همه آنچه راجع به بخش لیسنینگ آیلتس باید بدانید

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/25

بخش لیسنینگ آیلتس IELTS، اغلب داوطلبان این آزمون را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. اگر قبلا در آزمون آیلتس IELTS شرکت کرده باشید، پس حتما به خوبی با نوع سوالات بخش لیسنینگ آشنایی دارید. حتی ممکن است، سوالات این بخش برای شما نیز چالش هایی ایجاد کرده باشد. این امر، بسیار طبیعی است. این آزمون، به دلایل مختلفی، چالش برانگیز است: 

•    شما هر فایل صوتی را تنها یک بار خواهید شنید. 
•    هر چه جلوتر بروید، سوالات بخش گوش دادن Listening، دشوارتر می شوند. 
•    انواع مختلفی از سوالات در این بخش از آزمون وجود دارد که باید به خوبی با آنها آشنا باشید. 
•    برای کسب نمره خوب در بخش لیسنینگ Listening، شما باید تمرکز بالایی داشته باشید. 
•    باید با تجزیه و تحلیل سوالات، مهارت های خود را در تشخیص پاسخ درست، ارتقا دهید. یک راه عالی برای انجام این کار، شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون آنلاین آیلتس IELTS، می باشد. 
•    در بخش لیسنینگ Listening آزمون آیلتس IELTS، طیف وسیعی از لهجه های انگلیسی وجود دارد.

در راهنمای بخش لیسنینگ آیلتس IELTS که امروز برای شما آماده کرده ایم، هر آنچه که باید برای موفقیت در بخش لیسنینگ Listening بدانید را به شما خواهیم گفت. مطالب این مقاله، شامل استراتژی های کلیدی برای بهبود نمره در بخش گوش دادن آزمون آیلتس IELTS می باشند. ناگفته نماند که هر چه تسلط بیشتری به زبان انگلیسی داشته باشید و با لهجه های بومی انگلیسی، آشنایی بیشتری داشته باشید، گذراندن این بخش از آزمون آیلتس IELTS برای شما آسان تر خواهد بود. 
با این حال، موفقیت در این آزمون و کسب نمره بیشتر در بخش لیسنینگ Listening، مستلزم آشنایی با نوع سوالاتی است که ممکن است از شما پرسیده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه های موفقیت در بخش لیسنینگ Listening آزمون آیلتس IELTS و انواع سوالات این بخش، به خواندن این مقاله ادامه دهید. 

بخش گوش دادن Listening آزمون آیلتس IELTS

قبل از اینکه به سراغ استراتژی ها و سوالات بخش لیسنینگ Listening برویم، بیایید یک نگاه کلی به این بخش از آزمون آیلتس IELTS بیاندازیم.
بخش گوش دادن Listening در آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک:
بخش  لیسنینگ Listening آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس IELTS با یکدیگر تفاوتی ندارند. ریدینگ Reading و رایتینگ Writing، تنها بخش های آزمون آیلتس هستند که در آزمون جنرال و آکادمیک، محتوای متفاوتی دارند. بنابراین، مطالبی که در این مقاله برای شما آماده کرده ایم برای داوطلبان آزمون آکادمیک و آزمون جنرال آیلتس IELTS، مناسب هستند. 

زمان بندی بخش گوش دادن Listening

بخش لیسنینگ آیلتس IELTS Listening در کل 40 دقیقه طول خواهید کشید. تقریبا 30 دقیقه از این زمان صرف گوش دادن به فایل های صوتی و پاسخگویی به سوالات موجود در دفترچه سوالات آزمون می شود. در دفترچه آزمون، تمام سوالات و دستورالعمل های مربوط به گذراندن هر بخش آورده شده اند. لازم به ذکر است که پاسخ های نهایی شما باید در پاسخنامه (Answer Sheet) نوشته شوند که جدا از دفترچه سوالات ارائه می شود. 
شما باید ابتدا تمام پاسخ های خود را در دفترچه سوالات علامت گذاری کنید. پس از به پایان رسیدن 30 دقیقه ابتدایی آزمون، شما 10 دقیقه برای انتقال پاسخ های خود به پاسخنامه، فرصت خواهید داشت. 
شما باید از این 10 دقیقه به نفع خود استفاده کنید. هیچ دلیلی ندارد که تمام این مدت زمان را صرف انتقال پاسخ ها کنید. البته، خوانا نوشتن پاسخ ها اهمیت بسیاری دارد. اما، بهتر است که از این زمان برای بررسی مجدد پاسخ های خود نیز استفاده کنید. بررسی غلط های املائی در این مرحله، نمره بسیاری از داوطلبان را افزایش داده است. همانطور که میدانید، پاسخ هایی که به صورت صحیح نوشته نمی شوند (صرف نظر از درست بودن) پذیرفته نخواهند شد. 

انواع سوال ها و بخش های لیسنینگ Listening آیلتس IELTS

بخش لیسنینگ آیلتس IELTS به چهار قسمت تقسیم می شود. هر یک از این قسمت ها شامل یک فایل صوتی می باشد و از هر فایل صوتی، 10 سوال طرح می شود. بنابراین، شما در این بخش به 40 سوال پاسخ خواهید داد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، درجه سختی سوالات در بخش های مختلف، به ترتیب بیشتر می شود. 

بخش 1 (Passage 1): 

فایل صوتی این بخش، معمولا از مکالمه میان دو فرد تهیه می شود. به طور معمول، این مکالمه شامل تبادل اطلاعات اساسی می باشد. به طور مثال، ممکن است شخص، در حال ثبت یک سفارش از طریق تلفن و یا تایید جزئیات مربوط به رزرو هتل یا رستوران باشد. این مکالمه، تخصصی نیست و بر روی جزئیات زندگی روزمره تمرکز دارد. 

بخش 2 (Passage 2): 

فایل صوتی این بخش، معمولا یک مونولوگ است. بنابراین، تنها یک نفر، گوینده خواهد بود. محتوای این بخش نیز بر روی اتفاقات روزمره تمرکز دارد و شامل مباحث تخصصی نمی شود. به طور مثال، این مکالمه ممکن است راهنمایی هایی باشد که یک راهنمای تور ارائه می کند. در این صورت، این فرد اطلاعات اولیه مربوط به یک مکان یا رویداد را بیان می کند. 

بخش 3 (Passage 3): 

فایل صوتی بخش لیسنینگ آیلتس IELTS در اینجا به طور محسوسی چالش برانگیز تر می شود. این فایل، معمولا مکالمه ای بین دو یا چند نفر در مورد یک موضوع آکادمیک (دانشگاهی) است. بنابراین، شما ممکن است مکالمه بین چند دانشجو در مورد یک موضوع کلاسی یا مکالمه میان یک دانشجو و استاد را بشنوید. 
در مقایسه با بخش 1 و 2، بخش 3 به مراتب سخت تر است. علت این امر این است که در آن از واژگان دشوار تر و موضوعات پیچیده تر استفاده شده است. علاوه بر این، تعداد افرادی که صحبت می کنند نیز بیشتر خواهد بود. 

بخش 4 (Passage 4): 

این فایل صوتی حاوی سخنرانی یک استاد است. موضوع این سخنرانی می تواند شامل هر چیزی باشد که در یک دوره معمول کالج بیان می شود. با این حال، شما برای درک این سخنرانی به داشتن تخصص و یا دانش خاص در مورد یک موضوع ندارید. 
تنها چالش موجود در این بخش، به نحوه به کارگیری زبان انگلیسی است که دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، سخنرانی نیز پیچیده تر خواهد بود. بنابراین، برای دنبال کردن آن باید به خوبی تمرکز کنید. این قسمت، دشوارترین مرحله بخش لیسنینگ آیلتس IELTS برای اکثر دانش آموزان است. 

نحوه نمره دهی در بخش گوش دادن Listening آزمون آیلتس IELTS

نمره دهی در بخش لیسنینگ Listening، کاملا ساده است. هر سوال شامل 1 امتیاز می باشد. بنابراین، شما با پاسخگویی به سوالات، با توجه به تعداد پاسخ های درست خود یک نمره خام تا حداکثر 40 دریافت می کنید. سپس، آزمون گیرندگان آیلتس IELTS، نمره خام شما را به IELTS Band نهایی شما در مقیاس 1 تا 9، تبدیل می کنند. 
توجه داشته باشید که نحوه نمره دهی در آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال، ممکن است شما با داشتن 24 پاسخ درست (از 40 سوال)، در یک آزمون نمره 6.5 و در آزمون دیگر نمره 6 اخذ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه نمره آیلتس IELTS،  می توانید به این مطلب مراجعه کنید. 
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هر چه در بخش لیسنینگ آیلتس IELTS جلوتر بروید، فایل های صوتی و سوالات، مشکل تر خواهند شد. با این حال، میزان امتیازی که برای سوال 1 در بخش 1 در نظر گرفته شده است با آخرین سوال هیچ تفاوتی ندارد. از آنجایی که سوالات از ارزش یکسانی برخوردار هستند، شما باید با سوالات بخش 1 نیز مانند بخش 4 رفتار کنید. در پاسخگویی به این سوالات دقت کنید چرا که آن ها راه رسیدن شما به نمره بالا در آزمون را هموار می کنند. 
بنابراین، پیشنهاد می کنیم که دستورالعمل ها را با دقت بخوانید، مطمئن شوید که پاسخ ها را با املای درست نوشته اید. اشتباهات ساده، تاثیرات بزرگی بر روی نمره آیلتس IELTS به جا خواهند گذاشت. برای افزایش تجربیات خود و آشنایی بیشتر با سوالات، در آزمون ماک آیلتس IELTS و آزمون آزمایشی آیلتس IELTS شرکت کنید. 
علاوه بر این، از آنجایی که تمام سوالات امتیاز یکسانی دارند، از تمرکز بر روی یک سوال خاص اجتناب کنید. آزمون گیرندگان فایل صوتی را به خاطر شما متوقف نخواهند کرد. در صورت نفهمیدن پاسخ یک سوال، تنها بر روی سوالات دیگر تمرکز کنید. گاهی اوقات، با وجود تمام توجه و تلاش داوطلبان، آن ها پاسخ برخی از سوالات را نمی شنوند یا آن را درک نمی کنند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، تنها محتمل ترین پاسخ را با حدس و گمان انتخاب کنید و به سراغ سوالات دیگر بروید. 
به خاطر پاسخ درست به یک سوال، دیگر سوالات را از دست ندهید. با این کار، شما امتیاز مربوط به چندین سوال را از دست خواهید داد. زمان بندی و عکس العمل درست، در این مرحله اهمیت بسیاری دارد. 

تمرین های تقویت لیسنینگ Listening آیلتس IELTS

توجه به جزئیات در بخش لیسنینگ آیلتس IELTS، بسیار اهمیت دارد. متاسفانه، بسیاری از داوطلبان، امتیازات بی دلیل نمره از دست می دهند؛ چرا که توجه زیادی به راهنمایی ها ندارند. در ادامه، چند دستورالعمل کلی برای موفقیت در پاسخگویی به سوالات بخش شنیدن Listening آیلتس IELTS، آورده ایم: 
اطمینان حاصل کنید که شکل صحیح پاسخ را در پاسخنامه نهایی خواهید نوشت. به عنوان مثال، در سوالات چند گزینه ای، پاسخ صحیح به شکل یکی از حروف A، B، C یا D نوشته می شود. گاهی اوقات، دانش آموزان به اشتباه پاسخ کامل (به صورت کلمه ای یا جمله ای)  را می نویسند و یا به جای حروف (A، B و...) از اعداد استفاده می کنند. در نتیجه، پاسخ آنها نادرست قلمداد می شود. 
انواع مختلفی از سوالات با پاسخ های کوتاه در بخش لیسنینگ آیلتس IELTS، پرسیده می شود. ممکن است از شما بخواهند جاهای خالی را پر کنید. همیشه، در عنوان سوال، اعلام می کنند که شما مجاز به نوشتن چند کلمه یا اعداد در پاسخ های خود هستید. شما باید دستورالعمل های مربوط به سوالات هر بخش را به دقت بخوانید چرا که در هر مجموعه سوال، این الزامات تغییر می کند. 
به طول مثال، در یک مجموعه سوال ممکن است شما مجاز به نوشتن پاسخ هایی با حداکثر سه کلمه باشید. اما در بخش بعدی، ممکن است حداکثر کلمات مجاز برای پاسخگویی به سوالات، دو عدد باشد. فرض کنید دستورالعمل سوال به شما اعلام می کند که شما می توانید حداکثر از دو کلمه و یک عدد استفاده کنید. در این صورت، اگر پاسخ شما شامل سه کلمه و یا بیش از یک عدد باشد، جواب شما یک پاسخ اشتباه در نظر گرفته می شود. 
توجه داشته باشید که یک عدد می تواند بیش از یک رقم داشته باشد. به عنوان مثال، عدد 14، یک عدد مستقل است. اما اگر اعداد 1 و 4 را به صورت جداگانه بنویسید، دو عدد محسوب می شوند. 

 

همه آنچه راجع به بخش لیسنینگ آیلتس باید بدانید

بهترین منابع و کتاب ها تقویت لیسنینگ Listening آیلتس IELTS

منابع بسیاری برای تقویت مهارت های شنیداری و موفقیت در بخش لیسنینگ آیلتس IELTS وجود دارند. در ادامه، برخی از بهترین فایل ها و پادکست های صوتی برای تقویت لیسنینگ آیلتس  IELTS Listening را برای شما آورده ایم. یکی از بهترین منابع برای آشنایی با نمونه سوال و پاسخ های بخش لیسنینگ، شرکت در آزمون آنلاین آیلتس IELTS یا آزمون ماک آیلتس IELTS می باشد. 
با شرکت در این آزمون، شما می توانید نقاط قوت و ضعف خود در مدیریت زمان و پاسخگویی درست به سوالات را نیز ارزیابی کنید. برخی دیگر از منابع برای تقویت لیسنینگ Listening آیلتس IELTS عبارتند از: 

•    استفاده از منابع آزمون آیلتس IELTS و حل کردن نمونه سوالات واقعی آزمون 
•    استفاده از کلیپ ها و فایل های صوتی که با هدف ارزیابی مهارت های شنیداری، طراحی شده اند. 

همانطور که برای ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS آماده می شوید، باید شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس IELTS را نیز در نظر بگیرید. با انجام این کار، شما خود را معرض یک محیط مشابه با آزمون اصلی آیلتس IELTS قرار خواهید داد. با کسب تجربه، عملکرد شما نیز بهبود خواهد یافت. 
در چنین آزمون هایی، درست مانند آزمون واقعی آیلتس IELTS، شما نمی توانید فایل های صوتی را با اختیار خود متوقف کنید؛ نمی توانید بیش از یک بار به فایل صوتی گوش دهید و مدت زمان محدودی در اختیار خواهید داشت. در نتیجه، شما یک درک کاملا واقع گرایانه از میزان مهارت و نقاط قوت و ضعف خود پیدا خواهید کرد. 
بهتر است که پس از حل کردن هر تمرین مربوط به بخش لیسنینگ آیلتس IELTS، یک بار دیگر به سراغ فایل صوتی مربوط به سوال برگردید. آن را دوباره گوش کنید و سپس، متن آن را مطالعه کنید. اغلب منابع بخش شنیداری Listening آزمون آیلتس IELTS، متن فایل های صوتی را نیز در انتهای کتاب ارائه می کنند. آن ها را مطالعه کنید. تمام پاسخ های اشتباه خود را به دقت بررسی کنید. در ضمن، یادگیری لغات جدید را فراموش نکنید. 
با وجود اهمیت غیر قابل انکار حل کردن نمونه سوالات آیلتس IELTS و شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس IELTS، شما نباید تمرین های خود را محدود کنید. علاوه بر موارد گفته شده، شما باید به طیف گسترده ای از فایل های صوتی و تصویری، با هدف تقویت مهارت های شنیداری خود گوش کنید. در ادامه، برخی از بهترین منابع آزاد برای تقویت مهارت های شنیداری و موفقیت در بخش لیسنینگ آیلتس IELTS، آورده ایم: 

•    www.ted.com
•    This I believe از NPR
•    Listen and Watch از British Council 
•    رادیو بی بی سی
•    ABC News (استرالیا)

استراتژی های پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ Listening آزمون آیلتس IELTS

اگرچه هر یک از سوالات بخش لیسنینگ آیلتس IELTS دارای ویژگی های منحصر به فردی است. اما، روش اصلی برای پاسخگویی به تمام سوالات یکسان است. بنابراین، برای حل کردن هر یک از مجموعه سوالات بخش شنیداری آیلتس IELTS، شما باید سه کار انجام دهید: 

•    سوالات را تجزیه و تحلیل کنید
•    پاسخ ها را پیشبینی کنید
•    فایل های صوتی را با دقت گوش دهید

 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!