راهنمای تافل آی بی تی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/22

آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) از جمله برترین آزمون های سنجش مهارت زبان انگلیسی در جهان است. این آزمون، توسط ETS برگزار می شود.  یکی از راه های موثر برای موفقیت در این آزمون، آشنایی با ساختار آن می باشد. برای ایجاد یک آمادگی موثر در خود، شما باید الگو و ساختار آزمون تافل TOEFL را به خوبی درک کنید. سپس، با نوع سوالاتی ک ممکن است از شما پرسیده شود، آشنا شوید. در نهایت، شما باید از این اطلاعات به بهترین شکل برای گرفتن نمره بالا در آزمون، استفاده کنید. 
در راهنمای آزمون تافل TOEFL-iBT (آی بی تی) که امروز برای شما آماده کرده ایم، ساختار کل آزمون را به صورت جزئی مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس، در طول مقاله، نکاتی کلیدی برای بهره بردن از الگوی آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به شما ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

محتوای آزمون تافل TOEFL

تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، یک آزمون کامپیوتر محور می باشد. مدت زمان کل آزمون 4 ساعت است. این آزمون، از چهار بخش اصلی تشکیل شده است و سوالات هر یک از آنها، با هدف بررسی یکی از مهارت های زبان انگلیسی، طراحی شده اند. این چهار بخش عبارتند از: 
•    خواندن (Reading)
•    شنیدن (Listening) 
•    نوشتن (Writing) 
•    صحبت کردن (Speaking)
شما برای پاسخگویی به سوالات هر بخش، از یکی از مهارت های اصلی زبان انگلیسی استفاده خواهید کرد. بنابراین، بخش ریدینگ شامل متون مختلف و بخش لیسنینگ شامل فایل های صوتی خواهد بود. لازم به ذکر است که پاسخگویی به برخی از سوالات (یا Tasks) به استفاده همزمان از چندین مهارت نیاز دارد. 
تمام بخش های آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) به طور دقیقی زمان بندی شده اند. شما برای پاسخگویی به سوالات بخش اسپیکینگ، 20 دقیقه، و برای نوشتن مقالات خود در بخش رایتینگ، 50 دقیقه در اختیار خواهید داشت. با این حال، مدت زمان بخش های ریدینگ (Reading) و لیسنینگ (Listening) آزمون تافل TOEFL، به دلیل امکان وجود سوالات آزمایشی (سوالات بدون امتیاز) متغیر است. 
لازم به ذکر است که شما هیچ راهی برای تشخیص سوالات آزمایشی از سوالات واقعی نخواهید داشت. بنابراین، بهتر است که چندان خود را درگیر این مسئله نکنید. تنها، برای تشخیص پاسخ درست تک تک سوالات، تلاش کنید. همچنین، شما می توانید برای آشنایی بیشتر با نمونه سوالات، در آزمون آزمایشی تافل TOEFL یا آزمون آنلاین تافل TOEFL، شرکت کنید. 
در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، یک استراحت 10 دقیقه ای بین بخش گوش دادن (Listening) و صحبت کردن (Speaking) وجود دارد. این وقفه اجباری است و شما می توانید از آن برای یک استراحت کوتاه، استفاده کنید. ممکن است بتوانید در طول آزمون یک فرصت دوم برای استراحت داشته باشید. اما توجه کنید که مدت استراحت، از زمان اصلی آزمون (برای پاسخگویی به سوالات) کم خواهد شد. 
در ادامه، الگوی کلی آزمون تافل TOEFL-iBT (آی بی تی) را در یک جدول خلاصه کرده ایم. این جدول، شامل اطلاعاتی از قبیل طول هر بخش، محتوای آن و میزان سوالات می باشد:

 

بخش

زمان

سوالات

تکلیف

خواندن (Reading)

54 – 72 دقیقه

30 – 40 سوال

خواندن متن و پاسخ دادن به سوالات

گوش دادن (Listening)

41 – 57 دقیقه

28 – 39 سوال

جواب دادن به سوالاتی در مورد یک سخنرانی کوتاه و یا یک مناظره کلاسی

استراحت

10 دقیقه

-

-

صحبت کردن (Speaking)

17 دقیقه

4 موضوع

صحبت در مورد یک موضوع آشنا و یا مطالبی که خوانده و شنیده اید

نوشتن (Writing)

50 دقیقه

2 موضوع

خواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سوالات

 

شما می توانید در تمام بخشهای آزمون یادداشت برداری کنید. مسئولان سنتر برگزار کننده آزمون، به شما کاغذ و مداد می دهند. بنابراین، نیازی نیست آن ها را به همراه داشته باشید. همچنین، شما یک هدست و میکروفون دریافت خواهید کرد. هدف از ارائه این ابزارها، استفاده در جهت گوش دادن به فایل های صوتی و ضبط پاسخ ها در بخش اسپیکینگ می باشد. 
هر بخش از آزمون دارای 30 امتیاز می باشد. نمره نهایی آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) از طریق جمع نمرات شما در هر بخش، محاسبه می شود. بنابراین، نمره کل شما چیزی بین 0 الی 120 نمره خواهد بود. نمرات آزمون تافل TOEFL-iBT (آی بی تی)، 10 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون و به صورت آنلاین به شما اعلام خواهند شد.

بخش ریدینگ و درک مطلب Reading آزمون تافل TOEFL

اولین بخشی که در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) با آن روبرو خواهید شد، بخش ریدینگ و درک مطلب تافل TOEFL می باشد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، مدت زمان این بخش متغیر است. در صورتی که با هیچ سوال آزمایشی رو به رو نشوید، مدت زمان بخش خواندن (Reading)، 60 دقیقه و شامل 36-42  سوال خواهد بود. اما، اگر سوالات آزمایشی دریافت کنید، مدت زمان این بخش، 80 دقیقه و تعداد سوالات 56-48 عدد خواهد بود. 
در بخش ریدینگ و درک مطلب تافل TOEFL، باید متن هایی که به شما ارائه می شود را مطالعه کنید. سپس، با توجه به آنها، به برخی سوالات مربوطه پاسخ دهید. هر بخش از متون، به طور میانگین متشکل از 700 کلمه می باشد. در مجموع، شما باید سه یا چهار متن را مطالعه کنید. در این صورت، چهار متن مربوط به سوالات واقعی آزمون و یک متن به سوالات آزمایشی تعلق دارد. 
دقت داشته باشید که شما هیچ راهی برای تشخیص دادن بخش های واقعی آزمون از بخش های آزمایشی نخواهید داشت. بنابراین، بهتر است که تنها بر روی پاسخ دادن به سوالات تمرکز کنید. 
طیف گسترده ای موضوعات دانشگاهی در متون ارائه شده در بخش ریدینگ (Reading)، استفاده می شود. بنابراین، شما ممکن است با موضوعاتی از قبیل هنر، تاریخ، تکنولوژی و حتی روانشناسی نیز مواجه شوید. البته، این متون به گونه ای انتخاب می شوند که برای فهم آن ها به تخصص خاصی نیاز نداشته باشید. 
هر بخش، شامل 12 الی 14 سوال می باشد. مدت زمان در نظر گرفته برای بخش خواندن و درک مطلب تافل TOEFL، تمدید نمی شود. بنابراین، مدیریت هوشمندانه زمان برای موفقیت در این بخش، بسیار اهمیت دارد. بهتر است پیش از ثبت نام در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، تکنیک های مدیریت زمان را بیاموزید. 
یکی از راه های عالی برای کسب تجربه علمی و آشنایی با نقاط قوت و ضعف در هنگام پاسخگویی به سوالات، شرکت در آزمون آنلاین تافل TOEFL یا آزمون آزمایشی تافل TOEFL می باشد. بهتر است شرکت در این قبیل آزمون ها را در بازه های زمانی مشخصی در نظر بگیرید. با این کار، شما با سوالات آزمون تافل TOEF آشنا خواهید شد. علاوه بر این، با شرکت در یک آزمون شبیه سازی شده، تجربیات بیشتری برای موفقیت در روز آزمون، کسب خواهید کرد. 
با پاسخ دادن به هر سوال در بخش ریدینگ تافل TOEFL، ابتدا یک نمره خام دریافت خواهید کرد. نمرات خام شما، مقیاس بندی  شده و به یک نمره در مقیاس 0 تا 30، تبدیل خواهند شد. نمره خوب در بخش ریدینگ و درک مطلب تافل TOEFL، به کشور و دانشگاهی که برای اپلای انتخاب کرده اید بستگی دارد. اما، به طور کلی، نمرات بالاتر از 22 در بخش خواندن آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، نمرات خوبی در نظر گرفته می شوند. 

 

راهنمای تافل آی بی تی

 

چند نکته برای موفقیت در بخش ریدینگ و درک مطلب (Reading)
•    نحوه مدیریت زمان را یاد بگیرید. 
•    پیش از شرکت در آزمون، استراتژی های مختلف برای خواندن را امتحان کنید و از میان آن ها یکی را انتخاب کنید. 
•    از سوالات دشوار بگذرید. شما می توانید در صورت باقی ماندن وقت اضافه، به سراغ آن ها برگردید. 
•    یکی از بهترین روش ها برای تمرین و تقویت مهارت پاسخگویی به سوالات ریدینگ تافل، مطالعه ریدینگ های TPO است که به طور کامل و همراه با ترجمه جمله به جمله در بخش ترجمه تافل وب سایت در اختیار شما قرار گرفته است.

بخش لیسنینگ Listening آزمون تافل TOEFL

سوالات بخش لیسنینگ Listening نیز مانند بخش ریدینگ Reading، دارای مدت زمان و تعداد متغیری هستند. علت این امر، امکان مواجه شدن با سوالات آزمایشی (بدون امتیاز) است. این بخش از آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) در صورت عدم دریافت سوالات آزمایشی، حاوی 34 سوال خواهد بود. مدت زمانی که برای پاسخگویی به این سوالات در نظر گرفته شده است، 60 دقیقه می باشد. در صورت دریافت سوالات آزمایشی، مدت زمان پاسخگویی، 90 دقیقه و تعداد سوالات 51 عدد، خواهد بود. 
بخش لیسنینگ Listening، مهارت های شما در گوش دادن و دنبال کردن یک مکالمه انگلیسی زبان را ارزیابی می کند. این بخش در کل شامل چهار الی شش سخنرانی و دو الی سه مکالمه می باشد. هر سخنرانی سه تا پنج دقیقه طول می کشد و با شش سوال همراه است. این در حالی است که هر مکالمه حدود سه دقیقه طول می کشد و با پنج شما همراهی می شود. 
توجه کنید که شما هر کلیپ و فایل صوتی را فقط و فقط یک بار خواهید شنید. هنگام گوش دادن به این فایل ها، معمولا آیکون یک بلند گو بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود. در طول سخنرانی ها، ممکن است اصطلاحات یا مفاهیم خاصی را بر روی تخت سیاه مجازی مشاهده کنید. در این فایل ها، شما با لهجه های مختلف انگلیسی مواجه خواهید شد. اگرچه، اکثر گویندگان، لهجه مردم آمریکای شمالی را دارند. 
نمره لیسنینگ شما ابتدا به صورت جمع امتیازات خام محاسبه می شود و سپس، با تبدیل به مقیاس 0 – 30، نمره اصلی شما تعیین می شود. نمره مورد نیاز در بخش لیسنینگ  Listening آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، به دانشگاه و کشوری که برای تحصیل انتخاب کرده اید بستگی دارد. با این حال، معمولا نمرات بالاتر از 21، نمرات خوبی محسوب می شوند.
چند نکته برای موفقیت در بخش لیسنینگ Listening
•    همانطور که گوش می دهید یادداشت بردارید.
•    به سوالات بخش "پخش مجدد" یا Replay Questions بسیار توجه کنید. 
•    در هنگام پاسخگویی به سوالات چند گزینه ای، تمام گزینه ها را بخوانید

بخش اسپیکینگ Speaking آزمون تافل TOEFL

حال زمان استفاده از میکروفون است! بخش اسپیکینگ Speaking آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)، کوتاه ترین بخش آزمون می باشد. این بخش، تنها 20 دقیقه طول می کشد. 
شما در این بخش با شش Task مواجه خواهید شد. دو Task ابتدایی  چندان مشکل نیستند. شما باید به مدت 45 ثانیه در مورد برخی موضوعات آشنا صحبت کنید. در چهار Task پایانی، شما باید به مدت 50 ثانیه در مورد یک متن یا کلیپ صوتی / تصویری، صحبت کنید. این سوالات، چالش برانگیزترین بخش اسپیکینگ Speaking آزمون تافل TOEFL هستند. 
نحوه نمره دهی در بخش اسپیکینگ، از بخش ریدینگ و لیسنینگ متفاوت است. با پاسخگویی به هر Task، شما نمره ای بین 0 الی 4 دریافت خواهید کرد. این نمرات جمع شده و سپس به نمرات نهایی شما در مقیاس 0 – 30، تبدیل می شوند. تعیین نمره مناسب در این بخش به رتبه و سیاست های هیئت پذیرش دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. با این وجود، نمرات بالاتر از 22، به عنوان نمرات خوب در نظر گرفته می شوند. 
چند نکته برای موفقیت در بخش اسپیکینگ Speaking
•    برای برنامه ریزی در مورد آنچه می خواهید بگویید، از چک نویس استفاده کنید. 
•    نکته های مهم را در متن ها یا کلیپ های صوتی / تصویری، یادداشت کنید. 
•    بلند صحبت کنید!

بخش رایتینگ Writing آزمون تافل TOEFL

حال، نوبت به بخش آخر آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) رسیده است. در این بخش، شما باید در عرض 50 دقیقه دو مقاله بنویسید. برای نوشتن مقاله اول 20 دقیقه و برای نوشتن مقاله دوم 30 دقیقه زمان در اختیار خواهید داشت. 
هر مقاله، یک نمره خام از 1 تا 5 دریافت خواهد کرد. سپس، نمرات با یکدیگر ترکیب می شوند و به یک نمره کل، از 1 تا 30 تبدیل خواهند شد. نمره ای که باید در این بخش کسب کنید؛ توسط دانشگاه انتخابی شما تعیین می شود. اما، به طور میانگین نمرات بالاتر از 22، نمرات خوبی در نظر گرفته می شوند.
چند نکته برای موفقیت در بخش رایتینگ Writing
•    ساختار کلی مقالات را از ابتدا مشخص کنید. 
•    برای به خاطر سپردن بهتر نکات مهم کلیپ ها، آن ها را یادداشت کنید. 
•    از ایده ای دفاع کنید که درک بهتری از آن دارید و بهتر می توانید آن را توضیح دهید. آزمون گیرندگان به نظر موافق یا مخالف شما اهمیتی نمی دهند. تنها شیوه پاسخگویی شما اهمیت دارد. 

مدت زمان آزمون تافل TOEFL-iBT در هر بخش

در ادامه، مدت زمان در نظر گرفته شده برای هر یک از بخش های آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT) را آورده ایم: 

 

بخش

زمان

خواندن (Reading)

54 – 72 دقیقه

گوش دادن (Listening)

41 – 57 دقیقه

استراحت

10 دقیقه

صحبت کردن (Speaking)

17 دقیقه

نوشتن (Writing)

50 دقیقه

 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!