تفاوت جی آر ای و جی اِم اِی تی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/29

تفاوت GMAT و GRE بیشتر در این است که GMAT توسط دانشکده های بازرگانی بعنوان بخشی از پذیرش آنها استفاده می شود، در حالی که GRE علاوه بر رشته MBA برای پذیرش در یک سری برنامه های تحصیلات تکمیلی دیگر نیز استفاده می شود.
GMAT و GRE از نظر 6 پارامتر اصلی که عبارتند از هزینه، مدت آزمون، طراحی آزمون، ساختار آزمون، سیستم امتیازدهی و تعداد مدارس بیزینسی که آنها را قبول می کنند، متفاوت هستند. اما شما کدام آزمون را باید انتخاب کنید؟  چیزی که معمولا به شما گفته می شود این است که اگر می خواهید در یک مدرسه بیزینس ثبت نام کنید، در آزمون GMAT شرکت کنید و اگر هنوز در مورد نوع برنامه تحصیلات تکمیلی خود شک دارید، GRE را انتخاب کنید.
این حرف کاملا درست است اما برای اینکه بین این دو انتخاب کنید باید کمی بیشتر تحقیق کنید. راه حل این است که بخش های مختلف را جداگانه نگاه کنید و تفاوت های GRE و GMAT را دریابید و بر اساس آنها تصمیم بگیرید. 

GMAT یا GRE: تفاوت های اساسی GMAT و GRE

همان طور که گفته شد، یک قانون ساده که تا حدود زیادی درست است این است که اگر می خواهید MBA بخوانید در GMAT شرکت کنید و اگر هنوز در مورد اینکه برای کدام دوره کارشناسی ارشد می خواهید اپلای کنید گیج هستید، GRE را انتخاب کنید. با این حال، بسیاری از دانشگاه های بازرگانی به تازگی هر دو این آزمون ها را قبول میکنند. بنابراین باید از خود بپرسید که شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد و بر چه اساسی تصمیم خواهید گرفت؟

دانشگاه های بازرگانی GMAT را ترجیح می دهند یا GRE؟

اگرچه بسیاری از دانشگاه های بازرگانی ادعا می کنند که هیچ ترجیحی در مورد نمرات GMAT یا GRE ندارند، اما بیش از 90 درصد متقاضیان دانشگاه های بازرگانی در آزمون GMAT شرکت می کنند.

3 دلیل برای این موضوع وجود دارد:

GMAT برای آزمایش مهارتهایی طراحی شده است که به ارزیابی کمیته های پذیرش MBA کمک می کند تا کسانی را که می توانند از پس تحصیل در این رشته بر بیایند انتخاب کنند.
استفاده از GMAT به دانشکده های بازرگانی ایده ای در مورد شفافیت اهداف شغلی شما می دهد. از آنجا که GRE برای سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی نیز پذیرفته می شود، ممکن است کمیته های پذیرش درباره اینکه شما چقدر به خواندن رشته بازرگانی اطمینان دارید شک کنند. 
بیشتر دانشکده های بازرگانی عادت دارند که نمرات GMAT از متقاضیان را مقایسه کنند زیرا در تفسیر نمرات GMAT راحت ترند. هم چنین معلوم نیست که آیا مدارس بازرگانی نمرات GRE را به مقیاس GMAT تبدیل می کنند یا نه و ممکن است همه متقاضیان به صورت عادلانه و با شرایط یکسان مقایسه نشوند. 

GRE یا GMAT برای کانادا

کانادا مقصد محبوب دانشجویان ایرانی است که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنند و همه این متقاضیان جدید می خواهند بدانند که برای مهاجرت موقت به این کشور باید چه معیارهایی را داشته باشند.
تسلط به زبان برای ویزای دانشجویی کانادا لازم است، و تسلط به زبان و دانش آکادمیک هردو برای ثبت نام در موسسات آموزشی مورد نیاز است. برای اثبات تسلط دانشجویان در این موارد، چندین آزمون در دسترس دانشجویان است که می تواند مهارت آنها در زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو و در رشته هایی مانند علوم، ریاضیات و پزشکی را تأیید کند.
از آنجا که کانادا به عنوان یک کشور اکثریت انگلیسی زبان شناخته شده است، هر شخص غیر بومی که در آنجا تحصیل، کار و یا زندگی می کند باید ثابت کند که مهارت کافی در زبان انگلیسی دارد. اکثر دانشگاه های کانادا گواهینامه آیلتس را ترجیح می دهند، اما برخی از آنها TOEFL ، PTE و غیره را نیز مجاز می دانند. آزمون های خاصی نیز وجود دارد که مخصوص کانادا است مانند CAEL و CELPIP. اما برخی دانشجویان متقاضی برنامه های خاص ممکن است لازم باشد در آزمون های موضوعی خاص مانند GMAT و GRE نیز شرکت کنند. 

تفاوت GRE و GMAT برای مهاجرت به کانادا چیست؟

GRE برای اکثر موسسات کانادا یک آزمون اجباری نیست، اما اغلب نمره GRE باعث برجسته شدن پروفایل شما می شود. آزمون های GRE دو نوع است: آزمون عمومی (General) و آزمون های موضوعی (Academic ).
آزمون عمومی معمولاً برای برنامه های شغلی و مدیریتی استفاده می شود، در حالی که آزمون های موضوعی در زمینه هایی مانند ریاضیات، ادبیات انگلیسی، زیست شناسی، شیمی، روانشناسی و فیزیک موجود است. دانشجویانی که متقاضی کارشناسی ارشد در کانادا هستند به احتمال زیاد مجبور به گذراندن آن می شوند.
GMAT آزمایشی اختصاصی برای برنامه های مدیریتی و بازرگانی است و هزینه آن کمی بیشتر از GRE است. بسیاری از برنامه های MBA در زمان پذیرش نمره GMAT را درخواست می کنند. مدارس برتر کسب و کار در کانادا دارای استانداردهای نسبتاً بالایی هستند، بنابراین ممکن است لازم باشد امتیازات دریافتی شما بسیار بیشتر از حداقل باشد.

GRE یا GMAT برای اروپا

برای اکثر پذیرش های MBA ، GMAT همچنان معتبرترین آزمون استاندارد پذیرش است. ارتباط مستقیم بین نمرات GMAT و عملکرد مناسب تحصیلی یک حقیقت پذیرفته شده است.
اما چقدر GMAT یا GRE در یک برنامه MBA به طور کلی مهم هستند؟ یک پاسخ ساده برای این سوال این است که به دانشگاه یا موسسه ای که برای آن اپلای می کنید بستگی دارد.
دانشکده های بازرگانی معمولاً رویکرد جامعی در پذیرش دارند و اکنون اکثر آنها هم GMAT و هم GRE را می پذیرند. اما برخی مانند INSEAD (در فرانسه)، GMAT را ترجیح می دهند.
به عنوان مثال نظر Virginie Fougea، مدیر بخش پذیرش دانشجویان موسسه INSEAD درباره این دوو آزمون را می خوانیم:
آزمون GMAT به طور خاص توسط مدارس بازرگانی برای متقاضیان مدارس بازرگانی طراحی شده است. در طول سال ها، ما توانسته ایم درک خوبی از نتایج آزمون و چگونگی کمک به آنها در پیش بینی ظرفیت علمی متقاضیان داشته باشیم.
پس از چندین مطالعه و اعتبار سنجی در چند سال گذشته، اکنون GRE را نیز برای همه متقاضیان نیز می پذیریم.

GRE یا GMAT برای آمریکا

GRE یک آزمون استاندارد است که برای پذیرش در بسیاری از مدارس تحصیلات تکمیلی در آمریکای شمالی، از جمله دانشکده های تجارت و حقوق استفاده می شود. آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی (GMAT) منحصراً برای پذیرش در دانشگاه های بازرگانی در آمریکا استفاده می شود.
بزرگترین تفاوت GRE و GMAT دامنه آزمون برای پذیرش است، GRE برای اکثر برنامه های تحصیلات تکمیلی (از جمله دانشکده های تجارت و حقوق) پذیرفته می شود در حالی که GMAT بیشتر برای مدارس بازرگانی کاربرد دارد. 
GMAT، توسط شورای پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی (GMAC) برگزار می شود و یک آزمون ورودی است که به طور گسترده برای پذیرش در دانشگاه های بازرگانی و برنامه های MBA استفاده می شود. این آزمون مهارت های استدلال و تفکر انتقادی را برای نشان دادن توانایی موفقیت در برنامه های آموزش عالی  و موفقیت فارغ التحصیل در کسب و کار اندازه گیری می کند.
GRE، که توسط سرویس آزمایش آموزشی (ETS) اداره می شود، به عنوانیکی از لازمه های پذیرش در هزاران مدرسه تحصیلات تکمیلی، از جمله دانشکده های بازرگانی و حقوق استفاده می شود. این آزمون برای ارزیابی استدلال کلامی و کمی، تفکر انتقادی و مهارت نوشتن تحلیلی شما طراحی شده است.

 

تفاوت جی آر ای و جی اِم اِی تی

 

GRE یا GMAT برای انگلیس

در ادامه نظر مدیران بخش پذیرش دانشجویان در دو تا از برترین دانشگاه های بازرگانی در انگلیس را درباره تفاوت GRE و GMAT می خوانیم:

دیوید سیمپسون، دانشکده بازرگانی لندن

GMAT به ویژه از لحاظ کمی، شاخص خوبی برای عملکرد تحصیلی است. اما میانگین افراد از جاهای مختلف دنیا با هم متفاوت است، بنابراین ما یک سطح قبولی ثابت نداریم.
ممکن است افرادی حتی با نمره 600 در آزمون GMAT در دانشکده بازرگانی لندن قبول شوند. یک نمره خوب GMAT به تنهایی باعث قبولی شما نمی شود و همچنین GMAT کمتر از حد متوسط مانع قبول شدن شما نمی شود. علاوه بر GMAT، ما GRE را با استانداردهای معادل آن نیز بررسی می کنیم.

تام سامرلاد، دانشکده بازرگانی Cass

ما GRE را قبول داریم، اما GMAT را ترجیح می دهیم. این یک آزمون استانداردتر و روش بهتری برای مقایسه متقاضیان مشابه است. و اگر نمره GMAT شما بیشتر از میانگین است، به ویژه هنگامی که بحث بورسیه تحصیلی در میان باشد، شما را در موقعیت قابل توجهی قوی تر قرار می دهد.
ما فقط در سه سال گذشته شروع به پذیرش GRE کرده ایم، حدودا فقط 5 درصد متقاضیان (معمولا متقاضیان آمریکایی) هستند که در این آزمون شرکت می کنند. 

جمع بندی

در نهایت برای انتخاب GRE یا GMAT می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
سیاست های مدرسه بیزینس یا دانشگاه مورد نظر خود را درباره این دو آزمون بررسی کنید همه دانشگاه ها لازمه اپلای و مدارک مورد نیاز را در وب سایت خود قرار می دهند. 
در مورد نوع برنامه تحصیلات تکمیلی که می خواهید برای آن اپلای کنید تصمیم بگیرید.
انبوهی از برنامه های تحصیلات تکمیلی از ادبیات گرفته تا فیزیک کوانتوم نمرات GRE را می پذیرند. فقط مدارس بازرگانی نمرات GMAT را قبول می کنند. اگر در مورد پیوستن به یک مدرسه بیزینس تصمیم صددرصدی گرفته اید، در GMAT شرکت کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید و می خواهید گزینه های خود را باز نگه دارید، GRE را انتخاب کنید.
ارزش GMAT و GRE را برای پس از فارغ التحصیلی خود نیز با هم مقایسه کنید.
بسیاری از شرکتهای مشاوره به آن دسته از داوطلبانی که نمره GMAT قابل توجه بالاتری دارند، اهمیت زیادی می دهند و توجهشان به این داوطلبان جلب می شود. بنابراین، نمره GMAT به شما در گرفتن کارآموزی و همچنین شغل کمک می کند. 

در یک آزمون آزمایشی GRE و GMAT

در یک آزمون آزمایشی GMAT و GRE شرکت کنید و نقاط قوت و ضعف خود در هر یک از این آزمون ها را قضاوت کنید. اگر در یک آزمون بهتر از آزمون دیگر عمل می کنید، دیگر نیازی به تصمیم گیری وجود ندارد. تصمیم به شرکت د رهر آزمونی که گرفتید، نگاهی به روند 5 ساله نمرات آنها در مدارس برتر بیندازید و برای نمره هدف خود در این آزمون ها تصمیم بگیرید. 
در نهایت، اگر هدف شما دانشگاه های بازرگانی هستند، به سراغ GMAT بروید. نمره بالا GMAT نه تنها به شما کمک می کند تا در مدرسه بیزینس هدف خود پذیرفته شوید بلکه به شما در تأمین شغل نیز کمک خواهد کرد می کند.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!