تکنیک چانک ریدینگ

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/29

تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk یکی از پیشرفته ترین تکنیک های تندخوانی برای پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی می باشد. مهم نیست شما تا چه حد به زبان انگلیسی تسلط دارید، آشنایی با تکنیک های ریدینگ Reading برای شما ضروری است. بدون تسلط به این تکنیک ها، شما قادر به پاسخگویی به تمام سوالات بخش ریدینگ آزمون آیلتس IELTS، تافل TOEFL و حتی جی آر ای GRE، نخواهید بود. 
همانطور که میدانید، مدت زمان پاسخگویی به سوالات بخش ریدینگ Reading بسیار محدود است. شما باید در یک مدت تعیین شده، تمام متون بخش خواندن را بررسی کنید و سپس، به سوالات مربوط به آنها پاسخ دهید. همانطور که میبینید، موفقیت در این بخش، به چیزی بیش از تسلط به زبان انگلیسی نیاز دارد. در این مرحله، شما باید از تکنیک های ریدینگ، مانند تکنیک چانک Chunk، استفاده کنید. 
این تکنیک، یک استراتژی برای افزایش سرعت در هنگام بررسی متون مرتبط است. هدف اصلی در این روش، دستیابی به سرعت خواندن 75 – 100 کلمه در دقیقه است! استفاده از این استراتژی به شما این امکان را می دهد تا حجم بزرگتری از کلمات را بخوانید، پردازش کنید و سپس، درک کنید. این تکنیک خواندن و درک مطلب، توسط بسیاری از بزرگان، دانش آموزان برتر و اساتید استفاده و تایید شده است. 
هر کسی میتواند تکنیک چانک ریدینگ Reading را در گروه ها بیاموزد. مقاله امروز به شما کمک می کند استراتژی چانک Chunk و نحوه پیاده سازی آن را بهتر درک کنید. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با فضای آزمونی که پیش رو دارید، در آزمون آزمایشی یا آزمون ماک، شرکت کنید. 
شما با مطالعه این متن خواهید آموخت که: 

•    چگونه کلمات مورد نیاز خود را جستجو کنید.
•    چگونه محدوده دید خود را گسترده تر کنید. 
•    این استراتژی را در مطالعات روزانه خود جا دهید.
•    از دستورالعمل ها، برنامه ها و نکات، با دقت استفاده کنید. 

خواندن تک تک کلمات

به روزهای مدرسه خود فکر کنید. در آن زمان، به شما آموزش دادند که چگونه حروف الفبا در کنار یکدیگر یک واژه معنادار ایجاد می کنند. در واقع، حروف الفبا به خودی خود هیچ معنایی ندارند. پس از یادگیری حروف و کلمات، مرحله بعدی یادگیری معنا و مفهوم جمله است. اکثر دانش آموزان ابتدایی، هنگام مواجه شدن با یک جمله، سعی می کنند معنای تک تک کلمات را تشخیص دهند. بنابراین، با درک یک کلمه، به سراغ کلمه بعدی می روند؛ تا جایی که در نهایت، معنای کل جمله را درک کنند. 
با این حال، کلمات حامل ایده نیستند. در واقع، کلمات به تنهایی (و نه در یک جمله)، به سختی می توانند یک ایده یا مفهوم را بیان کنند. با استفاده از کلمات در گروه های سه یا چند کلمه ای، یا حتی چند جمله ای، با سهولت بیشتری می توان مفاهیم را منتقل کرد. بنابراین، ما در مدرسه باید یاد میگرفتیم که چگونه به جای تمرکز بر روی کلمات منفرد، جملات کامل را بشناسیم. برای درک بهتر این مسئله و آشنایی با تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk، به مثال های زیر توجه کنید: 

To 
To kill
To kill two
To kill two birds
To kill two birds with
To kill two birds with one
.To kill two birds with one ston

همانطور که میبینید، در جمله بالا، تنها عبارت کامل است که پیام صحیح جمله را منتقل می کند. 
گروه های کلمات می توانند مفاهیم را حمل کنند. با استفاده از این دانش، برای دستیابی به یک عملکرد بهتر در امر ریدینگ، گروه بندی یا تقسیم کلمات با یکدیگر یک راه عالی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، مغز برای صرفه جویی در وقت و انرژی و بهبود عملکرد، به صورت خودکار همه چیز را چانک Chunk می کند. 
شما به طور روزانه با این مسئله مواجه هستید. در هنگام خواندن علائم، برچسب ها، نام کشورها، نام های تجاری یا عبارات معمول، سفارشات، توصیه ها یا دستورالعمل ها و ... . این همان تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk است!
آشنایی شما با برخی از اصطلاحات به حدی زیاد است که هر کلمه را به تنهایی شناسایی نمی کنید؛ بلکه تنها معنای گروه کلمات را در لحظه خواندن، درک می کنید. اما این کار چگونه انجام می گیرد؟ چگونه می توان مهارت چانک Chunk در ریدینگ Reading را در خود تقویت کرد؟ 
تمرین کردن برخی تکنیک های پرش و بسط دادن گستره بینایی، دو کلید اصلی برای شناخت و در چند کلمه، کل عبارات و یا جملات، هستند. استفاده از تکنیک چانک Chunk مزایای بسیاری دارد. با استفاده از آن، سرعت شما در خواندن در کنار درک بیشتر جملات و کلمات، بالاتر می رود. 
گفته می شود که وینستون چرچیل یکی از افرادی بوده که از تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk استفاده کرده است. با استفاده از این تکنیک، در مدت کوتاهی مطالعه یک کتاب را به پایان می رساند. او می توانست پاراگراف ها را در چند ثانیه مرور و معنای آن ها را درک کند.  

مزایای تکنیک چانک Chunk

مزایای تکنیک چانک Chunk در ریدینگ Reading تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. استفاده از این تکنیک ریدینگ Reading برای شما مزایای دیگری نیز در پی خواهد داشت: 

•    به آسانی محتوای یک متن را تجسم می کنید.
•    استفاده از این تکنیک در کنار دیگر تکنیک های ریدینگ (تکنیک هایی مانند اسکیمینگ و اسکنینگ) بسیار مفید است. 
•    به شما کمک می کند در هنگام مطالعه، از بازگشت و خواندن مجدد متن، بی نیاز شوید. 
•    با استفاده از این تکنیک، شما ایده اولیه متن را با یک نگاه درک خواهید کرد. 

چگونه باید گروه کلمات را مطالعه کرد؟ 

تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk یک مفهوم کلی است که می تواند برای انواع مختلفی از اطلاعات و متون، مانند کلمات متفرقه، شماره تلفن ها، ایده ها و داده ها، به کار گرفته شود. هدف از بکارگیری این تکنیک، به دست آوردن واحدهای بزرگتری از اطلاعات است. این اطلاعات باید با سرعت بالایی پردازش و سپس به خاطر سپرده شوند. 
یادگیری تکنیک چانک Chunk در گرو تمرین هایی است که در مقاله امروز، شما را با آنها آشنا خواهیم کرد. شرکت در آزمون آنلاین یا آزمون ماک برای تمرین کردن این تکنیک را فراموش نکنید. نکاتی که در پایین آورده ایم به بهبود کیفیت مطالعه شما کمک خواهند کرد: 

•    گسترده دید خود را افزایش دهید
•    کاهش  تعداد توقف چشم هنگام مطالعه 
•    تمرکز بر روی اسم و فعل 
•    نادیده گرفتن کلمات اضافی
•    ترک کردن عادت های بد خواندن 
•    ترکیب چندین استراتژی مطالعه 

 

تکنیک چانک ریدینگ

چانک کردن کلمات

به عنوان یک مبتدی، شما ممکن است تمرین های خود را با تمرین چندین کلمه در هفته آغاز کنید. این کار چندان مشکل نیست و انجام آن برای شما مفید است. پس از اینکه احساس کردید به اندازه کافی آماده شده اید، می توانید به سطح بعدی بروید. باید بدانید که در اینجا، مسئله اصلی، سرعت نیست! بلکه، شما باید بدانید که باید چشمان خود را روی کدام قسمت از متن و کدام گروه کلمات، متمرکز کنید. نگران نباشید، با تمرین، تکرار و کسب تجربه، شما نیز به راحتی قادر به تشخیص این کلمات خواهید بود.

1-چانک کردن Chunking چیست؟ 

تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk یکی از تکنیک های ریدینگ Reading است که در آن یک متن دشوار تجزیه می شود و به قطعات کوچک تر و قابل فهم تر برای دانش آموزان تبدیل می شود. در مرحله بعد، دانش آموزان باید این کلمات را به سبک خودشان بازنویسی کنند. شما می توانید از این استراتژی برای تمام متون در اندازه های مختلف، استفاده کنید. 
تکه تکه کردن متن به دانش آموزان کمک می کند کلمات و ایده های کلیدی را شناسایی کنند. علاوه بر این، سازماندهی و تلفیق اطلاعات را برای آن ها آسان تر می کند. 
تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk را می توان برای تمام متون چالش برانگیز (صرف نظر از طول آنها) استفاده کرد. یک پاراگراف را می توان به عبارات و جملات تقسیم کرد و چندین صفحه را می توان به صورت چند پاراگراف یا بخش در آورد. دانش آموزان می توانند برای یادگیری بهتر اطلاعات مربوط به هر تکه را در یک سازمان دهنده گرافیکی ثبت کنند. 

2- تکنیک های خواندن را مرور کنید

پیش از اینکه دانش آموزان بر روی پاراگراف نویسی متن کار کنند؛ بهتر است از راهکارهای خاص رمزگشایی استفاده کنند. برخی از تکنیک های ریدینگ Reading را در ادامه به شما ارائه کرده ایم: 
•    کلمات ناآشنا را علامت گذاری کنید. شما میتوانید این کار را به سادگی و تنها با کشیدن یک خط زیر کلمه ناآشنا، انجام دهید.
•    برای درک کلمات ناآشنا، از سرنخ های زمینه ای استفاده کنید. منظور از سرنخ های زمینه ای، استفاده از مابقی جمله یا متن، برای درک یا حدس زدن معنای یک کلمه خاص است. 
•    معنای کلمات ناشناخته را جستجو کنید.
•    مترادف کلمات جدید را در متن بنویسید.
•    زیر نام و اطلاعات مربوط به افراد و مکان های مهم خط بکشید. 
•    بلند بخوانید.
•    چندین بار بخوانید. 

3-متن را چانک Chunk کنید

شما باید متن را خرد کنید! "تکه تکه کردن متن" یا همان تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk به معنای تقسیم متن به قسمت های کوچکتر است. گاهی اوقات، معلمان متن را از قبل برای دانش آموزان تکه تکه (چانک Chunk) می کنند. انجام این کار به خصوص زمانی که دانش آموزان برای اولین بار از این تکنیک استفاده می کنند، بسیار رایج است. 
در دیگر موارد، معلمان از دانش آموزان درخواست می کنند که چانک Chunk کردن متن را خودشان انجام دهند. بنابراین، دانش آموزان به تنهایی یا در گروه های چند نفره، متن را تکه تکه می کنند. بسته به سطح ریدینگ دانش آموزان، طول این تکه ها ممکن است متفاوت باشد. اگر دانش آموزان در سطح خوبی باشند حتی ممکن است به جای جملات از عبارات استفاده کنند. هر چه مهارت آن ها بیشتر باشد، می توانند با متون طولانی تری کار کنند. 

4-تعریف معانی توسط دانش آموزان

دانش آموزان باید تکه هایی که از طریق تکنیک چانک ریدینگ Reading Chunk ایجاد کرده اند را به شیوه خود بازنویسی کنند. در پایان این فعالیت، دانش آموزان باید یک نسخه بازنویسی شده متفاوت از متن اصلی را داشته باشند. 

5-ارزیابی و به اشتراک گذاری

از متن بازنویسی شده می توان برای ارزیابی درک و توانایی دانش آموزان استفاده کرد. همچنین،شما می توانید از دانش آموزان بخواهید نسخه های متنی خود را با یکدیگر مقایسه کنند. این مرحله، غالبا به ایجاد بحث های جالبی درباره تفسیر های خاص هر دانش آموز، منجر می شود (اینکه چگونه مردم می توانند معنای متفاوتی را از کلمات یکسان دریافت کنند).


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!