چطور از دانشگاه های آمریکا پذیرش بگیریم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/29

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا معمولاً پرطرفدارترین گزینه در بین متقاضیان اپلای کردن است. به همین علت آگاه بودن از فرآیند و مراحل اپلای کردن برای اخذ پذیرش دانشگاه های آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و باید مراحل خاصی به ترتیب طی شود تا دانشجویان بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند.
مهمترین نکاتی که پیش از شروع فرایند ابلاغ کردن باید به آنها توجه کنید:

•    چه زمانی فرایند اپلای کردن برای دانشگاه های آمریکا را شروع کنیم ؟
•    ددلاین ارسال درخواست برای دانشگاههای آمریکا چه زمانی است؟ 
•    چه مدارکی را باید برای دانشگاههای آمریکا ارسال کرد؟ 

فصول تحصیلی در دانشگاه های آمریکا

مهمترین نکته ای که در خصوص تحصیل در دانشگاه آمریکا باید بدانید این است که فصل تحصیلی در این دانشگاه ها به دو فصل مجزا تقسیم می شود. بنابراین این پیش از ارسال درخواست باید تصمیم بگیرید که قصد دارید تحصیل خودتان را در کدام فصل شروع کنید: پاییز یا بهار.
در حقیقت برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا دو فصل تحصیلی وجود دارد: یکی از فصل‌های تحصیلی در سپتامبر و دیگری در ژانویه شروع می شود. البته برخی از موسسات و آموزشگاه ها تحصیلی دوره هایی دارند که در ماه‌های جولای و اکتبر شروع می شود. اکثر رشته هایی که دانشگاه های معتبر تدریس می شوند، در ماه سپتامبر آغاز می شوند و رشته‌های فرعی تر در ماه ژانویه. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تعداد دوره هایی که از ماه ژانویه شروع می شوند، بسیار کمتر از دوره های تحصیلی است که از ماه سپتامبر آغاز می‌شود.

چه زمانی فرایند اپلای کردن برای دانشگاه های آمریکا را شروع کنیم ؟

برای شروع اپلای کردن و ارسال درخواست باید حداقل ۶ ماه قبل است رسیدن تاریخ ددلاین اپلای ها، روند ارسال درخواست برای اخذ پذیرش دانشگاه های آمریکا را شروع کنید. معمولاً اکثر دانشگاه ها دارای ۲ ددلاین هستند که از ماه اکتبر تا ژانویه تاریخ های آن را در نظر می گیرند. همچنین بهتر است مدارک مربوط به مهارت زبان خود را سه ماه قبل از رسیدن تاریخ ددلاین،  دریافت کنید. این سه ماه برای تکمیل کردن مدارک و گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا کافیست.
همچنین باید مطمئن شوید که فرایند خواست شما با انجام مصاحبه هایی که در روند گرفتن ویزا باید طی کنید و معمولاً در ماه‌های جون و جولای انجام می شود، همخوانی داشته باشد.
از آنجایی که بیشترین درخواست برای دوره های آموزشی و کالج های سطح بالا در فصل پاییز و به عبارتی ماه سپتامبر انجام می گیرد بهتر است درخواست خود را سریعتر ارسال کرده و و روند آن را پیگیری کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
اگر به دنبال گرفتن پذیرش و گذراندن دوره‌های آموزشی در طول تعطیلات هستید، باید به دنبال کالج‌ها و موسساتی که دوره های آموزشی آنها از می و جولای آغاز می‌شود، باشید.

ددلاین ارسال درخواست برای دانشگاههای آمریکا چه زمانی است؟

دانشجویانی که قصد دارند دوره های کارشناسی و قبل از آن را به تحصیل در آمریکا بپردازند باید ددلاین ارسال درخواست را در ماه سپتامبر در نظر بگیرند. البته دانشگاه های دولتی و خصوصی قوانین متفاوتی برای انتخاب دانشجویان و درصد دانشجویان خارجی که می پذیرند، دارند. بنابراین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در هر مقطعی مثل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را دارند باید از حداقل ها تعداد نفراتی که در هر دانشگاهی پذیرش می‌شوند، اطلاع حاصل کنند.

چه مدارکی را باید برای دانشگاههای آمریکا ارسال کرد؟

برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای آمریکا باید مدارک زیر را همراه با درخواست خود ارسال کنید:

انگیزه نامه (Statement of Purpose)

انگیزه نامه (SOP) توضیحی درخصوص انگیزه شما برای اپلای کردن یک دانشگاه یا رشته خاص است. انگیزه نامه باید از زبان خوتان نوشته شود و اهداف و دلایل شما در آن به خوبی نشان داده شده باشد. سبک نوشتن انگیزه نامه برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ های خارج از کشور با سبک نوشتن نامه های رسمی و اداری کاملا متفاوت است. برای اینکه یک انگیزه نامه مناسب بنویسید می توانید مقاله "چطور SOP خوب بنویسیم" را مطالعه کرده یا ویدئوی آموزشی نوشتن SOP را در دوره آموزشی اپلای کردن از سایت دریافت کنید.

توصیه نامه (letter of recommendation)

توصیه نامه (LOR) مرجعی است که توسط اساتید یا کارفرمایان قبلی شما نوشته شده که در آن درباره کیفیت عملکرد، خصوصیات اخلاقی، شخصیت و توانمندی های شما توضیحاتی ارائه داده اند. در این توصیه نامه ها، اساتید یا کارفرمایان بیان می کنند که چرا شما را به عنوان یک دانشجوی مستعد به آن دانشگاه پیشنهاد می کنند. 
حداقل دو رفرنس لتر از از اساتید یا پروفسور هایی که اخیراً با آنها کار کرده اید باید در مدارک اپلای کردن شما وجود داشته باشد. تعداد رفرنس لتر های درخواستی ممکن است در دانشگاه های مختلف بیشتر باشد. اگر سابقه کار دارید دو توصیه نامه از کارفرمای خود با این مضمون که توانایی حرفه ای در انجام کاری که به شما محول شده بود را داشته اید، باید ارائه کنید.

مقالات

داشتن مقالات چاپ شده یکی از مزیت هایی است که می تواند در فرایند پذیرش شما از دانشگاه موثر باشد. درصورتیکه یک یا دو مقاله چاپ شده در مجلات معتبر مثل ISI داشته باشید، اساتید به دانش و توانمندی شما اعتماد بیشتری خواهند کرد و می توانید روند پذیرش و حتی گرفتن فاند تحصیلی را راحت تر طی کنید. 

گزارش نمرات تافل، آیلتس و gre

یکی از مهمترین مدارکی که باید برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا ارائه کنید، مدرک اثبات تسلط شما به زبان انگلیسی است. در حال حاضر آزمون های استاندارد زبان که مورد پذیرش اکثر دانشگاهها و کالج های سراسر جهان هستند عبارت است از:

•    English Language Testing System (IELTS),
•    Test Of English as a Foreign Language (TOEFL),
•    Pearson Test of English (GRE)

فرمت این آزمون ها با یکدیگر متفاوت است و ممکن است تمام دانشگاه ها این مدارک را قبول نداشته باشند. بنابراین، پیش از اقدام به شرکت در این آزمون های زبان حتماً با فرمت و ساختار آن ها آشنا شده و پس از بررسی این که دانشگاه کالج مورد نظر شما نتایج کدام تست را می پذیرد، در این آزمون ها شرکت کنید.
با وجود اینکه شرکت در آزمونهای آیلتس و تافل محدودیتی ندارد اما با توجه به هزینه بالای آن به خصوص در کشور ایران که نرخ ارز مدام تغییر می یابد، داشتن آمادگی کافی برای شرکت در این آزمون ها اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از بهترین روش های پیدا کردن آمادگی کافی برای شرکت در آزمون تافل، آیلتس یا GRE، شرکت در آزمون های آزمایشی و ماک است که به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و مهارت های خود را تقویت کنید.
اگر قصد دارید برای فصل پاییز از دانشگاه‌های آمریکا پذیرش بگیرید بهتر است در ماه نوامبر مدرک زبان خود را دریافت کنید تا بتوانید قبل از پایان یافتن اولین ددلاین، درخواست خود را با مدارک کامل به دانشگاه ارسال کنید. همانطور که اشاره کردیم برخی از دانشگاه‌ها فقط نتیجه آزمون خاصی را می پذیرند اما برخی دیگر به شما این امکان را می‌دهند که به انتخاب خودتان در یکی از آزمون ها شرکت کرده و کارنامه آنرا برایشان ارسال کنید. برای آمادگی در هر یک از آزمون های تافل، آیلتس، جی ار ای باید حدود ۴ تا ۶ ماه وقت بگذارید.

میانگین نمره قبولی آزمون های مختلف برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا

•    GMAT: 547
•    GRE: 155 : Verbal, 167 : Quantitative, 5.0 : Writing. 
•    LSAT: 162

انتخاب دانشجویان بسته به سطح تحصیلات و سوابقی که دارند انجام می گیرد برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا حتماً باید مهارت خود را به زبان انگلیسی با ارائه مدرکی نشان دهید. البته در صورتی که سایر شرایط پذیرش و برای شما وجود داشته باشد ممکن است به شما پذیرش مشروط داده شود به این معنی که باید پس از ورود به به آمریکا دوره زبان را بگذرانید تا به سطح مطلوب برسید و سپس تحصیل خود را آغاز کنید.

نمونه کارهایی که تا به حال انجام داده اید

در صورتی که برای تحصیل در رشته های هنری و معماری درخواست می دهید بهتر است چند نمونه کار خود را ضمیمه کنید یا اگر در نمایشگاه یا گالری حضور داشتید مدارک آن را ارائه دهید. 

سایر مدارک

•    گواهینامه ها، 
•    افتخارات و مدارکی که نشان دهنده فعالیت های شما در خیریه یا موارد دیگر باشد 
•    مدرک تاییدیه فاند یا کمک هزینه تحصیلی از طرف اساتید 
•    رزومه
•    مدرک آخرین مقاطع تحصیلی به صورت ترجمه شده

فرم اپلیکیشن

اکثر کالج ها و دانشگاه های آمریکا درخواست شما را به صورت آنلاین می‌پذیرند. شما باید به وب سایت هر دانشگاه مراجعه کرده یک حساب کاربری در وب سایت ایجاد کنید سپس می توانید اطلاعات اولیه، اسکن مدارک و فرم های مربوطه را بارگذاری کرده و همچنین مبلغ اپلیکیشن فی را نیز پرداخت کنید. پس از تکمیل این مراحل ایمیلی در خصوص روند پیگیری درخواست شما شما ارسال می شود و یا می توانید مراحل را از طریق اکانت تان در وبسایت پیگیری کنید. حتماً به طور مرتب اکانت وب سایت تان را چک کنید تا از روند عملا کردن خود و نتیجه آن آگاه شوید.

اپلیکیشن Fee

دانشگاه ها و کالج ها از شما درخواست می کنند که برای اپلای کردن، اپلیکیشن فی پرداخت کنید. مقدار آن با توجه به سطح دانشگاه یا کالج متفاوت است. بنابراین، برای اطلاع یافتن از اپلیکیشن فی هرکالج یا دانشگاه باید به وب‌سایت آنها مراجعه کنید.

 

چطور از دانشگاه های آمریکا پذیرش بگیریم؟

مراحل اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا

•    جستجو در اینترنت یا منابع مرتبط برای پیدا کردن رشته و دانشگاه مناسب 
•    مراجعه به وب سایت دانشگاه و بررسی شرایط برای اپلای کردن 
•    محدود کردن لیست ای که قرار است درخواست خود را برای آنها ارسال کنید 
•    شرکت کردن در آزمون های زبان مثل آیلتس تافل SAT, ACT, GMAT, GRE, TOEFL, IELTS
•    نوشتن SOPs و درخواست برای LORs
•    ارسال درخواست به دانشگاه مورد نظر
•    آماده شدن برای شرکت در مصاحبه تصویری با اساتید دانشگاه 
•    و در صورت قبولی و گرفتن پذیرش، اپلای کردن برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا

جمع بندی

به طور کلی اگر هدف شما گرفتن پذیرش از دانشگاههای آمریکا است، بهتر است مدارک خود را در ماه نوامبر تکمیل کرده و قبل از پایان اولین ددلاین، درخواست خود را به دانشگاه ها ارسال کنید. در صورتی که برای جمع‌آوری مدارک، نوشتن SOP، تهیه توصیه نامه یا ترجمه مدارک خود نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید با متخصصین آکادمی زبان شایسته تماس بگیرید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!