تجربه کسانی که به نمره آیلتس خود اعتراض زده اند

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/30

اعتراض به نمره آیلتس IELTS راه حل بسیاری از داوطلبانی است که موفق به اخذ نمره دلخواه خود در آزمون آیلتس IELTS نشده اند. اگر شما نیز یکی از داوطلبانی هستید که نمره دلخواه خود در آزمون آیلتس IELTS را اخذ نکرده اند؛ ممکن است سوالات زیر را در سر داشته باشید: 

•    آیا امکان اعتراض به نمره IELTS وجود دارد؟ 
•    شرایط اعتراض به نمره IELTS چیست؟ 
•    هزینه اعتراض به نمره IELTS چقدر است؟ 
•    چگونه می توان به نمره آیلتس IELTS اعتراض کرد؟ 
•    نتایج جدید آزمون چه زمانی برای شما ارسال خواهند شد؟ 
•    آیا اعتراض به نمره IELTS برای شما سودمند است؟ 

آزمون آیلتس IELTS یکی از الزامات اساسی برای اخذ پذیرش در بسیاری از دانشگاه ها و موسسات خارجی است. از همین رو، کسب نمره مناسب در آزمون، یکی از دغدغه های اساسی شرکت کنندگان آزمون آیلتس IELTS است. برای این دسته از داوطلبان، امکان اعتراض به نمره آیلتس IELTS نیز وجود دارد.
 کلمه آیلتس خلاصه شده عبارت International English Language Testing System  است. همانطور که می دانید، آیلتس IELTS یک آزمون بین المللی است. هدف از برگزاری این آزمون، ارزیابی مهارت های زبان انگلیسی افرادی است که اهداف زیر را در سر دارند: 

•    ادامه تحصیل در خارج از کشور
•    استخدام در شرکت های بین المللی
•    مهاجرت به دیگر کشورها

در حال حاضر، بیش از 140 کشور مختلف در سراسر دنیا، نتایج آزمون آیلتس IELTS را شایسته اعتبار می دانند. با هدف ارزیابی هر چه بهتر و کاربردی تر توانایی داوطلبان در زبان انگلیسی، این آزمون در دو شکل برگزار می شود: 

•    آزمون آیلتس آکادمیک 
•    آزمون آیلتس جنرال

افرادی که قصد دارند با اهداف تحصیلی به خارج از کشور بروند، باید مدرک آیلتس آکادمیک را اخذ کنند. از طرف دیگر،  آزمون آیلتس جنرال برای داوطلبانی مناسب است که قصد دارند برای زندگی یا کار به خارج از کشور مهاجرت کنند. پیشنهاد می کنیم که پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس با سفارت کشور مقصد و یا دانشگاه انتخابی خود تماس بگیرید و در مورد الزامات زبان از آنها سوال بپرسید.
اعتراض به نمره آیلتس یک راه حل به ظاهر مناسب برای افرادی است که به ددلاین دانشگاه انتخابی خود نزدیک شده اند. این دسته از داوطلبان دیگر امکان ثبت نام مجدد در آزمون آیلتس IELTS برای آن ها وجود ندارد. 

اعتراض به نمره آیلتس IELTS

برای رعایت انصاف در حق تمام داوطلبان آزمون، امکان اعتراض به نمره آیلتس IELTS برای داوطلبان فراهم شده است. از همین رو، اگر از نتیجه آزمون خود راضی نیستید می توانید ظرف مدت 6 هفته از تاریخ آزمون، درخواست ارزیابی مجدد نمرات خود را ثبت کنید. 
لازم به ذکر است که اعتراض به نمره آیلتس رایگان نیست و برای انجام این کار شما ملزم به پرداخت هزینه آن هستید. البته باید در نظر داشته باشید که در صورت تغییر نمرات شما، این هزینه به طور کامل به شما بازگردانده خواهد شد.

پس از اعتراض به نمره آیلتس IELTS چه اتفاقی می افتد؟

اینکه پس از اعتراض به نتایج آیلتس IELTS چه اتفاقی خواهد افتاد، کاملا بدیهی است. پس از ثبت درخواست اعتراض، نتایج آزمون شما توسط یک آزمونگر ارشد و با تجربه آیلتس IELTS مجدد بررسی می شود. لازم به ذکر است که این آزمونگر از نمرات پیشین شما در هر یک از مهارت های چهارگانه، هبچ اطلاعی ندارد. بنابراین، بدون هیچ پیش زمینه خاصی به ارزیابی مجدد آزمون آیلتس IELTS شما خواهد پرداخت. 
در مرحله آخر، آزمونگر، نتایج آزمون شما را به مرکز آزمون اطلاع خواهد داد و شما نمرات جدید خود را دریافت خواهید کرد. توجه کنید که درخواست تجدید نظر در نمرات باید تا حداکثر 6 هفته از تاریخ برگزاری آزمون، ثبت شوید. شما می توانید به نمرات خود در هر یک از بخش های آزمون (خواندن، گوش دادن، نوشتن، صحبت کردن) و یا نمره کل، اعتراض کنید. برای اطلاع از هزینه اعتراض به نتایج آیلتس IELTS، با مراکز آزمون خود تماس بگیرید.
به طور معمول، نمرات جدید آزمون آیلتس طی 2 الی 21 روز پس از ثبت درخواست بازنگری، در دسترس شما قرار خواهند گرفت. این مدت زمان به عوامل مختلفی از جمله تعداد بخش هایی که قصد ارزیابی آن را دارید، بستگی دارد. اگر پس از 28 روز پاسخ دریافت نکردید با مرکز آزمون خود تماس بگیرید. 
در ادامه، برخی از نکاتی را که باید در هنگام اعتراض به نمره آیلتس IELTS در نظر بگیرید را نام برده ایم: 

•    نمراتی که شما پس از ثبت درخواست تجدید نظر کسب می کنید، نمرات نهایی شما خواهند بود. 
•    شما باید نهایتا تا 6 هفته پس از برگزاری آزمون، از طریق مرکز آزمون خود درخواست اعتراض را ثبت کنید.
•    در طول مدتی که نمرات آزمون شما در حال ارزیابی مجدد هستید، شما نمی توانید از نتایج آن ها برای اخذ پذیرش دانشگاه ها یا مهاجرت استفاده کنید. 
•    شما می توانید به نمره کل و یا تنها به نمره مربوط به مهارت های خاصی اعتراض کنید.
•    در صورتی که نمره شما تغییری نکند، فرم اصلی نتایج آزمون به شما برگردانده می شود و هیچ گونه استرداد وجهی در کار نخواهد بود. 

برای اعتراض به نمره آیلتس IELTS، شما باید تمام اطلاعات خود را در فرم "ارزیابی نتایج آزمون" وارد کنید. پس از تکمیل فرم، شما باید آن را برای IDP Education - IELTS Test Center ارسال کنید. برای دریافت این فرم اینجا کلیک کنید. 

آیا اعتراض به نتایج آزمون آیلتس IELTS برای شما سودمند است؟

یکی از بزرگترین نگرانی های داوطلبان آزمون آیلتس IELTS که موفق به اخذ نمره دلخواه خود نمی شوند این است که آیا باید به نتیجه آزمون خود اعتراض کنند؟ نحوه اعتراض به نتایج آزمون به طور دقیق در سایت British Council توضیح داده شده است. در ادامه، ما به بیان برخی نکات پرداخته ایم که تصمیم گیری در مورد اعتراض به نمره آیلتس IELTS را برای شما راحت تر خواهد کرد. با ما همراه باشید.
تاکنون، آیلتس IELTS هیچ آمار دقیقی در مورد میزان موفقیت در تغییر نتایج پس از اعتراض به نمره آیلتس IELTS، منتشر نکرده است. بنابراین، پاسخ به این سوال که آیا شما باید به نمره خود اعتراض کنید یا خیر، کار دشواری است. یکی از راه هایی که می تواند شما را در تصمیم گیری راهنمایی کند استفاده از تجربه کسانی است که به نمره آیلتس IELTS خود اعتراض کرده اند. با این حال، برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که بهتر است هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید.

چه زمانی باید به نمره آیلتس IELTS اعتراض کرد؟

زمانی که شما توسط یک معلم / ممتحن با تجربه آیلتس IELTS ارزیابی شده و نمرات بالاتری اخذ کرده باشید:
این مورد، احتمالا یکی از شایع ترین دلایل اعتراض به نمره آیلتس IELTS است. اگر مهارت های شما توسط یک استاد با تجربه، بالاتر از نمره آیلتس شما تشخیص داده شوند؛ اعتراض به نمره آیلتس IELTS کار درستی است. البته باید اطمینان حاصل کنید شخصی که در حال ارزیابی شما است توانایی لازم برای اینکار را دارد. اگر کاملا به استاد خود اعتماد دارید، این مسئله می توانید دلیل کافی برای اعتراض به نتایج آیلتس IELTS باشد. 
به خاطر داشته باشید که تمام اساتید آیلتس IELTS نحوه ارزیابی درست نتایج آزمون آیلتس IELTS  را نمی دانند. یک نکته که باید در هنگام ارزیابی نمرات خود در نظر بگیرید "ثبات عملکرد" شما است. تنها یک بار گرفتن نمره 7 در آزمون آزمایشی به این معنا نیست که شما در آزمون اصلی نیز همین نمره را اخذ کرده اید.
 اولا اینکه شما باید به دفعات قادر به اخذ چنین نتایجی باشید. نکته دومی که باید در نظر بگیرید استاندارد بودن آزمون آزمایشی است که در آن شرکت می کنید. 
زمانی که شما قبلا در آزمون آیلتس شرکت کرده باشید و نمرات شما به شکل قابل توجهی بیشتر بوده باشند:
اگر شما قبلا هم در آزمون آیلتس شرکت کرده اید و موفق به اخذ نمره بالاتری شده اید، احتمالا باید به نمره آیلتس IELTS خود اعتراض کنید. 
با این حال، اگر بیش از یک سال از آخرین آزمون شما می گذرد و شما از آن زمان تمرین خاصی نداشته اید، ممکن است که در واقع مهارت های شما افت کرده باشند.
زمانی که شما باور دارید پاسخ های درستی ارائه کرده اید و برای شرکت در آزمون آیلتس IELTS به طور کامل آماده بوده اید:
اگر برای آزمون خود به شکل موثری آماده شده اید و اطمینان دارید که در آزمون عملکرد خوبی از خود نشان داده اید، می توانید به نتایج آیلتس IELTS اعتراض کنید. با این حال، پیشنهاد می کنیم که قبل از صرف هر هزینه ای، از پاسخ های خود مطمئن شوید. بسیاری از داوطلبان فکر می کنند که در آزمون خوب عمل کرده اند در حالی که دانش کافی در مورد نحوه نمره دهی در آیلتس IELTS را ندارند. 

 

تجربه کسانی که به نمره آیلتس خود اعتراض زده اند

چه زمانی نباید به نمره آیلتس IELTS اعتراض کرد؟

زمانی که نمره یکی از مهارت های شما بالاتر از دیگر مهارت ها باشد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در صورتی که نمره یکی از مهارت های شما به اندازه 2 نمره از دیگر مهارت ها بالاتر باشد، آزمون شما به طور خودکار توسط مرکز محلی مجددا ارزیابی خواهد شد. بنابراین دیگر به اعتراض به نمره آیلتس IELTS نیازی نخواهید داشت. چرا که در این شرایط یک آزمون گیرنده و یک آزمونگر ارشد دو بار آزمون شما را ارزیابی کرده اند. بنابراین، احتمال تغییر نمره شما بسیار پایین است.

زمانی که شما سوال مربوط به بخش نوشتن را به خوبی درک نکرده باشید

اگر سوالات مربوط به Task1 و Task2 مهارت نوشتن برای شما دشوار بوده اند، بهتر است که اعتراض به نمره آیلتس IELTS را در نظر نگیرید. 

زمانی که تعداد کلمات شما در بخش نوشتن به اندازه کافی نبوده اند

اگر مقالات شما در بخش نوشتن به حداقل میزان 150 کلمه برای Task1 و 250 کلمه برای Task2 نرسند، به احتمال زیاد نمره قابل توجهی از دست خواهید داد.

زمانی که شما مرتبا نمره یکسانی را اخذ می کنید

اگر شما به طور مداوم نمره یکسانی را اخذ می کنید، پس احتمال در محاسبه نمره شما هیچ اشتباهی رخ نداده است. اخذ نمره یکسان در آزمون های مختلف به این معناست که شما باید به جای اعتراض به نمره آیلتس IELTS، دانش خود در مورد زبان انگلیسی را بهبود ببخشید. 

زمانی که دوست / اقوام / همکار شما امتیاز بالاتری نسبت به شما کسب کرده اند

این مسئله یکی دیگر از دیگر دلایل رایج برای اعتراض به نمره آیلتس IELTS است. بهتر است تنها به این دلیل که شخص دیگری از شما نمره بالاتری گرفته است و شما با او احساس برابری می کنید؛ به نتایج آزمون اعتراض نکنید. چرا که این مسئله به معنای اشتباه بودن نمره شما نیست. این احتمالا تنها به این معنی است که شما و شخصی که می شناسید در واقع در یک سطح نیستید و او در روز آزمون عملکرد بهتری داشته است. 

زمانی که شما به بیش از 5.0 نمره افزایش نمره نیاز دارید

گاهی ممکن است که تصحیح کنندگان آزمون آیلتس IELTS، در تعیین نمره شما اشتباه کنند. اما به ندرت، این تشخیص اشتباه بیش از نیم نمره خواهد بود. بنابراین، اگر شما به تغییر زیادی در نمره خود نیاز دارید، بهتر است اعتراض به نمره آیلتس IELTS را در نظر نگیرید.
زمانی که شما خواستار تغییر نمرات خود در بخش شنیدن و خواندن هستید:
سوالات مربوط به مهارت های خواندن و شنیدن به صورت چهار گزینه ای طرح می شوند. از آنجایی که احتمال اشتباه در تصحیح این دو بخش بسیار پایین است، بهتر است که به اعتراض به نمرات این مهارت فکر نکنید. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!