چگونه در اسپیکینگ تافل نمره ی کامل بگیریم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/19

اسپیکینگ تافل یکی از بخش های مهمی است که در این آزمون، مهارت گفتاری داوطلبان را مورد سنجش قرار می دهد. اینکه برای پیشرفت در این قسمت از زبان آموزی چه منابع و مطالبی را باید مطالعه کنید، چگونه به تمرین اسپیکینگ بپردازید و یا چه نکاتی می تواند یادگیری شما را سریع تر کند، به صورت کامل و واضح در ادامه این مطلب بیان شده است. به همین دلیل اگر شما هم جز داوطلبان این آزمون هستید، این مقاله می تواند کمک زیادی به شما در بخش اسپیکینگ تافل کند، پس به هیچ وجه از آن غافل نشوید. 

اسپیکینگ تافل چیست؟

شاید بسیاری از داوطلبان آزمون تافل هنوز اطلاعات زیادی در خصوص این آزمون نداشته باشند و به اصطلاح در پله های اولیه این نردبان قرار دارند. اگر آزمون آیلتس را شرکت کرده باشید می دانید که اسپیکینگ آن شامل 3 بخش می شود و در هر 3 بخش شما در همان زمانی که در حال صحبت کردن هستید، ارزیابی نیز می شوید. 
در بخش اسپسکینگ آزمون تافل ماجرا کمی متفاوت است. در این قسمت فقط 6 سوال مطرح می شود و شما نیز موظف به پاسخگویی به این 6 سوال هستید. زمانی که در حال پاسخ دادن به این سوالات هستید، جواب هایی که می دهید همگی ضبط می شوند و این پاسخ ها بعد از اتمام زمان شما توسط دو نفر که متخصص این کار هستند مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. 
یکی دیگر از تفاوت هایی که بین اسپیکینگ تافل و آزمون آیلتس وجود دارد در آن است که در آزمون های آیلتس شما در بخش اسپیکینگ فقط از لحاظ گفتاری مورد سنجش قرار می گیرید، اما در آزمون تافل به صورت غیر مستقیم دیگر مهارت های شما را نیز مورد بررسی قرار می دهند. البته ناگفته نماند که دو سوال اولی که پرسیده می شود، سوالات مستقل اند و در واقع صرفا به مهارت صحبت کردن شما و توانایی که در بیان کلمات و جملات دارید می پردازند؛ اما 4 سوال بعدی همان سوالات تلفیقی هستند که آمیخته ای از 4 مهارت را مورد بررسی قرار می دهند. 

موضوعات سوالات اسپیکینگ تافل

همان طور که گفته شد سوالات بخش اسپیکینگ تافل 6 مورد هستند و هر کدام از آن ها شامل یک موضوع خاص می شوند که در این بخش به آن ها خواهیم پرداخت. 

1. سوال اول: توضیح درباره یک انتخاب

در سوال اول که به طور کلی یک دقیقه برای پاسخ دادن به آن فرصت دارید از شما می خواهند تا بین چند موضوع یکی را انتخاب کنید و سپس دلیل انتخاب خودتان را نیز بیان کنید. در واقع در سوال اول 15 ثانیه فرصت فکر کردن و 45 ثانیه فرصت جواب دادن به سوال مطرح شده را دارید. فراموش نکنید اگر با نمونه سوالات آزمون اسپیکینگ تافل آشنایی نداشته باشید این زمان برای شما بسیار کم خواهد بود و همین موضوع سبب می شود که دچار استرس شده و نتوانید پاسخ مناسبی به سوال دهید. 
به طور مثال انتخاب یک رنگ، یک شخصیت معروف، یک کشور مورد علاقه و...همگی جز مواردی هستند که می تواند برای شما مطرح شود. 

2. سوال دوم: موافق یا مخالف

سوال دوم نیز تقریبا ساختاری مشابه با سوال اول دارد، اما با این تفاوت که در سوال دوم قرار نیست بین انبوهی از گزینه ها یک مورد را انتخاب کنید. در واقع می توان گفت سوال دوم تقریبا اعلام موافقت یا مخالفت شما با یک موضوع خاص است. در خصوص این سوال نیز باز هم همچون سوال قبلی فقط یک دقیقه فرصت دارید که از این مقدار زمان باید 45 ثانیه آن را صحبت کنید. 

3. سوال سوم: تغییر و دلیل

سوال سوم نسبت به دو سوال قبلی کمی سخت تر است. همان طور که گفته شد از سوال سوم به بعد، دیگر مهارت های شما نیز سنجیده خواهد شد و همین موضوع سبب می شود تا کمی قضیه پیچیده تر و مشکل تر شود. در این سوال معمولا یک متن به شما داده می شود تا بدانید قضیه کلی چیست؛ پس از آن که متن را در 50 ثانیه مطالعه کردید، یک مکالمه برایتان پخش می شود. در این مکالمه دو نفر در خصوص موضوع یا همان تغییری که در متن به آن اشاره شده است، صحبت می کنند. 
و در پایان مکالمه نظر شما را در خصوص آن موضوع می پرسند. شما در این لحظه حدود 30 ثانیه فرصت دارید تا در مورد موضوع مورد بحث نظرات و ایده های خود را گردآوری کنید و پس از گذشت این 30 ثانیه باید در خصوص موضوع مورد بحث به اندازه یک دقیقه صحبت کنید. 
اگر کمی دقت کنید، متوجه می شوید که در همین یک سوال شما باید علاوه بر اسپیکینگ تافل، توانایی خوبی در لیسنینگ و ریدینگ نیز داشته باشید. 

4. سوال چهارم: توضیح یک موضوع خاص

مورد چهارم نیز ساختاری مشابه با سوال سوم دارد. 30 ثانیه زمان برای گردآوری اطلاعات و 60 ثانیه دیگر برای توضیح ایده ها و ساختارهای ذهنی شما است. اما تفاوت سوال چهارم با سوال قبلی در این است که در این سوال فقط یک نفر صحبت می کند و توضیحاتی که در متن هم داده شده است در واقع تکمیل کننده توضیحات لیسنینگ است. 
شما در 60 ثانیه ای که فرصت دارید باید بتوانید اطلاعاتی که در متن و در لیسنینگ متوجه شده اید را به صورت خلاصه و البته جامع و کامل بیان کنید. سعی کنید نکات غیر ضروری و جزئی را فاکتور گرفته و نکات اصلی را در ذهن خود نگه دارید. به این طریق می توانید هم اسپیکینگ خوبی را ارائه دهید و هم آن که مطمئن باشید خط گفتاری مناسبی را دنبال کرده اید. 

5. سوال پنجم: مشکل و روش های حل مشکل

سوال پنجم از جهاتی کمی کار را سخت تر کرده است، و از جهاتی نیز کار ساده تر شده است. اول آن که در این سوال دیگر خبری از ریدینگ نیست و این موضوع می تواند خوشحال کننده باشد، اما شما باید بر اساس یک لیسنینگ به سوال پنجم پاسخ دهید. در این لیسنینگ در یک فضای آکادمیک یک مشکل مطرح می شود و دو راه حل نیز برای آن پیشنهاد می کنند. حال پاسخ شما باید چه چیزی باشد؟ 
شما نه تنها باید مشکل را متوجه شوید، بلکه باید راه حل های پیشنهادی برای آن مشکل را نیز بدانید و در نهایت نیز علاوه بر انتخاب یکی از راه حل ها، نظرتان و دلیلتان که چرا این راه حل را انتخاب کرده اید، بیان نمایید. در بین 6 سوال اسپیکینگ تافل، فقط همین سوال است که باید نظر خود را مطرح کنید و در دیگر سوالات نیازی به بیان نظر شخصی شما وجود ندارد. 

6. سوال ششم: ارائه یک سخنرانی یا lecture

در این سوال نیز معمولا یک فرد با تحصیلات آکادمیک که معمولا یک استاد دانشگاه است در خصوص یک موضوع صحبت می کند. نحوه بیان موضوع در این سوال به این شکل است که ابتدا مفهوم کلی موضوع مطرح می شود  و استاد از جنبه های مختلفی سعی می کند تا موضوع را برای شما که مخاطب او به حساب می آیید موشکافی کند.

 

چگونه در اسپیکینگ تافل نمره ی کامل بگیریم؟

نکات مهم در بخش اسپیکینگ تافل

برای آن که بتوانید در این آزمون نمره خوبی کسب کنید، علاوه بر دانش لغت و مهارت در صحبت کردن باید چند نکته مهم و ضروری را نیز بدانید و رعایت کنید تا بهترین نتیجه را در کوتاه ترین زمان ممکن از آن خود سازید. 

1. وسواس به خرج ندهید

زمانی که برای پاسخ دادن به یک سوال به شما چند گزینه را می دهند، بهتر است در پاسخ دادن به سوال و انتخاب یکی از گزینه ها به هیچ وجه وسواس به خرج ندهید. فراموش نکنید، آن چیزی که در موردش صحبت می کنید شاید 10 درصد اهمیت داشته باشد، اما روشی که به آن صحبت می کنید و نوع مهارت شما در اسپیکینگ است که نود درصد اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید به سرعت یکی از گزینه هایی که در خصوص آن اطلاعات بیشتری دارید را انتخاب کرده و شروع به صحبت درباره آن کنید. 

2. تکنیک های کنترل زمان

یادگیری تکنیک های کنترل زمان بسیار مهم است. این ترفندها به شما کمک می کند تا بتوانید به سادگی زمان بسیار کوتاه و اندک خودتان را سر جلسه آزمون مدیریت کنید. 

3. آشنایی با سوالات

سومین مورد مهمی که می تواند به شما در گرفتن نمره اسپیکینگ تافل بالاتر کمک کند در خصوص آشنایی شما با نوع سوالات آزمون است. هر قدر آشنایی بیشتری با این سوالات داشته باشید، قطعا راحت تر می توانید به سوالات پاسخ دهید و همین موضوع نیز سبب بالاتر رفتن نمره آزمون شما خواهد شد. 

4. تقویت توانایی صحبت کردن

سعی کنید هر روز با یک پارتنر به زبان انگلیسی و در خصوص موضوعات مختلف صحبت کنید. حتی اگر پارتنر زبان ندارید نیز می توانید جلوی آینه با خودتان زبان تمرین کنید. این تمرین های روزانه و مستمر سبب می شوند تا بهتر بتوانید نقاط ضعف و قوت خودتان در اسپیکینگ را بشناسید و بر روی آن ها کار کنید. 

سخن پایانی

شناخت نقاط قوت و ضعف خودتان در اسپیکینگ تافل و همچنین آشنایی با نوع سوالات این آزمون می تواند به شما در پیشرفتتان در این زمینه بسیار کمک کند. یکی از راه هایی که می تواند شما را در این مسیر با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت دهد، شرکت کردن در آزمون های شبیه ساز و یا همان آزمون های ماک تافل است که در موسسات مختلف برگزار می شود. با شرکت در آزمون های ماک تافل ما می توانید از دیگر امکانات همچون منابع تقویت ریدینگ، دسترسی به TPO نسخه ۷۱ تایی و بسیاری منایع دیگر بهره مند شوید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!