چطور برای اپلای کردن، سی وی مناسب آماده کنیم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/15

یکی از مهم‌ترین مدارکی که در شروع اپلای کردن برای گرفتن پذیرش دانشگاه ها باید آماده کرده و برای اساتید ارسال کنید، CV یا رزومه است. در ادامه با نحوه نوشتن CV مناسب برای اپلای کردن و تفاوت آن با رزومه آشنا خواهید شد.

تفاوت CV و رزومه

معمولا رزومه از CV کوتاه‌تر است و برای اپلای کردن مشاغل و استخدام تهیه می شود.
در رزومه اطلاعات دقیق و با جزئیات کاملی ارائه نمی شود، در صورتی که در CV اطلاعات کامل تر و دقیق تر ارائه می‌شود و به همین علت برای دانشگاهها و گرفتن پذیرش و اپلای کردن CV تهیه می شود.
در برخی وب سایت ها از شما درخواست می شود که رزومه خود را نیز ارسال کنید اما به هر حال بهتر است شما به جای رزومه همان CV را ارسال کنید.

چه اطلاعاتی باید در CV گنجانده شود؟

به طور کلی یک CV مناسب برای اپلای کردن شامل اطلاعات زیر می شود:

عکس

معمولاً بهتر است در ابتدای رزومه یک عکس گذاشته شود. گاهی اوقات توصیه می‌شود که رزومه شما حاوی عکس نباشد اما به نظر می‌رسد رزومه های دارای عکس بهتر توسط اساتید و دانشگاه ها بررسی می شوند. بنابراین، حتماً یک عکس در ابتدای رزومه یا CV خود قرار دهید.

نام و نام خانوادگی

چون رزومه مناسب برای اپلای کردن به زبان انگلیسی نوشته می شود، بسیار مهم است که شما نام و نام خانوادگی تان را دقیقاً مشابه با همان چیزی که در پاسپورت به زبان انگلیسی نوشته شده در CV خود بنویسید.

تاریخ تولد

تاریخ تولدتان را نیز به تاریخ میلادی و عینا همان طور که در پاسپورت درج شده بنویسید.

تحصیلات

جزئیات مربوط به تحصیلات خود را به ترتیب از آخرین مقطع تحصیلی که به اتمام رسانده اید یا مشغول تحصیل در آن هستید، شروع به نوشتن کرده و به عقب بروید.
تمام مدارک تحصیلی که اخذ کرده اید را به ترتیب سالهای دریافت آنها لیست کنید و جزئیات مربوط به آن‌ها را بنویسید. نوشتن نام دانشگاه یا موسسه ای که در آن تحصیل کرده‌اید و همچنین معدل شما بسیار مهم است.
 برای اپلای کردن دانشگاه های آمریکا وکانادا باید معدل خود را از نمره ۴ محاسبه کنید. برای اپلای کردن دانشگاه های استرالیا می توانید معدل خود را از ۲۰ بگویید اما باز هم اگر آن را در مقیاس ۴ محاسبه کنید و در CV خود قرار دهید بهتر است.
همچنین بهتر است مدارک تحصیلی یا رزومه خودتان را برای هر استاد یا رشته تحصیلی که برای آن اپلای می کنید، به طور جداگانه بنویسید و در هر رزومه اطلاعاتی که با آن رشته یا حوزه کاری استادی که به آن ایمیل میزنید، نزدیک است، برجسته کنید.

افتخارات و جوایز

در این قسمت می توانید اطلاعات مربوط به افتخارات و جوایزی که تا به حال دریافت کردید را با جزئیات کامل بنویسید. به عنوان مثال، اگر در المپیاد شرکت کرده اید و رتبه گرفته اید، در این قسمت ذکر کنید.
اگر در دانشگاه دولتی تحصیل کردید، حتماً به این نکته اشاره کنید. رتبه‌کنکور و اینکه جزو چند درصد اول قبولی در دانشگاه ها بودید نیز می تواند در این قسمت اضافه شود.

مقالات یا کتب چاپ شده

اگر مقاله یا کتابی را در زمینه رشته تحصیلی خود به چاپ رسانده اید می توانید اطلاعات مربوط به آن را با جزئیات کامل در این قسمت از CV اضافه کنید.

سوابق کاری

در سوابق کاری خود می توانید در صورتی که دستیار استاد یا دستیار تحقیق بودید سابقه کارهای انجام شده و تحقیقات انجام شده را در این خصوص ذکر کنید. در این بخش از سوابق کاری حتماً اطلاعات استاد خود را نیز قرار بدهید.
جهت نوشتن سایر سوابق کاری حتماً لیست بیمه خود را پرینت بگیرید و از روی سوابق بیمه ای که برای شما رد شده سوابق شغلی خود را به ترتیب ذکر کنید و دقت کنید که این سوابق شغلی دقیقاً با لیست‌بیمه شما مطابقت داشته باشد تا بعدا دچار مغایرت نشوید.

پروژه ها

تمامی پروژه های تحصیلی و شغلی که نقش موثری در آنها داشتید را با ذکر نام استاد و تاریخ آن به CV خود اضافه کنید.

سمینار کنفرانس یا پرزنتیشن

اطلاعات مربوط به سمینارها، کنفرانس ها یا پرزنتیشن هایی که در طول تحصیل یا کار خود داشته اید را نیز حتما در رزومه بیاورید.

مدارک و گواهینامه

تمامی مدارک و گواهینامه هایی که از موسسات مختلف و گذراندن دوره های آموزشی دریافت کرده اید را در این قسمت ذکر کنید. این مدارک و گواهینامه ها هم شامل دوره هایی که در دانشگاه گذراندید و هم شامل دوره‌های خارج از دانشگاه می شود.

مهارت ها

اگر به زبان خارجی خاصی مسلط هستید و یا با نرم افزار خاصی می توانید کار کنید حتماً در این قسمت به آن اشاره نمایید.
هر گونه مهارت دیگری نیز که دارید، در این قسمت اضافه کنید .به عنوان مثال اگر صاحب وب سایتی هستید حتماً آدرس آن را به این قسمت از CV اضافه کنید.

ارتباط با اساتید

رفرنس های مربوط به اساتید قبلی خود را مثل شماره تماس یا ایمیل آنها در این قسمت ذکر کنید تا اگر اساتیدی که برای آنها ایمیل ارسال میکنید بخواهند با اساتید قبلی شما ارتباط بگیرند، از این طریق بتوانند.

علایق

اضافه کردن علایق و کارها یا فعالیت‌های خاصی که به انجام آنها علاقه دارید، در رزومه کاملاً متداول است. انجام کارهای خیریه نیز شامل همین قسمت می شود .اگر در کارهای خیریه شرکت می کنید می توانید آن را در SOP هم بیاورید که اهمیت بسیار زیادی دارد و برای شما یک مزیت به شمار می آید.

 

چطور برای اپلای کردن، سی وی مناسب آماده کنیم؟

رزومه مناسب برای اپلای کردن چند صفحه دارد؟

CV مناسب برای اپلای کردن بین دو تا چهار صفحه است. بنابراین زمانی که همه اطلاعات را به CV خود اضافه می کنید باید دقت کنید که از چهار صفحه بیشتر نشود.

4 قانون طلایی برای نوشتن CV مناسب شب هنگام اپلای کردن

1.    1 مختصر و مفید بنویسید. برای نوشتن رزومه ای که حاوی اطلاعات کافی و جامع باشد می توانید نمونه های مختلف را در اینترنت مشاهده کرده و مشابه آنها بنویسید.
2.    2 نقاط قوت خود را برجسته کنید. بیشتر به نقاط قوت خود تکیه داشته باشید و نقاط ضعف خود را لابلای آنها بپوشانید.
3.    3 به هیچ وجه دروغ ننویسید. CV شما طی چند مرحله بررسی می‌شود و سوالات متعددی در خصوص آن از شما پرسیده می شود. اگر مغایرتی بین پاسخ های شما وجود داشته باشد، شانس خود را برای گرفتن پذیرش دانشگاه ها و یا ویزای آن کشور از دست می دهید.
4.    4 اگر قصد ارسال CV به دانشگاه های استرالیا دارید می توانید CV خود را به زبان فارسی بنویسید و سپس آن را توسط NAATI ترجمه کنید.

در سوابق شغلی خود برای رزومه چه نکاتی را ذکر کنیم؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اطلاعات رزومه شما در چند مرحله مختلف بررسی می شود. به عنوان مثال، اگر در سفارت نیاز به Clearance باشد، سوالاتی از شما پرسیده می شود که مربوط به سوابق شغلی می شود. به همین علت به شما توصیه کردیم که طبق لیست بیمه، تمام سوابق شغلی خود را به جزئیاتی که در لیست بیمه ذکر شده و همچنین اطلاعاتی مثل موقعیت شغلی، آدرس و کد پستی محل کارتان در CV ذکر کنید تا اگر در آینده نیز این اطلاعات از شما مجددا خواسته شد، عیناً همان ها را تکرار کنید.
دقت کنید که جواب های شما به خصوص در خصوص تاریخ هایی که به میلادی تبدیل کرده‌اید باید در CV و همچنین پرسشنامه ای که در مراحل مختلف به خصوص در سفارت از شما گرفته می‌شود، یکسان باشد.

شرایط سربازی را چگونه در CV مناسب برای اپلای کردن ذکر کنید؟

معمولاً توصیه می‌شود که شرایط سربازی خود را در CV ذکر نکنید چون معمولاً در سفارت به خصوص برای ما ایرانی‌ها به شرایط سربازی بسیار حساس هستند و سوالات متعدد و با جزئیات کامل را از ما می پرسند که اگر پاسخ های ما در سفارت و آنچه که در رزومه نوشته یکی نباشد، دچار دردسر می‌شویم.
باید دقت کنید که در CV شما مدت زمانی که در سربازی بودید کاملاً خالی باشد و به هیچ شغل یا دوره تحصیلی در این مدت اشاره نکرده باشید تا مغایرتی به وجود نیاید.

مغایرت های احتمالی بین رزومه و فرم های سفارت

نکات و جزئیات بسیار زیادی وجود دارد که در فرم های سفارت از شما پرسیده می شود که نباید بین پاسخ شما در این فرم ها و رزومه تان مغایرتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال در فرم DS-160 که در سفارت آمریکا باید پر کنید، اطلاعات زیر با رزومه ی شما مقایسه خواهد شد:
•    در پنج سال گذشته کجا زندگی می کردید
•    آدرس های ایمیل و شماره های تماس تان تهیه ۵ سال گذشته
•    شبکه های اجتماعی که در آن فعالیت می کردید
•    تاریخ انقضای پاسپورت که نباید کمتر از ۶ ماه باشد
•    سفرهای گذشته به کشورهای خارجی
•    دوستان و بستگان تان در خارج از کشور
•    مشاغل و سوابق کاری
و بسیاری اطلاعات دیگر که می توانید با مشاهده ویدئوی آموزشی اپلای کردن در وب سایت آکادمی زبان شایسته به طور کامل با آنها آشنا شوید.

فرمت مناسب رزومه برای اپلای کردن

مناسب ترین فرمت برای ارسال رزومه به اساتید و دانشگاه ها، فرمت pdf است. توصیه می شود که رزومه یا CV خود را به غیر از این فرمت با فرمت دیگری ارسال نکنید.
در بسیاری از وب سایتهای رزومه‌ساز، این امکان وجود دارد که رزومه خود را به صورت لینک ارایه کنید و لینک را در ایمیل خود را درج کنید. به این ترتیب زمانی که گیرنده ایمیل، روی لینک کلیک می کند می‌تواند رزومه شما را در آن وب سایت مشاهده کند.
اگر بتوانید با استفاده از فرمت های وکتور که امکان ویرایش آنها در نرم افزار ادوبی ایلاستریتور وجود دارد، رزومه یا CV خود را حالت گرافیکی تهیه کنید می‌تواند تاثیر بهتری در اساتیدی که آن را دریافت می‌کنند، داشته باشد.
برای اینکه رزومه شما ساختار مناسبی داشته باشد نیز می توانید از رزومه ساز های آنلاین که به زبان فارسی و انگلیسی امکان ساخت رزومه به صورت آنلاین را برای شما فراهم می آورند، استفاده کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!