چطور برای پاسخگویی به بخش آر سی در جی آر ای آماده شویم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/17

بخش RC یا همان Reading comprehension یکی از سه بخش اصلی آزمون GRE است که مهارت درک مطلب شما را ارزیابی می کند.
شناخت قسمت های دقیق این بخش، منابعی که می توانید از آن ها برای بهبود وضعیت و عملکرد خودتان در این قسمت استفاده کنید و...همگی جز مطالبی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. اما پیش از معرفی هر منبع و هر روشی در خصوص بهبود قابلیت درک مطلبتان بهتر است آشنایی هرچند کوچک و مختصری را با این بخش از آزمون داشته باشید. 

بخش RC یا Reading Comprehension

این بخش ممکن است دومین قسمت و یا سومین قسمت از آزمون شما باشد. چیزی که مشخص است این است که در هر آزمون جایگاه سوالات این قسمت فرق دارد و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که سوالات بخش RC در چه قسمتی مطرح می شوند. 
همان طور که می دانید برای داشتن توانایی بالا در درک مطلب نیاز به دو مهارت دارید که یکی توانایی درک کردن مطالب در زمینه های مختلف و دومین مورد داشتن دامنه لغات بسیار بالا و قوی است. بنابراین اگر می خواهید در بخش RC نمره خوبی دریافت کنید، باید روی این دو مهارت خود به خوبی کار کنید. 
سیستم نمره دهی و طراحی سوالات بخش RC نیز به این صورت است که کل نمره شما در قسمت درک مطلب بین 130 الی 170 نمره است. دو بخش سوال مجزا از هم نیز خواهید داشت که نحوه پاسخگویی شما به سوالات قسمت اول تعیین کننده سطح شما برای سوالات قسمت دوم است. هر قدر بهتر بتوانید به سوالات بخش اول پاسخ دهید، سوالات بخش دوم سخت تر شده و مسلما سطح شما نیز بالاتر تعیین می شود. 
نکته مهم دیگری که باید در گوشه ذهنتان داشته باشید این است که هر کدام از این بخش ها 20 سوال خواهند داشت که روی هم رفته کل بخش ریدینگ 40 سوال دارد. 

ویژگی های بخش RC

1.    اولین ویژگی اندازه ریدینگ ها است که بین 1 الی 6 پاراگراف متغیر است. اگر ریدینگی دارای فقط یک پاراگراف باشد، به احتمال زیاد 1 سوال و اگر ریدینگی 5 الی 6 پاراگراف داشته باشد، هم تعداد سوالات شما بیشتر می شود و هم آن که با سوالات سخت تری روبرو خواهید شد. 
2.    در بخش درک مطلب مربوط به ریدینگ باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که اگر توانایی درک کردن و فهمیدن عمیق مطالب را داشته باشید، می توانید نمرات بهتری را در این قسمت کسب کنید. 
3.    و اما ویژگی سومی که در خصوص RC مطرح است، آگاهی از روش هایی است که باید از آن ها برای پاسخ دادن به سوالات این قسمت استفاده کنید. در واقع می توان گفت این روش ها برگ برنده شما محسوب می شوند و می توانید با آن ها نمره بالاتری را دریافت کنید. 

منابع مهم مطالعاتی برای بخش Reading Comprehension در آزمون GRE

پیدا کردن منابع مناسب می تواند مسیر طولانی و سخت مطالعاتی شما را هم کوتاه تر و هم هموارتر کند. به همین دلیل بهتر است ابتدا و پیش از شروع برنامه مطالعاتی خود، منابع خود را تعیین کنید. در انتخاب منابع به چند نکته دقت داشته باشید. 
اولین نکته آن است که منبع شما باید حدالامکان به صورت تخصصی برای قسمت RC در بخش وربال طراحی شده باشند تا شما بتوانید با انواع و اقسام سوالات این بخش آشنا شوید.
دومین نکته نیز آن است که برخی از منابع بخش وربال در واقع به صورت جامع هستند و تمام این بخش و یا حتی تمام آزمون را در بر می گیرند، اما مطالعه آن ها به دلیل اهمیتی که دارند به شدت توصیه می شود.
اما نکته سومی نیز وجود دارد که عدم توجه به آن می تواند زمان و همچنین انرژی شما را تا حد چشمگیری هدر دهد. این نکته نیز در خصوص متعدد بودن منابع مطالعاتی است. زمانی که تمرکز خود را در عوض یک منبع بر روی چند منبع بگذارید، مسلما نمی توانید عملکرد خوبی داشته باشید. بهتر است یک یا نهایتا دو منبع را انتخاب کنید و تمام تمرکز و توجه خود را بر روی آن بگذارید.  

منابع مطالعاتی جامع

این منابع مطالعاتی جامع شامل منابعی می شوند که برای بخش لغت و ریدینگ کاربرد دارند. نمی توانید این منابع را برای بخش رایتینگ یا همان مقاله نویسی و بخش ریاضیات و جبر هم استفاده کنید.

 
•    Barron’s Essential Words for the GRE
•    Magoosh Vocabulary (فلش کارت) 
•    Barron’s 1100 words you need to know
•    Manhattan 500 essential words-GRE
•    Word smart
•    Verbal advantage

منابع مطالعاتی اختصاصی برای درک مطلب (RC) درآزمون GRE

•    GRE RC 320 Questions With Answers

GRE RC 320 Questions With Answers که امکان دانلود آن به صورت رایگان در وب سایت آکادمی زبان شایسته وجود دارد یکی از بهترین منابعی است که به طور اختصاصی، سوالات بخش درک مطلب GRE در آن جمع آوری شده و پاسخ های آن نیز وجود دارد.
اگر در بخش درک مطلب آزمون GRE مشکل دارید و می خواهید با مطالعه یک منبع به طور خاص این مهارت خود را تقویت کنید، GRE RC 320 انتخاب مناسبی است.
با مطالعه منابعی که در فهرست بالا ذکر شدند، می توانید مطمئن باشید که در بخش درک مطلب و به طور کلی ریدینگ نتیجه خوبی را دریافت خواهید کرد. 

موضوعات بخش RC (درک مطلب جی آر ای)

با آن که منابع مطالعاتی بخش درک مطلب را به شما معرفی کردیم، اما اگر می خواهید تا تمرین بیشتری را روی این بخش داشته باشید و یا آن که تمایل دارید تا در گستره وسیع تری درک مطلب را کار کنید، بهتر است بدانید که سوالات این بخش در قالب چه موضوعاتی مطرح می شوند. 
موضوعات اصلی بخش RC در 3 زمینه علوم طبیعی، علوم اجتماعی که غالبا در مورد تجارت و کسب و کار است و علوم انسانی مطرح می شوند. بهترین کار آن است که مطالب گوناگون کتب، مجلات و...در این زمینه ها را نیز مطالعه کنید. 

فرمت سوالات

بسیاری از داوطلبان فقط به خواندن لغت و درک مطلب افاقه می کنند و دیگر هیچ توجهی به شناخت فرمت و قالب سوالات و چگونگی پاسخ گویی به فرمت های مختلف سوالات را ندارند. به طور کلی سوالات بخش RC در 3 فرمت ارائه می شوند:
1-از بین چندین گزینه ای که به شما ارائه می شود، باید یک گزینه را انتخاب کنید. 
2-از بین چندین گزینه ارائه شده باید یک یا چند گزینه را به عنوان پاسخ های صحیح انتخاب کنید. 
3-و قالب سوم در خصوص انتخاب کردن بخشی از متن به عنوان پاسخ صحیح است که می تواند شامل یک یا چند جمله شود. 

استراتژی پاسخ گویی به سوالات بخش درک مطلب 

معمولا افراد مختلف و حتی استادان مختلف برای پاسخ گویی به سوالات بخش RC استراتژی ها و روش های مختلفی دارند. این که کدام یک از روش ها بهتر و است و یا شما ترجیح می دهید که کدام روش را انتخاب کنید، بستگی به خودتان دارد. با این وجود بهتر است پیش از انتخاب یک استراتژی برای خودتان، توضیحات ارائه شده را مطالعه کنید.
1-دسته اول معتقد هستند که خواندن سوالات به همه چیز ارجحیت دارد. یعنی شما باید ابتدا سوالات را مطالعه کنید و سپس به سراغ متن بروید تا پاسخ آن را پیدا کنید. 
2-گروه دوم اعتقاد دارند که بهتر است در ابتدای کار متن را به صورت سریع اسکن کنیم و سپس به بررسی سوالات بپردازیم. اسکن کردن متن به این صورت است که شما باید در متن خود به دنبال کلمات و جملات خاصی باشید که می توانند به شما در درک مطلب کمک کنند. این کلمات خاص می توانند شامل نام افراد، نام اماکن، اعداد، کلمات مترادف و متضاد و...باشند. به طور معمول نیز جملات ابتدایی، میانه و انتهایی هر پاراگراف راهنماهای خوبی برای یافتن پاسخ هستند. 
در نهایت فراموش نکنید که انتخاب هر کدام از این روش ها فرقی ندارد و شما با توجه به روحیه و مهارت های خودتان می توانید یکی از آن ها را استفاده کنید؛ اما کاری که هیچ داوطلبی نباید آن را انجام دهد آن است که به مطالعه دقیق و کلمه به کلمه متن در همان ابتدای کار بپردازد. 
همان طور که گفته شد در برخی از ریدینگ ها فقط یک پاراگراف وجود دارد، پیشنهاد می کنیم که در این گونه از موارد ابتدا سوال را خوانده و سپس به بررسی پاراگراف بپردازید؛ اما در ریدینگ های دارای چند پاراگراف از روش اسکن کردن استفاده کنید. 

مولفه های مهم در RC

حالا که با استراتژی مطالعه درک مطلب آشنا شدید، بهتر است در خصوص مولفه هایی که در مطالعه ریدینگ ها اهمیت دارد نیز آشنا شوید. دانستن و شناخت این مولفه ها می تواند به شما در پاسخگویی بهتر و سریع تر به سوالات بخش درک مطلب کمک کند. در واقع به طور خلاصه می توان گفت که با شناخت این مولفه ها توانایی آن را دارید تا قسمت های مهم متن را پیدا کنید، بر روی آن ها تمرکز کنید و قسمت هایی که اهمیت چندانی ندارند را کنار بگذارید. 

1. پیدا کردن ایده و هسته اصلی

هسته اصلی یک متن در واقع همان موضوع اصلی است که در قسمت های بالاتر گفته شد. 

2. نحوه نگارش نویسنده 

پیدا کردن اینکه نویسنده با چه سبکی این ریدینگ را نوشته است می تواند به شما کمک زیادی در پاسخ گویی به سوالات کند. ممکن است نحوه نگارش نویسنده سردرگم مانند، سوالی شکل و یا مثال گونه باشد. 

3. هدف نویسنده از نوشتن مطلب

پیدا کردن هدف نویسنده از نوشتن مطلب نیز گزینه مهمی است. در واقع این مورد می تواند به نوعی مرتبط با هسته و ایده اصلی جریان باشد. 

4. ساختار متن و چگونگی پیشرفت متن

سلسله اتفاقات ریدینگ چگونه به هم وصل شده اند. آیا نویسنده توانسته است به خوبی ساختار متن را پیش ببرد یا نه. 

شناخت تله های موجود در سوالات بخش ریدینگ

استراتژی های کلی برای پاسخ گویی به سوالات بخش RC را با هم مرور کردیم. اما بد نیست بدانید که در سوالات این بخش تله هایی نیز وجود دارند که می توانند شما را حتی با وجود اینکه جواب درست را تشخیص داده اید به دام بیاندازند و در نهایت باعث شوند تا پاسخ غلطی را به سوال بدهید. 
1.   گزینه های کاملا مختلف یکدیگر را بشناسید. شناسایی کلمات متضاد و مترادف می تواند کمک بزرگی به شما در پیدا کردن پاسخ درست باشد. 
2.   ارائه کلمات بولد در سوالات که دقیقا در متن نیز ذکر شده اند یکی دیگر از تله های سوال است. در شرایط استرس زا آزمون ممکن است با دیدن یک کلمه آشنا و خاص در سوال که پیش از آن در ریدینگ نیز دیده اید، همان گزینه را انتخاب کنید که کار اشتباهی است. 
3.   گاهی اوقات نیز فرضیات پاسخ های چندگانه اشتباه هستند و با متن همخوانی ندارند. در واقع پاسخ از لحاظ ظاهری صحیح است اما از لحاظ درون محتوایی غلط است. 
4.   گاهی اوقات در متن در خصوص موضوعی از قیدهایی همچون گاها، اغلب و...استفاده می شود. این قیدها هرگونه نگاه کلی مثبت و منفی صددرصدی را از بین می برند، پس اگر در متن خود چنین کلماتی را داشتید، اما در پاسخ ها به صورت کاملا 100 درصدی درباره آن موضوع صحبت شده بود گول نخورید. 
5.   گاهی اوقات نیز فرضیاتی که در سوال آورده می شود کاملا درست است، اما در متن مربوط به آن سوال هیچ اشاره ای به آن تئوری نشده است. همین موضوع نیز می تواند یک تله محسوب شود.

 

چطور برای پاسخگویی به بخش آر سی در جی آر ای آماده شویم؟

انواع سوالات ریدینگ  آزمون GRE

شناخت انواع سوالات بخش ریدینگ نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید برای آمادگی در آزمون GRE و به خصوص در بخش درک مطلب آن انجام دهید. به طور کلی 10 مدل سوال در بخش RC مطرح می شود که سعی می کنیم همه آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. 

1. شناخت ایده اصلی و تصویر کلی متن

معمولا در این سوالات در خصوص ایده کلی متن سوال می شود و پاسخ صحیح نیز به نوعی گنگ است. پیدا کردن جواب این نوع از سوالات دقت زیادی می خواهد، زیرا در خصوص تصور کلی خواننده از متن است و ممکن است تصور افراد از یک موضوع واحد متفاوت باشد. بهتر است بدانید که این نوع از سوالات در بخش RC زیاد مطرح می شوند. 

2. پیدا کردن حالت نگارش نویسنده

اینکه نویسنده با چه لحن و تنی نوشته را به رشته تحریر در آورده است نیز نوع دیگری از سوالات را شامل می شود. 

3. پیدا کردن حقیقت

در این نوع از سوالات معمولا باید بین دو جمله بالا و دو جمله پایین همان قسمتی که موضوع صحبت است، پاسخ را پیدا کنید و نیازی به مطالعه بخش های بیشتر نیست. 

4. سوالات نتیجه ای

در این سوالات باید نتیجه و برداشت کلی که از متن داشته ایم را بیان کنیم. البته این نوع از سوالات می تواند نتیجه گیری شما از یک یا دو جمله خاص از متن را نیز شامل شود. 

5. معنای کلمات یا عبارات

در این سوالات که بستگی مستقیمی به دایره لغات شما دارد، معنای کلمات یا عبارت ها را از شما می خواهند. اگر معنی درست کلمه را بدانید، پاسخ گویی به این مدل از سوالات کار ساده ای خواهد بود. البته که همه افراد معنی دقیق همه کلمات را نمی دانند، حدس زدن معنی کلمه با توجه به ریشه آن می تواند به شما در این موارد کمک کند. روش دیگر حدس زدن معنی نیز می تواند استفاده از عبارت ها و کلمات دیگری باشد که در کنار کلمه اصلی ذکر شده اند. 

6. سوالات قیاسی

توضیح این مدل از سوالات با ذکر مثال ساده تر می شود. به طور کلی این گونه از سوالات به این شکل هستند که قسمتی از متن را ذکر کرده و از شما می پرسند که این قسمت با چه قسمتی از متن و یا کدام گزینه مطابقت دارد. 

7. سوالات ساختاری

در این سوالات از شما می پرسند که نویسنده چگونه و از کجا به موضوع مورد بحث که هسته اصلی نیز محسوب می شود، رسیده است. 

8. سوالات استثناساز

معمولا در این سوالات با این ساختار مواجه می شوید که همه موارد شامل این موضوع می شدند، به جز....
پیدا کردن این استثنا در واقع پیدا کردن همان جواب است. یکی از نکات مهم و کمک کننده آن است که اگر پاسخ ها کوتاه و دو کلمه ای باشند، معمولا از مترادفات پاسخ موجود در متن استفاده می شود و اگر پاسخ ها بلند و چند جمله ای باشند، معمولا جملات اصلی موجود در متن پارافرایز یا بازنویسی شده اند.

9. سوالات هایلایت

در این سوالات معمولا از شما می خواهند تا جمله ای را در متن انتخاب کنید که مربوط به هدف مطرح شده در سوال می شود. این نوع از سوالات معمولا شامل چند دسته می شوند، اما به صورت کلی در همین حیطه هستند. 

10. سوالات پاراگرافی

این بخش از سوالات خود شامل چند زیرشاخه می شوند. پر کردن جاهای خالی، قرار دادن کدام گزینه در متن باعث قوی تر شدن یا ضعیف تر شدن متن می شود، پیدا کردن پارادوکس ها و...همگی جز سوالات پاراگرافی طبقه بندی می شوند. 

جمع بندی

پس از آشنایی با سوالات بخش درک مطلب آزمون جی آری و مطالعه منابع معرفی شده در این مقاله می توانید در آزمون ماک جی آر ای شرکت کرده و مهارت خود را در این زمینه ارزیابی کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!