اسپیکینگ آیلتس چیست؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/11

اسپیکینگ آیلتس یکی از چهار مهارت مهمی است که در این آزمون معتبر زبان انگلیسی سنجیده می‌شود. به طور کلی، Ielts چهار مبحث دارد Listening، Reading، Writing و Speaking که در هر دو ماژول مختلف آیلتس یعنی آیلتس جنرال و آکادمیک ارزیابی می‌شود. نحوع سوالات  Speaking و Listening در هر دو ماژول یکسان است، اما تست Reading و Writing متفاوت است.

چه زمانی در آیلتس آکادمیک شرکت کنیم؟

اگر مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستید، یا اگر به دنبال ثبت نام در یک رشته تخصصی هستید، مثلاً پزشکی و پرستاری، باید این نوع آزمون آیلتس را انتخاب کنید. 

چه زمانی در آیلتس جنرال شرکت کنیم؟

اگر می‌خواهید به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنید (به عنوان مثال استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلستان) یا اگر می‌خواهید در سطح پایین تر از کارشناسی تحصیل کنید یا آموزش ببینید، در این نوع آیلتس شرکت کنید.  .

ساختار آزمون آیلتس

 

تعداد سوالات

زمان

لیسنینگ

40 سوال

تقریباً 30 دقیقه (به اضافه 10 دقیقه زمان انتقال)

ریدینگ

40 سوال

60 دقیقه

رایتینگ

2  سوال

60 دقیقه

اسپیکینگ آیلتس

3 سوال

11-14 دقیقه

اسپیکینگ آیلتس آکادمیک چیست؟

آزمون Speaking یک مصاحبه حضوری بین داوطلب و یک ممتحن است. کل آزمون Speaking ضبط می‌شود و دارای سه بخش است.هر بخش از الگوی خاصی پیروی می‌کند تا توانایی صحبت کردن شما را به روش های مختلف ارزیابی کند.

نحوه نمره دهی اسپیکینگ آیلتس 

ممتحنان آیلتس عملکرد اسپیکینگ شما را در طول آزمون طبق چهار معیار ارزیابی می‌کنند:
• روانی و انسجام
• منبع واژگان
• دقت در استفاده از گرامر
• تلفظ
در معیار تسلط و انسجام، مممتحن ارزیابی می‌کند که چگونه می‌توانید با سرعت عادی بدون تردید زیاد صحبت کنید. همچنین آیا می‌توانید جملات و ایده های خود با یک نظم منطقی و استفاده از ابزارهای منسجم (از جمله ربط دادن کلمات، ضمایر و حروف ربط و غیره) به طور مناسب بیان کنید تا درک آنچه می‌گویید سخت نباشد.
منبع واژگانی دامنه لغاتی را که استفاده می‌کنید و اینکه چقدر دقیق و مناسب از کلمات برای بیان پیامی که به دنبال انتقال آن هستید، استفاده می‌کنید، ارزیابی می‌کند. همچنین شامل توانایی رساندن پیام تان با استفاده از واژگان جایگزین زمانی که معنی کلمه خاصی را نمی دانید، می‌باشد.
دقت در استفاده از گرامر، نحوه استفاده شما و میزان دقیق و مناسب استفاده از گرامر را ارزیابی می‌کند.
تلفظ توانایی شما را برای صحبت کردن به گونه ای ارزیابی می‌کند که بدون تلاش زیاد قابل درک باشد.

بخش اول اسپیکینگ آیلتس چیست؟

در این قسمت ممتحن خود را معرفی می‌کند و هویت شما را بررسی می‌کند. سپس ممتحن از شما سوالات کلی در مورد برخی موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، تحصیل یا علایق تان می‌پرسد.

زمان قسمت اول اسپیکینگ آیلتس چقدر است؟

قسمت اول، 4 تا 5 دقیقه است.

چه مهارت هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟

این بخش توانایی شما را در ارائه نظرات و اطلاعات در مورد موضوعات روزمره و تجربیات یا موقعیت های رایج با پاسخ دادن به طیف وسیعی از سوالات ارزیابی می‌کند.

بخش دوم اسپیکینگ آیلتس چیست؟ 

در قسمت 2، ممتحن به شما یک کارت سوال و کاغذ می‌دهد. سپس یک دقیقه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید. ابتدا در مورد موضوع فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید که مناسب ترین زمان فعل برای استفاده در پاسخ تان کدام است. شما باید از همان زمان(های) سوالات روی کارت استفاده کنید.

نوع سوال قسمت دوم اسپیکینگ آیلتس چگونه است و زمان آن چقدر است؟

قسمت 2 نوبت صحبت طولانی است. ممتحن یک کارت سوال به شما می‌دهد و از شما می‌خواهد در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. در کارت نوشته شده که چه نکاتی را باید در صحبت های خود لحاظ کنید و به شما دستورالعملی می‌دهد تا یک جنبه از موضوع را توضیح دهید. شما یک دقیقه فرصت دارید تا صحبت های خود را آماده کنید و ممتحن به شما یک مداد و کاغذ می‌دهد تا یادداشت برداری کنید.

با استفاده از نکات روی کارت و یادداشت برداری در طول زمان آماده سازی، باید بتوانید به نکات مناسب برای صحبت کردن فکر کنید و زمان داشته باشید که صحبت خود را طوری سازمان دهید که 2 دقیقه به صحبت کردن ادامه دهید.

سپس ممتحن از شما می‌خواهد که شروع به صحبت کنید و وقتی زمان تمام شد شما را متوقف می‌کند. سپس ممکن است یک یا دو سوال در مورد یک موضوع از شما بپرسند.

قسمت دوم، 3 تا 4 دقیقه طول می‌کشد، با احتساب زمان آماده سازی.

چه مهارت هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟

این بخش توانایی شما را برای صحبت طولانی در مورد یک موضوع معین، با استفاده از زبان مناسب و سازماندهی منطقی ایده‌هایتان ارزیابی می‌کند. برای تکمیل صحبت طولانی باید به تجربیات خود فکر کنید.

بخش سوم اسپیکینگ آیلتس چیست؟

در قسمت 3، شما و ممتحن مسائل مربوط به موضوع در قسمت 2 را به صورت کلی تر و انتزاعی تر و در صورت لزوم عمیق تر بررسی می‌کنید.

زمان قسمت سوم آزمون اسپیکینگ آیلتس چقدر است؟

قسمت سوم، 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد.

چه مهارت هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟

این بخش توانایی شما را در توضیح نظرات و تجزیه و تحلیل، بحث و گمانه زنی در مورد مسائل ارزیابی می‌کند.

اسپیکینگ آیلتس جنرال چیست؟

اسپیکینگ آیلتس جنرال هیچ تفاوتی با آتس آکادمیک ندارد و همان توضیحاتی که در بالا ارائه کردیم برای این آزمون نیز صدق می‌کند.

 

اسپیکینگ آیلتس چیست؟

چطور برای پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ آیلتس آماده شویم؟

نکته 1 :با سایر داوطلبین تمرین کنید

نزدیک به آزمون Speaking، مطمئن شوید که برای تمرین مکالمه انگلیسی وقت گذاشته اید. به عنوان مثال، می‌توانید با دوستان تان در محل کار یا با شرکت در چت های گروهی به زبان انگلیسی تمرین کنید. همچنین می‌توانید با شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس در وب سایت آکادمی آنلاین زبان شایسته صدای خودتان را ضبط کنید، بنابراین می‌توانید به پاسخ‌های خود گوش دهید تا به بهبود نمره اسپیکینگ شما کمک کند.

نکته 2 : راحت باشید و استرس نداشته باشید

در آزمون Speaking پاسخ درست یا غلط وجود ندارد. ممتحن فقط ارزیابی می‌کند که چگونه می‌توانید ایده‌ها و نظرات خود را بیان کنید. بنابراین، راحت صحبت کنید و نظر بدهید.

نکته 3 :تصور کنید با دوست تان صحبت می‌کنید

اگر تصور کنید با یک دوست صحبت می‌کنید، به شما کمک می‌کند که احساس آرامش بیشتزی داشته باشید. به یاد داشته باشید که شما بر اساس نظراتی که می‌دهید ارزیابی نمی شوید، بلکه بر اساس نحوه استفاده از زبان انگلیسی به شما نمره داده می‌شود. 

نکته 4 : کلمات ممتحن را در پاسخ خود تکرار نکنید

سعی کنید از تکرار کلمات استفاده شده در سوال ممتحن خودداری کنید. از کلمات خودتان استفاده کنید تا توانایی کامل خود را به ممتحن نشان دهید. بنابراین، وقتی ممتحن می‌پرسد: «درباره شهری که در آن زندگی می‌کنید به من بگویید»، احتمالاً بهتر است که پاسخ خود را با «خوب، اجازه دهید درباره شهری که در آن زندگی می‌کنم به شما بگویم» شروع نکنید. این منطقی است، درست است؟ 

نکته 5: واضح و با سرعت طبیعی صحبت کنید

اگر خیلی سریع صحبت کنید، ممکن است اشتباه کنید یا کلمات را اشتباه تلفظ کنید. به یاد داشته باشید، ممتحن آیلتس، به خاطر صحبت کردن با لهجه خودتان نمره کمتری به شما نمی دهد. فقط باید کلمات را واضح و درست تلفظ کنید. 

نکته 6: اگر ممتحن در طول آزمون Speaking حرف شما را قطع کرد، نگران نشوید

گاهی اوقات ممکن است ممتحن مجبور شود شما را در وسط جمله متوقف کند تا مطمئن شود که زمان آزمون برای همه داوطلبان منصفانه است که فقط به این معنی است که شما به اندازه کافی طولانی صحبت کرده اید! بنابراین، تصور نکنید که ممتحن علاقه ای ندارد یا به آنچه شما می‌گویید گوش نمی دهد. به یاد داشته باشید، ممتحن Speaking آیلتس می‌خواهد به شما کمک کند تا مهارت های تان را به بهترین شکل نشان دهید. 

نکته 7 : هنگام پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ آیلتس از زمان فعل صحیح استفاده کنید

برای درست پاسخ دادن به سوال اسپیکینگ ابتدا با دقت به سؤال گوش دهید و متوجه شوید که از کدام زمان فعل استفاده شده است. به عنوان مثال، اگر سوال این است که "چه نوع موسیقی را دوست دارید؟" (در زمان حال) پاسخ شما نیز باید در زمان حال باشد (مثلاً "من موسیقی پاپ را بیشتر دوست دارم"). می‌توانید در ادامه پاسخ خود از زمان‌های دیگر استفاده کنید، مثلاً «من همیشه از این نوع موسیقی لذت نمی‌بردم...». 

نکته 8 : تلفظ اعداد را تمرین کنید تا مطمئن شوید که منظور شما واضح است

بسیاری از اعداد ممکن است هنگام صحبت بسیار شبیه به نظر برسند، بنابراین مطمئن شوید که آنها را به وضوح بگویید، به عنوان مثال "Thirty" و "Thirteen"، "Fourty" و "Fourteen"، "Fifty" و "Fifteen" و غیره. کلمات دیگری نیز وجود دارد که تلفظ شان یکسان به نظر می‌رسند، اما معنای متفاوتی دارند. 

نکته 9 : از واژگان ساده و پرکاربرد استفاده کنید

بهتر است از واژگان ساده و پرکاربرد به درستی از آن استفاده کنید تا از واژگان پیشرفته ای که در مورد استفاده از آن‌ها مطمئن نیستید. با این حال، برای کسب نمره بالا در اسپیکینگ آیلتس، باید به نشان دهید که می‌توانید از واژگان پیشرفته تر نیز استفاده کنید. پس دایره لغات تان را گسترش دهید و تمرین کنید تا ملکه ذهن تان شوند.

نکته 10 : تا جایی که می‌توانید با جزئیات پاسخ دهید

فقط با "بله" یا "خیر" پاسخ ندهید. سعی کنید پاسخ خود را به هر سوال توسعه دهید. برای مثال، از تجربیات خود استفاده کنید و مثال بزنید. ممتحن می‌خواهد بشنود که آیا می‌توانید در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید. 

چگونه در اسپیکینگ آیلتس نمره 9 بدست آوریم؟

برای گرفتن نمره 9 در آزمون آیلتس باید مهارت های زبان انگلیسی خود را توسعه دهید که فقط با تمرین و مطالعه امکان پذیر است. برای اینکه بتوانید نمره ۹ و بالاتر بگیرید باید:
مسلط و روان صحبت کنید. در صحبت هایتان تکرار نداشته باشید و نیازی نباشد که مدام خودتان را اصلاح کنید. هر تردیدی در جستجوی کلمات مناسب یا فکر کردن به ایده برای پاسخگویی به سوال می‌تواند نمره شما را کم کند. گفتار شما باید منسجم باشد و ویژگی‌های انسجام کاملاً مناسب در آن دیده شود.
از واژگان با انعطاف و دقت کامل استفاده کنید و درباره همه موضوعات با طیف وسیعی از لغات و اصطلاحات پاسخ بدهید. 
ساختارهای دستوری و گرامر شما باید دقیق و بدون اشتباه باشد و از طیف کامل و طبیعی ساختارها و انواع جملات استفاده کنید. همچنین نباید هیچ خطای قابل توجهی داشته باشید.
تلفظ لغات زبان باید در کل صحبت های شما صحیح باشد هرچند ممکن است لهجه شما متفاوت از انگلیسی زبانان بومی باشد. در نهایت باید کاملا واضح از کلمات استفاده کنید و ممتحن در درک صحبت های شما مشکلی نداشته باشد.

جمع بندی

اسپیکینگ آیلتس یک آزمون حضوزی است که ممکن است از نظر بسیاری از داوطلبین سخت ترین بخش این آزمون باشد. اما شما می‌توانید با تمرین و مطالعه به راحتی نمره خوبی در این بخش کسب کنید.
آزمون های آزمایشی و ماک آیلتس که امکان ضبط صدا و ارسال آن برای تصحیح و اشکال گیری را به شما می‌دهند، بهترین روش تمرین اسپیکینگ هستند. اگر می‌خواهید نمره بالایی در این آزمون  کسب کنید، همین امروز در سایت آکادمی آنلاین زبان شایسته ثبت نام کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!