۷ روش برای آمادگی اسپیکینگ آیلتس

زمان مطالعه : 15 دقیقه | منتشر شده در: 1401/05/29

روش های آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس ممکن است برای هر داوطلب متفاوت باشد اما نکات و استراتژی های کلی نیز وجود دارد که همه داوطلبین برای موفقیت در این بخش از آزمون باید آن را رعایت کنند. در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه برای آزمون اسپیکینگ آیلتس آماده شوید.

برای آمادگی اسپیکینگ آیلتس، فرمت تست Speaking را درک کنید

آشنایی با فرمت اسپیکینگ ممکن است یک نکته کاملا واضح به نظر برسد، اما تعداد زیادی از داوطلبین هستند که در آزمون اسپیکینگ آیلتس شرکت می‌کنند و اصلا نمی‌دانند چه انتظاری باید داشته باشند.
آزمون اسپیکینگ به سه قسمت تقسیم می شود و در مجموع بین 11 تا 14 دقیقه طول می کشد.
قسمت 1 حدود 4-5 دقیقه طول می کشد و از شما در مورد خود و خانواده تان سوال می شود. ممتحن همچنین می تواند از شما در مورد زادگاهتان، کار یا تحصیل، خانواده یا سرگرمی هایتان بپرسد. این قسمت برای کمک به شما در آرامش و شروع صحبت طبیعی در مورد موضوعات آشنا طراحی شده است.
در قسمت 2 کارتی با موضوعی به شما داده می شود. کارت همچنین دارای لیستی از نکاتی است که باید در مورد آنها صحبت کنید. یک دقیقه به شما فرصت داده می شود تا کارت را بخوانید، یادداشت برداری کنید و در مورد آنچه که قرار است بگویید فکر کنید. سپس باید بین 1 تا 2 دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنید. ممتحن هیچ سوالی از شما نمی پرسد و به هیچ وجه در هنگام صحبت به شما کمک نمی کند.  
بخش 3 انتزاعی ترین بخش آزمون اسپیکینگ است و داوطلبین آموزان اغلب آمادگی برای این بخش از آیلتس را چالش برانگیزترین بخش می دانند. ممتحن از شما سوالاتی در رابطه با موضوعی که در قسمت 2 صحبت کردید می پرسد و این قسمت بین 4-5 دقیقه طول می کشد. ممتحن ممکن است توانایی شما را برای صحبت در مورد گذشته، حال یا آینده، اظهار نظر، صحبت در مورد موقعیت های فرضی، مقایسه و ارزیابی نظر شخص دیگری مورد امتحان قرار دهد.

معیارهای نمره دهی اسپیکینگ را بشناسید

پس از اینکه با فرمت ازمون اسپیکینگ آیلتس اشنا شدید، ضروری است که بدانید چگونه این ازمون نمره دهی می شود.
چهار معیار برای نمره دهی وجود دارد:
•    روانی و انسجام
•    نحوه استفاده از واژگان
•    محدوده دستوری و دقت
•    تلفظ
هر معیار 25 درصد نمره شما محسوب می شود و در نهایت نمره ای از ۹ به شما تعلق می گیرد.
تسلط به توانایی شما برای صحبت روان و بدون هیچ توقف غیرطبیعی اشاره دارد.
انسجام به این اشاره دارد که برای ممتحن چقدر آسان است که منظور شما را بفهمد.
نحوه استفاده از واژگان به توانایی شما در استفاده از طیف وسیعی از لغات به طور مناسب و دقیق اشاره دارد.
همچنین برای گرامر نیز یک نمره به شما داده می شود. جملات شما باید تا حد امکان عاری از خطا باشد و باید از طیف وسیعی از ساختارهای گرامری مناسب استفاده کنید.
در نهایت، شما در تلفظ قضاوت خواهید شد. گفتار شما باید واضح باشد و دارای طیف کاملی از ویژگی های تلفظ مانند لحن، استرس در جمله و صداهای ضعیف باشد.

سطح فعلی خود را تعیین کنید تا برای آمادگی اسپیکینگ آیلتس برنامه ریزی کنید

شما باید بفهمید که در چه سطحی صحبت می کنید و سپس خواهید فهمید که چقدر نیاز به بهبود دارید.
بهترین راه برای انجام این کار این است که ابتدا در یکی از آزمون های تی پی او 1 تا 74 شرکت کنید و با نمونه سوالات واقعی سطح خود را بسنجید. برای ارزیابی پاسخ اسپیکینگ خود می توانید در اپلیکیشن ما عضو شوید و با یکی از اساتید آیلتس با تجربه در ارتباط باشدید و از آنها بخواهید که سطح شما را تعیین کنند.
همچنین برخی از اساتید آنلاین وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا نمره خود را تعیین کنید و به شما در آماده شدن برای آزمون اسپیکینگ آیلتس کمک کنند.

هدف خود را تعیین کنید و یک جدول زمانی بسازید

اکنون که سطح فعلی خود را می شناسید، باید هدف خود را تعیین کرده و یک جدول زمانی برای امادگی اسپیکینگ آیلتس ایجاد کنید. در این مرحله واقع بین بودن بسیار مهم است.
به طور معمول بین 200 تا 300 ساعت مطالعه طول می کشد تا سطح اسپیکینگ آیلتس خود را ارتقا دهید. بنابراین، اگر 20 ساعت در هفته مطالعه کنید، بین 3 تا 5 ماه طول می کشد تا نمره خود را بهبود بخشید.
لازم به ذکر است که این روند برای هر داوطلب متفاوت هستند و ارقام فوق بسیار کلی هستند. برخی از افراد می توانند سریعتر پیشرفت کنند و آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس برای برخی دیگر کمی بیشتر طول می کشد. همچنین، قانون 200-300 ساعت برای کسی است که سعی می‌کند هر چهار مهارت خود را بهبود بخشد، بنابراین اگر فقط سعی در بهبود اسپیکینگ کردن خود دارید، ممکن است بتوانید آن را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهید.

برای امادگی اسپیکینگ آیلتس یک برنامه مطالعاتی ایجاد کنید

اکنون که می دانید چقدر طول می کشد تا نمره مورد نیاز خود را به دست آورید، باید یک برنامه مطالعاتی تهیه کنید و به آن پایبند باشید. برخی از افراد تصمیم می‌گیرند به یک دوره اموزشی آیلتس بپیوندند و فقط زمانی که آنجا هستند مطالعه کنند، اما اگر واقعاً می‌خواهید پیشرفت کنید، باید در خانه نیز تمرین کنید.
در زیر نمونه ای از برنامه مطالعاتی اماگی برای اسپیکینگ آیلتس آورده شده است:
دوشنبه
صبح گوش دادن - به اخبار به زبان انگلیسی (30 دقیقه)
عصر - تمرین صحبت کردن با دوستان به صورت آنلاین (30 دقیقه)
سه شنبه
صبح – خواندن متن های انگلیسی مورد علاقه (30 دقیقه)
بعد از ظهر - ملاقات با دوستم و صحبت کردن به زبان انگلیسی (30 دقیقه)
چهارشنبه
صبح - تمرین تلفظ در خانه (30 دقیقه)
عصر – چت انگلیسی با دوستم در اسکایپ (30 دقیقه)
پنج شنبه
صبح – خواندت اخبار به زبان انگلیسی (30 دقیقه)
عصر -صحبت کردن  به مدت 2 دقیقه در مورد یک موضوع (30 دقیقه) 
جمعه
صبح - تماشای یک فیلم انگلیسی (30 دقیقه)
عصر - صحبت کردن و گوش دادن به صدای ضبط شده خودم (30 دقیقه)
بدیهی است که شاید نتوانید از این برنامه مطالعاتی خیلی دقیق پیروی کنید، اما به شما نشان می دهد که چگونه آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس خود را به بخشی از برنامه روزانه تان تبدیل کنید.

از اشتباهات خود درس بگیرید

شما باید دریابید که اشتباهات یا نقاط ضعف رایج شما چیست و سپس می توانید روی بهبود آنها تمرکز کنید. برخی از افراد در صحبت کردن بسیار مسلط هستند، اما اشتباهات گرامری زیادی مرتکب می شوند، برخی از افراد در گرامر بسیار خوب هستند، اما با سرعت غیرطبیعی آهسته صحبت می کنند و درک صحبت های برخی دیگر دشوار است، زیرا به کمک در تلفظ خود نیاز دارند.
یک معلم آیلتس خوب در منطقه محلی خود یا آنلاین پیدا کنید و از آنها بخواهید نقاط ضعف تان را به شما بگویند. برای اینکار می توانید در اپلیکیشن آکادمی زبان شایسته عضو شوید و در یکی از آزمون های ماک شرکت کرده و درخواست تصحیح پاسخ اسپیکینگ خود را برای اساتید ما ارسال کنید. در کمتر از ۴۸ ساعت، اساتید برجسته ما، پاسخ های شما را بررسی کرده و اشکالات تان را در حساب کاربریتان گزارش می دهند.
اگر دوستی دارید که انگلیسی زبان بومی یا در سطح پیشرفته است، او نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
در نهایت، شما باید صدای خودتان را ضبط کنید و این به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و به رفع آنها کمک کنید.

با بهترین منابع برای آمادگی آزمون اسپیکینگ آیلتس تمرین کنید

برای اینکه در آزمون اسپیکینگ خوب عمل کنید، باید سطح کلی زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید. همانطور که در بالا ذکر شد،  گرامر و واژگان شما نمره دهی می شود، بنابراین بهبود این موارد ضروری است. گوش دادن و خواندن به زبان انگلیسی واقعا به شما در بهبود این مهارت ها کمک می کند.
برای گوش دادن حتما باید پادکست ها را بررسی کنید. پادکست ها مانند برنامه های رادیویی هستند، اما می توانید آنها را دانلود کنید و هر زمان که دوست داشتید به آنها گوش دهید. میلیون‌ها پادکست وجود دارد، بنابراین پیدا کردن یکی از پادکست‌هایی که دوست دارید نباید برای شما دشوار باشد. سعی کنید به جای پادکست های مربوط به یادگیری زبان انگلیسی یا آیلتس، موضوعاتی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید.
برای مطالعه و آمادگی اسپیکینگ آیلتس باید وبلاگی را پیدا کنید که مورد علاقه شما باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی را که به آن علاقه دارید در گوگل جستجو کنید و عبارت "blog" را در جستجو تایپ کنید. برای مثال، ممکن است به سفر علاقه مند باشید، بنابراین فقط «travel blog» را جستجو کنید.

صحبت کردن به زبان انگلیسی را در موقعیت های واقعی تمرین کنید

آزمون اسپیکینگ آیلتس قرار است بیانگر این باشد که صحبت کردن با کسی در یک موقعیت واقعی چگونه است. بنابراین می توانید با سوالات قبلی آیلتس را تمرین کنید اما سعی کنید برای پاسخ دادن به سوالات، با کسی صحبت کنید. هزاران سوال مربوط به آزمون های گذشته وجود دارد گه می توانید با انها تمرین کنید، هرچند بعید است که در آزمون شما هیچ یک از آنها پرسیده شود اما به هر حال تمرین با نمونه سوالات واقعی آیلتس یکی از بهترین روش های آمادگی برای اسپیکینگ است. 
برای تمرین صحبت کردن بهتر است کسی را پیدا کنید که با او انگلیسی خود را تمرین کنید و در مورد چیزی که به آن علاقه دارید باهم صحبت کنید.
یکی از بهترین شاگردان من آنقدر مصمم بود که صحبت کردنش را بهبود ببخشد که در یک هتل 5 ستاره در شهر محل خود شغل پاره وقت پیدا کرد. او می‌دانست که باید با مشتریانی که عمدتاً انگلیسی صحبت می‌کنند صحبت کند و این تمرین به او کمک کرد تا در آزمون اسپیکینگ نمره 8 بگیرد.

زبان کاربردی را تمرین کنید

در بالا گفتم که برای تمرین از سوالات ازمون های استفاده کنید تا با انواع سوالاتی که معمولا در آزمون اسپیکینگ آیلتس مطرح می شود اشنا باشید.
احتمالاً از شما در مورد گذشته، حال و آینده، نظر شما، موقعیت های فرضی و آنچه در مورد نظر شخص دیگری فکر می کنید سؤال می شود. بنابراین، باید گرامر و زبان کاربردی مورد استفاده برای صحبت در مورد این موارد را یاد بگیرید. 
هفت نوع سوال رایج که در اسپیکینگ آیلتس قسمت 3 ظاهر می شود عبارتند از:
نظر - نظر شما در مورد "این" چیست؟ به خاطر داشته باشید که بگویید چرا چنین فکر می کنید و مثال بزنید.
ارزیابی - نظر شما در مورد نظر دیگران چیست؟
آینده – فکر می کنید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟
علت و معلول - چه چیزی باعث "این" شده و/یا "آن" چه اثراتی داشته است؟
فرضی - در مورد موقعیت های خیالی یا غیر واقعی صحبت کنید.
مقایسه و کنتراست - در مورد تفاوت و/یا شباهت بین دو چیز صحبت کنید.
گذشته-چگونه چیزها در گذشته متفاوت بوده اند و چگونه تغییر کرده اند؟

نظر

یکی از کارهایی که نباید انجام دهید این است که هر جمله را با " I think…’ یا  ‘In my opinion…" شروع کنید، ممتحن آیلتس به دنبال این است که چگونه نحوه صحبت خود را تغییر می دهید. در زیر چندین عبارت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

As I see it,
Personally,
For me,

اگر احساس شدیدی نسبت به چیزی دارید، می توانید از آن استفاده کنید:

I’m convinced that….
I’m certain that….
I’m sure that….

اگر در مورد نظر خود اطمینان کمتری دارید، می توانید با استفاده از موارد زیر نظر ضعیف تری بدهید:

I guess that…
I suppose that….
I’d say that…..

نمونه سوال وجواب اسپیکینگ آیلتس - نظر

What are some of the ways people can help others in the community?
As I see it, there are many ways one can help the needy, but the best way is by making charitable donations. People can choose a charity and simply donate a sum of money and leave it to them to help others in need. For instance, I recently gave money to an orphanage. I don’t have time to help them personally, so I’ll leave it up to them to use the money as they see fit.

ارزیابی 

در این نوع سوالات از شما پرسیده می شود که در مورد نظر دیگران چه فکر می کنید. بنابراین باید از عباراتی استفاده کنیم که به نشان می دهد موافق یا مخالف هستیم.
برای توافق می توانیم از:

I couldn’t agree with you more.
That’s so true.
That’s for sure.
That’s exactly how I feel.
No doubt about it.
I suppose so./I guess so.
You/they have a point there.

برای عدم توافق می توانیم از:

I don’t think so.
I’m afraid I disagree.
I totally disagree.
I beg to differ.
I’d say the exact opposite.
Not necessarily.
That’s not always true.
That’s not always the case.

به یاد داشته باشید که باید پاسخ های خود را با توضیح و مثال بسط دهید.

نمونه سوال و جواب اسپیکینگ آیلتس-ارزیابی

Some people say that people helped others more in the past than they do now. Do you agree or disagree?
I don’t think so. When it comes to my parents’ generation I think they are quite sceptical about helping other people in the community, but my generation are regularly doing things to improve it, such as volunteering for various environmental and charitable organisations. Young people are actively encouraged to help out in the community and I don’t think this happened in the past, so I’m afraid I’d disagree.

آینده

اغلب از شما خواسته می شود پیش بینی کنید که یک موضوع خاص در آینده چگونه تغییر خواهد کرد.
برای پیش‌بینی‌های آینده، ما معمولاً از «will + verb» استفاده می‌کنیم، اما این کاملاً ساده است و آزمون‌گر به دنبال توانایی شما برای استفاده از ساختارهای پیچیده‌تر برای پیش‌بینی آینده خواهد بود. ساختارهای پیچیده تر می تواند شامل موارد زیر باشد:

X plans to…..
It is predicted that….
X intends to….
I foresee…..
It is foreseeable….
Conditionals- If X + verb…..
It is likely that…
It is probable that….
It is unforeseeable that….
I envisage….

مثل همیشه باید توضیح دهید که چرا فکر می کنید این اتفاق در آینده رخ می دهد. همچنین ممکن است بخواهید از شرط های آینده برای گسترش پاسخ خود استفاده کنید.

نمونه سوال و جواب اسپیکینگ آیلتس-اینده 

Some people say that working from home will be quite common in the future. Do you agree?
It is foreseeable that more people will work from home in the future. If the internet becomes faster and there are more programs, such as Skype, that allow people to work from home more easily, I’d predict that more people will stay at home. If you think about it, most people don’t need to be physically present to do their jobs and I envisage that face to face meetings will be a thing of the past.

علت و معلول

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که در مورد اینکه چه چیزی باعث ایجاد یک وضعیت خاص شده است و چه تأثیراتی دارد صحبت کنید. این تمرین علاوه بر اسپیکینگ برای امادگی در رایتینگ تسک 2 آیلتس نیز به شما کمک خواهد کرد.
برای صحبت در مورد علت و معلول می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

…because…
…as a result….
…resulted in…
…as a consequence…
…due to….
…caused…
…led to….
…means that….

اینها فقط چند نمونه هستند و ممکن است شکل کلمات بسته به متن اطراف آنها در جمله تغییر کند. فقط در صورتی از آنها استفاده کنید که مطمئن هستید جملات شما از نظر گرامری صحیح هستند.

 

۷ روش برای آمادگی اسپیکینگ آیلتس

 

نمونه سوال و جواب اسپیکینگ آیلتس-اینده

How does advertising influence what people choose to buy?
I think advertising has a big influence on what people purchase and often leads to them always sticking with the same brand. For example, I always drink Coca Cola and I believe this is because I grew up watching all those ads on TV and I instinctively buy it as a result. I mean, why would companies spend so much money on adverts, unless it led to more sales?

فرضی

شرط دوم برای صحبت در مورد موقعیت های "غیر واقعی"، "بعید" یا "غیر ممکن" استفاده می شود. ممکن است از شما سوالی در مورد یک وضعیت "غیر واقعی" پرسیده شود، به عنوان مثال "اگر شما شهردار شهر خود بودید، برای بهبود آن چه می کردید؟"
گرامری که برای این کار استفاده می کنیم این است:

اگر + (موضوع 1) + مضارع، آنگاه (موضوع 2) + would + فعل

نمونه سوال و جواب اسپیکینگ آیلتس-فرضی

If you could choose any country to live in, where would you choose?
If I could live in any country, I would probably choose Australia. The weather is great; the people are super friendly and just imagine living beside all those beaches. If I could choose another country, it would have to be Italy, for the architecture, the culture and its fascinating history.

مقایسه و تضاد

برای مقایسه دو چیز، از یک صفت مقایسه ای + به عنوان مثال استفاده کنید. او از خواهرش بلندتر است
برخی از صفت های مقایسه ای نامنظم هستند:

Good- better
Bad- worse
Far- further

برای صفت های کوتاه، –(e)r را اضافه کنید. اگر به –y ختم شوند به –ier تغییر می کنند. مثلا:

Hard- harder
Cheap- cheaper
Easy- easier
Lazy- lazier

برای صفت های طولانی تر، از more استفاده کنید. مثلا:

More interesting
More difficult

نمونه سوال و جواب اسپیکینگ آیلتس- مقایسه و تضاد 

Do you think primary school children should learn a second language or should they wait until secondary school?
It’s obvious that the earlier children start a language the easier it becomes in later life. However, some parents might think that subjects like maths are more important than languages at primary level. They may also think that a foreign language is less important than their first language and this should be prioritised.

گذشته

ما ممکن است از حال کامل استمراری برای صحبت در مورد چیزی استفاده کنیم که در گذشته شروع شده و تا زمان حال ادامه دارد. مثال: آنها در پنج سال گذشته مرکز شهر را توسعه داده اند.

برای این زمان از ساختار has/have + been +  (verb-ing) استفاده می کنیم.

از Used to + infinitive برای صحبت در مورد عادات گذشته یا حالاتی استفاده می شود که اکنون تمام شده اند.
از Would + infinitive برای توصیف عادات گذشته، استفاده می کنیم.
گذشته ساده Past simple برای صحبت در مورد کارهایی که در گذشته انجام داده اید و دیگر انجام نمی دهید یا دیگر درست نیستند.
گذشته استمراری Past continuous برای صحبت در مورد پس زمینه یک داستان یا احساسی که در یک زمان خاص داشتید.
گذشته کامل Past perfect برای گفتن چیزی که قبل از اتفاق دیگری در گذشته اتفاق افتاده است.

نمونه سوال و جواب اسپیکینگ آیلتس-گذشته

How has teaching changed in your country over the past few decades?
In the past, teachers simply lectured students and the students just listened to what they said. We were given lots of facts to learn and there was no room for creativity or freedom of expression. I remember learning lots of things without thinking about the theory behind it. Now, there’s been a movement towards students thinking for themselves.

پاسخ های خود را گسترش دهید

یکی از دلایلی که داوطلبین در ازمون اسپیکینگ نمره پایین می گیرند، پاسخ های بسیار کوتاه است. تمرین کنید نه تنها پاسخ خود را بیان کنید، بلکه منظور خود را نیز توضیح دهید و مثال هایی از زندگی خود بیاورید. این به شما کمک می کند تا عادت کنید و در روز امتحان نمرات بالاتری کسب کنید.
برای مثال، اگر از شما این سوال پرسیده شود که مهربان ترین فردی که می شناسید کیست؟ می توانید به یکی از دو روش پاسخ دهید:

Answer 1– ‘The kindest person I know is my Mum.’
Answer 2– ‘The kindest person I know is my Mum because she gave us everything she could when we were growing up and made lots of sacrifices. For example, she would always buy us clothes and books instead of buying anything for herself.’

پاسخ 1 ممکن است درست باشد، اما آنقدر کوتاه است که واقعاً به ممتحن اجازه نمی دهد توانایی شما را قضاوت کند.
با استفاده از فرمول AEE (پاسخ-توضیح-مثال) به ممتحن نشان داده اید که می توانید به طور کامل به سؤال بپردازید و از طیف وسیعی از گرامر و واژگان استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، گرفتن نمره بالا دشوارتر خواهد بود.

بهترین روش تمرین برای آمادگی آزمون اسپیکینگ آیلتس

بهترین روش تمرین برای آمادگی آزمون اسپیکینگ، شرکت در آزمون های آزمایشی یا ماک آیلتس است که حاوی نمونه سوالات واقعی سال های گذشته می باشد. در اپلیکیشین ما میتوانید به سوالات کتاب های کمبریج به صورت آنلاین و با فرمت آزمون اصلی آیلتس پاسخ دهید و همچنین درخواست خود را برای تصحیح صداهای ضبط شده خود با میکروفن ارسال کنید تا توسط اساتید برتر ما بررسی شود.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!