تجربه کسانی که به نمره تافل خود اعتراض زده اند

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/15

اعتراض به نمره تافل (TOEFL) راه حل بسیاری از داوطلبانی است که از نتیجه آزمون خود راضی نیستند. اگر از نمره خود راضی نیستید، احتمالا شما هم به اعتراض به نتایج آزمون تافل (TOEFL) فکر می کنید. اما از آنجایی که اعتراض به این نمره شرایط خاصی دارد و حتی هزینه های مالی برای داوطلب در پی خواهد داشت، بهتر است پیش از هر کاری، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. 
برگزار کننده آزمون تافل (TOEFL) یعنی ETS، گزینه اعتراض به نمره تافل (TOEFL) را در اختیار شرکت کنندگان قرار داده است. با این حال، امکان اعتراض تنها در نتایج مربوط به مهارت های Speaking و Writing ممکن است. تاکنون داوطلبان بسیاری نسبت به نمره خود اعتراض کرده اند و هر کدام نتایج متفاوتی را دریافت کرده اند. باید بدانید که آزمون تافل (TOEFL) یک آزمون بین المللی و کاملا عادلانه است. بنابراین، تنها بر اساس توانمندی های داوطلب و نتایج واقعی آزمون، ممکن است که نمره وی تغییر کند. 
با تمام این ها، شاید برای شما این سوال ایجاد شود که "آیا این سرویس ارزش استفاده را دارد؟". با خواندن این مقاله، شما به پاسخ خود خواهید رسید.  

تجدید نظر در نمره تافل (TOEFL Rescoring) چیست؟

اعتراض به نمره تافل (TOEFL) تنها در بخش های زیر ممکن است: 

•    نوشتن (Writing)
•    صحبت کردن (Speaking)

نمره دهی مجدد به نتایج این دو مهارت ممکن است؛ اما توجه کنید که امکان اعتراض به نمرات مربوط به خواندن و گوش دادن وجود ندارد. پس از ثبت درخواست بازبینی، افراد جدیدی پاسخ های شما در مهارت های فوق را مجددا ارزیابی می کنند تا دوباره برای شما یک نمره تافل (TOEFL) تعیین کنند. این نمره می تواند بالاتر، پایین تر و یا برابر با نمره پیشین شما باشد. 
پس از بازنگری مجدد نتایج آزمون، نمره جدید تافل (TOEFL) به نمره رسمی شما در بخش صحبت کردن و نوشتن تبدیل می شود. این نمره در گزارش رسمی نتایج آزمون نیز ثبت خواهد شد. 
اعتراض به نمره تافل (TOEFL) رایگان نیست. شما باید برای بررسی مجدد نمرات در یک مهارت (صحبت کردن یا نوشتن)، 80 دلار بپردازید. در نتیجه، در صورتی که بخواهید امتیاز شما در هر دو بخش مجددا بررسی شود، ETS از شما 160 دلار دریافت خواهد کرد. اکثر افراد با تکیه به دلایل زیر، به نتایج آزمون تافل (TOEFL) اعتراض می کنند:

•    ETS در تصحیح پاسخ های آن ها اشتباه کرده است.
•    پاسخ های آنها توسط یک فرد بسیار سخت گیر بررسی شده است.

با این حال، لازم است بدانید که اعتراض به نتایج آزمون تافل (TOEFL) لزوما به معنای افزایش نمره شما نخواهد بود. در حقیقت، تجربیات نشان داده است که در اکثر موارد، نتایج آزمون تغییری نمی کند! علت این امر این است که تصحیح کنندگان آزمون تافل (TOEFL) از مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند و با رعایت مبانی بسیار دقیقی نمره شما را تعیین می کنند. 

نحوه اعتراض به نمره تافل (TOEFL Rescoring)

روند اعتراض به نمره تافل (TOEFL) و تافل آی بی تی (TOEFL iBT) بسیار ساده است. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که فرم درخواست بررسی مجدد نمرات TOEFL iBT را دانلود کنید، آن را پر کنید و پس از واریز هزینه، به ETS ارسال کنید. 
شما باید اطلاعات زیر را در فرم درخواست وارد کنید: 

•    نام
•    آدرس
•    تاریخ تولد
•    تاریخ آزمون
•    شماره ثبت نام 
•    روش پرداخت (با کارت اعتباری/ چک الکترونیکی و ...)

سپس، می توانید این فرم را از طریق پست یا فکس برای ETS ارسال کنید. در ادامه، آدرس پستی و فکس سازمان ETS را برای شما آورده ایم:

پست
ETS TOEFL Services (خدمات تافل)
PO Box 6151 (صندوق پستی 6151)
Princeton, NJ 08541-6151 USA (پرینستون، نیوجرسی 08541_6151 ایالات متحده آمریکا)

فکس:

1-­610-­290-­8972

شما باید حداکثر 30 روز پس از آزمون، درخواست خود برای اعتراض به نمره تافل (TOEFL Rescoring) را ثبت کنید. پس از گذشت این دوره، دیگر امکان اعتراض به نمره شما وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، در صورتی که پیش از اعتراض، نمرات خود را برای دانشگاه یا موسساتی ارسال کرده باشید؛ امکان بازبینی نتایج آزمون شما وجود نخواهد داشت. 
پس از ثبت درخواست اعتراض، حداکثر تا سه هفته بعد، ETS نمرات شما را مجددا بررسی خواهد کرد. پس از بازبینی، گزارش رسمی نتایج آزمون تافل (TOEFL) شما به روز رسانی خواهد شد و گزارش نمرات جدیدتان (در صورت درخواست کردن ) برای شما ارسال می شود. 

آیا نمره تافل شما بالاتر می رود یا پایین تر؟

هدف از اعتراض به نمره تافل (TOEFL Rescoring) به دست آوردن نمره بالاتر در بخش نوشتن یا صحبت کردن است. با این حال، همانگونه که قبلا اشاره کردیم، ثبت درخواست اعتراض به این معنا نیست که نمره شما حتما بالاتر خواهد رفت. حتی در برخی موارد، ممکن است که رای دهنده جدید نمره شما را کمتر تشخیص دهد! البته این موارد بسیار نادر هستند. به طور معمول، نمرات شما پس از اعتراض نیز ثابت خواهند ماند. 
پیش بینی تغییر نمرات و میزان تغییر آن ها تا حدی مشکل است. با این حال، اگر نمره شما اصلا تغییر نکند، به طور کلی بیش از 2 یا 3 نمره بالا یا پایین نمی رود. اما آیا این تغییر برای شما ریسکی به همراه خواهد داشت؟ جواب "بله" است. 
اولاً، اگر متقاضی تحصیل در خارج هستید، هر تغییری در نمره رسمی تافل (TOEFL) شما می تواند روی شانس قبولی شما در دانشگاه تاثیر بگذارد. اگر نمره شما بالا برود، احتمالاً شانس پذیرش شما را افزایش خواهد داد. به خصوص اگر نمره شما از زیر 100 به بالاتر از 100 برسد. علت این امر هم این است که بسیاری از دانشگاه های خارجی برای ثبت نام دانشجویان، حداقل نمره 100 در آزمون تافل (TOEFL) را درخواست می کنند. 
از طرف دیگر، اگر نمره شما پایین بیاید، ممکن است شانس کمتری برای پذیرش در دانشگاه داشته باشید. از آن بدتر، حتی ممکن است که دیگر حداقل نمره لازم برای اخذ پذیرش را هم نداشته باشید! از آنجایی که در گزارش نمرات تافل (TOEFL) نمرات پیش از اعتراض شما ثبت نمی شود، دانشگاه ها به نمرات اصلی شما (که در واقع بالاتر از نمره جدید شما هستند) دسترسی نخواهند داشت. 
ریسک دیگر اعتراض به نمره تافل (TOEFL Rescoring) مربوط به هزینه آن است. حتی اگر نمره شما تغییری نکند، مبلغ پرداخت شده به شما بازگردانده نخواهد شد. این مسئله ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که گویی پول خود را هدر داده اید. در نهایت، باید گفت که شما فقط در صورتی باید اعتراض به نمره تافل (TOEFL) را ثبت کنید که با هزینه آن مشکلی نداشته باشید. 
در جدول زیر، به طور خلاصه تمام جوانب مثبت و منفی نتایج احتمالی اعتراض به امتیاز تافل (TOEFL) را آورده ایم:

 

عدم تغییر نتایج پس از اعتراض به نمره

·        شانس شما برای اخذ پذیرش دانشگاه مقصد تغییر نمی کند.

·        هزینه ای که برای اعتراض به نمره تافل  پرداخته اید برگردانده نمی شود.

افزایش نمرات پس از اعتراض به نمره

·        شانس شما برای اخذ پذیرش دانشگاه مقصد افزایش می یابد. حتی ممکن است که حداقل نمره لازم برای اخذ پذیرش را نیز به دست آورید!

_

کاهش نمرات پس از اعتراض به نمره

·        پرداخت هزینه برای تجدید نظر در نمرات

·        شانس شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه کاهش پیدا می کنند

·        ممکن است نمره جدید شما از حداقل نمره لازم برای اخذ پذیرش کمتر باشد.

آیا باید به نتایج آزمون تافل (TOEFL) اعتراض کرد؟

اعتراض به نمره تافل (TOEFL Rescoring) یک تصمیم بزرگ است. برای برخی از افراد، تغییر احتمالی نمره آزمون، ارزش خطر کردن را دارد. اما برای برخی دیگر اینگونه نیست. به دلایلی مانند محدودیت مالی، عدم اعتماد به پاسخ های خود و ... برخی از داوطلبان اعتماد به نفس کافی برای ثبت درخواست تجدید نظر در نمرات تافل (TOEFL) را ندارند. پس پیش از انجام این کار به خوبی فکر کنید. 
اگر واقعا اعتقاد دارید که لیاقت نمره بالاتری در بخش نوشتن و صحبت کردن دارید، پس نسبت به نمره خود اعتراض کنید. حتی اگر، نمره شما از حداقل نمره برای اخذ پذیرش دانشگاه پایین تر است، اعتراض به نمره تافل (TOEFL) چندان بد به نظر نمی رسد. چرا که شما در هر حال حداقل نمرات لازم را اخذ نکرده اید و چیزی را از دست نخواهید داد. 
در زیر، به طور خلاصه بیان کرده ایم که در چه شرایطی اعتراض به نمره تافل (TOEFL) کار درستی است: 

•    زمانی که شما کاملا مطمئن هستند که سزاوار نمرات بالاتری در بخش نوشتن و صحبت کردن هستید. 
•    در شرایطی که تنها 1 الی 2 نمره با رسیدن به حداقل نمره مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه فاصله دارید.

همانطور که گفتیم، به طور معمول پس از اعتراض، نتایج آزمون تافل (TOEFL) بیش از یک یا دو نمره کمتر یا بیشتر نمی شوند. 
•    وقتی که  در نتایج آزمون شما در بخش صحبت کردن (Speaking) یا نوشتن (Writing) به وضوح اشتباهی رخ داده است. 
در برخی شرایط دیگر، اعتراض به نمره تافل (TOEFL) کار درستی نیست و به احتمال زیاد برای شما نتیجه ای نخواهد داشت. این موارد را در ادامه ذکر کرده ایم: 

•    شما در نمرات اصلی آزمون تافل (TOEFL)، حداقل نمرات برای اخذ پذیرش را به دست آورده اید. 
•    پرداخت 80 یا 160 دلار برای شما به صرفه نیست. 
•    شما مطمئن نیستید که آیا سزوار کسب نمره بالاتر هستید یا خیر. 
•    نمره فعلی شما در آزمون تافل (TOEFL) بسیار کمتر از نمره ای است که لازم دارید. 

در مقاله امروز، تلاش کردیم تا تمام نکاتی که شما باید هنگام اعتراض به نمره تافل (TOEFL Rescoring) در نظر بگیرید را پوشش دهیم. پیشنهاد می شود در صورتی که از درست بودن پاسخ های خود در آزمون تافل (TOEFL) مطمئن نیستید به نتایج آزمون خود اعتراض نکنید. 
 به جای اعتراض به آزمون تافل (TOEFL)، شما می توانید از زمان و سرمایه خود به شکل دیگری استفاده کنید. به طور مثال، در بازه 3 هفته ای که لازم است در انتظار نتایج آزمون بنشینید، خود را برای دوباره شرکت کردن در آزمون تافل (TOEFL) آماده کنید. حتی، با توجه به هزینه بالای اعتراض به نمرات آزمون، شما می توانید آن مبلغ را برای ثبت نام مجدد در آزمون تافل (TOEFL) ذخیره کنید. در بسیاری از موارد، انجام این کارها نتایج مثبت تری برای داوطلب به ارمغان می آورد. 

 

تجربه کسانی که به نمره تافل خود اعتراض زده اند

تجربه داوطلبانی که به آزمون تافل (Toefl Rescoring) اعتراض کرده اند!

تجربه صدرا از اعتراض به نمره تافل

من به نمره دهی آزمون اعتراض نداشتم بیشتر به محلی که توش آزمون رو دادیم اعتراض داشتم و توی فرم اعتراض نوشتم که صندلی داوطلب ها خیلی به هم نزدیک بود طوریکه وقتی برای اسپینیک یک نفر جواب میداد صدای من درست شنیده نمی شد.
وقتی اعتراض کردم متوجه شدم چند نفر دیگه از همون محل آزمون شکایت کردن و ETS هم این مورد برامون لحاظ کرد و نمره اسپیکینگ من رو 21 دادن درصورتیکه قبل از اعتراض 19 بود.
به نظرم اگر اعتراض به آزمون تافل درست باشه بهش رسیدگی می کنن و نمره تون میره بالاتر.

تجربه زهره از اعتراض به آزمون تافل

من نمره ای که در نهایت از تافل گرفتم پایین تر از حد نصاب نمره ای بود که باید در دانشگاه مورد نظرم پذیرش می شدم به خاطر همین به نمره آزمون تافل اعتراض کردم چون اگرم نمره ام کمتر می شد برام تفاوتی نمی کرد. 
بعد از اینکه به اعتراضم رسیدگی کردن توی اسپیکینگ Forum من از fair-good-fair تغییر پیدا کرد به Good-fair-fair یکی از forum ها رفت بالاتر و فروم دیگه کمتر شد و بازهم در نتیجه آزمون من تغییری ایجاد نشد.
به نظرم قبل از اینکه به نتیجه آزمون تافل، اعتراض بدین در باره Forum ها اطلاعات بیشتری از منابع مختلف مثل لینک زیر بگیرین تا بهتر بتونین به این نتیجه برسین که اعتراض کردن براتون نتیجه مثبتی داره یا نه.
http://www.urch.com/forums/


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!