۱۵ نکته برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1401/05/24

موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس برای بسیاری از داوطلبین به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود اکثر داوطلبین از اینکه باید رو در رو با یک مممتحن به زبان انگلیسی صحبت کنند وحشت دارند و استرس بالای آنها موجب می‌شود نتوانند روی پاسخ دادن به سوالات تمرکز کنند. 
در این مقاله نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذارم که می‌توانید از آنها برای موفقیت در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال استفاده کنید.

روز قبل از ازمون فقط به زبان انگلیسی صحبت کنید

آیا تا به حال بعد از چند روز بدون اینکه به زبان انگلیسی صحبت کنید سر کلاس رفته اید؟ به طور معمول در 10 دقیقه اول چه احساسی دارید؟ بیشتر داوطلبین 10-15 دقیقه طول می‌کشد تا " گرم کنند " و بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. درست مانند یک ورزشکار که قبل از یک رویداد ورزشی بدن خود را گرم می‌کند، زمان می‌برد تا شما به سطح واقعی خود بازگردید. اگر قبل از آزمون صحبت کردن را تمرین نکنید، قبل از اینکه واقعاً آماده باشید به ممتحن نشان دهید که چقدر خوب هستید، وقت شما تمام می‌شود.
به همین دلیل، شما باید 24 ساعت قبل از آزمون فقط به زبان انگلیسی صحبت کنید، بنویسید، بخوانید و گوش دهید. خانواده و دوستان شما ممکن است فکر کنند شما دیوانه هستید، اما واقعاً تفاوت زیادی در نمره شما ایجاد می‌کند.

برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید

بهتر است هر روز کمی تمرین کنید تا اینکه تمام هفته به زبان مادری خود صحبت کنید و سپس هفته ای یک یا دو بار سر کلاس انگلیسی بروید. اما من کسی را ندارم که با او تمرین کنم! من می‌دانم که ممکن است افراد انگلیسی زبان کمی برای تمرین کردن در اطراف خود داشته باشید، اما اینترنت پر از افرادی است که مایل به صحبت با شما هستند.

اگر کلمه ای را متوجه نشدید از پرسیدن سؤالات از ممتحن نترسید

من داوطلبین زیادی دارم که فکر می‌کنند ممتحن تنها کسی است که اجازه دارد در آزمون اسپیکینگ سؤال بپرسد.در صورتیکه این یک مکالمه عادی بین دو نفر است، بنابراین اگر منظور آنها را متوجه نشدید، فقط از آنها سوال بپرسید.
شما نمی توانید از آنها بخواهید که یک جمله کامل را توضیح دهند، اما می‌توانید از آنها بخواهید که معنی یک کلمه خاص را توضیح دهند. فقط بگویید ‘I’m sorry, could you explain what X means?’ 
همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که سؤال را تکرار کنند، اگر کاملاً متوجه صحبت‌هایشان نشدید. فقط بگویید "متاسفم که کاملا متوجه نشدم، لطفاً سوال را تکرار کنید؟"
با این حال، شما نباید از این قانون سوء استفاده کنید و از ممتحن بخواهید که هر کلمه را توضیح دهد و هر سوالی را تکرار کند. این کار مجاز نیست و احتمالاً ممتحن را کمی عصبانی خواهد کرد. فقط زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید از او کمک بخواهید.

برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس، پاسخ کامل بدهید

«بله» و «خیر» پاسخ‌های رضایت‌بخشی نیستند. به یاد داشته باشید که این یک آزمون است و باید به ممتحن نشان دهید که زبان انگلیسی شما چقدر خوب است. اگر پاسخ های خیلی کوتاه بدهید، هیچ راهی وجود ندارد که ممتحن بفهمد چقدر خوب به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید.
شما باید سعی کنید پاسخ های خود را با توضیح و مثال گسترش دهید.
بیایید به مثال های خوب و بد برای این سوال نگاه کنیم: 

What are the causes of traffic jams in your city?’

پاسخ بد

 ‘The causes of traffic jams are narrow roads and overpopulation.’

پاسخ خوب: 

‘The causes of congestion are narrow roads and overpopulation. This is because our roads were designed a long time ago when the population of the city was much lower. For example, the road near my house was built in the 1960s when the population was about a third what it is today.’

تحقیق کنید که انتظار چه نوع سوالاتی را باید داشته باشید

شما هرگز نباید پاسخ‌ها را به خاطر بسپارید، این ایده بسیار بدی است زیرا ممتحنین آیلتس آموزش دیده اند تا آنها را تشخیص دهند و در تشخیص آنها بسیار خوب هستند. اگر به ممتحن پاسخ های حفظ شده بدهید، احتمالاً در آزمون خود 0 می‌گیرید.
با وجود این، انواع سؤالات (نه موضوعات) خاصی وجود دارد که همیشه در ازمون شنیده می‌شوند و می‌توانیم برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس، زبان کاربردی مورد استفاده برای پاسخ به آنها را مطالعه کرده و یاد بگیریم.
در اینجا لیست برخی از انواع سؤالات آمده است:
مثال زدن؛
نظر دادن؛
دیدگاه های متضاد؛
اظهار نظر در مورد نظر دیگران؛
صحبت در مورد علت و معلول؛
صحبت در مورد موقعیت های فرضی؛
صحبت از گذشته و آینده
برای اینکه بیشتر با نوع سوالاتی که در آزمون اسپیکینگ آیلتس مطرح می‌شود اشنا شوید بهتر است با نمونه سوالات واقعی تمرین کنید. با عضویت در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته می‌توانید به صدها نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس دسترسی داشته باشید و با کتاب های کمبریج به صورت ازمون های ماک و شبیه سازی شده تمرین کنید.

یاد بگیرید که انگلیسی زبانان بومی چگونه صحبت می‌کنند

معلمان انگلیسی تمایل دارند با داوطلبین خود به شیوه ای بسیار غیر طبیعی صحبت کنند.در حقیقت آنها، خیلی آهسته و با تاکید صحبت می‌کنند. این را زمانی کشف کردم که داوطلبینم با چند نفر از معلمان برای قهوه بیرون آمدند و آنها نمی‌توانستند باور کنند که وقتی خارج از کلاس با هم صحبت می‌کردیم، چقدر لحن ما متفاوت بود، همه آنها گفتند "چرا اینطور صحبت کردن را به ما یاد نمی دهی؟" 
اگر معلم شما به روشی بسیار آهسته و غیرطبیعی با شما صحبت می‌کند، به شما یاد نمی دهد که واقعاً انگلیسی زبانان واقعی چطور صحبت می‌کنند، به YouTube بروید و به چند کلیپ انگلیسی زبان گوش دهید. آنها از ویژگی های تلفظی مانند چسباندن کلمات، تاکید روی جمله و صداهای ضعیف استفاده می‌کنند. این امر درک آن را دشوارتر می‌کند، اما اگر می‌خواهید در آزمون اسپیکینگ آیلتس نمره بالایی کسب کنید و به موفقیت دست یابید، باید به آن عادت کنید.

در گرامر بهتر هستید یا روان صحبت کردن؟

گرامر مجموعه ای از قوانین است که نحوه استفاده از کلمات را در یک جمله توضیح می‌دهد. تسلط به گرامر انگلیسی، توانایی شما در صحبت کردن آسان و روان نشان می‌دهد. این دو به هم مرتبط هستند زیرا داوطلبینی که روی استفاده درست از دستور زبان تمرکز می‌کنند، چندان مسلط نیستند، زیرا زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد قوانین می‌کنند تا اینکه واقعاً با سرعت طبیعی صحبت کنند. از طرف دیگر، برخی از داوطلبین بسیار روان صحبت می‌کنند، اما اشتباهات گرامری زیادی مرتکب می‌شوند.
در تجربه من، اکثر داوطلبین در یکی از این موارد خوب عمل می‌کنند. با اینحال همیشه استثناءهایی وجود دارد.
کاری که باید انجام دهید این است که صحبت کردن خود را ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید. آیا اشتباهات گرامری زیادی مرتکب شده اید یا خیلی آهسته و غیر طبیعی صحبت می‌کنید؟

اگر اشتباهات گرامری زیادی مرتکب شدید، ابتدا روی رفع آنها تمرکز کنید

اگر با سرعت آهسته صحبت می‌کنید و برای فکر کردن به درست بودن گرامر، زیاد توقف می‌کنید، سعی کنید قوانین زبان را فراموش کنید و فقط روی روان صحبت کردن تمرکز کنید. اگر به طور منظم تمرین کنید، پیشرفت زیادی برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس خواهید دید.

نگران سوالات امتحانات گذشته نباشید

یکی از اولین سوالاتی که با شروع دوره جدید آیلتس توسط دانشجویان از من پرسیده می‌شود این است که سوالات رایج در آزمون اسپیکینگ آیلتس چیست؟ یا "از کجا می‌توانم سوالات امتحانات گذشته را پیدا کنم؟" سوالات در برگه امتحان آیلتس بسیار به ندرت تکرار می‌شوند و بعید است که از شما همان سوالاتی که در آزمون های گذشته آمده بود پرسیده شود. با اینحال می‌توانید برای تمرین کردن از این نمونه سوالات واقعی استفاده کنید اما زیاد روی آنها تاکید نکنید.
نکته دیگری که باید عرض کنم این است که سوالات امتحانات گذشته بسیار خسته کننده است. اگر این تنها کاری است که برای تمرین انجام می‌دهید، احتمالاً خیلی زود خسته می‌شوید. در عوض، باید در مورد چیزی که به آن علاقه دارید صحبت کنید. اگر عاشق فوتبال هستید، در مورد آن صحبت کنید. اگر عاشق مد هستید، در مورد آن صحبت کنید. صحبت کردن در مورد اشتیاقتان به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید زیرا واقعاً از صحبت کردن در مورد آن لذت خواهید برد و ما تمایل داریم وقتی اوقات خوبی را سپری می‌کنیم بیشتر بیاموزیم.

برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس قبل از صحبت کردن، فکر کنید

بسیاری از داوطلبین شکایت دارند که ایده خوبی در آزمون اسپیکینگ به ذهنشان نمی رسد تا پاسخ سوال را بدهند. بخش 1 آزمون اسپیکینگ آیلتس در مورد خود شماست، بنابراین برای پاسخ دادن به سوالاتی در مورد خودتات واقعاً به زمان نیاز ندارید. در قسمت 2 به شما زمان داده می‌شود تا پاسخ خود را آماده کنید، پس باز هم زیاد نگران این موضوع نباشید. با این حال، قسمت 3 بخشی است که داوطلبین بیشتر از آن می‌ترسند زیرا سؤالات «چالش برانگیزتر» هستند و ممکن است چند لحظه طول بکشد تا به یک پاسخ خوب فکر کنید.
این کاملاً طبیعی است و کاری است که احتمالاً همیشه به زبان مادری خود انجام می‌دهید.
نکته مهم این است که به ممتحن بفهمانید که با گفتن چیزی مانند:

That’s a tricky question; let me think for a moment.’
‘That’s an interesting question, let me think about that.’
‘It’s very hard to say for sure, but I would guess….’,
‘It’s difficult to say, I believe….’
‘I don’t really know for sure, but I believe….’

نکته مهم این است که فقط در مواقعی که کاملاً مجبور هستید از این تکنیک استفاده کنید . اگر هر جمله را اینگونه شروع کنید، ممتحن فکر می‌کند که شما پاسخ‌ها را حفظ کرده اید و شما را رد می‌کند.

اشتباهات خود را برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس اصلاح کنید

مردم وقتی مدام صحبت می‌کنند اشتباه می‌کنند، به خصوص وقتی در آزمون استرس دارند. ممتحن این را درک می‌کند بنابراین می‌توانید اشتباهی که مرتکب می‌شوید را اصلاح کنید. برخی از داوطلبین دوست ندارند این کار را انجام دهند، زیرا فکر می‌کنند این کار به ممتحن نشان می‌دهد که شما اشتباه کرده‌اید. نگران نباشید، ممتحن همیشه می‌داند که شما چه زمانی اشتباه کرده اید و تصحیح آنها به ممتحن نشان می‌دهد که شما واقعاً بر دستور زبان تسلط دارید.
وقتی اشتباه کوچکی مرتکب می‌شوید، به سادگی بگویید متاسفم و جمله را به درستی تکرار کنید.

هرگز پاسخ های از قبل آماده شده را یاد نگیرید

می‌دانم که قبلاً این را گفته ام، اما این یک اشتباه بزرگ است که ارزش بیش از یک بار گفتن را دارد.
اگر معلمی به شما می‌گوید که پاسخ‌ها را حفظ کنید، واقعا نمی داند چطور روش های موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس را به شما یاد بدهد بنابراین، شما باید یک معلم جدید پیدا کنید. همچنین، اگر کتاب درسی یا وب‌سایتی را مطالعه می‌کنید که به شما توصیه می‌کند چند پاسخ متنی را یاد بگیرید، آن کتاب را در سطل زباله بیندازید و هرگز به آن وب‌سایت برنگردید.
حفظ کردن ماسخ های اماده هیچ تاقیری در افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس ندارد.
در عوض، باید روی توسعه مهارت های گفتاری خود تمرکز کنید تا بتوانید در هر موقعیتی در امتحان و به طور کلی در زندگی به زبان انگلیسی پاسخ دهید.

 

۱۵ نکته برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس

پاسخ های خود را ساده نگه دارید

بزرگترین اشتباهی که داوطلبین مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند گرامر و دایره لغات خود را بیش از حد نشان دهند. منظور من از این کار، تلاش برای استفاده از کلمات بسیار سطح بالا و ساختارهای دستوری است که آنها نحوه استفاده صحیح از آنها را نمی دانند.
استفاده بیش از حد از واژگان، به معنای گنجاندن کلماتی است که ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسند، اما از آنها به طور نامناسب استفاده کنید. اگر یک کلمه را اشتباه استفاده کنید، نمره خود را از دست خواهید داد. بنابراین بهتر بود از یک کلمه ساده که کاربرد آن را می‌دانستید استفاده می‌کردید تا کلمه پیچیده طولانی.
به داوطلبینم می‌گویم که قانون 100% را رعایت کنند - اگر در مورد کلمه ای 100% مطمئن نیستید، از آن در آزمون آیلتس استفاده نکنید.
منظورم این است که شما باید این موارد را درباره یک لغت بدانید تا برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس از آن استفاده کنید:
معنی
چگونه می‌توان آن را به درستی در یک جمله استفاده کرد
هم خانواده‌ها
مترادف‌ها و متضاد‌ها.
اگر این موارد را نمی دانید، از یک کلمه ساده تر استفاده کنید.
در مورد دستور زبان هم همینطور. خیلی بهتر است از ساختارهای ساده استفاده کنید و جمله را درست بیان کنید تا اینکه بخواهید از ساختارهای بسیار پیچیده استفاده کنید و اشتباه کنید. حتی اگر اشتباه کوچکی مرتکب شوید، آن جمله به عنوان «بدون خطا» محسوب می‌شود و این برای شما نمره‌های ارزشمندی را به همراه دارد.

هر پاسخی بهتر از پاسخ ندادن است

یکی از داوطلبین من اخیراً در بخش ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ نمره 8 گرفت، اما در آزمون اسپیکینگ فقط نمره 5 را کسب کرد. چرا؟ چون به تعدادی از سؤالات پاسخ نداد، زیرا در مورد پاسخ‌ها مطمئن نبود.
من اکثراً به داوطلبین آسیایی تدریس می‌کنم و بسیاری از آنها تمایل دارند در کلاس پاسخی ندهند مگر اینکه در مورد پاسخ مطمئن باشند. این در محیط کلاسی طبیعی است، اما برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس قابل قبول نیست. 
اگر می‌خواهد نمره بگیرید باید تلاش کنید تا جواب بدهید اگر هیچ ایده ای برای پاسخ به سوال ندارید نگران نباشید، لطفا فقط سعی کنید به نوعی پاسخ دهید. اگر چیزی نگویید، ممتحن مجبور می‌شود برای آن سوال خاص به شما نمره پایینی بدهد.
تلاش بد برای پاسخ دادن بسیار بهتر از پاسخ ندادن است.

هیچ مشکلی با لهجه شما وجود ندارد

بسیاری از داوطلبین فکر می‌کنند که بهترین راه برای کسب نمرات بالا در آزمون اسپیکینگ آیلتس این است که به سادگی از لهجه انگلیسی یا آمریکایی استفاده کنید. این روش واقعاً بدی برای فکر کردن در مورد تلفظ است، زیرا تلفظ خوب به این نیست که چه لهجه ای دارید، بلکه به این است که چقدر درک کلمات و صحبت های شما آسان است.
انگلیسی یک زبان واقعاً جهانی است و با هزاران لهجه مختلف صحبت می‌شود. در واقع، لهجه در بریتانیا هر 20 کیلومتر تغییر می‌کند.
به جایی که هستید و لهجه ای که دارید افتخار کنید.

برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس، صحبت های خود را با قدرت تمام کنید

صحبت کردن به یک زبان خارجی می‌تواند خسته کننده باشد. اکثر داوطلبین هرگز مجبور نبوده‌اند بیشتر از چند دقیقه به زبان انگلیسی صحبت کنند و زمانی که به قسمت 3 آزمون می‌رسند، واقعا خسته هستند و این روی پاسخ‌های آنها تأثیر می‌گذارد.
بنابراین باید صحبت کردن را برای مدت طولانی تمرین کنید. شما باید بتوانید حداقل 30 دقیقه با یک فرد دیگر مکالمه معمولی داشته باشید. به یاد داشته باشید که شما در آزمون اسپیکینگ آیلتس بیشتر مکالمه را انجام خواهید داد، بنابراین 30 دقیقه مکالمه عادی تقریباً معادل 15 دقیقه صحبت در آزمون است.
شما همچنین باید تلاش کنید تا پاسخ های خود را در قسمت 3 گسترش دهید. قسمت 3 مهمترین بخش ازمون اسپیکینگ آیلتس است و داوطلبین خسته اغلب پاسخ های بسیار کوتاهی می‌دهند و امیدوارند که آزمون به زودی تمام شود. شما یکی از این داوطلبین نباشید.

برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس، استرس خود را کنترل کنید

داوطلبین مضطرب معمولا اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند، تلفظ ضعیفی دارند و بسیار آرام صحبت می‌کنند.
شب قبل از ازمون زودتر بخوابید و مطمئن شوید که یک وعده غذایی خوب می‌خورید و در روز امتحان آب فراوان می‌نوشید.
اطمینان حاصل کنید که زودتر به مرکز آزمون بروید. اگر دیر برسید استرس بیشتری خواهید داشت.
درک کنید که ممتحن از شما می‌خواهد که خوب عمل کنید. باور کنید، گوش دادن به یک دانش آموز خوب برای ممتحن بسیار آسان تر و لذت بخش تر از تجربه ای است که ما نمی توانیم آن را درک کنیم.
به یاد داشته باشید که واضح صحبت کنید اما فریاد نکشید، فقص مطمئن شوید که ممتحن به وضوح می‌تواند آنچه شما می‌گویید را بفهمد.
در نهایت، بدانید که با خواندن این مقاله نشان داده‌اید که برای انجام یک کار سخت آماده هستید و بنابراین از اکثر افرادی که این تست را انجام می‌دهند جلوتر هستید و بنابراین باید به خود اعتماد داشته باشید. 
اگر می‌خواهید نکات بیشتری در خصوص آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس بدانید، به مقاله "مدت زمان یادگیری و آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس" مراجعه کنید.
موفق باشید!


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!