شرایط اپلای کردن و ارسال درخواست آنلاین | شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/06

طی سال‌های گذشته تقریباً تمام مراحل اپلای کردن و ارسال درخواست به صورت آنلاین انجام می شود برای اینکه مراحل اپلای کردن را طی کنید و پذیرش بگیرید باید از شرایط اپلای کردن و ارسال درخواست  آنلاین (ONLINE APPLICATIOS)  آگاهی کامل داشته باشید.

برای اپلای کردن از کجا شروع کنیم؟

تفاوتی ندارد که قصد دارید در کدام مقاطع تحصیلی مثل Undergraduate (Bachelor) یا  Postgraduate  (Master/Sendond Master/Direct Ph.D., Ph.D.) تحصیل کنید در هر صورت شرایط اپلای کردن یکسان است و باید به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و پورتال مربوط به اپلای کردن در وبسایت دانشگاه را پیدا کرده و اطلاعات مورد نظر را در فرم مخصوص برای ارسال درخواست پر کنید و همراه با مدارک درخواست شده ارسال کنید.

1.    مدارک مورد نیاز برای اپلای کردن را چطور ارسال کنیم؟

برای شروع و ارسال درخواست معمولا باید از مدارک خود اسکن تهیه کرده و آن‌ها را در پورتال مربوطه بارگذاری کنید و یا به صورت ایمیل برای شخص مسئول یا اساتید ارسال کنید مگر اینکه پس از طی کردن مراحل بعدی از شما درخواست شود که اصل مدارک را به آدرسی که به شما داده می شود، پست کنید.

2.    چه زمانی برای اپلای کردن اقدام کنیم؟

پروسه ی اپلای کردن و گرفتن پذیرش در دانشگاه و سپس اخذ ویزا یک روند بسیار زمان بر و طولانی است بنابراین حتماً حدود یک سال قبل از اینکه که تحصیل شما در یک مقطع تمام شود روند اپلای کردن را شروع کنید تا بتوانید بدون اتلاف وقت در مقطع بعدی شروع به تحصیل کردن کنید.
از دیگر شرایط اپلای کردن که باید برای زمان اپلای کردن در نظر بگیرید ددلاین های هر فصل تحصیلی است. هر چقدر زمانی که برای اپلای کردن اقدام می کنید از این ددلاین ها فاصله داشته باشید، روند پذیرش شما سریعتر انجام می گیرد. معمولا توصیه می شود از ۴ ماه قبل از اینکه ددلاین دانشگاه خاصی سر برسد، اپلای کردن را شروع کنید.
برخی از دانشگاه ها اصطلاحا  دو پنجره ی  اپلای دارند. یکی آخر دسامبر و بعدی اوایل فوریه. یعنی اگر تاریخ اول را از دست دادید، می توانید مدارک خود را برای مهلت دوم آماده کنید. به هر حال اگر در گروه اول قرار بگیرید تکلیفتان زودتر مشخص می شود و از این لحاظ برای گرفتن وقت سفارت هم فاصله زمانی خوبی دارید و استرس و فشار کاهش می یابد. 

شرایط اپلای کردن برای آمریکا کانادا

این کشورها به صورت استاد محور هستند و قبل از اپلای کردن باید با استاد مکاتبه کنید. البته رشته های انسانی، به صورت کمیته محور انجام می شود.
شرایط اپلای کردن برای این دو کشور به طور کلی شامل موارد زیر می شود:
•    آماده کردن مدرک زبان مثل آیلتس تافل یا GRE 
•    آماده کردن CV 
•    پیدا کردن دانشگاه مناسب مطابق با رزومه 
•    پیدا کردن استاد از اعضای دانشکده رشته مورد نظر از دانشگاه مقصد
•    شروع مکاتبه با اساتید مورد نظر، در اولین ایمیلی که به استاد داده می شود CV حتما ضمیمه شود
•    فالو آپ ایمیل ها یعنی تمام ایمیل های که دریافت می شود، پاسخ داده شود 
•    اگر پاسخ های بسیار خوبی گرفته شد که با احتمال بالای 80 درصد پذیرش داشتید برای آن دانشگاه SOP و مدارکی که نیازمند است آماده کرده سپس فرم اپلیکیشن را پر کنید.
•    منتظر پاسخ آنها بمانید و همزمان برای دانشگاه های دیگر نیز اقدام کنید. 

ارسال ایمیل به استاد برای اپلای

یکی از مهمترین اقداماتی که شانس پذیرش را مخصوصا برای دانشجو های متوسط بالا می برد، ارتباط گرفتن با اساتید است. طبیعتا داشتن یک رزومه بسیار خوب که معیارهای پذیرش یک دانشگاه را پاس کند، نیاز چندانی برای ارتباط با اساتید ندارد، اما برای اکثر دانشجوها که نخبه و بهترین نیستند، این موارد برای گرفتن فاند خیلی تاثیر دارد. 
پس از یافتن دانشگاه مورد نظر خود، در لیست اساتید دانشگاه faculty members استادی را پیدا کنید که علایق تحقیقاتش به شما نزدیک باشد. باید در نظر داشته باشید که هر کدام از این اساتید ممکن است شما را بپذیرند در این صورت چند سال آینده ی زندگی خود تقریبا هر روز او را خواهید دید پس با خود صادق باشید و اساتیدی را پیدا کنید که واقعا به موضوع کارشان علاقه دارید.  
یکی از بهترین روش ها برای پیدا کردن اساتید مرتبط به زمینه ی تحقیق خاص خود استفاده از Google scholar است. اگر در این سایت کلید واژه های زمینه تحقیق خود را وارد کنید، می توانید جدیدترین مقالات در آن موضوع را مشاهده کرده، وارد صفحه ی شخصی نویسنده آن مقالات که معمولا اساتید دانشگاه هستند شوید و به آن ها ایمیل ارسال کنید. 

موعد  ارسال درخواست و ددلاین اپلای (DEADLINES) برای کشورهای مختلف

موعد ارسال درخواست یا شرایط ددلاین اپلای کردن برای کشورهای مختلف متفاوت است و شما باید این موعد را در وب سایت هر دانشگاهی بررسی کنید.
البته به طور کلی دو ددلاین برای ترم پاییز و ترم زمستان در دانشگاه های مختلف وجود دارد اما از آنجایی که  دانشجویان ترجیح می‌دهند تحصیل خود را از ترم پاییز شروع کنند ددلاین های مربوط به هر کشور را به صورت حدودی می توان در ماه های زیر نظر گرفت:

•   USA & Canada: January (دی)
•   Europe: March (اسفند)
•   Australia: August (مرداد)

نکته دیگری که در خصوص شرایط اپلای کردن باید به آن دقت کنید این است که ارسال درخواست برای مقطع phd معمولاً ددلاین خاصی ندارد چون تحصیل در مقطع phd در حقیقت، پوزیشن کاری محسوب می‌شود و اگر بخواهید از ددلاین این پوزیشن کاری مطلع شوید باید با دانشگاه استاد مربوطه مکاتبه کنید و اطلاعات کامل را در این خصوص از آنها بگیرید.

 

شرایط اپلای کردن و ارسال درخواست آنلاین | شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی

شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی (FUNDING) و گرفتن بورسیه بعد از اپلای کردن

برای گرفتن فاند و کمک هزینه تحصیلی که به آن اسکولارشیپ و بورسیه نیز گفته می‌شود، شرایط بسیار متنوع و متفاوتی وجود دارد که اگر بتوانید از این مزیت استفاده کنید پروسه گرفتن ویزای شما نیز راحت تر انجام می گیرد. هر چقدر فاند بیشتری دریافت کنید شانس شما برای گرفتن ویزا نیز افزایش می یابد.

انوع Fund

فرایند دادن بورس تحصیلی و اعلام دانشگاه در رابطه با دریافت بورس و fund فرق می کند. احتمال دارد دانشگاهی اعلام نماید که کلیه مدارک خود را برای دانشگاه بفرستید تا با ارزیابی آن ها میانگین بگیریم که چقدر کمک هزینه به آن شخص تعلق می گیرد و بعد از فرستادن مدارک توسط شخص، دانشگاه نامه تایید او را فرستاده و در آن میزان تخفیف و fund را مطابق وضعیت فرد، به او اعلام نماید. 
اما دانشگاهی دیگر می گوید که رشته های a و b به میزان n به دانشجویان ورودی جدید یا قدیم بورس تحصیلی می دهد و از آن ها می خواهد که مدارک خود را به منظور بررسی دانشگاه در یک ددلاین منحصر به فرد ارسال کند.
به طور کلی، سه نوع فاند وجود دارد:

•    Self-Fund

اگر هیچ گونه فاندی دریافت نکنید و بنا باشد تمام هزینه های تحصیل را خودتان پرداخت کنید شرایط سلف فاند برای شما صدق می کند.

•    Partial Fund

در پارشال فاند یا کمک هزینه تحصیلی جزئی در حد چند هزار دلار اسکولارشیپ یا بورسیه دریافت می کنید و سایر هزینه‌های مربوط به تحصیل تان را خودتان باید بپردازید.

•    Full Fund

اگر تمام هزینه تحصیلی شما توسط دانشگاه پرداخت شود شما دارای شرایط فول فاند هستید و نیازی به پرداخت هزینه اضافه برای تحصیل ندارید.

انواع کمک هزینه تحصیلی

Fellowship

کمک هزینه fellowship می تواند براساس شرایط و ضوابط خاصی به  برخی از دانشجویان اعطاء شود. در واقع این نوع کمک هزینه مانند دیگر کمک هزینه ها برای تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی است.
این کمک هزینه بیشتر به دانشجویان دوره دکترا و در مواردی کارشناسی ارشد و همچنین به گروه های پژوهشی تعلق می گیرد که بر روی موضوع خاصی متمرکز هستند و عموما هر ساله تمدید می شوند.  

کمک هزینه تحصیلی Award

در برخی از موارد و البته ضوابط خاص ممکن است به دانشجویان این نوع کمک هزینه تحصیلی که به صورت پاداش است تعلق گیرد. کسب رتبه برتر در ترمی خاص، تاییدیه هیئت علمی در مورد صلاحیت برتر علمی دانشجو یا بسته به نوع موسسه یا سازمانی که این پاداش را در نظر گرفته پاداش به دانشجویان اعطا می شوند. 
این پاداش ممکن است در طول چند ترم به دانشجویان تعلق بگیرد و نیازی به بازگشت آن نیست. میزان مبلغ پاداش به اندازه ی نخواهد بود که هزینه های تحصیلی را تامین کند.
این مبلغ مستقیما به حساب دانشجو واریز می شود و برخی اوقات نیز ممکن است به صورت کوپن، بن خرید کتاب، هزینه سفر برای ارائه مقاله در کنفرانسی خاص و یا هزینه شرکت در یک دوره تخصصی باشد. 

کمک هزینه تحصیلی Scholarship

یکی از شناخته شده ترین کمک هزینه های تحصیلی در میان دانشجویان scholarship است. این نوع کمک هزینه تحصیلی بیشتر بر پایه شایستگی است. در واقع نوع کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه ها و مراکز علمی با موسسات خیریه به دانشجویان ممتاز و واجد شرایط اعطا می شود. 

انواع بورسیه تحصیلی scholarship

بورسیه های تحصیلی scholarship انواع مختلفی دارند که به آنها اشاره می کنیم: 

بورسیه تحصیلی بر پایه شایستگی merit-based

این بورسیه مبتنی بر شایستگی های علمی، هنری، ورزشی یا سایر توانایی های دانشجویان است. بیشتر و رایج ترین بورسیه هایی که براساس شایستگی است توسط دانشگاه ها، کالج ها، و سازمان های خصوصی به طور مستقیم به دانشجو اعطا می شود.
 در برخی از موارد به جای این که کمک هزینه های تحصیلی مستقیم به دانشجو اعطا شود، توسط موسسه یا نهادی که دانشجو را بورسیه کرده به دانشگاه یا موسسات آموزشی پرداخت می شود. 

بورسیه تحصیلی بر پایه نیاز need based

این نوع کمک هزینه برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که نیاز به کمک مالی برای ادامه تحصیل دارند. یکی از معروف ترین و یکی از بورسیه های تحصیلی بر پایه نیاز، بورسیه های دولتی ایتالیا، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا است. 
بورسیه استانی به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می کنند تعلق می گیرد. برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی مانند سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن دانشجو و تعداد خواهران و برادران مورد بررسی قرار می گیرد نه سوابق تحصیلی متقاضی. 

کمک هزینه های مالی در ازای انجام کار

کمک هزینه های مالی نیز حین تحصیل در صورتی که شرایط خاصی را داشته باشید به عنوان مثال به عنوان دستیار استاد TA (Teacher Assistant) در دانشگاه مشغول به کار شوید و یا در تحقیقاتی به اساتید کمک کنید RA (Research Assistant)،  به شما پرداخت می شود.

TA (Teacher Assistant)

دانشجویانی که به آنها دستیار تحقیق یا RA گفته می شود، به عنوان دستیار آزمایشگاه شناخته می شوند ولی در واقع در آزمایشگاه کار نمی کنند بلکه بیشتر در نوشتن مقاله یا کتاب به استاد کمک می کنند و یا در صورت نیاز به انجام نظرسنجی، تحقیقات و موارد دیگر فعالیت می کنند. 

RA (Research Assistant)

دستیار تدریس یا TA در واقع مانند یک استاد حمل تمرین است. در واقع TA نوعی از کار دانشجویی است که از طریق استاد به دانشجو داده می شود و حقوقش را استاد یا دانشگاه پرداخت می کند.
دستیاران آموزشی در دانشگاه ها بیشتر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند که به دانشجویان هم مقطع خود و یا مقاطع پایین تر آموزش می دهند. 
گاهی اوقات این کمک هزینه‌های تحصیلی به شما به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود اما از شهریه که باید برای تحصیل خود پرداخت کنید کسر می‌شود. همچنین شما می‌توانید چند فاند را به طور همزمان داشته باشید.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت شرایط اپلای کردن یا گرفتن بورسیه تحصیلی شما به رزومه تحصیلی شما از جمله نمرات، معدل، دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید، وقفه تحصیلی، و مسائلی مانند مقالات ISI و.... وابسته است. 
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به دوره های آموزشی اپلای کردن در وب سایت آکادمی زبان شایسته مراجعه کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!