راهنمای کامل نحوه اپلای کردن | آموزش  اپلای و انتخاب بهترین دانشگاه

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/02

در راهنمای کامل نحوه اپلای کردن و انتخاب بهترین دانشگاه برای اپلای قصد داریم به طور کامل شرایط اپلای کردن و مراحل مختلف آن را بررسی کرده و طی یک دوره آموزشی کامل به شما کمک کنیم با نحوه ارسال درخواست و اپلای کردن آشنا شده و دانشگاه مناسب خود را برای ادامه تحصیل پیدا کنی. 
با دنبال کردن دوره آموزشی اپلای کردن در سایت آکادمی زبان شایسته افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند و یا می خواهند در یک کشور خارجی مشغول به کار شوند می توانند به راحتی به اهداف خود دست پیدا کنند.

آموزش اپلای

در دوره آموزشی اپلای مراحل و شرایط مختلف ارسال درخواست برای دانشگاهها یا کشورهای مختلف را به طور کامل بررسی می کنیم که مهمترین مباحث آن شامل موارد زیر می شود:

•    تست های زبان
•    CV
•    SOP
•    پیدا کردن دانشگاه‌ها
•    مصاحبه با اساتید  (Interview (Professors))
•    توصیه نامه ها (Recommendation letters) 
•    Fund
•    شرایط اپلای کردن  در کشورهای مختلف مثل استرالیا، اروپا، آمریکا و کانادا
•    سوالاتی که درباره ویزا در سفارت ها پرسیده می شود (Interview (Visa)) 

طریقه اپلای کردن

به طور کلی در فرایند اپلای کردن دو روند متفاوت را باید طی کنید:

1.    یک روند برای اپلای کردن دانشگاه های مورد نظر و گرفتن پذیرش از دانشگاه هاست. برای اپلای کردن ابتدا باید درخواست خود را برای دانشگاه های مختلف ارسال کنید و احتمالا با اساتید دانشگاه نیز مصاحبه ای انجام دهید.
2.    روند بعدی اپلای کردن و درخواست ویزا و اجازه ورود به کشوری است که دانشگاه پذیرنده شما در آن واقع شده است. برای گرفتن ویزا نیز باید مصاحبه دیگری در سفارت کشور مربوطه انجام بدهید.
این دو روند کاملاً با هم متفاوت است به طوری که ممکن است شما از دانشگاه یک کشور پذیرش دریافت کنید اما ویزای شما مورد تایید سفارت آن کشور قرار نگیرد و ریجکت شوید بنابراین نمی‌توانید در آن کشور به تحصیل بپردازد.
نکته بسیار مهمی که درباره فرایند اپلای کردن از همان ابتدای کار باید در نظر داشته باشید این است که تمام اطلاعات و داده هایی که طی مراحل مختلف ارائه می دهید مانند یک زنجیر به هم متصل هستند. بنابراین، نباید مراحل اپلای کردن را از هم جدا ببینید. 
در حقیقت اطلاعاتی که در مراحل اولیه ارائه می دهید ممکن است در مراحل نهایی با دقت و جزئیات بیشتری مورد نیاز باشد و مورد بررسی قرار گیرد و نباید هیچ گونه تناقضی بین این اطلاعات وجود داشته باشد.
هرچند ممکن است تمام تناقضات نیز برای شما مشکل ساز نشود اما به هر حال در مرحله نهایی و گرفتن ویزا هرگونه تناقضی احتمال رد شدن درخواست اپلای شما را افزایش می دهد. پس بهتر است از همان ابتدای کار در ارائه و ارسال اطلاعات دقیق تمام تلاش خود را به کار ببندید.

اپلای چیست؟

اپلای Apply به این معناست که برای گرفتن پذیرش از یک دانشگاه یا اقامت در یک کشور درخواست بدهیم که در نهایت یا درخواست ما را قبول می‌کنند که به آن Accept و یا درخواست ما را رد می‌کنند که به آن Reject می‌گویند.

اپلیکانت کیست؟

 به کسانی که ابلای می کنند و در حال طی کردن این روند هستند اپلیکنت Applicant گفته می شود.

ادمیشن لتر  Admission Letter (I20) یا مجوز ورود چیست؟

زمانی که تمام مراحل ابتدایی را با موفقیت پشت سر بگذارید به شما یک ادمیشن یا مجوز ورود اعطا می شود که با استفاده از آن می توانید ویزای خود را دریافت کرده و وارد کشور مورد نظر شوید و در دانشگاه پذیرفته شده به تحصیل بپردازید. در کشور آمریکا به این مجوز ورود I20 گفته می شود.

اپلیکیشن فرم Application Form یا فرم درخواست چیست؟

اپلیکیشن در حقیقت فرم درخواست برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه های مختلف است که معمولاً به صورت آنلاین در پرتال هر دانشگاه پرمیشود. در این فرم باید اطلاعات پرسیده شده را به طور دقیق و کامل پاسخ بدهید و همراه با مدارک خواسته شده ارسال کنید.

ددلاین Deadline اپلای چیست؟

ددلاین زمان یا موعد مقرری است که طبق آن فرصت داریم اپلیکیشن فرم را پر کرده و درخواست خود را برای گرفتن پذیرش یک دانشگاه تا تاریخ تعیین شده ارسال کنیم.  

اپلیکیشن فی Application Fee یا هزینه اپلای چیست؟

اپلیکیشن فی یا هزینه اپلای، همان مبلغی است که دانشگاه ها دریافت می کنند تا درخواست شما را مورد بررسی قرار دهند که معمولاً در آمریکا و کانادا از ۷۰ دلار تا ۱۰۰ دلار متغیر است. در برخی کشورها، به خصوص کشورهای اروپایی و همچنین استرالیا نیز این هزینه رایگان است و نیازی به پرداخت آن ندارید.

پذیرش شرطی یا ادمیشن کاندیشنال Conditional Admission به چه معنی است؟

بعضی از متقاضیان یا دانشجویان باید بعد از گرفتن پذیرش، شرایط یا دوره‌های خاصی را بگذرانند. به عنوان مثال، در یک دوره زبان انگلیسی در کالج شرکت کنند و یا پیش نیازهای درسی را بگذرانند. در حقیقت، پذیرش قطعی آنها منوط به تکمیل اطلاعات و مدارک مورد نیاز پس از ورود به آن کشور است.

فاندینگ Funding چیست؟

فاندینگ، اسکولارشیپ، بورسیه یا کمک هزینه‌های تحصیلی همه مبالغی هستند که دانشگاه‌ها به برخی از دانشجویانی که با شرایط مطلوبی پذیرش کرده‌اند، می‌پردازند.

دیفرال کردن Deferral  چیست؟

گاهی اوقات پیش می آید که شما برای یک ترم تحصیلی از دانشگاه پذیرش گرفته‌اید اما ویزای شما برای آن ترم تحصیلی تایید نمی شود در نتیجه شما مجبورید از دانشگاه درخواست کنید که پذیرش شما را برای یک ترم به تعویق بیندازد تا ویزای شما نیز آماده شود. به این وضعیت Deferral کردن می گویند.

ورود با تأخیر یا Late Arrival چیست؟

دانشجویانی که به هر علتی از جمله دیر رسیدن ویزا با چند روز یا چند هفته تاخیر پس از شروع ترم تحصیلی وارد کشور مورد نظر می شوند باید روند لیت ارایوال مخصوص هر دانشگاه را طی کنند.

تفاوت مدارج تحصیلی Undergraduate و Postgraduate چیست؟

اصطلاح Bachelor به معنی لیسانس است که به مدارج تحصیلی بچلر و پایین تر Undergraduate نیز گفته می شودو اصطلاح مستر به معنی فوق لیسانس است که به مدارج تحصیلی فوق لیسانس به بالا شامل Master و PhD ، Postgraduate نیز گفته می شود.

 

راهنمای کامل نحوه اپلای کردن |  آموزش  اپلای و انتخاب بهترین دانشگاه

کدام دانشگاه (UNIVERSITY) برای اپلای بهتر است؟

برای انتخاب بهترین دانشگاه برای اپلای کردن نکات کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید هرچند این نکات را به طور کامل در مباحث دیگری شرح داده ایم اما به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم.

رنکینگ دانشگاه (Web Ranking)

بررسی رنکینگ دانشگاه در خود آن کشور و همچنین در مقایسه با سایر دانشگاهها در جهان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر  رنکینگ خود دانشگاه، مهم است که رنگینگ دپارتمان مورد نظرتان را نیز بررسی کنید.. ممکن است دانشگاهی دارای رنگینگ کلی بالایی باشد اما رنگینگ دپارتمان آن در جایگاه پایین‌تری قرار داشته باشد و بالعک. 

شهرت دانشگاه (Reputation)

گاهی اوقات دانشگاه‌ها ممکن است رنکینگ بالایی نداشته باشند اما از شهرت مناسبی در کشور یا در کشورهای دیگری که آن را میشناسند، برخوردار باشند.
با سرچ کردن شهرت دانشگاه در گوگل متوجه خواهید شد که مدرک این دانشگاه چقدر برای پیدا کردن شغل در آینده مناسب است و چه شرکت هایی مدرک آن را قبول دارند.

Application Fee

اپلیکیشن فی یا هزینه ای که باید بابت هر درخواست به دانشگاه بپردازید عامل دیگری است که می‌تواند در انتخاب بهترین دانشگاه برای اپلای کردن برای شما اهمیت داشته باشد. اگر بودجه محدودی دارید حتماً به هزینه ی اپلیکیشن فی دانشگاه ها دقت کنید.

شهریه دانشگاه ها Tuition Fee

شهریه دانشگاهها نیز از دیگر عوامل مهمی است که برای انتخاب بهترین دانشگاه هنگام اپلای کردن باید در نظر بگیرید. معمولاً در آمریکا و کانادا پرداخت شهریه به نسبت ایالتی که دانشگاه در آن قرار دارد، متفاوت است.

Fund

شرایط اعطای فاند یا بورسیه برای هر دانشگاه متفاوت است. بنابراین، اگر قصد گرفتن کمک هزینه تحصیلی دارید حتما شرایط آن را به نسبت رشته و دانشگاهی که قصد انتخاب آن را دارید و بررسی کنید.

Waive

گاهی اوقات بسته به شرایطی که دارید برخی الزامات برای شما حین پذیرش در دانشگاه در نظر گرفته نمی شود. به عنوان مثال، به علت شیوع کووید ۱۹ برخی از دانشگاه ها مدرک gre را Waive کرده اند و نیازی به ارائه این مدرک هنگام اپلای کردن ندارید یا اگر در پرداخت توییشن فی از ایران دچار مشکل هستید می توانید ایمیلی به دانشگاه مورد نظرتان ارسال کنید و از آنها بخواهید که پرداخت هزینه را به علت مشکلاتی که در ایران وجود دارد، برای شما Waive کنند.

موقعیت مکانی، آب و هوای محل دانشگاه

قبل از انتخاب بهترین دانشگاه برای اپلای کردن، شهر یا ایالتی که دانشگاه در آن قرار گرفته باید بررسی شود پس حتماً شرایط زندگی کردن خوابگاه بررسی کنید.
نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که اگر قصد دارید در کشوری که یکی از اعضای خانواده تان که نام فامیل مشابهی با شما دارد، پناهنده شده، ادامه تحصیل دهید، احتیاط کنید. احتمال رد شدن درخواست شما در این کشور بسیار بالاست پس توصیه می کنیم دانشگاهی را در کشور دیگری انتخاب کنید.

نمرات زبان (Test Scores)

نمرات زبان مورد تایید دانشگاه ها را چک کنید. برخی از دانشگاههای اروپایی دو مدرک زبان از شما درخواست می کند به عنوان مثال آلمانی و انگلیسی. برخی از دانشگاه های آمریکایی نیز هم مدرک تافل را از شما می‌خواهند هم جی آر ای. بنابراین مهم است که با توجه به مدارکی که در اختیار دارید، دانشگاه مورد نظرتان را برای اپلای کردن انتخاب کنید. 

نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی Public/Private)

معمولاً در هر کشوری دو نوع دانشگاه وجود دارد: دانشگاه دولتی و دانشگاه خصوصی .در هر کشوری نوع دانشگاه در شرایط پذیرش آن دانشگاه موثر است. معمولاً دانشگاه های دولتی شهریه پایین‌تری دارند از طرف دیگر بورسیه کمتری نیز پرداخت می کنند. گاهی اوقات دانشگاه های ایالتی (State) برای پیدا کردن کار در همان ایالت مناسب هستند به هر حال باید تمام این شرایط را هنگام انتخاب بهترین دانشگاه برای اپلای کردن بررسی کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نکات کلی و مقدمه ای در خصوص اپلای کردن را با شما در میان بگذاریم، برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل ترمی توانید به ویدئوهای مربوط به اپلای کردن در سایت آکادمی زبان شایسته مراجعه کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!