چطور برای کسب نمره بالاتر در لیسنینگ با تی پی او تافل (TOEFL TPO) تمرین کنیم؟

زمان مطالعه : 15 دقیقه | منتشر شده در: 1401/02/26

در نگاه اول، پاسخ دادن به سوالات لیسنینگ تافل ممکن است آسان به نظر برسد: تنها کاری که باید انجام دهید این است که به چند مکالمه کوتاه توجه کنید و به چند سوال در مورد آنها پاسخ دهید. این کار برای هر کسی که فیلم زبا اصلی تماشا کرده یا به موسیقی انگلیسی گوش داده، باید آسان باشد، درست است؟ اما در واقع، بخش Listening TOEFL اغلب چالش برانگیز است زیرا از شرکت کنندگان در آزمون می خواهد که اطلاعات مطرح شده در فایل های صوتی طولانی چند دقیقه ای را به خاطر بسپارند و سپس به سؤالات مربوط به اطلاعات خاص ذکر شده مربوط به آن پاسخ دهند. برای اینکه واقعاً در آزمون لیسنینگ تافل نمره خوبی کسب کنید، باید با شرکت در آزمون های تی پی او تافل ، سوالات واقی را تمرین کنید تا دقیقاً بدانید که چه نوع سؤالاتی در این بخش مطرح می شود.
با شرکت در آزمون های شبیه سازی شده تی پی او تافل و تمرین با نمونه سوالات واقعی آن می توانید برنامه ریزی کنید که چگونه باید مطالعه کنید و چگونه در روز آزمون یادداشت برداری بهتری داشته باشید تا نمره بالاتری بگیرید.
در این راهنما، تمام نکاتی که برای کسب نمره بالا در بخش لیسنینگ تافل نیاز دارید مطرح می کنیم.

آشنایی با ساختار کلی بخش لیسنینگ با شرکت در آزمون آنلاین تی پی او تافل

Listening دومین بخش از از چهار بخش آزمون تافل است. کل این بخش 60 تا 90 دقیقه طول می کشد و شامل چهار تا شش سخنرانی و دو تا سه مکالمه است. هر سخنرانی حدود سه تا پنج دقیقه طول می کشد و شش سوال را شامل می شود و هر مکالمه حدودا سه دقیقه است که پنج سوال به دنبال آن مطرح می شود.
تفاوت در زمان و طول به این دلیل است که برخی از شرکت کنندگان، در بخش Listening تافل خود باید به سؤالات آزمایشی بدون نمره پاسخ بدهند که باعث طولانی شدن آن می شود، در حالی که برخی دیگر در طول آزمون Reading سؤالات آزمایشی خواهند داشت. شما نمی‌دانید که کدام سؤال بدون نمره است و کدام یک نمره‌گذاری می‌شود، بنابراین سعی کنید زیاد نگران آن نباشید.
سخنرانی ها و مکالمات آزمون تی پی او تافل، دقیقا مشابه با سوالاتی است که در روز آزمون می شنوید. این مکالمات ممکن است مکالمه بین یک دانش آموز و معلم، یک بحث در کلاس، یک سخنرانی توسط یک استاد یا موارد مشابه آن باشند. تصاویری بر روی صفحه نمایش رایانه نمایش داده خواهد شد تا به شما ایده بدهد که چند نفر در حال صحبت هستند و ترتیب صحبت کردن آنها چگونه خواهد بود.
برای برخی سؤالات در آزمون تی پی او تافل زمانبندی شده، کلیپ‌های مکالمه یا سخنرانی دوباره پخش می‌شود، اما به غیر از این موارد استثنا، فقط یک بار هر کلیپ صوتی را می‌شنوید و گزینه ای برای پخش مجدد آن ندارید. این بخش توانایی شما را در درک زبان شنیداری انگلیسی، گوش دادن، و برقراری ارتباط و ترکیب اطلاعات ارزیابی می کند.
اگر در حالت بدون زمانبندی در آزمون تی پی او تافل شرکت کنید می توانید هر چند بار که بخواهید کلیپ های صوتی را بشنوید. توصیه می کنیم حداقل دو بار در هفته در آزمون های رایگان tpoآنلاین شرکت کنید تا مهارت خود را در پاسخگویی به سوالات لیسنینگ طبق زمانبندی تافل بسنجید.

چه نوع سوالاتی در مورد لیسنینگ تافل وجود دارد؟

با شرکت در آزمون تی پی او تافل کاملا با ساختار سوالات لیسنینگ و سه نوع سوالی که در آن مطرح می شود، آشنا خواهید شد. از آنجایی که برای کسب نمرات بالا در بخش لیسنینگ مهم است بدانیم چه انتظاراتی باید داشته باشیم، در ادامه انواع مختلف سوالات را توضیح می دهیم و برای هر نوع سوال، یک نمونه و نکاتی را ارائه می دهیم تا به شما در پاسخ دادن به آن نوع سوالات کمک کند.

نمونه سوالات چهار گزینه ای لیسنینگ در تی پی او تافل

احتمالاً تجربه زیادی در مورد این نوع سؤالات دارید. برای هر سوال، چهار گزینه پاسخ وجود دارد که فقط یکی از آنها صحیح است. شما باید گزینه درست را انتخاب کنید. این مدل، رایج ترین نوع سوالی است که در لیسنینگ تافل می بینید.

نمونه سوال

چطور برای کسب نمره بالاتر در لیسنینگ با تی پی او تافل (TOEFL TPO) تمرین کنیم؟

نکاتی برای پاسخگویی به سوالات چهار گزینه ای تافل

• هر ۴ گزینه پاسخ را بخوانید. شاید این توصیه به نظرتان بدیهی به نظر برسد، اما اگر عجله کنید و در روز آزمون گزینه‌ای را که به نظر درست می رسد، بدون بررسی گزینه های دیگر انتخاب کنید، احتنال اشتباه جواب دادن شما بسیار زیاد است. پس بدون بررسی هر ۴ گزینه پاسخ ندهید و سراغ سؤال بعدی نروید تا مطمئن باشید که گزینه بهتری وجود ندارد. ETS سعی می کند برخی از گزینه های پاسخ را درست جلوه دهد، در حالی که واقعاً اینطور نیستند. خواندن تمام گزینه ها به شما کمک می کند که فریب نخورید. 
• هنگام گوش دادن به فایل صوتی، یادداشت برداری کنید. یادداشت ها را کوتاه و واضح بیان کنید تا بتوانید در هنگام پاسخ دادن به سوالات به راحتی آنها را مرور کنید. این یادداشت ها اغلب به شما کمک می کنند تا نکاتی را که ممکن است فراموش کرده باشید را به خاطر بیاورید و به شما کمک می کند به سوالات به درستی پاسخ دهید.
زمانیکه به نمونه سوالات تمرینی در آزمون های تی پی او تافل پاسخ می دهید، سعی کنید این استراتژی ها را تمرین کنید.

سوالات دارای چند جواب در بخش لیسنینگ آزمون تی پی او تافل 

این سوالات مانند سوالات استاندارد چهار گزینه ای هستند با این تفاوت که می توانند بیش از یک پاسخ صحیح داشته باشند. برای دریافت نمره این سؤالات، باید همه گزینه های پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

نمونه سوال

چطور برای کسب نمره بالاتر در لیسنینگ با تی پی او تافل (TOEFL TPO) تمرین کنیم؟

نکاتی برای پاسخگویی به سوالات چند جوابی

• در صورت سوالاتی که بیش از یک پاسخ دارند به شما گفته می شود که چند پاسخ صحیح وجود دارد، بنابراین هنگام پاسخ دادن به این سؤالات دقت کنید تا اطلاعات مهم را از دست ندهید.
• به خصوص برای این سؤالات، مطمئن شوید که تمام گزینه های پاسخ را بخوانید تا مطمئن شوید که پاسخ صحیح را از دست ندهید. برای اینکه نمره این سوالات را بگیرید باید همه پاسخ های صحیح را انتخاب کنید حتی اگر یکی از آنها را انتخاب نکنید، نمره ای به شما نعلق نمی گیرد.

سوالات "پخش مجدد". در بخش لیسنینگ ازمون تی پی او تافل

برای این سؤالات، قسمت کوتاهی از کلیپ دوباره پخش می شود و سپس در مورد آن بخش خاص از کلیپ، سؤالی از شما پرسیده می‌شود. سوالات آنها از قالب سؤالات استاندارد چهار گزینه ای پیروی می کنند. در ازمون اصلی تافل، تنها زمانی که در بخش Listening می‌توانید دوباره به بخشی از صدای ضبط شده گوش دهید، همین قسمت است.

نمونه سوال

چطور برای کسب نمره بالاتر در لیسنینگ با تی پی او تافل (TOEFL TPO) تمرین کنیم؟

نکاتی برای پاسخگویی سوالات بازپخش

• حتی اگر در حین گوش دادن به فایل کامل صدا، یادداشت های خوبی برداشته اید، هنگام پخش مجدد کلیپ کوتاه، با دقت گوش کنید. اغلب از شما در مورد جزئیات خاصی سؤال می شود که فقط با نگاه کردن به یادداشت های خود به خاطر نمی آورید.
• در درجه اول بر روی کلیپی که دوباره پخش شد بدون توجه به آنچه در بقیه قسمت های فایل صوتی گفته شد، تمرکز کنید. تقریباً برای همه این نوع سؤالات، می‌توانید پاسخ صحیح را فقط بر اساس همان بخش از کلیپ صوتی انتخاب کنید، بنابراین لازم نیست نگران به خاطر سپردن آنچه در بقیه قسمت های کلیپ بیان شده، باشید.

چطور در بخش لیسنینگ تافل نمره بالا بگیریم؟

اکنون که در مورد نوع سوالاتی که در آزمون لیسنینگ تافل می بینید به روز هستید، این چهار نکته را بخوانید و آنها را در طول مطالعه خود دنبال کنید تا برای روز آزمون آماده شوید.

به طور منظم در ازمون های تی پی او شرکت کرده و به زبان انگلیسی گوش بدهید

اولین نکته برای موفقیت در لیسنینگ تافل، گوش دادن منظم به زبان انگلیسی است. هرچه بیشتر انگلیسی بشنوید، مهارت شنیداری شما بهتر می‌شود و بخش Listening را راحت‌تر رد می‌کنید. شما اگر خواهید به مکالمه انگلیسی گوش بدهید که مهارت پاسخگویی به سوالات لیسنینگ تافل را تقویت کند، گوش دادن به موسیقی که به زبان انگلیسی چندان مفید نخواهد بود، زیرا زبان انگلیسی هنگام خواندن موزیک در مقایسه با مکالمات اکادمیک که در سخنرانی های تافل می شنوید، متفاوت است. 
بهترین منبع شما ازمون های تی پی او تافل هستند. با توجه به اینکه در اپلیکیشن ما به جدیدترین ازمون های tpo ۲۰۲۲ به صورت رایگان دسترسی دارید و ۷۴ ازمون کامل در اختیار شما قرار گرفته، به راحتی می توانید هر روز یکی از آزمون ها را انتخاب کرده و به سوالات بخش لیسنینگ آن پاسخ بدهید و گوش دادن به ملکالمات انگلیسی را تمرین کنید.
البته گوش دادن به رادیو، ایستگاه‌های خبری، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و پادکست‌ها همگی گزینه‌های عالی هستند (البته تا زمانی که به زبان انگلیسی باشند). سعی کنید به زبان انگلیسی با صدای پس زمینه گوش کنید، مانند مصاحبه ای که در بیرون یا جلوی جمعیت زیادی انجام می شود. در سوالات  اقعی TOEFL Listening عمداً نویزهای پس‌زمینه شنیده می‌شوند، بنابراین باید به آن عادت کنید.

به لهجه های مختلف انگلیسی گوش بدهید

اگر در حین مطالعه گوش دادن به لهجه‌های مختلف را تمرین کنید، به شما کمک می‌کند تا نمره بهتری بگیرید. آزمون TOEFL Listening حداقل شامل یک لهجه انگلیسی بومی خارج از لهجه های آمریکای شمالی خواهد بود. این کار برای کمک به آماده شدن شما برای درک انواع لهجه های انگلیسی که احتمالاً در دنیای واقعی با آنها روبرو خواهید شد انجام می شود. این لهجه‌ها از بریتانیا، استرالیا یا نیوزلند می‌آیند.
حتی انگلیسی زبانان بومی نیز برای درک لهجه های مختلف انگلیسی دچار مشکل می شوند، بنابراین حتما قبل از روز امتحان با لهجه های مختلف آشنا شوید. اگر نمی‌دانید چگونه می‌توانید لهجه‌های بیشتری بشنوید، سعی کنید به کلیپ‌های خبری یا ایستگاه‌های رادیویی از این کشورها گوش دهید.
پاسخ دادن به سوالات بخش لیسنینگ آزمون های مختلف تی پی او نسخه ۷۴ تایی نیز به شما کمک می کند که به این لهجه ها عادت کنید.

چطور برای کسب نمره بالاتر در لیسنینگ با تی پی او تافل (TOEFL TPO) تمرین کنیم؟

آزمون های کامل تی پی او تافل را طبق زمانبندی آزمون واقعی انجام دهید

بخشی از چیزی که لیسنینگ تافل را مشکل می کند این است که شما باید زمان این بخش را بین گوش دادن به فایل های ضبط شده و پاسخ دادن به سوالات مربوط به آنها مدیریت کنید. پس از سه یا چهار بار گوش دادن به سخنرانی ها، ممکن است خسته شوید و توجه شما کاهش یابد. اگر اطلاعات مهمی را در فایل صوتی از دست بدهید، واقعاً می‌تواند به نمره شما آسیب برساند، بنابراین باید اقداماتی را برای جلوگیری از این امر انجام دهید، و یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از آن، تمرین با آزمون های کامل تی پی او تافل است.
یک بخش کامل Listening شامل چهار سخنرانی و دو مکالمه است. بنابراین، زمانی را برای شرکت در آزمون تی پی او تافل به طور کامل، بدون وقفه و بدون حواس پرتی، درست مانند تافل واقعی اختصاص دهید. انجام این کار به شما کمک می کند تا قبل از روز آزمون با مدت زمان و سرعت بخش Listening آشنا شوید و زمان را بهتر مدیریت کنید.
در اپلیکیشن اکادمی آنلاین زبان شایسته به تی پی او های تافل از ۱ تا ۷۴ دسترسی دارید بنابراین می توانید هر یک از آنها مانند tpo55, tpo 65, tpo70و غیره را انتخاب کنید و شروع به ازمون دادن کنید.

به یادداشت برداری عادت کنید و این مهارت را در ازمون های تی پی او تافل رایگان تمرین کنید

حتی اگر مهارت‌های انگلیسی بالایی دارید و معمولاً هر چیزی که به زبان انگلیسی می‌شنوید به خاطر می‌آورید، باز هم باید در بخش Listening یادداشت برداری کنید. هر یک از سخنرانی ها چندین دقیقه است و حاوی اطلاعات زیادی است. اگر یادداشت برداری نکنید، ممکن است به راحتی برخی از نکات مطرح شده را فراموش کنید و در نتیجه سوالات آزمون را از دست بدهید.

 

چطور برای کسب نمره بالاتر در لیسنینگ با تی پی او تافل (TOEFL TPO) تمرین کنیم؟

تکنیک یادداشت برداری حین گوش دادن به کلیپ های صوتی تافل

یادداشت‌هایی که در لیسنینگ تافل بر می دارید، اغلب برای کسب نمره بالا در این بخش کلیدی هستند. بسیار مهم است که واضح بوده و حاوی اطلاعاتی باشند که از آنها سوال مطرح می شود. در ادامه سه نکته وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا یادداشت‌های Listening عالی بردارید. بهتر است این استراتژی ها را در ازمون های ازمایشی تی پی او آنلاین تمرین کنید تا به آنها عادت کنید.

در حین پخش فایل های صوتی متمرکز بمانید

تافل یک امتحان طولانی است و ذهن شما می تواند در قسمت هایی از آن به راحتی منحرف شود. اما وقتی فایل های صوتی در حال پخش هستند باید سعی کنید متمرکز بمانید. شما فقط یک بار می توانید هر صدای ضبط شده را بشنوید، بنابراین اگر یک نکته کلیدی را از دست بدهید، احتمالاً تمام اطلاعات مورد نیاز برای کسب نمره بالا در این بخش را نخواهید داشت. یادداشت‌های شما فقط در صورتی عالی خواهند بود که به خوبی به فایل های صوتی گوش بدهید، بنابراین تمرکز خود را در حین پخش فایل های صوتی حفظ کنید.
طولانی ترین زمان فایل صوتی، پنج دقیقه است، بنابراین سعی کنید تمرکز خود را برای این مدت حفظ کنید شرکت در ازمون های ماک تی پی او تافل، به شما در این امر کمک می کند.
بخشی از مهارت Listening که در آن به سؤالات پاسخ می دهید معمولاً نسبت به بخش های دیگر سرعت کمتری دارد (حدود 35 ثانیه برای پاسخ دادن به هر سؤال فرصت دارید)، بنابراین، اگر نیاز به استراحت دارید می توانید ذهنتان را برای چند ثانیه ارام نگه دارید، این کار را انجام دهید. پس از آن می توانید بر روی فایل صوتی بعدی که پخش آن شروع می شود تمرکز کنید.

نوشتن حین گوش دادن را با ازمون های شبیه سازی شده تی پی او تافل تمرین کنید

برخی از شرکت کنندگان در آزمون تافل سعی می کنند در حین پخش صدای ضبط شده، به دقت گوش کنند و تنها پس از اتمام آن شروع به نوشتن یادداشت می کنند. به دو دلیل این استراتژی نادرست است. اول، فایل های صوتی هر کدام چند دقیقه طول می‌کشند، بنابراین وقتی می‌خواهید همه یادداشت‌های خود را همزمان بنویسید، احتمالاً برخی از نکات کلیدی را فراموش خواهید کرد. دوم، ننوشتن یادداشت‌ها تا زمانی که فایل صوتی به پایان رسیده، به این معنی است که در طول زمان پاسخ دادن به سؤالات، آنها را می‌نویسید، که می‌تواند باعث شود در بخش پاسخگویی فرصت کافی نداشته باشید.
در عوض، اگر در طول پخش فایل صوتی، یادداشت برداری کرده و سعی کنید حین تمرین کردن با تی پی او های تافل نسخه ۷۴ تایی، الگویی ایجاد کنید که در آن برای مدت کوتاهی گوش دهید، چند یادداشت کوتاه بنویسید، سپس به گوش دادن بازگردید این تمرین به شما کمک می کند تا در این مهارت بهتر شوید. 

روی ایده های اصلی فایل صوتی تمرکز کنید

سعی نکنید هر چیزی را که می شنوید بنویسید. شما نمی توانید، و احتمالاً برخی از نکات مهم را از دست خواهید داد زیرا سعی می کنید هر کلمه را دقیقا بنویسید که وقت شما را می گیرد. در عوض، روی ایده های اصلی تمرکز کنید.
اگر در حال گوش دادن به یک سخنرانی هستید، به آنچه که استاد در تلاش است تا انجام دهد فکر کنید (و یادداشت برداری کنید). آیا او سعی دارد موضوع جدیدی را توضیح دهد؟ چیزی را واضح تر بگوید؟ دو نظر متفاوت را توضیح دهید؟ اگر شخص دیگری مانند یک دانش آموز صحبت کند، چه چیزی را می خواهد یاد بگیرد یا نشان دهد؟ می توانید برای هر گوینده یک ستون در یادداشت های خود ایجاد کنید و نکات اصلی آنچه را که می گویند در زیر ستون مناسب بنویسید تا راحت تر به خاطر بیاورید که چه کسی چه گفته است.
گرفتار شدن در تمام جزئیات یک فایل صوتی و از دست دادن آنچه واقعاً مورد بحث است وقت شما را تلف می کند. اکثر سوالات TOEFL Listening به جای جزئیات بر روی نکات اصلی تمرکز می کنند، بنابراین یادداشت های خود را بر روی اولی متمرکز کنید. 
این مهارت فقط با تمرین کردن بدست می اید بنابراین، در آزمون های تی پی او تافل ۷۴ تایی شرکت کنید و با نمونه سوالات واقعی آن تمرین کنید تا دز این مهارت ها پیشرفت کنید.

چطور در لیسنینگ تافل نمره خوبی بگیریم؟

برای شرکت در آزمون TOEFL Listening به مهارت های شنیداری قوی و همچنین مهارت های تمرکز خوب نیاز دارید. علاوه بر دانستن اینکه چه نوع فایل های صوتی و سوالاتی را باید در این بخش انتظار داشته باشید که بشنوید نیاز دارید برای کسب مهارت خوب شنیدن و خوب یادداشت برداری کردن، با ازمون های تی پی او تافل که نمونه سوالات واقعی هستند، تمرین کنید.
مهم ترین نکات لیسنینگ تافل برای مطالعه شامل گوش دادن منظم به زبان انگلیسی گفتاری، گوش دادن به لهجه های مختلف انگلیسی، شرکت در آزمون های لیسنینگ تافل و عادت به یادداشت برداری است. در طول لیسنینگ تافل، هنگام پخش صداهای ضبط شده باید متمرکز بمانید، هنگام گوش دادن بنویسید و هنگام یادداشت برداری روی ایده های اصلی تمرکز کنید.
با عضویت در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته به نمونه سوالات واقعی تی پی او های تافل از ۱تا ۷۴ دسترسی دارید و می توانید به عنوان یک منبع تمرینی معتبر و رسمی از انها استفاده کنید. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!