مدرک مورد نیاز زبان برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/15

یکی از موضوعات مهمی که برای اپلای کردن باید اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید، مدرک مورد نیاز زبان و نمره قابل قبول برای دانشگاه های مختلف است.

آیا برای اپلای کردن حتما باید مدرک زبان داشته باشیم؟

اولین نکته ای که در این خصوص باید مد نظر داشته باشید این است که میتوانید در یک سری دانشگاه ها و کشورها نمره زبان نگیرید و پس از اپلای کردن؛ پذیرش گرفته و ادامه تحصیل بدید.
گاهی اوقات اساتید از طریق مصاحبه با شما، سطح زبان تان را تشخیص می دهند. بنابراین، نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت.
نکته دوم این است که پذیرش شما میتواند conditional باشد. یعنی پس از گرفتن پذیرش به دانشگاه بروید و در آنجا، یک دوره بگذرانید و نمره زبانتان را به دانشگاه ارائه بدهید تا بتوانید پذیرش خود را تکمیل کنید. 
اپلای کردن بدون مدرک زبان می تواند چالش های بسیار زیادی داشته باشد و هر چند گاهی اوقات بسیاری از داوطلبان اقدام به ارسال درخواست برای پذیرش دانشگاه ها بدون مدرک زبان می کنند اما در نهایت به این نتیجه می رسند که در صورت داشتن مدرک مورد نیاز زبان، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه خواهند داشت. بنابراین بهتر است از همان ابتدا به فکر گرفتن مدرک مناسب و مورد تایید دانشگاه های مورد نظرتان به زبانی که مورد نیاز آنهاست، باشید.
بنابراین، اگر میتوانید حتما نمره زبانتان را بگیرید چون برای اپلای کردن دست شما را باز می گذارد و انتخاب های بسیار بیشتری خواهید داشت.

نمره قابل قبول و مورد تایید مدرک زبان برای اپلای کردن چقدر است؟

نمره قابل قبول و مورد تایید مدرک زبان برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها، دست نیافتنی نیست. در حقیقت، هنگام شرکت در این آزمون ها نباید به شدت ایده‌آل گرا باشید و تصور کنید که گرفتن نمره بسیار بالا می تواند شانس شما را برای قبولی در دانشگاه ها بیشتر کند. 
نکته اینجاست که تفاوت چندانی بین فردی که نمره حد نصاب و قابل قبول را دریافت کرده با فردی که نمره تاپ و بسیار بالایی در مدرک زبان خود دارد، در گرفتن پذیرش دانشگاه ها وجود ندارد. مگر در مواردی که قصد ادامه تحصیل در رشته های مربوط به همان زبان را داشته باشید. در غیر این صورت آنچه که بیشتر روی ارزیابی شما تاثیر می گذارد، داشتن مدرک زبان مورد نظر با یک نمره بالاتر از حد نصاب و ارائه سایر مدارک مربوط به رشته ای است که قصد دارید در آن ادامه تحصیل دهید.
از طرف دیگری ایده آل گرایی و انتظار گرفتن نمره های بسیار بالا در آزمونهای مختلف زبان باعث می‌شود که شما زمان آزمون را عقب بیندازید تا به آمادگی لازم دست پیدا کنید و همین امر می‌تواند تاثیر منفی در روند اپلای کردن شما داشته باشد چون داشتن تاخیر در ارسال مدارک می تواند شما را یک یا چند ترم از تحصیل در رشته مورد نظرتان عقب بیندازد.
پس به طور کلی نمره قابل قبول و مورد تایید مدرک زبان برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها همان نمره حد نصابی است که هر دانشگاه در پرتال یا وب سایت مربوطه تعیین کرده است.

حد نصاب نمره زبان در دانشگاه های مختلف

همانطور که پیش از این گفتیم برای اپلای کردن در هر دانشگاه، نمره های زبان و مدارک زبان مختلفی مورد نیاز است. اما متداول ترین مدارک زبان و حد نصاب نمرات آنها به شرح زیر است:

نمره مدرک زبان تافل برای اپلای کردن

نمره تافل بالاتر از 80 در دانشگاه های آمریکا نمره قابل قبولی است. البته با توجه به سطح علمی دانشگاهها این حد نصاب می‌تواند بالاتر نیز باشد. برخی از دانشگاه ها نمره تافل ۱۰۰ را تایید می کنند با این حال این حد نصاب در شرایط مختلف انعطاف پذیری دارد و برخی از دانشجویان با توجه به رزومه بسیار قوی که دارند حتی با نمرات تافل ۷۹ نیز پذیرش از دانشگاه مورد نظرشان را گرفته اند.
با توجه به اینکه در آزمون تافل چهار مهارت مختلف زبان ارزیابی می شود شما باید در هر مهارت نیز حداقل نمره ۲۰ را گرفته باشید.

نمره مدرک زبان آیلتس برای اپلای کردن

نمره آیلتس بالاتر از 5.5 معمولاً مورد تایید دانشگاههای اروپایی است. نمره آیلتس ۶ ، نمره بسیار متداولی است که اکثر دانشگاه ها آن را می پذیرند. در آیلتس، مهارتهای مختلف نیز دارای حد نصاب های متفاوتی است که باید جزئیات آن را در وب سایت هر دانشگاه بررسی کرده و این حد نصاب را رعایت کنید.

مقایسه آزمون زبان آیلتس و تافل

تفاوت در ارزیابی مهارت های آزمون تافل و آیلتس

آژمون های آیلتس و تافل، چهار مهارت زیر را می سنجند:
•    Listening
•    Reading
•    Speaking
•    Writing 
مهمترین تفاوت آیلتس و تافل در ارزیابی مهارت Speaking است. در قسمت speaking آیلتس، شما باید با یک نفر مصاحبه کنید ولی در تافل تمامی این موارد در مقابل کامپیوتر است و نیازی نیست، مقابل کسی بنشینید و آزمون بدهید به همین علت، می تواند در کاهش استرس شما تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
در آزمون تافل شما باید در سه مهارت از چهار مهارت به لیسنینگ گوش بدهید، پس اگر مهارت لیسنینگ شما ضعیف است بهتر است در آزمون تافل شرکت نکنید.
در امتحان آیلتس، مهارت رایتینگ به صورت دست نویس است و امتحان تافل بصورت تایپی است.

تفاوت در نوع برگزاری آزمون

در حال حاضر آزمون آیلتس در ایران فقط به صورت PBT یا Paper Base برگزار می‌شود اما آزمون IBT یا اینترنت بیس آن نیز به زودی راه اندازی می شود. اما آزمون تافل در حال حاضر به صورت IBT یا اینترنتی در ایران برگزار می شود.
آزمون های Home Edition، نوع دیگری از آزمون های تافل و آیلتس و gre بودند که در دوران کرونا بسیار فراگیر شدند. در این روش می توانستید در خانه روبه روی وبکم نشسته و در آزمون شرکت کنید. البته شرکت در این نوع آزمون ها برای کشورهای ایران چین و کوبا صدق نمی کرد و اگر شما پاسپورت این کشورها را داشتید نمی توانستید در آزمون Home Edition شرکت کنید.

تفاوت در نمره دهی آزمون در مدرک زبان

•    در امتحان آیلتس نمره مدرک زبان از صفر تا 9 است ولی در تافل از صفر تا 120 است که هر مهارت ۳۰ نمره دارد.
•    هردو مدرک زبان آیلتس و تافل برای اپلای کردن، 2 سال اعتبار دارند.
•    حداقل نمره در تافل 20 و حداقل نمره در آیلتس 6 است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک زبان آزمون های تافل یا آیلتس می توانید به سایر فیلم های آموزشی، مقالات و همچنین بخش های مختلف سایت مثل کتابها و منابع معتبر ترجمه‌های ریدینگ و همچنین آزمون ماک یا آزمایشی مراجعه کنید.

نمره مدرک زبان GRE برای اپلای کردن

آزمون gre در دو نوع general و subject برگزار می شود و اکثر دانشگاه ها، نمره آزمون جی آر ای جنرال را از شما می خواهند اما در برخی رشته های خاص مثل حقوق، روانشناسی و غیره احتمال اینکه مدرک آزمون جی آر ای سابجکت نیز از شما خواسته شود، وجود دارد.
GRE در ایران برگزار میشود و میانگین نمره قابل قبول در بخش‌های مختلفی که در این آزمون ارزیابی می شود به قرار زیر است:

کوانت ۱۵۳ 

گرفتن نمره حد نصاب در آزمون کوانت gre برای ایرانی ها چندان کار سختی نیست و تقریباً در طی یک ماه شما می توانید خودتان را برای گرفتن نمره بالاتر از حد نصاب در این بخش از آزمون آماده کنید.
حداکثر نمره در بخش کوانت gre ، ۱۷۰ است.

وربال ۱۵۰ 

از طرف دیگرگرفتن نمره وربال بالاتر از حد نصاب در آزمون gre کمی مشکل است و نیاز به تمرین های متعدد دارد.
حداکثر نمره در بخش وربال جی آر ای ۱۷۰ است.

آنالیتیکال رایتینگ 3.5

برای بسیاری از دانشگاه ها نمره رایتینگ جی آر ای اهمیت چندانی ندارد اما اگر نمره بالایی در آن کسب کنید می تواند برای شما یک مزیت به شمار بیاید.
گرفتن نمره ۴ در آزمون رایتینگ جی آر ای، نمره کاملا قابل قبولی است و نمره ۵ می تواند فوق العاده باشد.

نمره قابل قبول مدرک زبان GRE برای اپلای کردن

برای دانشگاه های آمریکایی نمره مجموع gre که در حقیقت مجموعه نمره کوانت به علاوه وربال است، برابر با ۳۱۰ یا بالاتر برای گرفتن پذیرش کافی است.
میانگین نمره داوطلبانی که در دانشگاه های تاپ آمریکا پذیرش گرفته اند را می توانید در ویدئوی دوره آموزشی اپلای کردن در وب سایت آکادمی زبان شایسته مشاهده کنید.

نمره مدرک زبان Gmat برای اپلای کردن

Gmat با عنوان استعداد تحصیلی در کنکور یا آزمون هایی که برای پذیرش دانشگاه های رشته بیزینس در ایران برگزار می‌شود، وجود دارد. داشتن مدرک جی مت برای داوطلبانی که قصد دارند رشته های مربوط به بیزینس را بخوانند معمولاً یک مزیت به شمار می آید و شانس آنها را برای پذیرش گرفتن پذیرش دانشگاه ها را افزایش می دهد اما جی مت که مدرک آن مورد تایید دانشگاههای خارج از کشور باشد، در ایران برگزار نمی شود.

حد نصاب نمرات رتبه بندی شده مدارک سایر آزمون های زبان

برخی از نمرات مدارک زبان، دارای رتبه بندی زبانی مختلف هستند که از a تا c2 نمره دهی می شود و معمولاً حد نصاب پذیرش دانشگاه ها A2 و B2 می باشد. در صورتی که مدرک زبان شما این حد نصاب را پاس کرده باشد می توانید برای دانشگاه ها اپلای کنید. این مدارک زبان عبارتند از:
•    امتحان pte برای اپلای کردن استرالیا 
•    امتحان celpip برای اپلای کردن کانادا 
•    امتحان sat و act برای داوطلبین لیسانس 
•    آزمون Mcat برای داوطلبین پزشکی کانادا و آمریکا 
•    آزمون lsat برای داوطلبین حقوق  
•    مدرک زبان duolingo امتحانی در دوران کرونا 

مدارک زبان ایتالیایی

یکی از معتبرترین مدارک زبان ایتالیایی برای داوطلبانی که قصد دارند در دانشگاه های کشور ایتالیا ادامه تحصیل بدهند مدرسه زبان ایتالیایی است که در تهران بلوار اندرزگو، کلاس های مرتبط را برگزار کرده و مدارک معتبری را که مورد پذیرش دانشگاههای ایتالیایی است به دانشجویان ارائه می دهد. در سفارت ایتالیا برای امتحانهای esterni و cils شما را راهنمایی میکنند.
برای افرادی که قصد دارند در ایتالیا رشته پزشکی بخوانند، مدارک زبان alfa test و imat باید اخذ شود که سفارت ایتالیا در این زمینه به افراد کمک خواهد کرد.

مدارک زبان آلمانی

برخی از دانشگاه ها برای زبان آلمانی، مدرک زبان testdaf را از شما می خواهند که برای گرفتن مدارک زبان معتبر می توانید در تهران به موسسه کیهان، گوته یا OKF مراجعه کنید.

مدارک زبان فرانسوی

برای گرفتن مدرک زبان مورد تایید دانشگاه های فرانسه نیز می توانید در کلاسهایی که در سفارت فرانسه برگزار می‌شود، شرکت کنید. همچنین سفارت ترکیه نیز کلاس های زبان مرتبط با زبان ترکی را برگزار می کند که مدرک آن برای پذیرش در دانشگاههای ترکیه معتبر است.

 

مدرک مورد نیاز زبان برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه ها

مقایسه قیمت ازمون های زبان

هزینه شرکت در آزمون های زبان مختلف به قرار زیر است:
•    تافل 245 دلار
•    آیلتس 220 دلار
•    gre 205 دلار
•    دولینگو 49 دلار 
برای تمرین کردن این آزمون ها و ارزیابی نمره قبولی خودتان می توانید در آزمون های ماک آنلاین یا غیر آنلاین مختلفی شرکت کنید که امکان شرکت کردن در آزمون های آزمایشی تافل، آیلتس و جی آر آی در وبسایت آکادمی زبان شایسته نیز وجود دارد.

منابع آزمون های زبان

هر کدام از زبانها و امتحانها، کتابهای خاص خودشان را دارند که در ادامه برخی از مهمترین آنها را به شما معرفی می کنیم:

•    تافل: ets,Kaplan,barron's, TPO 
•    آیلتس: Cambridge
تمام این کتابها و منابع به صورت رایگان در وب سایت آکادمی زبان شایسته در اختیار شما قرار گرفته و به ترجمه ریدینگ های تی پی او نیز در این وب سایت دسترسی دارید. همچنین می توانید در آزمون تی پی او شرکت کرده و فایل آن ها را از کانال تلگرامی ما برداشته و در سایت بارگذاری کنید و در آزمون مورد نظرتان به صورت آنلاین شرکت کنید.
•    برای gre: etc,Kaplan,barron's,tc,rc,quant+,magoosh
TC مجموعه‌ای سوالاتی است که داوطلبان چینی از سوالات آزمونهای قبلی GRE بیرون کشیده اند که مربوط به سوالات بخش تکست و وربال میشود.
RC نیز مجموعه ای از سوالات مربوط به ریدینگ می شود که داوطلبان چینی از مجموعه سوالات قبلی آزمون های جی آر ای جمع‌آوری کرده‌اند.
مجموعه Quant 1000 plus جی آر ای نیز مربوط به بخش ریاضیات آزمون جی آر ای می شود که داوطلببین فارسی زبان این مجموعه سوالات را جمع آوری کردند.
وب سایت مگوش وب سایت بسیار معتبر و جامعی است که نمونه سوالات بسیار خوبی در آن برای تمرین کردن آزمون GRE قرار گرفته است.
•    نرم افزار زبان ankie
Ankie یک نرم افزار مولتی پلتفرم است که میتوانید آن را دانلود کرده و نسخه مک و ویندوز و اندروید آن در دسترس است. در این نرم‌افزار می‌توانید به لغات مختلف و به زبانهای گوناگون دسترسی داشته باشید.
در نرم افزار زبان Ankie می توانید لغات را با روش مشابه با جعبه لایتنر به خاطر بسپارید. در حقیقت شما تعدادی لغات را طی یک روز یاد می‌گیرید و سپس نرم افزار به طور اتوماتیک آنها را طی ۴ روز، ۸ روز و ۱۶ روز بعد از شما می پرسد تا روند به خاطر سپاری آن را تکمیل کنید.
پس بهتر است در روزهای اول با تعداد کمی از کلمات شروع کنید چون طی یک ماه، دامنه لغات شما بسیار افزایش می‌یابد و دوره کردن آنها برای شما سخت می شود.
•    gmat: barron's
•    زبان ایتالیایی: espresso
•    زبان فرانسه: café crème
•    زبان آلمانی: studio D,daf kompakt, menschen
•    زبان ترکی:yeni hitit tomer

برای گرفتن نمره قبولی در مدرک زبان چقدر زمان نیاز است؟

بهتر است آموزش زبان انگلیسی را دو تا سه سال قبل از این که قصد اپلای کردن یا شرکت در آزمون تافل یا آیلتس داشته باشید، شروع کنید.
اگر سطح زبان انگلیسی شما قابل قبول باشد، طی ۳ تا ۶ ماه می توانید برای گرفتن نمره بالاتر از حد نصاب در آزمون های تافل و آیلتس آماده شوید.
گرفتن نمره حد نصاب در سایر زبان ها مثل آلمانی، ایتالیایی یا فرانسه طی یک سال آموزش و یادگیری مداوم امکان پذیر است.

چطور نمره رسمی مدرک زبان خود را برای دانشگاه ها ارسال کنیم؟

ما اکثر اوقات بخاطر تحریم هایی که داریم، نمیتوانیم هزینه ای به ETS پرداخت کنیم. درحالیکه بسیاری از دانشگاه ها، خواهان دریافت نمره تافل بصورت رسمی هستند. در این شرایط باید به دانشگاه ایمیل بزنید و شرایط تحریمی خود را ذکر کنید و از آنها درخواست کنید که با ارسال نام کاربری و رمزعبور حساب کاربری ets تان، نمره مدرک زبان شما را چک کنند.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!