مدارک لازم برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/03

مدارک متنوعی برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها باید تهیه و ارسال گردد که هرکدام از آن ها نکات و ریزه کاری های مربوط به خود را دارند. هرچند تمام این مدارک لازم را به طور جداگانه در ویدیو های آموزشی اپلای کردن در وب سایت آکادمی زبان شایسته بررسی کرده ایم، در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه شما را با مهم ترین مدارک لازم برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها آشنا کنیم.

نامه ها و بیانیه های مورد نیاز برای اپلای کردن

برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه ها، نیاز به ارائه ها نامه ها، توصیه نامه ها و بیانیه های مختلفی دارید که مهمترین آنها عبارتند از:

SOP (Statement of Purpose)

sop در حقیقت بیانیه ای است که در آن طی آن هدف اصلی خودمان را از اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظرمان بیان می‌کنیم. همچنین باید یک پیش زمینه کلی در خصوص رشته تحصیلی و تجربیاتی که داشته ایم بیان کنیم و به طور منطقی مطرح کنیم که با توجه به این پیش زمینه چرا قصد داریم چنین رشته یا دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم.

LOM (Letter of Motivation)

لتر اف موتیویشن مشابه با SOP، انگیزه ما را از اپلای کردن برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظرمان و در آن دانشگاه خاص با توجه به سوابق تحصیلی که داریم مشخص می کند.

GTE (Genuine Temporary Entrant) (Australia)

جی تی ای مدرکی است که برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه های استرالیا مورد نیاز است. این متن که خطاب به سفارت استرالیا نوشته می‌شود، مشخص می‌کند که چرا ما قصد داریم به این کشور سفر کنیم. در این نامه باید مشخص کنیم که ما قصد داریم به طور موقت به آن کشور سفر کنیم و ادامه تحصیل بدهیم و در نهایت پس از اتمام یافتن تحصیل به کشور خودمان برگردیم.
به طور کلی به خاطر داشته باشید که در هیچ یک از مراحل اخذ ویزا نباید خودتان را شخصی نشان دهید که قصد دارید بعد از اتمام تحصیل در آن کشور اقامت کنید و یا به کار بپردازید.

EOI (Expression of Interest) (Australia)

مدرک دیگری که برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه های استرالیا باید ارائه دهید، EOI است که در حقیقت مهارت های شما را ارزیابی کرده و در گرفتن ویزا و گذراندن روند اخذ ویزا به شما کمک می کند.

Cover Letter

کاور لتر یکی از مدارکی است که کمتر به آن توجه می‌شود اما نوشتن آن بعضی مواقع ضروری است. در کاورلتر که معمولا در قالب یک ایمیل به اساتید ارسال می‌شود، شرایط ویژه خودمان را مطرح می‌کنیم تا استاد را ترغیب کنیم CV یا رزومه ما را مورد بررسی قرار دهد و ما را برای پوزیشن یا موقعیتی که در نظر داریم، انتخاب کند.

CV, Resume

سی وی یا رزومه تمام اطلاعات و سوابق تحصیلی، کاری و تا حدودی شخصی ما را شامل می شود و مهم است که بدانیم چه مطالبی را باید در آن بگنجانیم و چه مطالبی را نباید قرار بدهیم. در خصوص نحوه نوشتن رزومه به طور خاص در یک مقاله جداگانه صحبت خواهیم کرد.

Recommendation letters (Email Directly or Attached in Portal)

توصیه نامه ها در حقیقت تاییدیه هایی هستند که اساتید سابق یا روسای ما در محل کارمان درباره ما می نویسند و معمولاً درخواست می شود که به طور مستقیم این ریکامندیشن لتر ها به پرتال دانشگاهها یا ایمیل اساتید ارسال شوند.

مدارک زبان برای اپلای کردن

تست های زبان و آزمون های مختلفی وجود دارد که برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های مختلف باید مدارک مربوط به آنها را ارائه دهید. در ادامه با مهمترین آنها آشنا می شوید:

TOEFL (+80)

آزمون تافل بیشتر برای دانشگاه های آمریکا و کانادا درخواست می شود که مهارت زبان انگلیسی شما را در آن ارزیابی می شود.

IELTS (+6 Overall)

آزمون آیلتس، یکی از آزمون های معتبر سنجش مهارت های زبان انگلیسی است که معمولا مدرک آن برای اخذ پذیرش توسط دانشگاه های اروپایی مورد نیاز است.

PTE (Australia)

PTE مدرک زبانی است که برای اپلای کردن و اخذ پذیرش دانشگاه های استرالیا به آن نیاز دارید.

CELPIP (Canada) (Express Entry)

سلپیپ از مدارک زبان تخصصی است که برخی دانشگاه های کانادا، داشتن مدرک آن را الزامی می دانند.

GRE | GMAT (General/Subject) (MBA)

GRE در دو آزمون جنرال و اکادمیک برگزار می شود که اطلاعات کاملی درخصوص آن در بخش مقالات وب سایت آکادمی زبان شایسته ارائه شده است.

SAT | ACT (Bachelor Degree)

مدرک SAT معمولا اگر قصد ادامه تحصیل در دوره کارشناسی یا لیسانس را در خارج از کشور داشته باشید مورد نیاز است.

MCAT (رشته های پزشکی)

آزمون MCAT برای پذیرش در رشته های پزشکی برخی از دانشگاه ها مورد نیاز است.

LSAT (رشته های حقوق)

مدرک LSAT برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش ادامه تحصیل در رشته حقوق در کشورهای خارجی مورد نیاز است.

Duolingo

مدرک زبان Dualingo در دوران کرونا مورد تایید برخی از دانشگاه ها قرار گرفته است. 
A1, A2, …, C2 (Italian & German & French, Turkish) (9-12 months)
برای اپلای کردن و اخذ پذیرش از دانشگاه های برخی کشورها مثل ایتالیا، فرانسه یا ترکیه باید مدرک زبان بومی همان کشور را اخذ کنید. در این مدارک، داشتن نمره C1معمولا مورد تایید است.

TestDaF (Germany)

اگر قصد اپلای کردن برای دانشگاه های کشور آلمان را دارید، اخذ مدرک داف معمولا مورد نیاز است.

ESTERNI & CILS (Italy) – C1

برای اخذ پذیرش و اپلای کردن دانشگاه های ایتالیا، نیاز به ارائه مدرک CILS دارید.

Alfa Test, IMAT (رشته های پزشکی ایتالیا)

آلفا تست آزمون دیگری است که برای اپلای کردن رشته های پزشکی دانشگاه های ایتالیا باید ارائه شود.
برای اینکه بدانید کدام مدارک آزمون های زبان را باید برای اپلای کردن و پذیرش دانشگاه‌ها ارائه دهید است باید سایت دانشگاه مورد نظر را چک کرده و مشاهده کنید که کدام مدارک آزمون زبان مورد تایید آنهاست و سپس اقدام به گرفتن مدرک زبان مورد نظر کنید.

مدارک تحصیلی لازم برای اپلای کردن

به طور کلی در پروسه اپلای کردن نیاز دارید که مدارج تحصیلی و معدل خود را ارائه دهید. این مدارج تحصیلی علاوه بر نمره هر درس، با تعداد واحد های (Credit) گذرانده شده برای هر درس نیز در نظر گرفته می شود. مثلا اگر یک درس ۳ واحدی را گذرانده اید، Credit آن نیز برابر با ۳ می‌شود. این عبارتها برای ترجمه مدارک تحصیلی هنگام اپلایی کردن بسیار مهم است که باید در ترجمه ریز نمرات و دانشنامه شما رعایت شود.

ریزنمرات

یکی دیگر از مدارک مهم ریز نمراتی است که طی سال های تحصیلی در دروس مختلف کسب کرده‌ایم که باید برای دانشگاه مورد نظر ارسال نمایید. البته نیازی نیست که حتماً یک مقطع تحصیلی را به پایان رسانده باشید تا برای اپلای کردن در مقطع تحصیلی بعدی اقدام کنید. به عنوان مثال، اگر ترم ۶ مقطع تحصیلی لیسانس هستید می توانید یک ریزنمرات غیررسمی را از دانشگاه دریافت کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور های خارجی اقدام کنید.

Degree 

مدرک تحصیلی از دیگر مدارکی است که برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه‌ها باید ارسال شود اما مدرک دانشگاهی که در حال تحصیل در آن هستید را نیز می توانید به صورت موقت دریافت کرده و برای اپلای کردن مورد استفاده قرار دهید. بنابراین، اگر مقطع تحصیلی تان را هنوز به پایان رسانده اید باز هم می توانید برای مقطع تحصیلی بعدی اقدام کنید.

 

مدارک لازم برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه

چه مدارکی را برای اپلای کردن باید ترجمه کنیم؟

مهمترین مدارکی که برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها باید ترجمه کنید شامل موارد زیر می شود:

دانش نامه (Degree) و ریز نمرات

به عنوان دانشنامه بهتر است هم مدارک دانشگاهی و هم دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را ترجمه کرده و ارائه دهیداگر قصد دارید در مدارج بالاتری تحصیل کنید باید مدارک مربوط به فوق لیسانس و دکترای خود را نیز ارائه دهید .
نکته: دقت کنید که ریزنمرات و دانشنامه شما باید جدا از یکدیگر ترجمه شوند. بنابراین، اگر هنگام ترجمه مدارک تان از شما در این خصوص سوال کردند حتماً از آنها بخواهید که این دو مدرک را از هم جدا ترجمه کنند .
نکته: مدارکی که ترجمه می کنید باید حتما رسمی باشند و مهر دادگستری و مهر وزارت امور خارجه روی آنها درج شده باشد.

شناسنامه و کارت ملی (Shenasname and identification card)

بهتر است شناسنامه جدید درخواست دهید و پس از گرفتن شناسنامه، نسبت به ترجمه رسمی آن اقدام کنید. علاوه بر شناسنامه باید کارت ملی خود را نیز ترجمه کرده و ارائه دهید.

کارت پایان خدمت (Military Service card) 

برای داوطلبان ذکور، ارائه ترجمه کارت پایان خدمت و کسری های آن ضروری است. اگر عضو بسیج یا نخبگان بودید نیز این مدارک را تهیه کرده و ترجمه کنید. ممکن است در نهایت در مرحله ویزا گرفتن به این مدارک نیاز پیدا کنید.

مدارک افتخاری (Honors)

تمام مدارک افتخاری، به عنوان مثال، شرکت در المپیادهای یا برنده شدن در جشنواره های مختلف را تهیه کرده و ترجمه کنید.

مدارک دارایی و اموال (Real State deed)

اگر سند خانه ای به اسم شما است آن را ترجمه کنید اما برای ارائه آن احتیاط کنید. در صورتی که مشخص شود خانه‌ای به نام شماست ممکن است در برخی دانشگاه‌ها مثل کشور ایتالیا کمک هزینه تحصیلی یا اسکولارشیپ شما را تایید نکنند.

سوابق کاری (Work Experience & Company)

سوابق کاری خود را به طور دقیق در بیاورید و به سایت بیمه مراجعه کرده و تاریخ هایی که بیمه برای شما رد شده را نیز در بیاوری.د تاریخ هایی که بیمه برای شما رد شده را باید به طور دقیق در رزومه خود درج کنید.

Job employment letter (Recently)

یکی از مدارکی که می تواند به شما در گرفتن سریع تر ویزا کمک کند، نامه‌ای است که از طرف شرکتی که در آن کار می کنید، مبنی بر اینکه اگر دوره ای را در خارج از کشور بگذرانید می توانید پس از بازگشت به کشور موقعیت بهتری برای کار کردن در همین شرکت داشته باشید، دربافت می‌کنید. این نامه باید ترجمه رسمی شود و جزو و مدارک شما برای سفارت ارسال شود.

فیش حقوقی Salary Slip (Recently)

بهتر است فیش حقوقی خود را چند ماه مانده به مرحله اخذ ویزا در سفارت، پرینت گرفته و این مدرک را نیز ترجمه کنید.

مدارک حساب بانکی (Bank Statement (BS

هنگام اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها از شما اطلاعات یک حساب بانکی درخواست می شود بهتر است حدود یک سال قبل از از اینکه اپلای کنید، یک حساب ارزی برای خود باز کرده و مبالغ هر چند اندکی را در آن بگذارید. چند ماه مانده به زمان اپلای کردن این حساب را با مبالغ دلاری پر کنید که می تواند در روند اخذ پذیرش شما تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
حساب بانکی شما بهتر است از یک حساب قدیمی باشد و حداقل یک یا دو سال قبل از اینکه اقدام به گرفتن ویزا و اپلای کردن کنید، باز شده باشد. بنابراین، اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارید هر چه سریعتر نسبت به باز کردن یک حساب بانکی ارزی اقدام کنید.
اگر قصد دارید از چند حساب بانکی مختلف تمکن مالی بگیرید، همه این مدارک را در یک روز از بانک‌های مختلف درخواست کنید چون اگر بین مدارک تمکن مالی از بانک های مختلف فاصله طولانی وجود داشته باشد، سفارت این طور برداشت می‌کند که شما پول را از یک حساب خارج کرده و پس از اینکه به حساب دیگری واریز کردید، اقدام به گرفتن تمکن مالی از آن حساب نموده اید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!