معجزه یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/02

یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ یکی از موضوعاتی است که شاید در مورد آن چیزهایی شنیده باشید، اما هیچ گاه فرصت آن پیش نیامده است که همه ما همیشه شنیده ایم که زبان انگلیسی فرار است و باید دائما آن را مرور کنید تا لغات فراموشتان نشود. حال تصور کنید جز آن دسته از افرادی باشید که حافظه خوبی هم ندارند و برای به یاد آوردن هر چیزی لازم است چندین و چند بار آن را با خودشان مرور کنند، مسلما قضیه بسیار سخت تر نیز خواهد شد. 
این صحبت ها را نکردیم که از یادگیری زبان انگلیسی شما را ناامید و مایوس کنیم، بلکه این موارد بیان شدند تا روش جدیدی به نام یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ را به شما معرفی نماییم. روش کدینگ در واقع روشی است که توسط استادان مطرح حافظه بنا گذاشته شده است. 

روش کدینگ چیست؟

روش کدینگ که با نام های تصویر سازی ذهنی، کد بندی لغات و یا کد گذاری لغات نیز شناخته می شود به روشی گفته می شود که از طریق پیدا کردن آوای مشابه، جمله سازی یا ایجاد تصاویر خاص و جذاب به مخاطب خود لغات را آموزش می دهد. در واقع اگر بخواهیم یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ را در یک جمله خلاصه کنیم، می توانیم بگوییم که: "روش کدینگ به روشی گفته می شود که از طریق آن اطلاعات را با استفاده از مرتبط کردن آن ها به تصاویر، ساختارها و کلمات معنی دار دیگر به خاطر می سپاریم."
یکی از مزیت های بزرگ این روش در آن است که اگر با چنین روشی لغتی را یاد بگیرید احتمال بسیار کمی وجود دارد که آن را فراموش کنید. 
حالا که این روش را بیشتر توضیح دادیم، احتمالا به یاد درس های دوران مدرسه خود افتادید که با این روش سعی می کردید تا آن ها را به خاطر بسپارید. اما آیا روشی که برای این کار در پیش می گرفتید درست بوده است؟ شاید بله و شاید هم نه. در ادامه توضیحات بیشتری را در خصوص این روش ارائه خواهیم کرد. 

روش های کدینگ لغات

در کد گذاری لغات و یا همان کدینگ لغات روش های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها برای حوزه خاصی از زبان مناسب هستند. بهتر است تمام این روش ها را بشناسید تا بتوانید در موقعیت های مختلف از آن ها به خوبی استفاده کنید. 

1. روش سر کلمه

این روش یکی از روش هایی است که به طور حتم حتی برای یک بار هم که شده است در دوران مدرسه از آن استفاده کرده اید. از این روش زمانی استفاده می شود که می خواهید چند کلمه مختلف را به خاطر بسپارید. به طور مثال اگر به یاد داشته باشید، ترتیب قرار گیری قیدها در یک جمله انگلیسی، رنگ های رنگین کمان، طیف های نور که از مادون قرمز تا فرا بنفش را شامل می شود و...همگی جز موضوعاتی بودند که ناچار بودیم تمام آن ها را حفظ کنیم. 
گاهی اوقات حفظ کردن نام آن ها تنها مشکل ما نبود، بلکه باید ترتیب قرار گیری آن ها را نیز به خاطر می سپردیم. استفاده از روش mnemonics میتوانست به سادگی این مشکل ما را حل کند. فقط کافی بود تا حرف اول تمام آن ها را به یکدیگر بچسبانیم و یک کلمه یا عبارت درست کنیم. با این کار حتی پس از گذشت سال های بسیار، باز هم می توانستیم فقط با به یاد آوری همان کلمه یا عبارت، ترتیب آن کلمات را به خاطر آوریم. 

2. روش mnemonics

این روش همان روش اصلی کدینگ لغات زبان انگلیسی است. با این روش می توانید هر کلمه را در عرض چند دقیقه یا حتی یک دقیقه به خاطر بسپارید. کافی است کلمه مورد نظرتان را در ذهن بیاورید، سپس سعی کنید بین کلمه و معنی فارسی آن یک ارتباط ایجاد کنید. این ارتباط می تواند شامل ساختن یک جمله، تصویر سازی از یک موقعیت و یا حتی در نظر گرفتن یک عکس که شباهت تلفظی به کلمه مورد نظر و معنی آن دارد شود. 
هر قدر آن چیزی که تصور می کنید و در واقع کدینگ شما عجیب تر و مضحک تر باشد، بیشتر و بهتر در ذهن شما می ماند. نکته مهم بعدی در این روش آن است که حداقل 10 بار آن را در ذهن خودتان تکرار کنید تا بتوانید به سادگی و به راحتی آن را به خاطر بسپارید. 

روش کدینگ لغات انگلیسی

حالا که با انواع روش های کدینگ لغات آشنا شدید، بهتر است چگونگی کدینگ را نیز یاد بگیرید تا بتوانید به سادگی تمام لغات زبان انگلیسی را یک بار برای همیشه و آن هم در یک مدت زمان کوتاه یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. 
ابتدا کلمه انگلیسی مورد نظرتان را روی یک برگه کوچک یادداشت کنید. زمانی که این کلمه را یادداشت کردید می توانید معانی مختلف آن را نیز در کنارش بنویسید. به طور مثال کلمه jealous را در نظر بگیرید. برای کدینگ باید خلاقیت به خرج دهید. می توانید این کلمه را به نان ژیلا تشبیه کنید و در ذهن خودتان یک جمله با آن بسازید. ژیلا خیلی حسوده. پس معنی کلمه jealous، حسود می شود. 
روش دومی که می توانید از آن برای یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ استفاده کنید، تصویر سازی ذهنی و یا تصویر سازی با خود کلمه است. خود کلمه را نگاه کنید، به معنی آن دقت کنید، مسلما می توانید بین شکل کلمه و همچنین معنی فارسی آن یک تصویر ایجاد کنید. غالبا این روش نیازمند خلاقیت بیشتری است، اما برای افرادی که حافظه تصویری خوبی دارند، این روش می تواند بسیار کارآمدتر از روش قبلی باشد. 
روش سوم برای کد گذاری کلمات و لغات ایجاد ارتباط معنایی بین کلمه اصلی انگلیسی و معنی فارسی آن با استفاده از یک تلفظ عجیب، اما معنادار برای ما و همچنین خلق یک جمله مرتبط با آن است. 

کاربردهای دیگر mnemonics

روش mnemonics یا همان کد گذاری لغات برای موارد دیگری به جز یادگیری و به خاطر سپاری لغات نیز استفاده می شود. این روش ها را می توان به شکل زیر بیان کرد:

1. یادگیری انواع افعال

معمولا فعل ها را به دو نوع با قاعده و بی قاعده تقسیم بندی می کنند. گاهی اوقات چندین فعل مختلف به دلیل تشابه ظاهری که با هم دارند برای افراد ایجاد اشتباه می کنند. با استفاده از کدینگ می توانید این افعال را از هم تفکیک کرده و به راحتی به خاطر بسپارید. 

2. یادگیری کلمات مشابه

دومین مورد مربوط به کلماتی می شود که شکل یکسانی دارند. این کلمات غالبا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند که می توان با کدینگ این معضل را حل کرد.

 

معجزه یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ

نکات مهمی که در کدینگ باید رعایت شوند

در یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ رعایت کردن چند نکته به منظور اجرای اصولی این روش ضروری و حیاتی است. در ادامه این نکات را ذکر کرده ایم تا هرچه بهتر و بیشتر بتوانید در این مسیر پیشرفت کنید. 

1. ساخت جملات و تصاویر مسخره

همان طور که گفته شد سعی کنید جمله یا تصویر رابطی که در ذهن خودتان می سازید مسخره باشد. هر قدر این تصویر مسخره تر باشد، بیشتر در ذهنتان می ماند و حتی سریع تر نیز آن را به یاد می آورید. 

2. شخصی سازی

تا حد ممکن سعی کنید خودتان کدینگ را انجام دهید. ممکن است موضوعی که برای دیگری جذاب است و می تواند به عنوان یک کد در نظر گرفته شود، برای شما آن چنان معنی خاصی نداشته باشد و همین موضوع نیز سبب شود که کدینگ برای شما نتیجه مورد نظر را ایجاد نکند. 

3. پل های ارتباطی ملموس

پل های ارتباطی همان کلمات و تصاویر هستند. ابتدا برای کدینگ لغات بهتر است از واژه ها و عکس هایی در ذهنتان استفاده کنید که ملموس بوده و ماهیت فیزیکی دارند. اگر نتوانستید چنین پل ارتباطی را بسازید، می توانید به سراغ کلمات غیر ملموس همچون احساسات و...بروید. 

4. مبالغه آمیز بودن کدینگ

هر قدر کدینگی که انجام می دهید مبالغه آمیزتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. این مبالغه و بزرگ نمایی می تواند در حوزه های مختلف همچون احساسات، سایز و...باشد. 

5. واحد بودن تصویر سازی

در یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ یکی دیگر از ویژگی ها و نکات مهم در کدینگ آن است که برای هر کلمه نهایت سعی خود را کنید که فقط یک تصویر، یک عبارت و یا یک کلمه را بسازید. با این کار ذهن شما دچار آشفتگی نخواهد شد. 

جمع بندی

در صفحه کدینگ لغات می توانید کد گذاری هایی که توسط داوطلبان به اشتراک گذاشته شده را بررسی کرده و در صورت کاربردی بودن، از آنها استفاده کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!