راهنمای آزمون آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/11

محتوای آزمون آیلتس IELTS و آشنایی با ساختار آن در موفقیت شما در این آزمون تاثیر به سزایی دارد. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم با ارائه راهنمای آیلتس IETLS و نکات مربوط به آزمون را بیان می کنیم. پس از خواندن این مقاله، شما درک بهتری از اینکه چه چیزی در روز آزمون انتظار شما را می کشد به دست خواهید آورد. ابتدا برخی نکات در مورد روز آزمون به شما ارائه می کنیم. سپس، ساختار آزمون آیلتس IELTS را به طور دقیق برای شما توضیح خواهیم داد.
 شما می توانید برای آشنایی بهتر و واقعی تر با آزمون آیلتس IELTS، در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون آنلاین آیلتس IELTS، شرکت کنید. 

در روز آزمون، توجه به توصیه های زیر برای شما مفید خواهد بود

روز قبل از آزمون، یکبار دیگر تاریخ و ساعت برگزاری آزمون آیلتس خود را بررسی کنید. سپس، بهترین راه های ممکن برای رسیدن به مرکز آزمون را چک کنید. توصیه می کنیم که از روز قبل در مورد نحوه رفت و آمد خود به یک نتیجه نهایی برسد. با توجه به محل زندگی خود تصمیم بگیرید که استفاده از کدام وسیله نقلیه (تاکسی، مترو، اتوبوس و ...) خطر دیر رسیدن به آزمون را برای شما کاهش می دهد.
 فراموش نکنید که آزمون اصلی آیلتس IELTS مانند آزمون ماک آیلتس IELTS نیست. دیر رسیدن به این آزمون ممکن است نتایج بسیار بدی برای شما در پی داشته باشد. بنابراین، هر چه زودتر در مورد موارد این چنینی تصمیم بگیرید بهتر است. این کار، در کاهش استرس شما نیز نقش پررنگی ایفا خواهد کرد. یک نکته دیگر که بهتر است بررسی کردن آن را فراموش نکنید بررسی محل برگزاری آزمون آیلتس IELTS است. چرا که ممکن است محل برگزاری آزمون با مرکز آزمون آیلتس IELTS متفاوت باشد. 

برای شرکت در آزمون

اطمینان حاصل کنید که تمام شرایط و ضوابط مربوط به شرکت در آزمون آیلتس IELTS را به خوبی درک کرده اید. این شرایط شامل اطلاعاتی مفید برای شرکت در آزمون است که باید به خوبی به آن ها توجه کنید. بر خلاف آزمون آزمایشی آیلتس IELTS و آزمون ماک آیلتس IELTS، قوانین شرکت در آزمون اصلی بسیار سختگیرانه تر است. 
توجه کنید که در صورت تاخیر در روز آزمون، ممکن است مجاز به شرکت در آن نشوید. 
تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی که به همراه دارید را خاموش کنید. این وسایل به همراه سایر وسایل شخصی شما در خارج از سالن برگزاری آزمون نگهداری خواهند شد. 
اطلاعات خود در مورد محتوای آزمون آیلتس IELTS، سوالات مربوط به هر بخش و مدت زمانی که به هر بخش اختصاص داده شده است را افزایش دهید. مدت زمان مربوط به بخش های مربوط به گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) 2 ساعت و 40 دقیقه می باشد. توجه داشته باشید که هیچ گونه وقفه ای در طول آزمون اصلی وجود ندارد. 
امکان به همراه بردن غذا یا نوشیدنی به سالن برگزاری آزمون وجود دارد. البته، شما می توانید یک بطری آب شفاف با خود به همراه ببرید. بهتر است که پیش از آزمون خود را سیر کنید. البته، نه آنقدر سیر که تمرکز شما را در طول آزمون کاهش دهد!

مدارک شناسایی

مسئولان برگزاری آزمون آیلتس IELTS در بدو ورود شما به سالن برگزاری آزمون، هویت شما را بررسی می کنم. اسنادی که شما در هنگام ثبت نام در آزمون دریافت کرده اید؛ شناسه شما را تعیین می کنند. در صورتی که بدون شناسه صحیح وارد شوید به محتوای آزمون آیلتس IELTS دسترسی نخواهید داشت. 
به عنوان یک اقدام امنیتی، کارکنان آزمون آیلتس IELTS پیش از شرکت در آزمون از چهره شما عکس می گیرند. این تصویر، همان تصویری است که در مدرک آیلتس IELTS شما ثبت خواهد داشت. همچنین،  برگزارکنندگان آزمون آیلتس IELTS در بعضی کشورها، اثر انگشت داوطلبان را نیز ثبت می کنند. 

محتوای آزمون آیلتس  IELTS

آزمون آیلتس IELTS (و همچنین آزمون ماک آیلتس IELTS و آزمون آزمایشی آیلتس IELTS) به طول شکل برگزار می شود: 

•    آزمون آیلتس آکادمیک 
•    آزمون آیلتس جنرال 

محتوای آزمون آیلتس IELTS متشکل از چهار بخش اصلی می باشد: 

•    خواندن (Reading)
•    شنیدن (Listening) 
•    نوشتن (Writing)
•    صحبت کردن (Speaking)

سوالات آزمون آیلتس IELTS در این دو شکل از آزمون تفاوت های بسیارجزئی با یکدیگر دارند. 
سوالات آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش های گوش دادن و صحبت کردن با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما مطالب بخش خواندن و نوشتن با یکدیگر متفاوت خواهند بود. شما باید با توجه به اهداف خود یکی از این دو شکل آزمون آیلتس IELTS را انتخاب کنید.
بخش های شنیدن، خواندن و نوشتن آزمون آیلتس IELTS در یک روز برگزار می شوند و هیچ وقفه ای میان آنها وجود ندارد. اما امکان گذراندن سوالات مربوط به مهارت صحبت کردن حداکثر یک هفته قبل یا بعد از آزمون آیلتس نیز وجود دارد. تاریخ دقیق این بخش از آزمون با توافق داوطلب و مرکز آزمون تعیین می شود. بنابراین، برای تعیین تاریخ دقیق این بخش از آزمون باید با سنتر انتخابی خود مشورت کنید. مدت زمان کل آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه است. 

بخش ریدینگ و درک مطلب Reading آزمون آیلتس  IELTS

این بخش از محتوای آزمون آیلتس IELTS در آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک با یکدیگر متفاوت است. 

بخش ریدینگ و درک مطلب Reading آزمون آیلتس آکادمیک:

محتوای آزمون آیلتس IELTS در بخش خواندن Reading شمال 40 سوال است. سوالات این بخش از آزمون به گونه ای طراحی شده اند که گستره بزرگی از مهارت های خواندن را ارزیابی کنند. مدت زمانی که برای این بخش از آزمون در نظر گرفته شده است 60 دقیقه می باشد.
 داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات این بخش از آزمون باید سه متن طولانی (با محتوای توصیفی یا تحلیلی) را مطالعه کنند و سپس به سوالات پاسخ دهند. به طور معمول، این متون از کتاب ها، مجلات یا روزنامه ها برداشته می شوند. با این وجود، فهم این متون برای خوانندگان غیر متخصص نیز مشکل نیست. محتوای آزمون آیلتس IELTS در این بخش از آزمون در سنجش افرادی که قصد ادامه دادن تحصیلات دانشگاهی را دارند بسیار مناسب است. 

بخش ریدینگ و درک مطلب Reading آزمون آیلتس جنرال:

این قسمت از محتوای آزمون آیلتس جنرال IELTS درست مانند آزمون آکادمیک متشکل از 40 سوال می باشد. این بخش از آزمون آیلتس جنرال، 60 دقیقه به طول می انجامد. این سوالات به گونه ای طراحی شده اند که جنبه های مختلف مهارت های ریدینگ و درک مطلب داوطلبان را مورد سنجش قرار دهند. 
متون به کار رفته در این بخش از آزمون از کتاب ها، مجلات، روزنامه ها، تبلیغات، دستورالعمل ها و ... طرح می شوند. آزمون گیرندگان محتوای این بخش از آزمون را مشابه با چیزی که با زندگی روزمره در کشوری انگلیسی زبان تجربه خواهید کرد؛ طراحی می کنند.
 در ادامه، برخی از مهارت هایی که در بخش ریدینگ و درک مطلب آزمون آیلتس IELTS ارزیابی می شوند را نام برده ایم: 

•    درک اصل مطلب 
•    درک ایده های اصلی 
•    فهم جزئیات متن 
•    خلاصه کردن 
•    درک منطقی استدلال ها
•    تشخیص نظریات و نگرش ها 
•    درک هدف نویسندگان 

بخش لیسنینگ Listening آزمون آیلتس  IELTS

محتوای آزمون آیلتس IELTS در این بخش به گونه ای طراحی شده تا مهارت های شنیداری داوطلبان را به بهترین شکل ارزیابی کند. فایل هایی که داوطلبان در این قسمت گوش می دهند در واقع صدای ضبط شده انگلیسی زبانان بومی است. البته، لهجه آن ها به گونه ای نیست که شما در فهم صحبت های آنان دچار مشکل شوید. پیشنهاد میکنیم که برای آشنایی بیشتر با سوالات بخش لیسنینگ، در آزمون آنلاین آیلتس IELTS (یا آزمون آزمایشی آیلتس IELTS) شرکت کنید. 
در مرحله بعد، شما باید پاسخ های خود را در قسمت پاسخ نامه وارد کنید. مدت زمانی که برای این بخش از آزمون در نظر گرفته شده است 30 دقیقه می باشد. عمده محتوای فایل های صوتی در این قسمت عبارتند از: 

•    مکالمه میان دو فرد در یک موقعیت اجتماعی روزمره.
•    یک مونولوگ با محتوای اجتماعی. مانند یک سخنرانی در مورد مکانات محلی. 
•    یک مکالمه میان حداکثر چهار نفر در مورد یک مبحث آموزشی. به طور مثال مکالمه میان یک استاد دانشگاه و دانشجو که در مورد یک تکلیف یا پروژه صحبت می کنند. 
•    یک مونولوگ با محتوای دانشگاهی (به طور مثال یک سخنرانی در دانشگاه).

ارزیابی توانایی داوطلب در فهم ایده های اصلی و درک دقیق اطلاعات، نظرات و نگرش های سخنرانان عمده دلایل طرح سوالات در این بخش از آزمون هستند. نمرات شما در این بخش اثبات می کنند که در دنبال کردن جریان یک مکالمه تا چه حد موفق عمل می کنید.

بخش رایتینگ Writing آزمون آیلتس  IELTS

در آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک، نوع متفاوتی از سوالات برای بخش رایتینگ Writing طرح می شود: 

بخش رایتینگ Writing آزمون آیلتس آکادمیک:

مدت زمان پاسخگویی به سوالات این بخش از محتوای آزمون آیلتس IELTS، 60 دقیقه می باشد. عمده موضوعات سوالات در این بخش از محتوای آزمون آیلتس IELTS با هدف ارزیابی دانشجویانی طراحی شده اند که قصد تحصیل در یک دانشگاه خارجی (یا کار در یک شرکت بین المللی) را دارند. در بخش رایتینگ  Writing آزمون آیلتس آکادمیک، دو سوال (Task 1 و Task 2) از شما پرسیده خواهد شد. شما باید پاسخ خود را با حداقل تعداد مشخصی از کلمات (برای هر سوال)، در قسمت پاسخ نامه بنویسید:
Task 1: شما باید در این قسمت یک نمودار (دایره ای، میله ای، نقطه ای و ...)، جدول و یا ترکیبی از جدول و نمودار را توصیف کنید. شما باید اطلاعاتی که توسط این شکل ها بیان می شود را به شکل خلاصه و مفید در قالب یک مقاله کوتاه توضیح دهید. در این قسمت از محتوای آزمون آیلتس IELTS شما ممکن است با چنین سوالاتی رو به رو شوید:

•    داده ها را توصیف کنید 
•    مراحل انجام یک کار یا پروسه انجام یک عمل را شرح دهید
•    نحوه انجام یک کار را توضیح دهید
Task 2: در این قسمت از شما خواسته می شود پاسخ خود را در قالب یک مقاله به یکی از موارد زیر بنویسید: 
•    دیدگاه 
•    مسئله 
•    استدلال

لازم به ذکر است که پاسخ شما در این بخش باید به سبک رسمی نوشته شود. سوالات آزمون ماک آیلتس IELTS و آزمون آنلاین آیلتس IELTS نمونه های بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر با محتوای این بخش از آزمون آیلتس IELTS هستند.

بخش رایتینگ Writing آزمون آیلتس جنرال:

مدت زمانی که برای نوشتن مقالات خود در این بخش از محتوای آزمون آیلتس IELTS در اختیار خواهید داشت نیز 60 دقیقه است. در این قسمت، شما با دو Task مواجه خواهید شد: 
Task 1: در این قسمت شما باید با توجه به موقعیتی که در سوال Task 1 برای شما شرح داده شده است؛ یک نامه بنویسید. لازم است که در این مقاله مواردی مانند درخواست اطلاعات یا توضیح وضعیت را نیز مطرح کنید. سبک نوشته این نامه می تواند رسمی، نیمه رسمی و یا دوستانه باشد. شما باید این موضوع را با توجه به عنوان سوال تشخیص دهید. 
Task 2: در این قسمت، مانند آزمون آکادمیک، شما باید پاسخ خود به یک دیدگاه، استدلال یا مقاله را بنویسید. با این حال، پاسخ این بخش می تواند با لحن غیر رسمی نیز نوشته شود. 

 

 

راهنمای آزمون آیلتس

بخش اسپیکینگ Speaking آزمون آیلتس IELTS

به کارگیری درست قواعد زبان انگلیسی برای صحبت کردن، یکی از مهم ترین جنبه های این زبان خارجی است. به همین دلیل، همواره این قسمت از محتوای آزمون آیلتس IELTS، توجه خاصی را دریافت کرده است. سوالاتی که در این قسمت از شما پرسیده می شوند مهارت شما در استفاده از گرامر زبان انگلیسی در یک مکالمه رو در رو را ارزیابی می کنند. 
البته، گرامر تنها جنبه ای نیست که در این بخش از آزمون مورد سنجش قرار می گیرد. مواردی مانند لحن، مدیریت مکالمه و تلفظ درست کلمات نیز در این قسمت اهمیت بسیاری دارند. شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یک راه عالی برای آشنایی با قالب این قسمت از آزمون است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید پاسخ هایی که شما در این بخش از آزمون ارائه می کنید ضبط می شوند. 
محتوای آزمون آیلتس IELTS در بخش صحبت کردن (Speaking) متشکل از سه بخش عمده می باشد: 
بخش اول: این قسمت در واقع برای معرفی کردن خود است و نمره زیادی برای آن در نظر گرفته نشده است. در این بخش سوالاتی در موضوعات کلی و آشنا از شما پرسیده می شود تا برای بخش اصلی آزمون آماده شوید. عمده موضوعات سوالات این بخش را مواردی مانند محل زندگی، خانواده، محل کار، تحصیلات و علایق تشیکل می دهند. مدت زمان این بخش از آزمون 4 الی 5 دقیقه می باشد. 
قسمت دوم: در این قسمت از آزمون یک کارت دریافت خواهید کرد. شما باید به مدت 2 دقیقه در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. پیش از آغاز به صحبت، شما یک دقیقه برای آماده کردن یک طرح کلی از آنچه می خواهید بگویید فرصت خواهید داشت. پس از ارائه پاسخ، آزمون گیرنده یک یا دو سوال در مورد موضوع مورد بحث از شما خواهد پرسید. 
قسمت سوم: در این قسمت سوالات بیشتری در مورد موضوعی که در بخش دوم مورد بحث قرار گرفت از شما پرسیده خواهد شد. شما می توانید در پاسخ به این سوالات ایده های بیشتری را مطرح کنید و شانس خود برای اخذ نمرات بالاتر را افزایش دهید. مدت زمان این بخش از محتوای آزمون آیلتس IELTS نیز 4 الی 5 دقیقه می باشد.

مدت زمان آزمون آیلتس  IELTS در هر بخش

در ادامه، با ارائه یک جدول، مدت زمان آزمون آیلتس IELTS در هر بخش را برای شما نمایش داده ایم: 

تست شنیدن (Listening) آیلتس

مدت زمان: 30 دقیقه

تست خواندن (Reading) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

تست نوشتن (Writing) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

تست صحبت کردن (Speaking) آیلتس

مدت زمان: 11 الی 14 دقیقه

جمع بندی

بهترین راهنمای شما برای آشمایی با محتوای آزمون آیلتس و نحوه برگزاری آن، شرکت در آزمون ماک آیلتس است که کاملا مطابق با سوالات و فضای این آزمون شبیه سازی شده باشد. با توجه به اینکه بخش های مختلف آزمون آنلاین آیلتس از جمله ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ در آزمون آزمایشی آیلتس، کاملا شبیه به آزمون آنلاین آیلتس اصلی طراحی شده، شرکت در این آزمون می تواند به شما در کسب نمره بالاتر کمک کند.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!