. روش های بسیاری برای تقویت مهارت های نوشتاری وجود دارد. به طور مثال بسیاری از زبان آموزان با استفاده از زبان انگلیسی برای خود ژورنال طراحی می کنند. انجام این کار سرگرم کننده و موثر است. شما می توانید از دوستان انگلیسی زبان یا اساتید خود بخواهید نوشته های شما را بررسی کنند. 

کلام آخر

مهم نیست شما با چه هدفی یادگیری زبان لغات انگلیسی را آغاز کرده اید؛ شرکت در یک آزمون آزمایشی همیشه به شما کمک می کند. با شرکت در آزمون های آزمایشی می توانید میزان پیشرفت خود در طول زمان را بررسی کنید و در صورت لزوم در برنامه مطالعاتی خود تغییراتی ایجاد کنید. بهترین کار این است که در طول دوران مطالعه در فواصل زمانی منظمی در آزمون های آزمایشی شرکت کنید. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!