آشنایی با بخش لیسنینگ آزمون آیلتس و نمونه سوالات و جواب آن

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/27

نمونه سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS یکی از بهترین راهنماهای داوطلبان جهت آشنایی با نحوه مطرح کردن سوال و شیوه صحیح پاسخگویی به آنها است. به همین علت در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنا کردن شما با انواع سوالاتی که در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس مطرح می شود، لینک هایی برای دسترسی به نمونه سوالات بخش لیسنینگ شماره 1، شماره 2، شماره 3 و شماره 4 آیلتس IELTS و جواب آن، در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید مهارت لیسنینگ خود را تا حد امکان تقویت کنید.
همانطور که در مقاله "هر آنچه که باید درباره سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS بدانید" مطرح کردیم، در این آزمون سوالات این بخش به روش های مختلفی پرسیده می شود که عبارتند از: 

انواع نمونه سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS 

پاسخ کوتاه (Short Answer)

مطالعه کردن دستورالعمل ها را فراموش نکنید. برای سوالات پاسخ کوتاه، الزامات مشخصی در مورد تعداد کلمات / اعداد وجود دارد که می توانید در پاسخ خود به کار ببرید. در اکثر موارد، شما باید اطلاعات جزئی در مورد گروه های مختلف را پیدا کنید. برای درک بهتر این مسئله، به مثال زیر توجه کنید: 

“?What TWO types of tree cannot survive in a desert environment”
"کدام دو نوع درخت نمی توانند در یک محیط بیابانی زنده بمانند؟"

پیشنهاد می کنیم پس از بررسی اولیه این سوال (پیش از پخش شدن فایل صوتی)، زیر عبارت Tree cannot survive به عنوان کلمات کلیدی، خط بکشید. 

چند گزینه ای (Multiple Choice)

سوالات چند گزینه ای در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS تنها متشکل از 3 گزینه می باشند. البته، گاهی (اما نه همیشه)، بیش از سه گزینه نیز برای بررسی وجود دارد. اما در این حالت، معمولا از داوطلبان خواسته می شود بیش از یک گزینه صحیح را انتخاب کنند. به خاطر داشته باشید که باید در پاسخنامه خود، جواب ها را با حروف A، B یا C بنویسید. از نوشتن کلمات به جای گزینه، جدا خودداری کنید!
گاهی اوقات، تنها با 2 لی 3 سوال چند گزینه ای در یک بخش رو به رو می شوید. در دیگر موارد، تعداد این سوالات ممکن است بیشتر باشد (5 الی 8 سوال). سوالات چند گزینه ای را درست مانند دیگر سوالات بررسی کنید. در مدت زمانی که قبل از گوش دادن به فایل صوتی در اختیار شما قرار می گیرد، تمام سوالات و تمام گزینه های ارائه شده را بررسی کنید. سپس، کلمات کلیدی را انتخاب کنید. 
همانطور که گفتیم، پاسخ سوالات به ترتیب در فایل صوتی ارائه می شود. بنابراین، تنها کافی است همزمان با فایل صوتی، سوالات را دنبال کنید.

تکمیل فرم (Form Completion)

در لیسنینگ Listening شماره 1  آیلتس IELTS، استفاده از این نمونه سوال بسیار رایج است. اگرچه در بخش های دیگر نیز ممکن است از این نوع سوالات آورده شود. اما به طور عمده، در قسمت اول بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، این شکل از سوالات طرح می شود. 
در این نوع سوال، شما باید با توجه به حرف های سخنران (ها)، یک فرم را پر کنید. به طور معمول، این فرم شامل اطلاعات استانداری است که در یک فرم خرید، سفارش و یا رزرو هتل و... وجود دارند. 
این فرم ها شامل اطلاعات بسیاری می باشند. با این حال، یکی از ویژگی های مثبت این سوال این است که به راحتی می توانید پاسخ های آن را پیشبینی کنید. بنابراین، شما خواهید دانست که در هر بخش دقیقا باید به دنبال چه نوع پاسخی باشید. به طور مثال، اکثر فرم ها دارای یک عنوان در بالا هستند. همچنین، وجود جای خالی در کنار بخش مربوط به شماره تلفن و آدرس، بسیار رایج است. برای دنبال کردن موقعیت سخنرانان در مکالمه، از سرنخ های متنی در فرم استفاده کنید.

تکمیل جمله (Sentence Completion)

سوالات تکمیل جمله در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، مانند سوالات پاسخ کوتاه هستند. در هنگام پاسخگویی به این نوع سوالات نیز، دقت به دستورالعمل های مربوط به تعداد کلمات / اعداد مجاز، بسیار اهمیت دارد. 
همانطور که از نام آن پیداست، در این نوع سوال، شما باید یک جمله را با یک پاسخ کوتاه (با در نظر گرفتن تعداد کلمات مجاز) کامل کنید. این جمله، تقریبا همیشه یک عبارت از چیزی است که در فایل صوتی می شنوید. به عبارت دیگر، شما نباید انتظار داشته باشید که سخنران دقیقا همان جمله ای که در سوال وجود دارد را تکرار کند. 
این سوالات، اطلاعات بسیاری برای پیش بینی پاسخ احتمالی، در اختیار شما قرار می دهند. به طور مثال، در این سوالات همیشه می تواند اطلاعاتی در مورد شکل دستوری پاسخ (اسم، فعل، صفت و ...) به دست آورد. 

سوالات شامل طرح / نمودار / نقشه (Plan/Diagram/Map Questions)

این نوع از سوالات لیسنینگ Listening آزمون آیلتس IELTS شامل یک تصویر، طرح یا نقشه با چندین عنوان و برچسب هستند. شما باید قسمت های خالی را با توجه به گفته های سخنران، پر کنید. 
با مشاهده تصویر (یا طرح و نقشه) این قبیل سوالات، شما می توانید سرنخ های بسیاری در مورد پاسخ های احتمالی به دست آورید. به طور مثال، اگر شما باید به برخی سوالات در مورد یک نقشه پاسخ دهید، ابتدا سوالات را بخوانید و سپس، نقشه را ارزیابی کنید. این کار، به شما سرنخ های بسیاری در مورد پاسخ های احتمالی، ارائه می کند. نقشه را خوب ارزیابی کنید تا با جای تک تک مکان ها آشنا شوید. به عنوان مثال، این نقشه ممکن است شامل مواردی مانند مجسمه، رستوران، هتل یا چند مکان دیدنی باشد. 
شما می توانید با شرکت در آزمون ماک آیلتس IELTS و حل کردن نمونه سوالات لیسنینگ Listening بخش 2 و 3 آیلتس IELTS، با این شکل از سوالات بیشتر آشنا شوید. 

تطابق (Matching)

به طور معمول، سوالات تطبیقی شامل گوش دادن به برخی اطلاعات جزئی و دقیق می باشند. بسیار اهمیت دارد که به سوالات و مجموعه اطلاعات ارائه شده در دفترچه سوالات به دقت نگاه کنید. در ادامه، یک نمونه سوال تطبیق دادن بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS را برای شما آورده ایم: 

?Within which timeframe will each event occur
Event Starting Times
A 9:00 to 12:00
B 12:01 to 16:00
C 16:01 to 23:59

در این سوال، از داوطلبان خواسته شده است تعیین کنند در هر بازه زمانی چه رویدادی رخ می دهد. این گزینه ها ممکن است درون جدول و یا به صورت یک لیست (مانند نمونه سوال بالا) ارائه شوند. علاوه بر موارد بالا، شما لیستی از رویدادها نیز در اختیار خواهید داشت. در این نوع سوال در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، تمرکز در گوش دادن اهمیت زیادی دارد. با توجه به این اطلاعات، شما باید هر رویداد را با یک زمان، تطبیق دهید. 

1 Ceremony _____________
2 Orientation ____________
3 Registration ___________

در هنگام ارزیابی سوالات (پیش از پخش شدن فایل صوتی)، مطمئن شوید که تمام گزینه ها را به خوبی درک کرده اید. به تمام مواردی که باید با یکدیگر تطبیق داده شوند توجه کنید. دقت کنید که تنها سوالات هستند که به ترتیب در فایل صوتی بیان می شوند؛ نه گزینه ها! به عبارت دیگر، در این شکل از سوال، رویدادها و زمان های مربوط به آن ها، به ترتیب توضیح داده نمی شوند!

نمودار جریان (Flow Chart)

این نوع سوال چندان با دیگر سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS متفاوت نیست. در حقیقت، اشتراکات بسیاری با آن ها دارد. درست مانند دیگر سوالات، پاسخ های شما نیز در این سوال کوتاه است. بررسی الزامات مربوط به حداکثر تعداد کلمات / اعداد در هر سوال را فراموش نکنید. اطلاعات این سوال ممکن است در یک جدول یا یک شکل به شما ارائه شوند. شما باید برخی اطلاعات گمشده را بر اساس فایل صوتی که گوش می دهید، پیدا کنید. 
نگاه کردن به شماره سوال در این قسمت اهمیت بسیاری دارد. توجه کنید که هر جای خالی در کدام قسمت تصویر و در چه مرحله ای، قرار دارد. همچنین، باید به کلمات کلیدی که آن را احاطه کرده اند نیز دقت کنید. هنگام گوش دادن فایل صوتی، شما باید از طریق ردیابی این کلمات کلیدی، پاسخ درست را تشخیص دهید.

 

آشنایی با بخش لیسنینگ آزمون آیلتس و نمونه سوالات و جواب آن

دانلود نمونه سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS 

شما می توانید برای دانلود نمونه سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS از لینک های زیر استفاده کنید: 

نمونه لیسنینگ Listening شماره 1 آیلتس IELTS 
نمونه لیسنینگ Listening شماره 2 آیلتس IELTS
نمونه لیسنینگ Listening شماره 3 آیلتس IELTS
نمونه لیسنینگ Listening شماره 4 آیلتس IELTS

همچنین با شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس (IELTS) آکادمی زبان شایسته، می توانید مهارت خود را در پاسخگویی به بخش لیسنینگ آیلتس محک بزنید. از آنجایی که سوالاتی که ما در آزمون ماک آیلتس (IELTS) طراحی کرده ایم بسیار شبیه به سوالات آزمون اصلی آنلاین آیلتس (IELTS) است شما به راحتی می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آن نمایید تا بیشترین نمره را در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس کسب کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!