نمره تافل آی بی تی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/08

نمره تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) از زمانیکه این آزمون برای اولین بار در سال 2005 معرفی شد، برای بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزشی به رسمیت شناخته شد. 
این شکل از آزمون تافل، یعنی تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به تدریج جایگزین آزمون های مبتنی بر کاغذ شده است. البته آزمون کاغذی تافل (یا همان آزمون تافل پی بی تی (TOEFL-PBT) همچنان در بسیاری از مناطق برگزار می شود. به خصوص در مناطقی که دسترسی درستی به اینترنت وجود ندارد. 
با این حال، آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) از سال 2006 به طور منظم توسط مراکز برگزار کننده آزمون در کشورهای بسیاری برگزار می شود. برخی از این کشورها عبارتند از: 

•    ایالات متحده آمریکا
•    کانادا
•    فرانسه 
•    آلمان 
•    ایتالیا

در شیوه سنتی آزمون تافل، به دلیل تقاضای زیادی که برای شرکت در این آزمون بین المللی بود؛ داوطلبان ناچار بودند ماه ها برای شرکت در آزمون صبر کنند. اما هم اکنون، در بسیاری از کشورها می توان طی یک تا چهار هفته در تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) شرکت کرد و نمره تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) را طی مدت کوتاهی از طریق ایمیل و حساب کاربری ساخته شده در سایت ETS دریافت کرد.
 این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است. در هر یک از این بخش ها یکی از جنبه های مهارت داوطلب مورد سنجش قرار می گیرد. هر چند، در برخی از بخش ها، چندین مهارت به صورت ترکیبی ارزیابی می شوند. در حین شرکت در آزمون، یادداشت برداری مجاز است. لازم به ذکر است که میان دو آزمون اینترنتی حداقل باید سه روز فاصله باشد.
آزمون اینترنتی تافل یک آزمون برتر بین المللی برای سنجش سطح مهارت های داوطلب در زبان انگلیسی است. هم اکنون، نمره تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در بیش از 150 کشور دنیا معتبر شناخته می شود. داوطلبان در موارد زیر می توانند از اعتبار این آزمون استفاده کنند: 

•    اخذ پذیرش از دانشگاه ها 
•    استخدام در مشاغل 
•    مهاجرت به دیگر کشورها

نمره آزمون تافل (TOEFL)

شهرت و استانداردهای بالای آزمون تافل (TOEFL) به این معنا است که نمرات این آزمون در جلب توجه هیئت پذیرش بسیار موثر هستند. با اخذ نمرات بالا در این آزمون، شما اثبات می کنید که شایستگی اخذ عالی ترین موقعیت ها را دارید. 

نمره آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)

حداکثر نمره ای که می توانید در این آزمون کسب کنید 120 است. همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، این آزمون شامل چهار بخش می شود. هر یک از این بخش ها 30 نمره را به خود اختصاص داده اند. بنابراین در هر یک از این بخش ها، شما می توانید نمره ای از 0 تا 30 را اخذ کنید. در نهایت، نمراتی که در هر یک از این چهار بخش اخذ کرده اید با یکدیگر جمع می شوند و نمره امتیاز کل شما را مشخص می کنند. 
در ادامه اولین مهارت هایی که در آزمون اینترنتی تافل مورد سنجش قرار می گیرند را نام برده ایم: 

•    مهارت خواندن (Reading)
•    مهارت شنیدن (Listening)

پس از گذراندن این دو بخش و پیش از آغاز بخش دوم آزمون، ده دقیقه وقفه ایجاد می شود. توجه کنید که حداکثر زمانی که برای گذراندن کل آزمون برای داوطلبان در نظر گرفته شده است 203 دقیقه است. 
هر سوال مربوط به مهارت صحبت کردن در ابتدا نمره خامی بین 0 تا 4 را دریافت می کند. در بخش نوشتن نیز برای هر سوال نمره ی خامی بین 0.0 تا 0.5 در نظر گرفته شده است. در نهایت این نمرات به یک نمره مقیاس بندی شده برای هر بخش (بین 0 تا 30) تبدیل می شوند. 

 

بخش

زمان

سوالات

تکلیف

نمره

خواندن (Reading)

54 – 72 دقیقه

30 – 40 سوال

خواندن متن و پاسخ دادن به سوالات

30

گوش دادن (Listening)

41 – 57 دقیقه

28 – 39 سوال

جواب دادن به سوالاتی در مورد یک سخنرانی کوتاه و یا یک مناظره کلاسی

30

استراحت

10 دقیقه

-

-

 

صحبت کردن (Speaking)

17 دقیقه

4 موضوع

صحبت در مورد یک موضوع آشنا و یا مطالبی که خوانده و شنیده اید

30

نوشتن (Writing)

50 دقیقه

2 موضوع

خواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سوالات

 

 

30

 

 

 

جمع کل نمره

120

 

دقت کنید که پاسخ اشتباه به سوالات آزمون تافل نمره منفی ندارد، بنابراین، می توانید با خیال راحت به سوالاتی که پاسخ آنها را نمی دانید، حدسی جواب بدهید.

نمره آزمون تافل کاغذی (Toefl PBT)

آزمون تافل کاغذی شامل نمرات سه بخش چهار گزینه ای و یک بخش رایتینگ می شود. مجموع کل نمرات تافل کاغذی می تواند بین 310 تا 677 نمره باشد. که با توجه به مقیاسی که از نحوه پاسخ شما به سوالات در نظر گرفته می شود، سنجیده خواهد شد.

مقایسه نمره تافل کاغذی و تافل اینترنتی

 

iBT Total Score

PBT Total Score

111 – 120

640 – 677

96 – 110

590 – 639

79 – 95

550 – 589

65 – 78

513 – 549

53 – 64

477 – 512

41 – 52

437 – 476

30 – 40

397 – 436

19 – 29

347 – 396

6 – 18

311 – 346

0 -5

310

عکس مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)

همانطور که اطلاع دارید، امکان شرکت در آزمون تافل به دو شکل کاغذی و اینترنتی وجود دارد. در مقایسه با آزمون کاغذی تافل، در تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) آزمون از بخش های متفاوتی تشکیل می شود. از همین رو، اطلاعاتی که در مدارک مربوط به این دو شکل از آزمون تافل (TOEFL) درج شده اند نیز متفاوتند. 
در آزمون کاغذی تافل، چندین سوال کتبی دیگر وجود دارد. این سوالات بیشتر روی گرامر زبان انگلیسی متمرکز هستند. این در حالی است که در آزمون اینترنتی تافل، مانند آیلتس، یک بخش برای ارزیابی مهارت Speaking در نظر گرفته شده است. از همین رو در مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) علاوه بر نمره کل، جزئیات نمرات شما در هر یک از این بخش ها نیز ثبت شده است. 
به طور کلی، در مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) اطلاعات زیر قید شده است: 

•    نمره اخذ شده مربوط به هر یک از بخش های آزمون (نوشتن، خواندن، شنیدن و گوش دادن)
•    نمره کل که در واقع جمع نمرات در هر چهار بخش است
•    اطلاعات شخصی داوطلب (نام، تاریخ تولد، ایمیل، جنسیت، کشور، ...)
•    اطلاعات مربوط به مرکز برگزار کننده ی آزمون
•    اطلاعات مربوط به کارت شناسایی
•    شرحی دقیق از ارزیابی عملکرد شما در بخش های مختلف آزمون

 


دریافت مدرک تافل یا همان کارنامه نمره آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) از طریق ایمیل و یا از طریق پست ممکن است. شما می توانید شیوه دریافت مدرک خود را در هنگام ثبت نام در آزمون انتخاب کنید. 
نتایج آزمون تافل حدود 11 روز پس از برگزاری آزمون در حساب کاربردی قابل مشاهده است. البته همزمان با قرار گرفتن کارنامه نمره آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در حساب کاربری شما یک ایمیل اطلاع رسانی به همان آدرس ایمیلی که هنگام ثبت نام وارد کرده اید، ارسال می شود که به شما اعلام می کند می توانید نتیجه آزمون خود را در حساب کاربری سایت ETS مشاهده کنید.
توجه کنید که اخیرا برخی افراد سودجو اقدام به فروش و انتشار مدارک جعلی تافل (TOEFL) و تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)  کرده اند. ادعای این دسته از کلاهبرداران این است که مدرک تافل را با کیفیت یکسان و کد قابل رهگیری چاپ می کنند و به شما ارائه می کنند. یکی دیگر از ادعاهای این دسته از افراد این است که این مدرک تافل کاملا معتبر است. این ادعا کاملا دروغ و این افراد کلاهبردار هستند؛ چرا که: 

•    کاغذی که در چاپ مدرک تافل استفاده می شود به فناوری ضد کپی مجهز است.
•    کد رهگیری روی مدرک تافل که برای استعلام استفاده می شود فقط و فقط توسط موسسه ETS صادر می شود و امکان ایجاد آن توسط اشخاص دیگر ممکن نیست.
•    پوشش لیزری که روی مدرک تافل وجود دارد مانع پاک شدن مدرک و یا جعل آن می شود.
•    روی مدرک تافل (TOEFL) یک واترمارک (مانند واترمارک اسکناس ها) وجود دارد.

نمره قبولی آزمون تافل (TOEFL)

در حقیقت، میان ارزش نمره در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) و آزمون تافل پی بی تی (TOEFL-PBT) هیچ تفاوتی وجود ندارد. اکثر دانشگاه ها از نمرات آزمون تافل تنها به عنوان یک فاکتور در روند پذیرش خود استفاده می کنند. باید بدانید که دانشگاه ها و کالج های مختلف، حداقل نمره متفاوتی را برای اخذ پذیرش در نظر می گیرند. حتی اگر قصد استخدام در یک شرکت را داشته باشید نیز این نکته صادق است. 
به طور مثال، حداقل نمره آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) برای اخذ پذیرش دانشگاه ایالتی بولینگ گرین 61 است. از طرف دیگر، همین نمره برای دانشگاه آکسفورد 110 است! بنابراین می توان اینگونه گفت که چیزی به عنوان نمره قبولی در آزمون تافل (TOEFL) وجود ندارد. داوطلبان برای اطلاع از حداقل نمره مورد نیازشان باید با موسسات و دانشگاه های مقصد ارتباط برقرار کنند. 

نمره تافل TOEFL خوب چند است؟

حد نصاب نمره خوب در تافل را براساس نمره میانگین افرادی که در آن شرکت کرده اند می سنجند. در یک آمار مقایسه ای، حدود نیمی از شرکت کنندگان در آزمون تافل نمره بالاتر از 84 کسب کرده اند بنابراین، اگر نمره تافل اینترنتی شما بالاتر از 84 (معادل 570 در آزمون کاغذی) باشد، می شود گفت که نمره خوبی کسب کرده اید.

اعتراض به نتایج آزمون تافل (TOEFL)

امکان اعتراض روی نمره آزمون تافل (TOEFL) برای داوطلبان وجود دارد. این فرصت در اختیار داوطلبان قرار داده شده تا در صورت نارضایتی از نمره خود، به نتیجه ی آزمون اعتراض کنند. با وجودی که امکان اعتراض در آزمون کاغذی تافل و آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) وجود دارد، برای آن شرایطی نیز در نظر گرفته شده است:

•    حداکثر مدت زمان مجاز برای اعتراض به نتیجه آزمون، 30 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون است
•    امکان ثبت درخواست تجدید نظر در نتیجه آزمون تنها برای دو مهارت نوشتن و مهارت صحبت کردن وجود دارد.

علاوه بر این، برای ثبت درخواست اعتراض به نمره آزمون هزینه ای نیز در نظر گرفته شده است. مبلغ اعتراض به ازای هر مهارت 80 دلار است. در صورتی که داوطلب در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به هر دو مهارت اعتراض کند، ملزم به پرداخت 160 دلار خواهد بود.
ثبت درخواست اعتراض فقط و فقط یک بار ممکن است. داوطلبانی که به نتایج آزمون در هر دو مهارت اعتراض دارند، باید درخواستشان را در یک زمان ثبت کنند. نتیجه بازبینی در نمرات آزمون (چه مثبت باشد و چه منفی) جایگزین نمرات پیشین داوطلب خواهد شد و امکان تغییر آنها وجود ندارد. در ضمن، در صورتی که پیش از ثبت اعتراض روی نمرات، نتیجه آزمون برای یک موسسه یا دانشگاه ارسال شده باشد، امکان اعتراض وجود ندارد.
ثبت درخواست اعتراض روی نتایج آزمون از طریق سایت ETS و طریق اپلیکیشن رسمی تافل و یا ارسال فرم تجدید نظر ممکن است. نمرات بازبینی شده حداکثر تا سه هفته پس از پرداخت هزینه بازبینی، در سایت قرار گرفته و به شما اعلام خواهند شد.

نمره تافل TOEFL مناسب برای پذیرش تحصیلی چند است؟

همانطور که قبل از این هم گفتیم، چیزی به عنوان نمره  قبولی در آزمون تافل (TOEFL)  و تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) وجود ندارد. با این حال، یک حداقل نمره وجود دارد که کمتر موسسه ای کمتر از آن را قبول می کند.

نمره 78 و یا پایین تر: این نمره شاید برای اخذ پذیرش از دانشگاه های معمولی مناسب باشد، ولی برای اخذ پذیرش در دانشگاه های متوسط و رو به بالا به هیچ وجه کافی نیست. 
نمره 92 الی 100: برای بسیاری از دانشگاه ها، مانند دانشگاه های آمریکا، این نمره پذیرفته شده است. لازم به ذکر است که در شرایطی که تعداد پذیرش محدود باشد، این نمره قدرت رقابتی بالایی ندارد. 
نمره بالاتر از 100: این نمره یک نتیجه بسیار خوب برای داوطلبان شرکت در آزمون تافل است. با این نمره، شما می توانید تقریبا پذیرش هر دانشگاهی را اخذ کنید. 

 

نمره تافل آی بی تی

آیا نمره  تافل TOEFL را شخص داوطلب میتواند به دانشگاه مقصد ارسال کند؟

در هنگام ثبت نام در آزمون تافل، شما می توانید حداکثر 4 موسسه یا دانشگاه را برای دریافت نتایج آزمون خود انتخاب کنید. ارسال نتایج آزمون کاغذی تافل و تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به این موسسات هیچ هزینه ی اضافی برای شما در پی نخواهد داشت. در واقع هزینه ارسال نتایج در هزینه ثبت نام در نظر گرفته شده است. 
توجه کنید که امکان انتخاب موسساتی برای ارسال رایگان مدارک تنها در طول فرایند ثبت نام ممکن است و پس از آن امکان ثبت چنین درخواستی وجود ندارد. 
علاوه بر این، امکان درخواست برای ارسال نمرات آزمون تا زمانی که مدرک تافل معتبر است (حداکثر دو سال پس از تاریخ آزمون) وجود دارد. امکان ثبت درخواست های اضافی برای ارسال نتایج از طریق پست و یا فکس وجود دارد.

من کارت ارزی برای ارسال نمره تافل TOEFL به  دانشگاه  ندارم. چه باید کرد؟

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، در طی مراحل ثبت نام در آزمون تافل امکان انتخاب 4 موسسه و دانشگاه برای دریافت نتایج آزمون وجود دارد. اما در صورتی که قصد دارید در طول دوره اعتبار مدرک تافل خود، آن را مجددا برای موسسات دیگر ارسال کنید لازم است که یک هزینه مجزا پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه ارسال مدرک تافل آی بی تی (TOEFL-Ibt) چند راه وجود دارد:

•    استفاده از چک الکترونیکی 
•    استفاده از ووچر 
•    استفاده از مسترکارت گیفت
•    استفاده از مستر کارت مجازی

در دو مورد آخر، شما می توانید با واریز هزینه ریالی، موارد مربوط به آزمون (مانند ثبت نام یا ارسال مدرک) را انجام دهید. 
در صورتی که قصد استفاده از شرکت های واسطه برای پرداخت های خود را دارید؛ اطمینان حاصل کنید که به موسسات معتبری مراجعه می کنید. توجه کنید که هزینه ای که این شرکت ها از شما دریافت می کنند بالاتر از هزینه اصلی است. حتی ممکن است نرخ ارز دریافتی توسط آن ها از نرخ رایج بازار ارز بالاتر باشد. 
الماس پیمنت یکی از وب سایت هایی است که می توانید از طریق آن اقدام به خرید مستر کارت کنید. دقت کنید که مستر کارت باید حاوی اطلاعات زیر باشد تا بتوانید برای ثبت نام آزمون تافل از آن استفاده کنید:

 

شماره 16 رقمی کارت

Card Number - 16 Digits

نام دارنده کارت

Card Holder Name / Name on Card

 

تاریخ انقضای کارت

Expire Date / Valid Through Date

 

کد سه رقمی پشت کارت

CCV2 / CVV2 / Security Code / Card Verification Value / CID

 

آدرس صورتحساب

Billing Address

 

 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!