مدرک تافل آی بی تی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/06

مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) مدرکی است که با شرکت در آزمون تافل اینترنتی به شرکت کنندگان اعطا می شود. این مدرک در شرایط کنونی یکی از معتبرترین مدارکی است که نتیجه آن مورد پذیرش اکثر دانشگاه های سراسر جهان است. 
تافل و آیلتس، محبوب ترین آزمون های مهارت انگلیسی هستند که طبق استانداردهای خاصی برگزار می شوند. 
برگزار کنندگان آزمون تافل TOEFL به شما دو گزینه ی برای شرکت در آزمون ارائه می کنند: 

•    آزمون کاغذی تافل (TOEFL paper-based)
•    آزمون اینترنتی تافل (TOEFL Internet-based)

داوطلبان با ثبت نام در آزمون اینترنتی تافل قادر به اخذ مدرک مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  خواهند بود. 
باید بدانید که حتی اگر آزمون اینترنتی تافل را انتخاب کنید، مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  نزد دانشگاه های بین المللی اعتبار بسیاری دارد. در حال حاضر بیش از 11000 دانشگاه و موسسه علمی در بیش از 150 کشور از جمله استرالیا، کانادا، نیوزیلند، ایالات متحده، انگلیس و سراسر اروپا و آسیا این مدرک را معتبر می دانند. 
آزمون تافل آی بی تی (TOEFL iBT) در بستر اینترنت و به صورت هفتگی از طریق مراکز مجاز برگزار کننده آزمون تافل برگزار می شود. در این آزمون مهارت های زیر مورد سنجش قرار می گیرند: 

•    مهارت خواندن 
•    مهارت شنیدن 
•    مهارت صحبت کردن
•    مهارت نوشتن 

تمام این چهار مهارت به شیوه بسیار دقیقی در آزمون تافل مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  به خوبی منعکس کننده توانایی ها و سطح مهارت شما در زبان انگلیسی خواهد بود. شما با ارائه مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  به کمیسیون پذیرش دانشگاه های مختلف، اثبات می کنید که پتانسیل لازم برای دریافت آموزش از سوی آن ها را دارید. 
درصورتیکه قصد گرفتن مدرک تافل اینترنتی را دارید باید از طریق وب سایت رسمی شرکت ETS در این آزمون ثبت نام کنید.

راهنمای ثبت نام در آزمون تافل (IBT)

تفاوت میان آزمون کاغذی و آزمون اینترنتی تافل

به دلیل ساختار متفاوت این دو آزمون، مدت زمانی که به طول می انجامد نیز متفاوت است. مدت زمان لازم برای برگزاری آزمون اینترنتی تافل برای گرفتن مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، چهار ساعت است. در حالی که آزمون کتبی تافل یا همان تافل پی بی تی (TOEFL PBT) تنها سه ساعت طول می کشد.
 بخش های مربوط به مهارت های خواندن، شنیدن و نوشتن در هر دو نوع آزمون یکسان است. اما در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) مهارت صحبت کردن نیز به عنوان بخش چهارم مورد سنجش قرار می گیرد. در آزمون تافل پی بی تی (TOEFL PBT) به جای این بخش، چند سوال کتبی دیگر وجود دارد. این سوالات عموما مطالب مربوط به گرامر را پوشش می دهند. 

اعتبار مدرک تافل TOEFL

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، در حال حاضر بیش از 11000 موسسه آموزشی و دانشگاه در بیش از 150 کشور جهان مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) را برای تعیین سطح مهارت داوطلبان در زبان انگلیسی قبول دارند. 
علاوه بر دانشگاه ها و موسسات آموزشی، مدرک تافل TOEFL نزد سازمان های زیر نیز معتبر است و درخواست می شود: 

•    خدمات مهاجرت: برای ارائه ی مجوز اقامت یا اجازه کار 
•    آژانس های پزشکی (یا صادر کننده ی مجوز): برای صدور گواهینامه 
•    کارفرمایان: به منظور ارزیابی سطح مهارت انگلیسی داوطلبان 

مدتی پیش ETS برای تعیین میزان اعتبار مدرک تافل TOEFL نزد دانشگاه ها و موسسات مختلف یک تحقیق انجام داد. بر اساس نتایج این ارزیابی، از هر 5 موسسه آموزشی، 4 مورد به دریافت مدرک تافل TOEFL برای ارزیابی مهارت داوطلبان تمایل نشان می دادند. این موسسات اظهار می کردند که مدرک تافل TOEFL دقیق ترین اطلاعات را در مورد سطح دانش انگلیسی داوطلبان ارائه می کند. 

کاربرد آزمون تافل TOEFL چیست و چه مزایایی دارد؟

اگر قصد تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی را داشته باشید، اخذ یک مدرک زبان معتبر که سطح مهارت زبان انگلیسی شما را اثبات کند، ضروری است. هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی  نیز این مدرک از شما درخواست می شود. 
لازم به ذکر است که برای استخدام در تعداد زیادی از کمپانی های بین المللی در کشور خودمان نیز، داشتن مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) یک مزیت محسوب می شود. این روزها، تمام شرکت ها ترجیح می دهند نیروهایی را استخدام کنند که مهارت خوبی در زبان انگلیسی دارند. 
بر اساس بررسی های انجام شده، کاربردی ترین مدرک زبان در سطح جهان، مدرک تافل TOEFL است. کاربرد این مدرک تنها به اخذ پذیرش و استخدام در کمپانی های مختلف محدود نمی شود. اگر قصد دارید که در زمینه تدریس زبان انگلیسی فعالیت کنید؛ یکی از بهترین راه ها برای اثبات توانایی تان، کسب این مدرک با نمره بالا است. 

مهلت اعتبار تافل TOEFL

شاید برای شما هم سوال باشد که "اعتبار مدرک تافل TOEFL چقدر است" یا اینکه " آیا مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  من منقضی می شود؟" 
جواب به این سوال مثبت است. نمرات اخذ شده در آزمون تافل TOEFL و مدرک تافل ( چه مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  و چه مدرک تافل پی بی تی (TOEFL PBT) برای همیشه معتبر نیستند. 
نمرات آزمون تافل TOEFL یک تاریخ انقضا دارند و اطلاع از این تاریخ انقضا بسیار اهمیت دارد. اعتبار نمرات آزمون تافل TOEFL  به مدرت دو سال پس از تاریخ شرکت در آزمون تافل TOEFL است. پس از انقضا، دیگر امکان استفاده از مزایای مدرک تافل TOEFL برای کسانی که آن را اخذ کرده اند، وجود ندارد و باید مجددا در آزمون شرکت کنند. 
 در مواردی بسیار نادر، برخی دانشگاه ها ممکن است که قوانین خاص خود را برای تاریخ انقضا مدرک تافل داشته باشند. به طور مثال، مدرسه هاروارد مدارک تافل را تا سه سال پس از تاریخ آزمون می پذیرد. پیشنهاد می کنیم که اگر از قوانین مدرسه یا دانشگاه خود در مورد تاریخ انقضای مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) اطلاع ندارید؛ با بخش پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.  
 مدت اعتبار این مدرک نسبتاً کوتاه است. علت این امر این است که دانشگاه ها و موسسات مختلف بتوانند تصویر درست و دقیقی از مهارت های فعلی شما در زبان انگلیسی داشته باشند. لازم به ذکر است که داوطلبان برای بهبود نمره امکان شرکت مجدد در آزمون تافل TOEFL را دارند اما بین دو آزمون حداقل باید 12 روز فاصله زمانی وجود داشته باشد. 

اعتبار بین‌المللی آزمون تافل TOEFL

دانشجویان و دانش آموزان تقریبا در هر کجای دنیا می توانند از مدرک تافل TOEFL برای اثبات مهارت های خود استفاده کنند. مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  توسط اداره خدمات مهاجرت در استرالیا و انگلیس نیز مورد تایید است. در استرالیا، نتایج ارائه این آزمون حتی برای دریافت ویزای دانشجویی نیز استفاده می شود. در انگلستان نیز ارائه ی مدرک تافل TOEFL برای دریافت انواع ویزا سودمند است. 

دریافت نمرات آزمون تافل TOEFL

داوطلبان تقریبا 6 روز پس از شرکت در آزمون تافل TOEFL می توانند نتایج آزمون و نمرات خود را در حساب ETS خود مشاهده کنند. پس از انتشارات نمرات مراکز برگزار کننده آزمون، شما یک ایمیل اطلاعیه دریافت خواهید کرد. شما می توانید به صورت آنلاین و یا از طریق اپلیکیشن رسمی TOEFL® به حساب خود دسترسی پیدا کنید. 
همانطور که گفتیم، نمرات ارائه شده در مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به مدت دو سال معتبر هستند. بسیاری از شرکت کنندگان به داشتن یک نسخه کاغذی از نتایج آزمون علاقه دارند. شما می توانید با مراجعه به سایت یک نسخه از نمرات خود را بارگیری و چاپ کنید. گزارشات PDF مربوط به نمرات ظرف 8 روز پس از آزمون قابل بارگیری و چاپ هستند. 

دریافت نمرات از طریق پست

اگر قبل از شرکت در آزمون تافل TOEFL و در هنگام ثبت نام، یک نسخه ی کاغذی از نتایج آزمون خود را درخواست کرده باشید؛ ظرف 11 روز پس از تاریخ آزمون، نمرات شما از طریق پست ارسال می شوند. زمان دقیق دریافت کارنامه بر اساس نوع خدمات پستی محلی متفاوت است. 

چگونه دانشگاه های مختلف نمرات شما را دریافت می کنند؟

در مراحل ثبت نام در آزمون تافل، شما می توانید تا سقف 4 دانشگاه و موسسه مختلف را برای دریافت نتایج آزمونتان انتخاب کنید. دریافت کنندگان تعیین شده توسط شما، نمرات را به صورت الکترونیکی (بطور مثال از طریق ایمیل) دریافت می کنند. گزارشات ارسال شده برای این موسسات تقریبا 11 روز پس از تاریخ آزمون ارسال می شوند. 

درخواست تجدید نظر در نمرات آزمون تافل TOEFL

در صورتی که نمره دلخواه خود را در آزمون تافل TOEFL کسب نکردید؛ می توانید پیش از ثبت نام مجدد در آزمون تافل TOEFL، درخواست بررسی مجدد نمرات دهید. 
داوطلبان می توانند حداکثر تا مدت زمان 30 روز پس از شرکت در آزمون تافل TOEFL درخواست بررسی مجدد نمرات خود در دو مهارت را ثبت کنند: 

•    مهارت نوشتن
•    مهارت صحبت کردن 

البته ثبت درخواست تجدید نظر در نمرات آزمون تافل TOEFL رایگان نیست. برای اعتراض به نمره هر مهارت هزینه ای به اندازه ی 80 دلار در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر شما درخواست بررسی هر دو مهارت نوشتن و صحبت کردن را پیش از اخذ مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) داشته باشید باید 160 دلار آمریکا را بپردازید. 
در هنگام اعتراض به نمرات آزمون تافل TOEFL به نکات زیر توجه کنید: 

•    تنها یک بار امکان اعتراض و بررسی مجدد نمرات شما وجود دارد. 
•    اگر قصد دارید که نمرات شما در هر دو بخش مورد بازبینی قرار بگیرند باید درخواست خود را همزمان ثبت کنید. 
•    اگر درخواست شما برای بررسی مجدد نمرات باعث تغییر در نمرات (مثبت با منفی) شود؛ نمرات اصلاح شده به نمرات رسمی شما در مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) تبدیل خواهند شد. 
•    اگر پیش از درخواست بررسی مجدد، درخواست ارسال نمرات به یک موسسه یا دانشگاه را داده باشید، نمرات شما قابل بررسی مجدد نخواهند بود. 
شما می توانید درخواست خود برای بازبینی نمرات تافل TOEFL را به یکی از دو روش زیر ثبت کنید: 
•    به صورت آنلاین از طریق ورود به حساب کاربری تان در سایت ETS و یا از طریق اپلیکیشن رسمی TOEFL® 
•    با تکمیل و ارسال فرم درخواست بررسی نمرات TOEFL iBT® (PDF)

نتایج تجدید نظر در نمرات تافل TOEFL بین یک الی سه هفته پس از ارائه درخواست و پرداخت هزینه، به شما اعلام خواهند شد. 

 

مدرک تافل آی بی تی

مدت زمان گرفتن مدرک تافل آی بی تی چقدر است؟

مدت زمان لازم برای گرفتن مدر تافل یا مدت رمانی که طول می کشد تا به سطحی برسید که بتوانید نمره قابل قبولی در این آزمون بگیرید به روشی بستگی دارد که برای ارتقای سطح زبان انگلیسی خود انتخاب می کنید.
برای ارتقا سطح آزمون تافل می توانید یکی از سه روش زیر را پیش بگیرید:

1.    گرفتن معلم خصوصی

اساتید و معلمان زبان انگلیسی که سابقه طولانی در آموزش به داوطلبان شرکت در آزمون تافل را دارند، می توانند طی مدت کوتاهی حدود 6 ماه تا 1 سال شما را برای گرفتن مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) آماده کنند. این روزها در بسیاری از سایت های اینترنتی نیز می توانید به صورت مجازی در کلاس های خصوصی این اساتید شرکت کنید.

2. شرکت در کلاس های آزمون تافل

شرکت در کلاس های گروهی کمی مسیر شما را طولانی تر می کند و ممکن است برای گرفتن مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) نیاز به 2 تا 3 سال وقت داشته باشید.

3. خودآموزی

با وجود منابع اینترنتی بسیار زیادی که می توانند به شما کنند، روش خودآموزی هم می تواند به شما کمک کند. البته در این روش باید پشتکار خوبی داشته باشید و البته تاحدودی نیز با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید. 
اگر پیش از این در کلاس های آموزشی متفرقه شرکت کرده اید و سطح زبانتان خوب است می توانید با یک سال تلاش مداوم و خواندن کتاب های مخصوص آزمون تافل و گذراندن امتحانات مجازی (TPO) به راحتی از پس گرفتن مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) برآیید.

جمع بندی

گرفتن مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به عنوان یکی از معتبرترین مدارک زبان مورد پذیرش دانشگاه های سراسر جهان، نیاز به تلاش و مطالعه منابع مخصوص زبان انگلیسی دارد. البته شرکت در این آزمون هیچگونه محدودیتی ندارد و شرکت کنندگان با هر سطحی از زبان انگلیسی می توانند در آن شرکت کنند.
اما با توجه به اینکه برای ثبت نام در آزمون تافل با هزینه آن را به دلار بپردازید و اینکه مدت زمان اعتبار آن نیز فقط 2 سال است، بهتر است با آمادگی کامل در این آزمون شرکت کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!