نمره آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/21

نمره آیلتس IELTS یکی از مهم ترین دغدغه های داوطلبانی است که در آزمون آیلتسIELTS  شرکت می کنند. همانطور که می دانید، آزمون آیلتس IELTS یک آزمون بین المللی برای ارزیابی میزان تسلط داوطلبان به زبان انگلیسی است. کلمه آیلتس IELTS کوتاه شده عبارت International Language System است. نتایج آزمون آیلتس در بیش از 140 کشور مورد تایید هستند. بر اساس آمارها، تعداد افرادی که در سال گذشته در آزمون آیلتس IELTS شرکت کرده اند بیش از 3 میلیون نفر بوده است. 
داوطلبان اغلب با اهداف زیر اقدام به ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS می کنند: 

•    ادامه تحصیل در خارج از کشور
•    استخدام در شرکت های بین المللی
•    مهاجرت به دیگر کشورها

آزمون آیلتس IELTS به دو شکل IELTS Academic (آیلتس آکادمیک) و IELTS General (آیلتس جنرال) برگزار می شود. آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که با اهداف تحصیلی به خارج از کشور می روند. بنابراین، اگر قصد دارید برای اخذ پذیرش یک دانشگاه انگلیسی زبان اقدام کنید، بهتر است برای شرکت در آیلتس آکادمیک آماده باشید. توصیه می کنیم که پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS با بخش ارتباطات دانشگاه مقصد خود تماس بگیرید و در مورد الزامات مربوط به زبان سوال لازم را بپرسید. 
نمره آیلتس IELTS یکی معتبرترین نتایج نزد دانشگاه های بین المللی است. با این حال، برخی دانشگاه ها ممکن است از شما نمرات آزمون تافل TOEFL را درخواست کنند. به همین دلیل نیز، بهتر است که پیش از هر کاری، اطلاعات خود در مورد شرایط مدرک زبان برای اخذ پذیرش را افزایش دهید.
شکل دوم آزمون آیلتس IELTS، آزمون آیلتس جنرال است. این آزمون برای افرادی مناسب است که قصد دارند برای زندگی و کار به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. بدیهی است که تسلط به زبان انگلیسی در هنگام زندگی در خارج از کشور یک امر بسیار ضروری است. حتی اگر قصد فعالیت و کار در یک شرکت بین المللی را داشته باشید ممکن است از شما مدرک آیلتس IELTS را درخواست کنند. 
امروزه، ابعاد مختلفی از زندگی ما به سمت جهانی شدن پیش می روند، به همین دلیل، کارفرمایان به استخدام افرادی که به زبان انگلیسی مسلط باشند علاقه بیشتری دارند. هرچه نمره آیلتس IELTS شما درخشان تر باشد به همان نسبت شانس شما برای موفقیت و رسیدن به اهدافتان بیشتر خواهد شد. شما می توانید نمره آیلتس IELTS خود را به موسسات زیر ارائه کنید: 

•    موسسات آموزشی و دانشگاه ها
•    کارفرمایان شرکت های مختلف
•    انجمن های حرفه ای
•    دولت ها

چگونگی نمرات آزمون آیلتس

در فرم گزارش نتایج آزمون آیلتس، شما می توانید نمره کلی (Overall Band) و نمره خود در هر یک از بخش های آزمون را ببینید. همانطور که میدانید، در آزمون IELTS چهار مهارت زیر مورد ارزیابی قرار می گیرند: 

•    مهارت خواندن (Reading)
•    مهارت نوشتن (Writing)
•    مهارت شنیدن (Listening) 
•    مهارت صحبت کردن (Speaking)

میزان امتیازی که به هر یک از این بخش ها تخصیص داده شده با یکدیگر برابر است. نمره کلی یا همان Overall Band با در نظر گرفتن نتایج هر یک از بخش های آزمون محاسبه می شود. در واقع، نمره کلی شما میانگین نمره ای است که در هر یک از بخش های آزمون کسب کرده اید.
پس از شرکت در آزمون آیلتس IELTS، پس از 2 هفته نمره آیلتس IELTS شما (نمره کلی و نمره هر یک از مهارت ها) برای شما ارسال خواهد شد. نمره  داوطلبان آزمون آیلتس IELTS از 0 تا 9 تعیین می شود. واضح است که حداکثر نمره مربوط به هر یک از مهارت ها و نمره کلی آزمون، 9 است. 
یکی از ویژگی های نمره دهی آزمون آیلتس که ممکن است برای شما جالب باشد، گرد شدن نمره است. بنابراین ویژگی، اگر شما موفق به اخذ نمره 6.75 در آزمون آیلتس شوید، نمره شما به 7 تبدیل خواهد شد. اگر نمره دریافتی شما به 0.25 ختم شود نیز این مقدار به 0.5 تبدیل خواهد شد (6.25 به 6.5).
در ادامه دو مثال از نحوه تعیین نمره Overall آیلتس را برای شما آورده ایم تا با شیوه نمره دهی در این آزمون بیشتر آشنا شوید. 

 

نمره کلی

صحبت کردن (Speaking)

نوشتن (Writing)

خواندن (Reading)

شنیدن (Listening)

6.5

7.0

5.5

6.0

6.5

 

نمره کلی

صحبت کردن (Speaking)

نوشتن (Writing)

خواندن (Reading)

شنیدن (Listening)

5.5

6.0

5.5

6.0

5.0

 


حداقل نمره آیلتس IELTS که توسط موسسات، سفارت یا دانشگاه های مختلف از شما درخواست می شود با توجه به مقصد شما متفاوت است. توجه داشته باشید که برخی دانشگاه ها ممکن است حداقل نمرات خاصی برای هر یک از مهارت ها نیز در نظر گرفته باشند. توجه به این موارد در هنگام آماده شدن برای آزمون آیلتس اهمیت بسیاری دارد. 
هر یک از نمرات آیلتس IELTS (در بازه 0 تا 9) نمایانگر درجه خاصی از مهارت زبان انگلیسی داوطلبان هستند. در جدول زیر، به تعریف چگونگی نمره آزمون آیلتس  IELTS و جزئیات مربوط به آن پرداخته ایم:

شرح

سطح مهارت

نمره

اخذ این نمره به معنای تسلط کامل عملیاتی به زبان انگلیسی است. شما می توانید به شکل روان، دقیق و مناسب از زبان انگلیسی استفاده کنید و درک کاملی از آن داشته باشید.

کاربر متخصص

نمره 9

شما در موقعیت های مختلف قادر به استفاده از زبان انگلیسی هستید. تنها گاهی اوقات اشتباهات کوچک از شما سر می زند. ممکن است که در موضوعات ناآشنا، در درک برخی مطالب دچار اشتباه شوید. با این حال، شما استدلال های دقیق و پیچیده را به خوبی درک می کنید.

کاربر خیلی خوب

نمره 8

شما به قادر به استفاده از زبان انگلیسی هستید. اگرچه، گاهی اوقات به درستی از آن استفاده نمی کنید. به طور کلی، شما از پس مباحث پیچیده بر می آیید و استدلال های پیچیده را درک می کنید.

کاربر خوب

نمره 7

به طور کلی، با وجود برخی بی دقتی ها و استفاده نامناسب از زبان انگلیسی، شما مهارت های کاربردی لازم را دارید. در موضوعات آشنا، شما قادر به درک مباحث پیچیده و فهمیدن آن ها هستید.

کاربر مناسب

نمره 6

شما تسلط نسبی به زبان انگلیسی دارید و در مباحث کلی عملکرد مناسبی دارید. اگرچه، شما ممکن است اشتباهات بسیاری داشته باشید. با این حال، در برقراری ارتباطات اولیه در حوزه تخصص خود عملکرد مناسبی دارید.

کاربر متوسط

نمره 5

در موقعیت های آشنا به شکل محدودی قادر به استفاده از مهارت های زبان هستید. شما مشکلات زیادی در فهم و بیان منظور خود دارید. علاوه بر این، قادر به استفاده از زبان انگلیسی به شکل پیچیده نیستید.

کاربر محدود

نمره 4

شما تنها در مباحث بسیار آشنا قادر به درک و انتقال مفاهیم کلی هستید. در مکالمات شما مکث های بسیاری مشاهده می شود.

کاربر خیلی محدود

نمره 3

شما قادر به برقراری ارتباطات واقعی نیستید. تنها در مکالمات بسیار ابتدایی و با استفاده از کلمات بسیار محدود، در شرایط بسیار آشنا قادر به رفع نیازهای ابتدایی خود هستید. در قدرت درک شما و مهارت نوشتاری شما مشکلات بسیاری دیده می شود.

کاربر ضعیف

نمره 2

شما هیچ توانایی و مهارتی در استفاده از زبان انگلیسی ندارید.

کاربر ناآشنا

نمره 1

شما به هیچ یک از سوالات آزمون پاسخ نداده اید.

عدم شرکت در آزمون

نمره 0

عکس مدرک آیلتس IELTS

عکس مدرک آیلتس را در ادامه برای شما قرار داده ایم. در قسمت بالای مدرک، اطلاعات مربوط به آزمون نوشته شده است:

•    نوع آزمون (آکادمیک یا جنرال) 
•    کد مرکز برگزار کننده آزمون 
•    تاریخ آزمون 
•    شماره داوطلب (Candidate Number)

بخش بعدی مربوط به اطلاعات شخصی داوطلب است. اطلاعاتی مانند تصویر داوطلب، نام و نام خانوادگی و شماره ID داوطلب (مانند پاسپورت) نشان داده می شود. در ادامه نیز برخی اطلاعات تکمیلی در مورد داوطلب ذکر شده اند. در این بخش، شما می توانید اطلاعاتی مانند تاریخ تولد داوطلب و جنسیت را مشاهده کنید.
بخش بعدی، که مهم ترین بخش مدرک آیلتس IELTS است به نمره آیلتس IELTS اختصاص یافته است. در این قسمت، از چپ به راست نمرات مربوط به مهارت های گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن ثبت شده است. در آخرین فیلد، شما می توانید میانگین کلی این نمرات که همان نمره آیلتس IELTS شما است را مشاهده کنید. در آخر نیز سطح مهارت داوطلب بر اساس چارچوب مشترک زبان های اروپایی (CEFR) درج شده است.
آخرین بخش مدرک آیلتس IELTS به مهر و امضای مرکز برگزار کننده آزمون اختصاص داده شده است. یکی دیگر از بخش های مهم کارنامه آیلتس IELTS، کادری به نام Test Report Form Number است. در این کادر کدی درج شده است که برای اعتبار سنجی و پیگیری نمره آیلتس IELTS به وسیله دانشگاه ها، اداره مهاجرت و ... استفاده می شود. در ادامه یک نمونه از عکس مدرک آیلتس IELTS را برای شما قرار داده ایم: 

 

نمره آیلتس

نمره قبولی آزمون آیلتس IELTS

درست مانند نمره آزمون تافل TOEFL، چیزی تحت عنوان نمره قبولی در آزمون آیلتس IELTS وجود ندارد. نمره آیلتس IELTS مناسب برای پذیرش تحصیلی چند است؟
در آیلتس IELTS به جای نمره قبولی، یک حداقل نمره وجود دارد که توسط دانشگاه ها و مراکز مختلف تعیین می شود. این موسسات، از داوطلبان خود انتظار دارند که حداقل نمراتی که تعیین کرده اند را در آزمون آیلتس کسب کنند. بدیهی است که هر چقدر نمره IELTS شما از حداقل های تعیین شده بیشتر باشد، تاثیر بهتری روی هیئت پذیرش باقی خواهید گذاشت. 
با این وجود، می توان اینگونه گفت که نمرات کمتر از 6 در آزمون آکادمیک آیلتس، برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بین المللی مناسب نیستند. در واقع، دانشگاه های بسیار انگشت شماری وجود دارند که حاضر هستند نمره کمتر از 6 را از داوطلبان خود بپذیرند. از طرف دیگر، هر چه سطح علمی دانشگاه انتخابی شما بالاتر باشد؛ شما به نمرات بالاتری در آزمون آیلتس نیاز خواهید داشت. 
در مورد آزمون جنرال آیلتس نیز این مسئله صادق است. حداقل نمرات توسط کشور مقصد شما و یا شرکتی که قصد کار کردن در آن را دارید تعیین می شود. در برخی موارد، حداقل نمره ای که از داوطلب انتظار می رود بسیار بالا است. به طور مثال، اگر بخواهید از طریق سیستم اکسپرس انتری به کانادا مهاجرت کنید، ممکن است از شما نمره 8 را نیز درخواست کنند. 

اعتراض به نتیجه­ آیلتس IELTS

اگر از نمره آیلتس IELTS خود راضی نیستید، می توانید از گزینه "اعتراض به نتیجه آیلتس IELTS" استفاده کنید. گاهی اوقات، داوطلبان احساس می کنند که لیاقت نمره بالاتری از آنچه دریافت کرده اند را دارند. یک احتمال دیگر این است که داوطلبان ممکن است باور داشته باشند در تصحیح برگه آن ها اشتباهی رخ داده است. در این شرایط، آن ها می توانند درخواست ارزیابی مجدد آزمون خود (در یک بخش خاص و یا به طور کلی) را ارائه کنند. 
توجه کنید که اعتراض به نتایج آزمون آیلتس IELTS رایگان نیست. هزینه اعتراض به نتایج آیلتس IELTS تقریبا نیمی از کل هزینه آزمون آیلتس است. با این حال، شاید برای شما جالب باشد که بدانید در صورت تغییر نمره شما به یک نمره بالاتر، این مبلغ به شما برگردانده خواهد شد. امکان اعتراض به نتایج آزمون حداکثر به مدت 6 هفته پس از تاریخ برگزاری آزمون وجود دارد. 
برای انجام این کار تنها کافی است با مرکز آیلتس خود تماس بگیرید و فرم های مربوطه را دریافت کنید. امکان اعتراض به نتایج آزمون آیلتس IELTS  به صورت آنلاین نیز وجود دارد. نتایج تجدید نظر 6 هفته پس از واریز هزینه برای شما ارسال خواهند شد. توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد چرا که اگر سریعا به مدرک خود نیاز داشته باشید، شرکت مجدد در آزمون گزینه منطقی تری به نظر می رسد. 
در ضمن، بهتر است قبل از اعتراض مطمئن شوید نمره آیلتس IELTS که اخذ کرده اید نمره واقعی شما نیست. با این کار شما می توانید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. 

نمره آیلتس

آیا نمره  آیلتس IELTS را شخص داوطلب میتواند به دانشگاه مقصد ارسال کند؟

همانطور که می دانید، مدرک آیلتس IELTS به مدت دو سال معتبر است. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مدرک آیلتس IELTS فقط و فقط یکبار برای شما صادر خواهد شد. بنابراین، باید در نگهداری از آن بسیار دقت کنید. پس از اعلام نتایج، شما می توانید درخواست خود برای دریافت مدرک را به مرکز آزمون اعلام کنید. پس از واریز هزینه پست، مدرک شما در یک بازه 2 الی 3 روزه به دست شما خواهد رسید.
در ضمن، شما می توانید از مرکز آزمون درخواست کنید تا مدرک شما را برای دانشگاه یا موسسه خاصی از طریق پست و یا به صورت الکترونیکی ارسال کند. علاوه بر این، در هنگام ثبت نام در آزمون نیز قادر هستید 5 موسسه یا دانشگاه را انتخاب کنید. نتایج آزمون شما به صورت خودکار و رایگان برای این موسسات ارسال می شوند. توجه کنید که ارسال نتایج برای بیش از 5 موسسه برای شما هزینه اضافی در بر خواهد داشت. 

من کارت ارزی برای ارسال نمره آیلتس IELTS به  دانشگاه  ندارم. چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم، ارسال نتایج به حداکثر 5 دانشگاه و موسسه به صورت رایگان انجام می شود. اما برای ارسال نمره آیلتس IELTS برای بیش از این تعداد، لازم است که هزینه مجزا بپردازید. در صورتی که کارت ارزی، مستر کارت و دیگر حساب های بین المللی برای پرداخت هزینه ارسال نتایج ندارید، می توانید از طریق برخی شرکت های واسطه اقدام به پرداخت هزینه کنید. وظیفه این شرکت ها واسطه شدن در پرداخت های بین المللی است. 

نحوه نمره دهی مهارت های آیلتس IELTS

در آزمون آیلتس IELTS، تنها مهارت های مربوط به نوشتن و صحبت کردن توسط آزمون گیرنده تصحیح می شود. از آنجایی که سوالات مربوط به مهارت های خواندن و شنیدن به صورت چهار گزینه ای طرح می شوند، در پاسخ های شما هیچ شک و شبهه ای وجود نخواهد داشت. تصحیح کنندگان تنها به مهارت شما در نوشتن و صحبت کردن نمره می دهند. برای این کار، آن ها با توجه به چهار معیار در نوشتن نمره شما را تعیین می کنند: 

•    ارتباط با موضوع 
•    همگرایی و همبستگی
•    دایره واژگان
•    میزان تسلط و دقت در گرامر


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!