5 توصیه داوطبینی که در آزمون اسپیکینگ آیلتس نمره بالاتر از 7 گرفته اند

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1401/05/16

با پیروی از توصیه‌های دانش‌آموزانی که در آزمون اسپیکینگ آیلتس نمره 7+ را کسب کرده‌اند، دریابید که چگونه می‌توانید اسپیکینگ آیلتس خود را بهبود بخشید.

آیا لهجه مهم است؟

تلفظ بخش مهمی از کسب نمره بالا در آزمون اسپیکینگ است. بنابراین، طبیعی است که داوطلبان در مورد لهجه خود و تأثیر آن بر نمره آیلتس شان نگران باشند.
با این حال، تلفظ و لهجه دو چیز متفاوت هستند.
این مقاله دلایل مهم نبودن لهجه شما در آزمون اسپیکینگ آیلتس را توضیح می دهد (و اینکه چرا نباید وقت خود را با نگرانی در مورد آن تلف کنید).
دلیل اصلی ساده است: ممتحن از روی لهجه شما مهارت اسپیکینگ تان را قضاوت نمی کند.
در آزمون اسپیکینگ آیلتس، شما بر اساس این چهار معیار اصلی ارزیابی خواهید شد:
•    روانی و انسجام
•    منبع واژگان
•    محدوده گرامری و دقت
•    تلفظ
طرح نمره دهی اسپیکینگ آیلتس حتی یک بار هم به لهجه اشاره نمی کند. به این ترتیب، تلاش برای تکمیل یک لهجه غیرطبیعی آمریکایی، انگلیسی یا استرالیایی، اتلاف وقت است که باید در زمینه‌های دیگری که نمرات شما را بهبود می‌بخشد صرف کنید.

تلفظ در مقایسه با لهجه در آزمون اسپیکینگ آیلتس

تلفظ توانایی شما در ایجاد صدای یک کلمه به وضوح و درست است. آزمون اسپیکینگ آیلتس توانایی شما در تلفظ واضح و دقیق کلمات را ارزیابی می کند.
در مقایسه، لهجه شما روش متمایز تلفظ یک کلمه است. این می تواند تحت تأثیر مکان زندگی شما، مکان هایی که والدین شما در آن زندگی می کردند یا حتی موقعیت اجتماعی شما باشد.
برای اینکه متوجه منظور من شوید، به تریلر فیلم Chernobyl شبکه HBO نگاهی بیندازید :
همانطور که می بینید، بازیگران همه کلمات را به وضوح بیان می کنند. با این حال، هرکدام از آنها آنها لهجه های متفاوتی دارند.
صدها لهجه مختلف انگلیسی در سراسر جهان وجود دارد، بنابراین برای یک ممتحن آیلتس غیرمنصفانه خواهد بود که به طور خاص از یک لهجه حمایت کند. در آزمون اسپیکینگ آیلتس، تا زمانی که تلفظ شما واضح و دقیق باشد، مهم نیست که کدام لهجه را دارید.

روی چه چیزی تمرکز کنم؟

به جای اینکه سعی کنید ممتحن را با لهجه ای که غیرطبیعی به نظر می رسد (یا شاید کمی احمقانه) تحت تأثیر قرار دهید، باید وقت خود را روی عواملی که در واقع منجر به نمره بالاتر در آزمون اسپیکینگ می شوند، متمرکز کنید.

روانی و انسجام

رتسلطوانی و انسجام در گفتار با تعدادی از زمینه ها مانند گرامر، واژگان و اعتماد به نفس مرتبط است. به این ترتیب، ممکن است در ابتدا یک چالش به نظر برسد... اما شما می توانید این مجموعه مهارت ها به سادگی با دانستن اینکه از کدام اشتباهات اجتناب کنید، بهبود بخشید.

منبع واژگانی (یعنی واژگان)

طیف گسترده ای از واژگان یکی از قوی ترین ابزارهایی است که می توانید در آزمون اسپیکینگ آیلتس داشته باشید.
با این حال، مهم است که دقیقاً بدانید که ممتحن به دنبال چه چیزی است.
ممتحن آیلتس نمی خواهد که شما با کلمات طولانی یا پیچیده خودنمایی کنید. اما آنها از شما می خواهند که از واژگان به عنوان ابزاری استفاده کنید که به شما کمک می کند تا به وضوح با آنها ارتباط برقرار کنید.

محدوده گرامری و دقت

در آزمون اسپیکینگ آیلتس باید از مجموعه ای از ساختارهای گرامری به طور دقیق و مناسب استفاده کنید.  

تلفظ

تلفظ برای کسب نمره بالا در اسپیکینگ آیلتس کلید اصلی است زیرا می تواند عملکرد شما را افزایش دهد یا به کل به عملکرد شما آسیب برساند. اگر ممتحن نتواند حرف شما را بفهمد، واقعاً مهم نیست که تسلط، گرامر یا واژگان شما چقدر قوی باشد.

چگونه در مورد یک موضوع ناآشنا صحبت کنیم؟

معمولاً دانشجویان آیلتس نگران دریافت موضوعی ناآشنا در امتحان اسپیکینگ هستند. با این حال، این مقاله دلایلی را بیان می‌کند که چرا این مسئله نباید در اولویت شما باشد و اگر موضوعی دریافت کردید که کمی درباره آن می‌دانید چه کاری باید انجام دهید.
من می دانم که صحبت کردن در مورد یک موضوع ناآشنا به زبان دوم می تواند فشار زیادی را به همراه داشته باشد. 
شانس اینکه یک موضوع ناآشنا در آزمون اسپیکینگ آیلتس شما مطرح شود، بستگی به مدت زمانی دارد که برای آمادگی آیلتس خود سرمایه گذاری کرده اید.
با این حال، بعید است که در آزمون آیلتس مبحثی دریافت کنید که هیچ اطلاعی در مورد آن نداشته باشید. موضوعات انتخاب شده توسط آیلتس معمولاً موضوعاتی هستند که اکثر افراد در مورد آن راحت بحث می کنند.
مهمتر از آن، این آزمون برای ارزیابی اطلاعات و دانش شما نیست، بلکه یک آزمون گفتاری است. 
بسیاری از نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس در اینترنت، موضوعات سخت و پیچیده ایی هستند زیرا فکر می کنند این به تمرین دانش آموزان کمک می کند.
د حالیکه، چنین سوالاتی بسیاری از دانشجویان آیلتس را بیش از آنچه که باید دچار استرس می کند.

چرا؟

چون فکر می کنند در مورد هر موضوعی در دنیا می توان از آنها سوال کرد!
استفاده از موضوعات غیررسمی برای تمرین اسپیکینگ به شما کمک نمی کند تا برای امتحان آیلتس آماده شوید، زیرا شما را از نوع سوالاتی که واقعاً می توانید دریافت کنید منحرف می کند. به همین دلیل است که ما فقط استفاده از نمونه سوالات رسمی آیلتس را برای تمرین توصیه می کنیم که در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته به آنها دسترسی دارید.
بنابراین، نباید نگران دریافت یک موضوع ناآشنا در آزمون اسپیکینگ باشید – احتمال وقوع این اتفاق آنقدر که فکر می‌کنید محتمل نیست. 
وقت ارزشمند خود را با نگرانی در مورد موضوعات ناآشنا تلف نکنید بلکه وقت خود را صرف آماده سازی کنید.

اگر موضوع ناآشنا دریافت کنم چه می شود؟

در صورت دریافت موضوع ناآشنا در آزمون اسپیکینگ آیلتس، دو استراتژی ممکن وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید:

روراست و صادق باشید

شما همیشه می توانید به ممتحن بگویید که اطلاعات کمی در مورد موضوع دارید یا اینکه آنچه بیان می کنید به تجربه خودتان مربوط نیست. با این حال، مهم است که دلیل آن را توضیح دهید.
توضیح اینکه شما اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع ندارید به شما این فرصت را می دهد تا پاسخ خود را توسعه دهید و در عین حال مهارت های تلفظ، گرامر، واژگان و روان خود را نشان دهید.
به یاد داشته باشید: هیچ دو نفری به یک سوال دقیقاً به یک شکل پاسخ نمی دهند، بنابراین این مهم نیست که پاسخ شما "درست" یا "نادرست" باشد. هدف نهایی شما برقراری ارتباط موثر با ممتحن است. 

از خودتان داستان بسازید

آزمون آیلتس یک آزمون دروغ یاب نیست!
بنابراین، داستان سرایی در آزمون اسپیکینگ کاملاً قابل قبول است – هدف نهایی باید این باشد که مهارت‌های مکالمه انگلیسی خود را نشان دهید.
این استراتژی بیشتر برای کسانی مناسب است که طبیعتاً داستان‌سرا یا افراد خلاقی هستند. 
اگر از ایده دروغ گفتن ناراحت هستید، همیشه می توانید در مورد تجربیات دیگران در مورد موضوع مورد نظر خود حرف بزنید. خیلی بهتر است در مورد دیگران صحبت کنید و به صحبت کردن ادامه دهید تا اینکه درنگ کنید یا مکث کنید زیرا نمی دانید در مورد چه چیز دیگری صحبت کنید.

پرسیدن سوال از ممتحن

اگر سوال Speaking را متوجه نشدید چه کاری باید انجام دهید:
از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند.
از ممتحن بخواهید که معنی یک کلمه را اگر نمی دانید توضیح دهد.
سعی کنید برای هر سوال پاسخی بدهیدکه  بهتر از هیچ است.

اگر سوال را متوجه نشدم چه می شود؟

کاملاً طبیعی است که نتوانید برخی از سؤالاتی را که ممتحن ممکن است از شما بپرسد درک کنید. به این فکر کنید که چند بار در روز باید از کسی بخواهید چیزی را به زبان خودتان تکرار یا توضیح دهد.
آزمون Speaking قرار است یک مکالمه "عادی" بین دو نفر را نشان دهد و کاملاً طبیعی است که بتوانید از شخصی که با او صحبت می کنید توضیح بخواهید اگر متوجه سوال او نمی شوید. با این حال، قوانینی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید.

نباید

از ممتحن سوالات شخصی یا هیچ سوالی در مورد موضوعات مورد بحث نپرسید. زمانی برای این کار وجود ندارد و ممتحن احتمالاً سؤالات شما را نادیده می گیرد و ممکن است شما آزرده شوید.
از ممتحن نخواهید توضیح دهد که یک جمله کامل به چه معناست. می توانید از آنها بخواهید که معنی یک کلمه را در یک جمله توضیح دهند، اما چیزی بیشتر از این نمی توانید بپرسید.
اگر سوال را متوجه نشدید یا اطلاعات زیادی در مورد موضوع ندارید از ممتحن نخواهید که سوال را تغییر دهد. همیشه سعی کنید پاسخ دهید.
از ممتحن نخواهید تمام کلمات را تکرار کند.
از ممتحن نخواهید که برای هر کلمه در سوال توضیح دهد. فقط زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید.
منتظر کمک ممتحن نباشید. آنها چنین‌کمکی نمی کنند مگر اینکه شما از آنها بخواهید و آنهم فقط به اندازه ای که اجازه دارند.
البته اگر سوالی را متوجه نشدید از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند.
از ممتحن بخواهید معنی یک کلمه را اگر نمی دانید توضیح دهد.

چگونه از ممتحن در آزمون اسپیکینگ آیلتس سوال بپرسم؟

مشکلی که بسیاری از داوطلبین دارند این است که نمی توانند به شیوه ای مودبانه از ممتحن بپرسند که توانایی های انگلیسی شما را نیز نشان دهد.
خیلی ها فقط با چهره ای گیج به ممتحن نگاه می کنند و انتظار دارند که او بداند آنها به چه فکر می کنند – حتی اگر فقط جمله یا کلمه‌ای را که نمی دانید تکرار کنید - باز هم ممتحن نمی‌داند منظور شما چیست و مجبور نیست به شما کمک کند، مگر اینکه شما به طور خاص از آنها بخواهید. بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بگویید "چی؟" یا "ها؟"؛ این نه تنها نشاندهنده انگلیسی ضعیف شما است، بلکه بی ادبانه نیز در نظر گرفته می شود.
در زیر عباراتی وجود دارد که نه تنها مؤدبانه هستند، بلکه سطح بالایی از زبان انگلیسی را نیز نشان می دهند.
اگر این عبارات را بیش از یک بار استفاده می کنید، باید آنها را تغییر دهید.

درخواست از ممتحن برای تکرار سوال

•    I’m sorry I didn’t quite (catch/get) that, can you say that again please?
•    Can you repeat the question please?
•    Sorry, could you repeat the question please?

درخواست از ممتحن برای توضیح یک کلمه

•    I’m sorry but I don’t quite understand the word (X); can you explain it to me?
•    I’m a little confused about the word (X); can you tell me what it means?
•    Sorry, can you explain what (X) means?

 

اگر بازهم متوجه سوال نشدید چکار کنید؟

تمام سوالات قسمت 1 در مورد موضوعات آشنا هستند، بنابراین بعید است که نتوانید به آنها پاسخ دهید. بخش 3 سوالات انتزاعی بیشتری دارد، بنابراین ممکن است کمی دشوارتر باشند. نکته مهم این است که حداقل سعی کنید به نوعی پاسخ دهید. اغلب ممتحن سعی می کند انگلیسی شما را تا حد امکان در قسمت 3 آزمایش کند، بنابراین اگر برخی از سوالات بسیار دشوار به نظر می رسند نگران نباشید. آنها قرار است همینطور باشند.
یکی از تاکتیک‌هایی که می‌توانید در صورت عدم درک سؤال از آن استفاده کنید این است که به خودتان زمان بیشتری برای فکر کردن بدهید و سپس پاسخ دهید.
این نوع پاسخگویی سه مرحله دارد:
سوال را به روش دیگری بیات کنید
به ممتحن بگویید که واقعاً جواب را نمی دانید
سپس برای پاسخ دادن تلاش کنید

مثلا:

Question: How has the internet changed TV viewing habits in your country?
Answer: Do people watch TV differently now because of the internet? That’s an interesting question, let me think for a second. If I had to give an answer I would say…….

تفسیر سوال

بیان سؤال به روشی متفاوت، اما حفظ همان معنی به شما کمک می کند پاسخ خود را گسترش دهید. به عنوان مثال می توان از شما پرسید: حمل و نقل عمومی در شهر شما چقدر موثر است؟ و شما می توانید این جمله را دوباره بیان کنید: "اتوبوس ها و قطارها اینجا چقدر خوب هستند؟"
این نه تنها به شما زمان بیشتری برای فکر کردن می‌دهد، بلکه به ممتحن نیز می‌گوید که می‌دانید چگونه یک سوال را تفسیر کنید که می‌تواند نمره شما را افزایش دهد.

به ممتحن بگویید که پاسخ سوال را نمی دانید

ممتحنین از شما انتظار ندارند که پاسخ هر سوالی را بدانید، اما از شما انتظار دارند که به نوعی پاسخ دهید. برای شما کاملاً قابل قبول است که به آنها بگویید که در مورد آنچه باید بگویید مطمئن نیستید و به خود فرصت دهید تا فکر کنید.
در اینجا عباراتی وجود دارد که می توانید برای این کار استفاده کنید:

•    That’s a difficult/interesting/tricky question, let me think for a second.
•    I’ve never thought about that before, please give me a second.
•    I’m going to have to think about that one for a few seconds.
•    I’ve really no idea, just give me a moment.

اگر با آنها صادق باشید و به آنها بگویید مطمئن نیستید، ممتحن بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد تا اینکه چیزی نگویید یا به سؤالی که از شما پرسیده شده پاسخ ندهید.
همچنین نباید بیش از چند ثانیه فکر کنید. اگر بعد از چند ثانیه نتوانستید به پاسخی فکر کنید، فقط تلاش کنید حرف بزنید.

تلاش برای پاسخ

در نهایت باید به نوعی پاسخ دهید. بنابراین، می توانید با گفتن یکی از این عبارات به ممتحن بفهمانید که مطمئن نیستید و این فقط یک حدس یا تلاش برای پاسخ است:

•    If I had to say…..
•    Off the top of my head…..
•    Without knowing too much about this topic, I would say….
•    If I was forced to say I guess……

باز هم، فقط در صورت لزوم از این عبارات استفاده کنید.

 

5 توصیه داوطبینی که در آزمون اسپیکینگ آیلتس نمره بالاتر از 7 گرفته اند

در آزمون اسپیکینگ آیلتس، رسمی صحبت کنیم یا غیر رسمی؟

تاحدی رسمی صحبت کنید. یکی از چیزهایی که هنگام شروع تدریس در آسیا من را شگفت زده کرد این بود که برخی از دانش آموزان از عبارات رسمی استفاده می کردند.
عباراتی مانند "به نظر من ...." و "در زندگی مدرن..." به نظر می رسید که در هر جمله وجود داشته باشد و من در کلاس اولم بارها بیشتر از کل زندگی ام "به علاوه" را شنیدم.
این انتقاد از داوطلبین نیست - آنها فقط می توانند از آنچه به آنها آموزش داده شده است استفاده کنند - بلکه بیشتر انتقاد از نحوه آموزش آنها است. هر کتاب درسی حاوی عباراتی مانند «بعلاوه» و «اتفاقا» است و اینها بخش مهمی از یادگیری زبان انگلیسی هستند، اما به ندرت در زبان انگلیسی ساده استفاده می‌شوند و بیشتر برای نوشتن رسمی یا آکادمیک استفاده می‌شوند. استفاده از آنها در آزمون رایتینگ مناسب است، اما واقعاً برای آزمون Speaking مناسب نیستند.
آزمون اسپیکینگ آیلتس قرار است یک مکالمه عادی بین دو نفر را نشان دهد و بنابراین نباید از زبان بیش از حد رسمی استفاده کنید. شما نمی توانید از زبان عامیانه یا هر چیز خیلی غیر رسمی استفاده کنید، فقط به زبان انگلیسی ساده صحبت کنید. به نحوه صحبت افراد بومی با موقعیت شان با یکدیگر گوش دهید. شما به ندرت خواهید شنید که آنها از چیزی بیش از حد رسمی استفاده کنند.
برخی از داوطلبین بر این باورند که استفاده از عبارات در ستون سمت چپ زیر ممتحن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما شما در اشتباه هستید. این فقط به ممتحن می‌گوید که شما رویکردی بیش از حد فرمول‌وار برای صحبت کردن دارید و درمعرض نحوه صحبت واقعی افراد بومی قرار نگرفته‌اید. به عبارت دیگر، با استفاده بیش از حد از آنها نمی توانید نمره بالایی در آزمون اسپیکینگ آیلتس کسب کنید.

It is said that….

People say that….

It is agreed that….

I agree….

It is necessary for me to….

I’ve got to…..

In my opinion….

I think…

In my view…

I guess….

There is much…

There is lots of….

Whilst

While

Moreover…

As well as that….

In addition…

What’s more….

Additionally…

Another thing is….

In consequence….

So…

Therefore…

So….

Hence…

So….

In conclusion…

All in all…

Firstly….

To begin with…

Thereafter…

After that….

However…

Still….

Nevertheless….

Mind you….

Incidentally….

By the way….

Regarding….

As for….

On the other hand….

While…..

It is true….

Of course….

In modern life…

These days…..

Nowadays…

Today…

As a matter of fact….

Actually….


بهترین روش آمادگی برای آزمون اسپیکینگ آیلتس

بهترین روش آمادگی برای آزمون اسپیکینگ آیلتس تمرین با نمونه سوالات واقعی از جمله کمبریج ها است که کاملا شبیه به آزمون واقعی طراحی شده اند. برای تمرین با این نمونه سوالات می توانید در اپلیکیشن ما عضو شده و مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!