چطور در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل نمره کامل بگیریم

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/19

در نگاه اول، به نظر می رسد بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) بخش آسان این آزمون باشد: تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به برخی مکالمات کوتاه توجه کرده و به چند سوال در مورد آنها پاسخ دهید. 
اما آیا واقعا برای کسی که فیلم تماشا کرده یا به موسیقی به زبان انگلیسی گوش داده گرفتن نمره کامل در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل آسان است؟ 
در واقع، بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) اغلب چالش برانگیز است زیرا از داوطلبان آزمون می خواهد حقایق و اطلاعات مربوط به چند سخنرانی چند دقیقه ای را به خاطر بسپارند و سپس به سوالات مربوط به اطلاعات خاص ذکر شده در آنها پاسخ دهند.
برای اینکه بتوانید از آزمون آنلاین تافل (TOEFL) لیسنینگ (Listening) نمره کامل بگیرید، باید دقیقاً بدانید که چه سوالاتی را مشاهده خواهید کرد، چگونه باید مطالعه کنید و چگونه یادداشت های عالی در روز آزمون بردارید. 
ما در این راهنما تمام این عناوین و نکات مفید در مورد گرفتن نمره کامل در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) را پوشش می دهیم.

بررسی اجمالی بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL)

گوش دادن (Listening)، دومین بخش از چهار مهارت مورد سوال در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) است. کل این بخش 60 تا 90 دقیقه طول می کشد و شامل چهار تا شش سخنرانی و دو تا سه مکالمه است. 

•    هر سخنرانی حدود سه تا پنج دقیقه طول می کشد و شش سوال در پی آن پرسیده می شود.
•    هر مکالمه نیز حدود سه دقیقه طول می کشد و پنج سوال به دنبال آن مطرح می شود.

علت تغییر در زمان بخش لیسنینگ برخی از آزمون ها به این دلیل است که برخی از داوطلبان باید در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) به سوالات آزمایشی بدون نمره پاسخ بدهند و این باعث طولانی شدن زمان این بخش می شود. شما نمی دانید کدام سوالات آزمایشی هستند و کدام یک نمره دهی می شوند، بنابراین سعی کنید زیاد نگران این موضوع نباشید.
سخنرانی ها و مکالمات مشابه سخنرانی هایی خواهد بود که احتمالاً در دوران دانشجویی شنیده اید. آنها ممکن است مکالمه ای بین دانشجو و معلم، یک بحث در کلاس، یک سخنرانی توسط یک استاد یا یک سناریوی مشابه باشد. در صفحه رایانه عکسهایی وجود دارد تا به شما ایده بدهد که چند نفر درحال صحبت هستند. 
برای برخی از سوالات، کلیپ های مکالمه یا سخنرانی دوباره پخش می شود، اما در اکثر مواقع، شما فقط یکبار کلیپ صوتی را خواهید شنید و گزینه ای برای پخش مجدد آن ندارید. این بخش توانایی شما در مهارت شنیداری، درک سخنرانی ها و برقراری ارتباط و تلفیق اطلاعات را آزمایش می کند.

انواع سوالات در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) 

پس از اتمام آزمون شنیداری تافل با سه نوع سوال مواجه خواهید شد. برای اینکه بتوانید در این بخش نمره کامل بگیرید باید بدانید چه چیزی در انتظار شما است.
در ادامه، انواع مختلف سوالات مطرح شده را توضیح می دهیم و برای هر نوع سوال، یک نمونه سوال و نکاتی برای کمک به شما در پاسخگویی به این نوع سوالات ارائه می دهیم.

سوالات چند گزینه ای استاندارد

شما احتمالاً تجربه زیادی در مورد این نوع سوالات دارید. برای هر سوال، چهار گزینه پاسخ وجود دارد که فقط یکی از آنها درست است. پس باید مورد صحیح را انتخاب کنید. این متداول ترین سوالی است که در بخش لیسنینگ (Listening) آزمون آنلاین تافل (TOEFL) مشاهده خواهید کرد.

نمونه سوال تافل

 

چطور در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل نمره کامل بگیریم

نکاتی برای پاسخگویی

• هر چهار پاسخ را بخوانید. ممکن است این توصیه واضح به نظر برسد، اما در روز آزمون شما باید گزینه ای را که نسبت به بقیه درست تر به نظر می رسد، انتخاب کنید. اگر بدون بررسی گزینه ها، اولین پاسخی که به نظرتان درست می رسد انتخاب کنید، ممکن است نمره این بخش را از دست بدهید.
پس، قبل از اینکه پاسخی را انتخاب کنید، سراغ پاسخ های بعدی بروید تا مطمئن شوید گزینه بهتری وجود ندارد. ETS سعی خواهد می کند برخی از گزینه های پاسخ به نظر شما درست برسد، اما در واقع اینگونه نیست. خواندن همه گزینه ها به شما کمک می کند تا گول نخورید.
• حین شنیدن سخنرانی ها و مکالمات بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل، یادداشت برداری کنید (نحوه انجام این کار در ادامه با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می گیرد). آنها را کوتاه و واضح بنویسید تا بتوانید به راحتی هنگام پاسخ دادن به سوالات آنها را مرور کنید. این یادداشت ها، اغلب به شما کمک می کنند نکاتی را که ممکن است فراموش کرده باشید، به خاطر بسپارید و به شما کمک می کند به درستی به سوالات پاسخ دهید.

سوالات با چند پاسخ صحیح

این سوالات مانند سوالات استاندارد چند گزینه ای هستند، با این تفاوت که می توانند بیش از یک پاسخ صحیح داشته باشند. برای دریافت نمره این سوالات، باید تمام گزینه های پاسخ درست را در پاسخنامه بنویسید.

نمونه سوال بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل

 

چطور در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل نمره کامل بگیریم

 

نکاتی برای پاسخگویی

• سوالات با بیش از یک پاسخ صحیح دارای چنین برچسبی خواهند بود، در حقیقت در عنوان سوال به شما گفته می شود که چند پاسخ صحیح وجود دارد، بنابراین هنگام پاسخ دادن به این سوالات حتماً توجه کافی داشته باشید تا اطلاعات مهم را از دست ندهید.
• به خصوص برای این سوالات، اطمینان حاصل کنید که تمام گزینه های پاسخ را خوانده اید تا مطمئن شوید که پاسخ صحیحی را از دست نداده اید. برای این سوالات نمره جزئی دریافت نمی کنید، بنابراین برای گرفتن نمره کامل از این سوال باید تمام پاسخ های درست را انتخاب کنید.

سوالات "پخش مجدد"

برای این سوالات، قسمت کوتاهی از کلیپ را دوباره خواهید شنید و سپس در مورد قسمت خاصی از کلیپ از شما سوال می شود. فرمت آنها از قالب سوالات استاندارد چند گزینه ای پیروی می کند. این تنها زمانی است که در بخش لیسنینگ (Listening) می توانید بخشی از سخنرانی یا مکالمه را دوباره گوش دهید.

نمونه سوال بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل

 

چطور در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل نمره کامل بگیریم

نکاتی برای پاسخگویی

• حتی اگر هنگام پخش لیسنینگ اولیه، یادداشت های خوبی برداشتید، هنگام پخش مجدد کلیپ کوتاه، کاملاً توجه کنید. معمولاً جزئیات خاصی از کلیپ از شما سوال می شود که فقط با نگاه کردن به یادداشت های خود آنها را به خاطر نمی آورید.
• برای پاسخگویی به این سوالات، شما می توانید پاسخ صحیح را فقط بر اساس قسمتی از کلیپ که پخش شده انتخاب کنید، بنابراین نیازی نیست نگران یادآوری آنچه در بقیه سخنرانی یا مکالمه مطرح شده، باشید.

نکات بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) برای مطالعه

اکنون که اطلاعات شما در مورد اینکه چه انتظاری از آزمون لیسنینگ تافل داشتید، تکمیل شد، این چهار نکته را بخوانید و حسن مطالعات خود آنها را دنبال کنید تا در روز آزمون آماده شوید و بتوانید نمره کامل بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل را بگیرید.

به طور منظم به زبان انگلیسی صحبت کنید

هرچه بیشتر انگلیسی بشنوید، مهارت گوش دادن شما بهتر می شود و بخش شنیداری آزمون برای شما راحت تر می شود. شما باید به کلیپ های سخنرانی گوش دهید، بنابراین موسیقی خوانده شده به زبان انگلیسی چندان مفید نخواهد بود زیرا زبان انگلیسی در موسیقی ها با مکالمات متفاوت است.
رادیو، ایستگاه های خبری، فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و پادکست ها همه گزینه های خوبی هستند (البته به شرطی که به زبان انگلیسی باشند). سعی کنید برخی از زبان های انگلیسی را با سر و صدای پس زمینه گوش دهید، مانند مصاحبه ای که در بیرون یا در مقابل جمعیت زیادی انجام شده است. 
سوالات بخش لیسنینگ آزمون آزمایشی آنلاین تافل (TOEFL) به طور هدفمند شامل صداهای پس زمینه است تا شما به آن عادت کنید و بتوانید در روز آزمون بهترین نتیجه را کسب کنید.

به لهجه های مختلف انگلیسی گوش دهید

اگر هنگام مطالعه بخش لیسنینگ آزمون، لهجه های مختلف را تمرین کنید، به شما کمک می کند تا نمره بهتری کسب کنید. لیسنینگ (Listening) آزمون آنلاین تافل (TOEFL) حداقل یک لهجه انگلیسی زبان بومی خارج از لهجه های آمریکای شمالی را شامل می شود. این کار برای کمک به آماده سازی شما برای انواع لهجه های انگلیسی که به احتمال زیاد در دنیای واقعی با آن مواجه می شوید، انجام می شود. این لهجه ها از انگلیس، استرالیا یا نیوزیلند انتخاب می شود.
حتی انگلیسی زبانان بومی نیز ممکن است در درک لهجه های مختلف انگلیسی دچار مشکل شوند، بنابراین قبل از روز امتحان حتماً با گوش دادن کلیپ هایی به لهجه های مختلف، تمرین کنید. اگر می خواهید لهجه های بیشتری را بشنوید، به کلیپ های خبری یا ایستگاه های رادیویی کشورهای مختلف به زبان انگیسی گوش دهید.

تست های کامل بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) را تمرین کنید

آنچه بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) را مشکل می کند این است که شما باید مدام به یک سخنرانی گوش بدهید، به سوالات پاسخ بدهید و مجددا مکالمه دیگری را گوش کنید و پاسخ بدهید. 
بعد از پخش سه یا چهار مکالمه، ممکن است خسته شوید و تمرکز خود را از دست بدهید. اگر اطلاعات مهمی را از دست بدهید، این واقعا می تواند به نمره شما آسیب برساند، بنابراین می خواهید برای جلوگیری از این کار گام بردارید، و یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، تمرین کامل بخش های لیسنینگ به خصوص با شرکت در آزمون های ماک تافل (TOEFL) است.
بخش لیسنینگ آزمون تافل، شامل چهار سخنرانی و دو گفتگو است. بنابراین شما باید زمانی را اختصاص دهید تا این بخش را یک باره، بدون وقفه و بدون حواس پرتی، دقیقاً مانند آنلاین تافل (TOEFL) واقعی انجام دهید. انجام این کار به شما کمک می کند تا قبل از روز آزمون با نحوه پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ (Listening) آشنا شوید.
اگر به نکاتی در مورد یافتن منابع عملی نیاز دارید، به راهنمای ما در مورد "منابع آزمون تافل TOEFL-iBT (آی بی تی)" مراجعه کنید.

عادت به یادداشت برداری کنید

حتی اگر مهارت انگلیسی خوبی دارید و معمولاً چیزهایی را که به زبان انگلیسی می شنوید به خاطر می آورید، باید در بخش لیسنینگ (Listening) یادداشت برداری کنید. هر سخنرانی یا مکالمه چندین دقیقه است و شامل اطلاعات زیادی است. اگر یادداشت برداری نکنید، با فراموش کردن برخی از نکات مطرح شده نمره سوالات مربوط به آن را از دست می دهید. 

 

چطور در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل نمره کامل بگیریم

چگونه برای پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) یادداشت برداری کنیم؟

یادداشت هایی که برای بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) می گیرید، نکته کلیدی در میزان نمره شما در این بخش است. مهم است که آنها شفاف و حاوی اطلاعاتی باشند که روی آنها تست می شوید. پس سه نکته زیر را به خاطر داشته باشید:

در حین پخش ضبط ها متمرکز باشید

تافل یک امتحان طولانی است و می تواند برای ذهن شما آسان باشد که در بخشهایی از آن سرگردان شود. با این حال، یکی از بدترین زمان ها برای این اتفاق، بخش گوش دادن هنگام پخش ضبط های صوتی است. هر بار ضبط را فقط یک بار می شنوید، بنابراین اگر نکته اصلی را از دست بدهید، احتمالاً تمام اطلاعاتی را که برای گرفتن امتیاز برتر در این بخش لازم دارید، نخواهید داشت. یادداشت های شما فقط در صورت عالی انجام دادن بخش لیسنینگ آزمون ضبط ها عالی خواهد بود، بنابراین توجه به آنها را در اولویت قرار دهید.
طولانی ترین زمان هر ضبط پنج دقیقه خواهد بود، بنابراین سعی کنید تمرکز خود را برای مدت طولانی حفظ کنید (انجام مشکلات تمرینی، همانطور که در بالا توضیح داده شد، در این زمینه به شما کمک می کند). بخشی از بخش گوش دادن که در آن به سوالات پاسخ می دهید، معمولاً نسبت به سایر بخشها عجله ندارد (برای پاسخ دادن به هر سوال  حدود 35 ثانیه وقت خواهید داشت)، بنابراین، اگر لازم است چند ثانیه استراحت ذهنی داشته باشید، این کار را انجام دهید پس می توانید آماده باشید تا هنگام ضبط بعدی روی ضبط بعدی تمرکز کنید.

هنگام گوش دادن بنویسید

برخی از داوطلبان آزمون تافل سعی می کنند تا حین پخش صدا با دقت توجه کنند و فقط پس از پایان کار، شروع به نوشتن یادداشت کنند. این به دو دلیل ایده بدی است. 
•    اول، کلیپ های صوتی هر کدام چند دقیقه طول می کشد، بنابراین اگر پس از پایان کلیپ شروع بع نوشتن کنید، به احتمال زیاد برخی از نکات کلیدی را فراموش خواهید کرد. 
•    دوم، ننوشتن یادداشت های خود تا قبل از پایان کلیپ به این معنی است که زمان خود را پس از اتمام کلیپ برای پاسخگویی به سوالات می گذارید و آن را برای یادداشت برداری هدر نمی دهید.
پس توصیه ما به شما این است:

•    در طول پخش کلیپ یادداشت بنویسید و عبارت ها را کوتاه نگه دارید.
•    سعی کنید الگویی برای یادداشت برداری تهیه کنید که چه مدت پس از گوش دادن یادداشت برداری می کنید
•    تمرین کردن با شرکت در آزمون آزمایشی و شبیه سازی تافل به شما کمک می کند تا در این زمینه بهتر شوید.

بر ایده های اصلی تمرکز کنید

سعی نکنید هر آنچه می شنوید را یادداشت کنید. شما قادر به انجام این کار نخواهید بود و احتمالاً برخی از نکات مهم را از دست خواهید داد زیرا سعی در کپی کردن هر کلمه دارید. درعوض، بر ایده های اصلی کلیپ تمرکز کنید.
اگر در حال گوشن دادن به سخنرانی هستید، به آنچه استاد سعی در انجام آن دارد (و یادداشت برداری کنید) فکر کنید. آیا او می خواهد موضوع جدیدی را توضیح دهد؟ چیزی واضح تر؟ دو نظر متفاوت را توضیح دهید؟ اگر فرد دیگری، مانند دانش آموز، صحبت کند، سعی دارد چه چیزی را یاد بگیرد یا نشان دهد؟ ممکن است بخواهید در یادداشت های خود برای هر سخنران، یک ستون درست کنید و نکات اصلی آنچه را که می گویند در زیر ستون مناسب بنویسید تا به راحتی بخاطر بسپارید، چه کسی چه گفته است.
گرفتار شدن در تمام جزئیات یک کلیپ و از دست دادن آنچه واقعاً در مورد آن بحث شده است، می تواند آسان باشد. اکثر سوالات بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) روی چند نکات اصلی متمرکز هستند، بنابراین یادداشت های خود را برای پاسخ به سوالات متمرکز کنید.

جمع بندی

برای اینکه در بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) خوب عمل کنید، به تقویت مهارت شنیدن و همچنین مهارت تمرکز خوب نیاز دارید. علاوه بر دانستن اینکه چه نوع کلیپ و سوالاتی در این بخش، انتظار شما را می کشد، باید تمریناتی نیز انجام دهید.
مهمترین نکات بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل (TOEFL) برای مطالعه شامل موارد زیر است:

•    گوش دادن منظم به مکالمات انگلیسی 
•    گوش دادن به لهجه های مختلف انگلیسی، 
•    تمرین کامل لیسنینگ (Listening) آزمونهای آنلاین تافل (TOEFL) قبلی
•    عادت به یادداشت برداری کردن


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!