چطور برای اپلای کردن، دانشگاه و اساتید مناسب را پیدا کنیم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/25

یکی از چالش هایی که دانشجویان برای اپلای کردن با آن مواجه هستند، پیدا کردن دانشگاه و همچنین اساتید مناسبی است که بتوانند درخواست خود را به آنها ارسال کنند.
پیش از اینکه شما را در خصوص پیدا کردن دانشگاه و اساتید مناسب رشته تان راهنمایی کنیم، با خاطر داشته باشید که به طور کلی ارسال درخواست به دانشگاهها به دو روش انجام می گیرد:
•    دانشگاه های Course Base 
•    دانشگاه‌های Research base 
در روش Course base نیازی نیست که شما درخواست خود را برای اساتید ارسال کنید بلکه باید مراحل اپلای کردن را از طریق خود دانشگاه طی کنید اما در روش Research base باید درخواست اپلای خود را به اساتید بفرستید و در صورتی که آنها شما را تایید کنند، در آن دانشگاه ادامه تحصیل بدهید.
همچنین، پیش از اپلای کردن در هر دانشگاه باید دقت کنید که در مقطع تحصیلی مورد نظر شما، گرفتن پذیرش به چه روشی انجام می شود. به عنوان مثال، در برخی از دانشگاه ها در مقطع فوق لیسانس یا مستر نیازی به ارسال درخواست به اساتید نیست و باید به روش Course base اپلای کنید.
بنابراین باید رشته مورد نظرتان را در دانشگاهی که قصد اپلای کردن دارید جستجو کنید و با دقت بررسی کنید که نحوه گرفتن پذیرش در آن رشته و دانشگاه خاص بر چه اساس است.

چه رشته هایی برای گرفتن پذیرش و ادامه تحصیل مناسب است؟

رشته ای که قصد دارید برای آن اپلای کنید باید دارای ویژگی های مناسبی باشد تا بتوانید شانس گرفتن پذیرش خود را در آن ها بالا ببرید. یکی از گزینه های مناسب، عدم وجود این رشته تحصیلی در ایران است اگر رشته تحصیلی که در دانشگاه انتخاب کردید، در ایران وجود نداشته باشد میتوانید در انگیزه نامه خود به این مورد اشاره کنید و این دلیل بسیار قانع‌کننده‌ای برای ادامه تحصیل شما در آن رشته و آن کشور خاص می‌شود.

چطور دانشگاه مناسب برای اپلای کردن را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن دانشگاه مناسب باید ابتدا کشور مورد نظرتان را انتخاب کنید سپس شرایط دانشگاه را از لحاظ دادن فاند، شرایط زندگی در شهری که دانشگاه در آن قرار دارد، رنکینگ و شهرت دانشگاه و سایر مواردی که از نظر شما اهمیت دارد را بررسی کرده و با کنار هم قرار دادن تمام این ویژگی ها بهترین دانشگاه هایی که می تواند طبق شرایط شما ایده آل باشد را انتخاب کنید.
روش های مختلفی برای پیدا کردن دانشگاه مناسب با شرایط شما و رشته ای قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، وجود دارد: 

جستجوی دانشگاه در سایت تاپ یونیورسیتی

یکی از بهترین وبسایت هایی که می توانید برای پیدا کردن دانشگاه مناسب اپلای کردن به آن مراجعه کنید، وبسایت زیر است:

https://www.topuniversities.com/

در این وبسایت لیست تمام دانشگاه ها و اطلاعات مرتبط با آنها قرار داده شده و منبع مناسبی برای پیدا کردن دانشگاه و رشته ای است که می خواهید در آن ادامه تحصیل بدهید.

جستجوی رنکینگ دانشگاه در گوگل

اگر اسم دانشگاه مورد نظرتان را می دانید بهتر است نام آن را در گوگل سرچ کنید و رنکینگ دانشگاه و همچنین دپارتمانی که رشته مورد نظرتان در آن وجود دارد را نسبت به سایر دانشگاه‌ها بسنجید شما حتی می‌توانید رنگینگ رشته ای که قصد اپلای کردن برای آن را دارید نیز در گوگل سرچ کنید. این مسئله به شما کمک می کند که از مناسب بودن رشته و دانشگاهی که انتخاب کردید، مطمئن شوید. علاوه بر رتبه دانشگاه بهتر است اعتبار یا شهرت آن را نیز بررسی کنید. 

جستجوی دانشگاه در کتاب The Best 386 Colleges, 2021

یکی از کتاب‌هایی که اخیراً توسط پرینستون منتشر شده به نام The Best 386 Colleges, 2021می تواند به شما کمک کند که بهترین دانشگاه‌های آمریکایی را در رابطه با رشته خودتان پیدا کرده و اطلاعات مفیدی درباره آنها کسب کنید. این اطلاعات در زمان مصاحبه و حتی حین نوشتن SOP هم خیلی مهم خواهد بود و می توانید از آن استفاده کنید. 

لینک دانلود کتاب

پیدا کردن دپارتمان یا دانشکده مناسب

پیدا کردن دپارتمان در دانشگاه های خارج از کشور کمی با ساختار هایی که ما در ایران داریم، متفاوت است. به این علت که رشته ها همپوشانی بسیار زیادی با یکدیگر دارند و شاید رشته ای که به نظر شما باید در دپارتمان برق باشد زیرمجموعه دپارتمان کامپیوتر قرار بگیرد. بنابراین، تمام این دپارتمان ها را با دقت در دانشگاه‌هایی که برای اپلای کردن انتخاب کرده‌اید، بررسی کنید.

پیدا کردن اساتید مناسب

پس از این که دانشگاه و دپارتمان مورد نظر را یافتید حتماً لیست اساتید آن پارتمان را بررسی کنید و تک تک آنها را در گوگل سرچ کرده و اطلاعات مختصری درباره آنها به دست بیاورید. می توانید در گوگل اسکولار مقالاتی که این اساتید تا به حال منتشر کرده اند را نیز بررسی کرده و اطلاعاتی درباره آنها پیدا کنید.
همچنین اگر استادی که با رشته شما مرتبط است وبسایتی دارد حتماً وب پیج های او را چک کرده و مطالبی که در آن منتشر نموده را بررسی کنید. اعضای تیمی که استاد با آنها کار می کند نیز می تواند برای شما مفید باشد اگر یک ایرانی جزو اعضای تیم پیدا کنید که بتواند در فرآیند اپلای کردن به شما کمک کند، روند گرفتن پذیرش شما می‌تواند آسان‌تر شود همچنین اگر خود استاد ایرانی باشد نیز به شما کمک بیشتری در گرفتن پذیرش از دانشگاه خواهد کرد.

چطور اساتید مناسب برای اپلای کردن را پیدا کنیم؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، روش دیگری که برای گرفتن پذیرش دانشگاه ها وجود دارد، این است که از طریق اساتید برای دانشگاه اپلای کنید.
برای پیدا کردن اساتید مناسب می توانید، استاد مورد نظرتان را در گوگل اسکولار با توجه به رشته مورد علاقه تان پیدا کرده و سپس بررسی کنید که این استاد در کدام دانشگاه مشغول به تدریس است سپس شرایط دانشگاه را نیز چک کنید و ایمیلی به استاد ارسال کنید که قصد دارید در آن رشته و دانشگاه ادامه تحصیل بدهید.

بررسی رتبه اساتید در دانشگاه

مهمترین نکته ای که هنگام پیدا کردن اساتید در دانشگاه های مختلف باید در نظر بگیرید این است که به رنکینگ اساتید در آن دانشگاه توجه کنید. چون هدف اصلی شما گرفتن فاند از دانشگاه های خارج از کشور است توصیه میشود درخواست پذیرش خود را برای اساتیدی آمریکایی که در رتبه associate professor  و full professor هستند، تمرکز کنید. 
فول پروفسور ها بودجه بیشتری برای گرفتن دانشجو در اختیار دارند و می‌توانند فاند بهتری به شما بدهند درحالیکه associate professor ها معمولاً بودجه‌ای کمتری دارند و شاید نتوانید از آنها فاند مورد نظرتان را دریافت کنید و در نتیجه مراحلی که برای اپلای کردن طی کرده‌اید، وقت شما را هدر بدهد.
 اما برای کشور استرالیا رتبه اساتید تفاوت چندانی با هم ندارد و شما می توانید به اساتیدی که در رتبه های مختلف قرار دارند، درخواست پذیرش خود را ارسال کنید.

ارسال ایمیل برای گرفتن تاییدیه از اساتید

پس از اینکه استاد مورد نظرتان را پیدا کردید و شرایط دانشگاه را نیز بررسی نموده اید و متوجه شدید که با شرایط شما سازگار است، ایمیلی حاوی رزومه، انگیزه نامه و هم چنین مواردی که به استاد نشان می‌دهد شما انگیزه کافی برای این کار را دارید، ارسال نمایید.
زمانی که اساتید ایمیل تاییدیه ای برای شما ارسال کردند که اگر دانشگاه درخواست شما را بپذیرد، آنها نیز شما را تایید می کنند می توانید مراحل اپلای کردن برای دانشگاه را طی کنید.

چطور اسامی اساتید را در وب سایت دانشگاه پیدا کنیم؟

مجموعه اساتیدی که در یک دانشگاه کار می‌کنند معمولاً با اسامی مختلفی در وب سایت مشخص می شوند اگر بخش‌هایی مثل Faculty، در وبسایت های کانادایی آمریکایی و People و یا Staff در وب سایت‌های استرالیایی را دیدید، منظور همان اساتید یک دپارتمان دانشگاه است.

 

چطور برای اپلای کردن، دانشگاه و اساتید مناسب را پیدا کنیم؟

7 نکته طلایی برای طی کردن روند اپلای کردن

1.    اگر مشکلی در روند اپلای کرد ون گرفتن پذیرش دانشگاه ها پیش آمده است، با خود دانشگاه و اساتید به طور همزمان در ارتباط باشید و از آنها کمک بگیرید.
2.    اگر درخواستی برای دانشگاه ارسال کردید و پاسخی از آنها دریافت نکردید، منتظر نمانید. حداقل هفته ای یک بار درخواست خود را پیگیری کنید و مطمئن شوید که درخواست شما در حال پیگیری است.
3.    اگر برای دانشگاه‌های آمریکایی، اپلای می‌کنید سعی کنید تمام اپلای های شما مربوط به کالیفرنیا نباشد. معمولاً در صورتیکه دانشگاه‌هایی که برای آن اپلای کرده اید بیش از یک مورد در کالیفرنیا باشد، افسری که پرونده ویزای شما را بررسی می‌کند مشکوک می شود که چون تعداد زیادی از ایرانی‌ها در این ایالت اقامت گرفته‌اند، هدف شما فقط تحصیل نیست و قصد دارید پس از ادامه تحصیل در این کشور اقامت بگیرید.
4.    در ایالت هایی که دوستان یا اقوام شما اقامت گرفته‌اند بهتر است اپلای نکنید چون باز هم افسر بررسی کننده پرونده احتمال می دهد که شما بخواهید بعد از تحصیل در آن ایالت اقامت دائم بگیرید و شانس شما برای گرفتن ویزا به مراتب کاهش پیدا می‌کند.
5.    لیست ی با عنوان Technology Alert List وجود دارد که بهتر است هم خودتان در چنین مقوله‌های فعالیتی نداشته باشید و یا مقاله ای منتشر کرده باشید و هم استادی که برای گرفتن پذیرش دانشگاه با او در ارتباط بوده اید. بنابراین، حتماً این لیست را هنگامی که قصد دارید با استادی برای اپلای کردن ایمیل رد و بدل کنید، چک کنید.
6.    حتماً لینکدین خود را آپدیت کنید و رزومه تان را در آن قرار بدهید. در وب سایت لینکدین می توانید اساتیدی و دانشگاه‌هایی که و برای آنها اپلای کرده‌اید را نیز پیدا کنید و از این طریق با آنها در ارتباط باشید.
7.    یک اکسل جداگانه بر اساس لیست اساتیدی که برایشان ایمیل فرستاده اید تهیه کنید و تمام اطلاعات و فایل هایی که ارسال کرده اید را در این اکسل قرار بدهید تا به صورت دسته بندی شده به آنها دسترسی داشته باشید.

نکات طلایی برای ایمیل زدن به اساتید

1.    در ارسال کردن ایمیل به اساتید کمیت بیشتر از کیفیت اهمیت دارد بنابراین تا جایی که می توانید تعداد بسیار زیادی ایمیل به اساتید مختلف ارسال کنید. طبق آمارها مشخص شده است که از ۱۰۰ درصد ایمیلی که ارسال می‌شود فقط ۳۰ درصد آنها توسط اساتید خوانده می شود. بنابراین، نیازی نیست که زمان بسیار زیادی برای نوشتن ایمیل ها بگذارید و سعی کنید یک ایمیل جامع و کامل برای هر استاد طراحی کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن برای آنها ارسال کنید.
2.    سعی کنید یک ساختار کلی در ایمیل خود داشته باشید و فقط جزئیات را برای هر استاد در دانشگاه تغییر بدهید و ایمیل ها را به سرعت ارسال کنید.
3.    دقت کنید که در یک دپارتمان به چند استاد ایمیل نزنید چون اساتید در یک دپارتمان با هم در ارتباط هستند و این مسئله می تواند نقطه ضعفی برای شما باشد.
4.    زمان ارسال ایمیل را را با دقت بررسی کنید. اگر یک ایمیل را در آخر هفته ارسال کردید و پاسخی دریافت نکردید ریمایندر آن را در طول هفته بزنید تا استاد در روزهای کاری آن را بررسی کند و بالعکس. به طور کلی ارسال دو ریمایندر کافی است و اگر پس از دومین ریمایندر پاسخی از استادی دریافت نکردید، به سراغ فرد دیگری بروید. این دو ریمایندر را به فاصله حدوداً دو هفته ارسال کنید و طی یک ماه دو ریمایندر کافیست. ریمایندر های نزدیک به هم نتیجه معکوس برای شما خواهد داشت.
5.    معمولاً اساتید در حد ۵ تا ۱۰ ثانیه به قسمت اول ایمیل شما نگاه می‌کنند که اگر جذاب باشد، سراغ CV یا نامه انگیزش شما می‌روند. بنابراین، نحوه نوشتن چند خط اول در ایمیل اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است با توجه به هر استاد و شیوه کاری او این چند خط را به طور اختصاصی بنویسید. به طوری که توجه او را جلب کند. در این چند خط باید موارد مهم را بولد کنید و استاد را ترغیب کنید که CV یا انگیزه نامه شما را مطالعه کند.

چطور یک ایمیل مناسب برای اپلای کردن و ارسال به اساتید بنویسیم؟

ایمیلی که برای اپلای کردن به اساتید ارسال می‌کنید نباید خیلی طولانی باشد. در ابتدای ایمیل مراتب احترام خودتان را برسانید و سپس متن اصلی را با برجسته کردن مواردی که می تواند برای استاد جالب توجه باشد شروع کنید و در نهایت درخواست خودتان را مطرح کنید و در پایان نیز یک signature مناسب برای خودتان تعریف کنید که حاوی اطلاعات تماس مناسب باشد و شکل و شمایل زیبایی به ایمیل شما بدهد.
برای نوشتن ایمیل های آکادمیک می توانید به کتاب زیر مراجعه کنید که در آن نمونه های بسیار مناسبی ارائه شده است:

English For Academic Correspondence

در ویدئوهای آموزشی اپلای کردن که در وبسایت آکادمی زبان شایسته می توانید آنها را دانلود کنید. نمونه هایی از ایمیل های مناسب برای ارسال به اساتید قرار گرفته و توضیحات بیشتری در این خصوص نیز داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در قسمت ویدئوها به این ویدئوهای آموزشی مراجعه کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!