چطور برای اپلای کردن یک اِس اُ پی خوب بنویسیم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/18

sop مخفف Statement of purpose، نوشته یا اظهاریه ای است که در آن انگیزه خودتان را از ادامه تحصیل در رشته مورد نظرتان و در دانشگاهی که برای آن اپلای کرده‌اید، بیان می کنید.
معمولاً SOP در یک یا دو صفحه نوشته می شود و نباید زیاد طولانی باشد. به طور کلی ترجیح بر این است که متن SOP کوتاه و مختصر نوشته شود.
 ممکن است در وب سایت دانشگاه ها به اسامی مختلفی از SOP بر بخورید که منظور تمام آنها همین اظهاریه در خصوص انگیزه و هدف شما از تحصیل در آن دانشگاه است. این اسامی عبارتند از:

•    Letter of intent
•    A statement of intent
•    Personal statement

تفاوت SOP با GTE

GTE مخفف genuine temporary entrant است که معمولاً برای دانشگاه های استرالیا و سفارت استرالیا درخواست میشود که در آن، باید توضیحی درباره اینکه چرا قصد دارید به طور موقت وارد آن کشور شوید و اقامت بگیرید بدهید. این انگیزه نامه نیز باید مشابه با SOP برای دانشگاههای استرالیا و سفارت استرالیا نوشته شود.

تفاوت SOP با Eoi

Eoi مخفف expression of interest ، انگیزه نامه ای است که در در برخی دانشگاههای استرالیا هنگام اپلای کردم یا درخواست ویزا در سفارت ممکن است، نیاز باشد. در این فرم اطلاعات و مهارت های شما وارد شده و رتبه ای به شما بر اساس آن، داده می شود. البته این نمره یا رتبه نسبت به سایر متقاضیان ارزیابی نمی‌شود صرفاً رتبه ای است که به خود شما بر اساس مهارت ها و اطلاعات تان اعطا می‌شود.

ویژگی های یک SOP خوب برای اپلای کردن

برای نوشتن یک SOP خوب ابتدا باید روی رزومه خود دقت کنید که اطلاعات داخل آن کاملاً دقیق و جامع و کامل باشد. پس از این که رزومه خود را کامل کردید باید در متن SOP به سوالات متداولی که پاسخ دادن به آنها در این متن اهمیت زیادی دارد اشاره کنید.
هنگام پاسخگویی به این سوالات باید در نظر داشته باشید که جواب های شما هیچ گونه مغایرتی با آنچه که در رزومه نوشته اید و یا در پرتال دانشگاه پر کرده اید و همچنین اطلاعاتی که به سفارت ارسال کرده اید، نداشته باشد.
برای اینکه یکی از کپی خوب بنویسید بهتر است چند نمونه از آن ها را در اینترنت جستجو کرده و با نحوه نوشتار SOP آشنا شوید. شاید تعجب کنید که معمولاً SOP ها به خصوص در اوایل و در پاراگراف های ابتدایی، شبیه یک رمان نوشته می شوند اما این یک روند متداول است و SOP به جای اینکه به حالت روزنامه وار نوشته شود،  معمولاً به شیوه های ادبی بیان می شود.
به طور کلی در نظر داشته باشید که فرمت SOP باید رسمی اما دوستانه باشد. همچنین دقت کنید که غلط املایی و نگارشی در آن وجود نداشته باشد و از نظر روان بودن، از خوانایی مناسبی برخوردار باشد.

سوالات متداولی که در SOP برای اپلای کردن باید به آنها پاسخ بدهید

سوالات متداولی که در SOP برای اپلای کردن به آن پاسخ می دهید، معمولاً همان سوالاتی است که هنگام گرفتن ویزا در روز مصاحبه از شما پرسیده می شود. بنابراین، در پاسخ دادن به این سوالات دقت کنید تا مغایرتی با ویزا اینترویو (Visa Interview) شما نداشته باشد.
برخی از مهمترین این سوالات عبارتند از:
•    چرا می خواهید ادامه تحصیل بدهید؟
•    چرا می خواهید در مقطع تحصیلی بعدی مثل ارشد یا دکترا شرکت کنید؟
•    چرا به جای رفتن به مقطع تحصیلی بالاتر قصد دارید لیسانس یا فوق لیسانس دوم خود را بگیرید؟
•    تحصیل در رشته ای که انتخاب کرده اید چه مزیتی برای شما دارد؟
•    چرا قصد دارید تحصیل خود را در یک کشور خاص مثل آمریکا، کانادا، استرالیا و غیره ادامه دهید؟
در پاسخ به این سوال نباید مزایای اقامت در آن کشور خاص مثل آمریکا را مطرح کنید بلکه باید به مزایای تحصیل در آن کشور اشاره کنید. کسی که جواب شما را می خوانند یا می‌شنود باید قانع شود که شما فقط قصد دارید در آن کشور تحصیل کنید و پس از اتمام تحصیل به کشور خودتان برگردید.
•    حتی ممکن است از شما سوال شود که چرا در خود ایران ادامه تحصیل نمی‌دهید؟
باید به پاسخ تمام این سوالات فکر کنید مثلاً در پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید مدرک دانشگاهی که در کشور آمریکا و استرالیا قرار دارد، بسیار معتبر است و شما پس از بازگشت به کشور خودتان می توانید به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شوید یا یک شرکت جدید راه بیندازید و کسب درآمد کنید. اگر قصد تحصیل در رشته ای را دارید که در ایران وجود ندارد دقیقا می توانید به همین مورد اشاره کنید.
برای پاسخ دادن به این سوالات باید جواب های مناسب، قانع کننده و واقعی را پیدا کنید. بنابراین برای پاسخ دادن عجله نکنید و روی آنها کاملاً فکر کنید. همانطور که گفتیم پاسخ این سوالات ممکن است در چندین مرحله از شما درخواست شود. بنابراین، پاسخ هایی ننویسید که در اثبات آنها دچار مشکل شوید و یا در مراحل دیگر آنها را فراموش کنید. اینکار موجب می‌شود بین پاسخ های شما مغایرت ایجاد شده و احتمالا نتوانید ویزای مورد نظرتان را برای ورود به آن کشور و اقامت در آن دریافت کنید.

در SOP خوب برای اپلای کردن چه مواردی را اضافه کنیم؟

به جز پاسخ سوالات بالا، از دیگر مواردی که در SOP باید به آن اشاره کنید، سوابق تحصیلی و کاری تان است. شما باید به طور کامل بیان کنید که در گذشته درچه موقعیت های شغلی مشغول به کار بودید و این مشاغل چه ارتباطی با مقطع تحصیلی و رشته ای که قصد دارید در آن تحصیل کنید، دارد.
همچنین بهتر است درباره مهارت های خودتان و برنامه‌ای که بعد از فارغ التحصیلی دارید در SOP صحبت کنید. به این جمله اشاره کنید که قصد دارید بعد از اتمام تحصیل به کشور خودتان بازگردید و به عنوان مثال، به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شوید و یا بیزینس خودتان را بر اساس رشته تحصیلی تان راه بیندازید.
از دیگر موارد مهم در SOP صحبت کردن درباره اساتید تان است شما می توانید درباره اساتیدی که در ایران داشتید و همچنین اساتید یا استادی که قرار است در دانشگاه مورد نظر تحصیل خود را زیر نظر او ادامه دهید، دلیل انتخاب این اساتید و نقش آنها در موفقیت آینده تان صحبت کنید.
در نهایت بهتر است درباره خصوصیات اخلاقی و علایق و همچنین کارهای خیریه ای که انجام دادید صحبت کنید این مسئله بخصوص برای امریکایی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

چطور برای اپلای کردن یک اِس اُ پی خوب بنویسیم؟

6 نکته طلایی برای نوشتن SOP خوب

به هیچ وجه از روی SOP دیگران کپی نکنید

سفارت ها و دانشگاه ها، برنامه‌های Plagiarism مربوط به خودشان را دارند و تمام محتوای ارسال شده را بررسی می‌کنند تا کپی نباشد. بنابراین، به هیچ وجه SOP خودتان را از روی دیگران کپی نکنید.

SOP را برای هر دانشگاه و هر رشته به صورت اختصاصی بنویسید

بخشی از متنی که برای SOP حین اپلای کردن می نویسید، برای دانشگاهها و رشته های مختلف مشابه است اما بخشی دیگر از متن باید به طور اختصاصی برای هر رشته یا دانشگاه نوشته شود. بنابراین، یک SOP مشترک را برای تمام دانشگاه ها و رشته ها ارسال نکنید.

بخش هایی از SOP را به صورت داستان وار بنویسید

همانطور که پیش از این اشاره کردیم فرمت SOP باید رسمی و در عین حال صمیمانه باشد. به همین علت لازم است بخش‌هایی از آن و به خصوص شروع آن را به صورت رمان و داستان وار بنویسید.

نقاط قوت تان را برجسته و نقاط ضعف را بپوشانید

در نوشتن sop باید خودتان باشید و تمام ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی خودتان را بنویسید. همچنین اطلاعات و سوابقی که ارائه می‌دهید دقیقاً باید مطابق با واقعیت و آن چیزی که برای خودتان اتفاق افتاده باشد اما در عین حال باید سعی کنید که به نقاط ضعف خود اشاره‌ای نکرده و در عوض نقاط قوت تان را برجسته کنید.

از کلمات و عبارات پربار و کمی هم ثقیل استفاده کنیم

برخلاف سایر مدارک مانند رزومه که همواره توصیه می شود کلمات و عبارات ساده و دارای مفهوم قابل درکی باشند، معمولاً در SOP بهتر است از کلمات و عبارات ثقیل و سنگین استفاده کنید تا نوشته شما پربارتر شود می توانید مترادفهای مناسبی برای کلمات ساده پیدا کنید و در متن خود جایگزین نمایید. البته، تعداد این کلمات و عبارات نباید در متن شما بیش از حد باشد.

متن خود را از لحاظ گرامری و نگارشی چک کنید

عکس از این که نوشتن متن SOP را به پایان رساندید حتماً متن خود را از لحاظ گرامری اصطلاحاتی که در آن  ه کار برده ایدکنید تا اشتباهات خود را به حداقل برسانید می توانید از نرم افزار هایی مثل گوگل داک مایکروسافت ورد یا گرامرلی استفاده کنید

از چه منابعی برای نوشتن SOP خوب برای اپلای کردن استفاده کنیم؟

کتاب‌ها و منابع مختلفی وجود دارد که می توانید برای نوشتن یک SOP خوب از آنها کمک بگیرید، برخی از این منابع عبارتند از:

•    Complete Guide To College Application Essays 
•    5 Steps To The Statement Of Purpose
•    Grad's Guide To Graduate Admissions Essays (Link) 
•    Hacking Your Statement Of Purpose 
•    Graduate Admissions Essays 

جمع بندی

به خاطر داشته باشید که SOP نقش بسیار مهمی در گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان دارد پس هنگام اپلای کردن برای هر دانشگاه و رشته خاص از منابع و نکات ارائه شده بهره لازم و کافی را ببرید تا یک SOP مناسب بنویسید.
همچنین برای آشنایی بیشتر با سوالاتی که باید در SOP به آنها پاسخ بدهید و نکاتی که باید در آن ذکر کنید می توانید ویدئوی آموزشی SOP را در بخش ویدئوهای اپلای سایت آکادمی زبان شایسته دریافت کنید.

لینک ویدئوهای دوره آموزشی اپلای کردن


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!