تفاوت آزمون جی آر ای سابجکت و آزمون جی آر ای جنرال

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/27

آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) و جی آر ای (GRE) جنرال (general)، انواع مختلفی از آزمون جی آر ای (GRE) هستند که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده اند. جی آر ای (GRE)  مخفف graduate record examination است که توسط ETS برگزار می شود و مرکز اصلی آن در آمریکاست. در کشورهای دیگری که مایل به برگزاری این آزمون باشند، مراکزی تحت پوشش ETS تاسیس می شوند که امکان شرکت در انواع مختلف آزمون جی آر ای (GRE) را برای متقاضیان آن کشور فراهم می کنند. 
آزمون GRE برای کسانی که به دنبال ادامه تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های برتر دنیا هستند برگزار می شود. برای قبول شدن در تعداد زیادی از دانشگاه های رتبه برتر و دریافت بورسیه، لازم است که دانشجویان نمره بالایی در این آزمون کسب کنند.

انواع آزمون جی آر ای (GRE) 

دو نوع آزمون جی آر ای (GRE) وجود دارد:

1)    آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE)
2)    آزمون سابجکت (subject) جی آر ای (GRE)

نوع آزمونی که دانشگاه ها برای دانشجویان در نظر می گیرند از دانشگاهی به دانشگاه متفاوت است. معمولا نوع آزمون جی آر ای (GRE) مورد نظر در کنار دیگر مدارک مورد نیاز در وبسایت دانشگاه ها نوشته شده است.

درباره آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) 

یکی از انواع مختلف این آزمون، آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) است. در این آزمون مهارت های دانشجو در زمینه یک موضوع خاص سنجیده می شود. در حال حاضر آزمون آنلاین جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) موضوعات زیست، شیمی، ریاضی، فیزیک، ادبیات انگلیسی و روان شناسی را پوشش می دهد. این آزمون طراحی شده تا دانش فرد را در حد یک دانشجوی کارشناسی ارزیابی کند.
آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) مبتنی بر کامپیوتر است و متشکل از تعداد متغیری از سوالات چند گزینه ای است. تعداد سوالات به موضوع انتخاب شده بستگی دارد به عنوان مثال آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) زیست 19 سوال چند گزینه ای در مبحث زیست دارد.
معمولا آزمون آنلاین جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) در موارد نادری از شما درخواست می شود. معمولا دانشگاه های برتر برای تحصیلات کارشناسی ارشد نمره این آزمون را درخواست می کنند. نمونه ی آن را می توان در دانشگاه نوتردام مشاهده کرد که برای برنامه های تحصیلات تکمیلی خود در ریاضیات، فیزیک و انگلیسی به نمره آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) نیاز دارد. دانشگاه نیویورک (NYU) مانند ییل و استنفورد، برای برخی از برنامه های خود آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) را درخواست می کند. 
در بیشتر مواقع، شرکت در آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) صرفا توصیه می شود و اجباری نیست. این حتی می تواند درباره دانشگاه های برتر نیز صادق باشد. دانشگاه نوتردام، نیویورک، ییل و استنفورد همگی دارای برنامه هایی هستند که در آنها آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) اجباری نیست اما هم چنین برنامه های دارند که متقضایان حتما باید نمره این آرمون را ارائه بدهند. دانشگاه ها و برنامه های متوسط تر مانند برنامه کارشناسی ارشد روان شناسی در دانشگاه کانتیکت نیز آزمون GRE را پیشنهاد می کنند، اما متقاضیانی را که در آن شرکت نکرده باشند نیز قبول می کنند.
با وجود موارد بالا، گاهی اوقات داشتن نمره خوب در آزمون آنلاین جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) می تواند باعث مزیت نسبت به سایر متقاضیان آن برنامه شود، حتی اگر دانشگاه آن را به طور خاص توصیه نکند. به عنوان مثال می توان از برنامه UC-Berkeley برای مهندسی برق و علوم کامپیوتر نام برد. برکلی آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) را اجباری اعلام نمی کند و در صفحه سوالات متداول پذیرفته شدگان تحصیلات تکمیلی فقط می گوید که "بخش علوم کامپیوتر نمره آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) در ریاضی یا فیزیک را می پذیرد. آزمون آنلاین GRE سابجکت (subject) لازم نیست و عدم ارائه نمره آن تاثیر منفی ندارد. " 
با توجه به این، بركلي شركت در آزمون موضوع GRE را به وضوح توصيه نمي كند. اما با این حال، آنها به آزمون سابجکت (subject) جی آر ای (GRE) اشاره کرده اند و به شما می گویند کدام برنامه تحصیلات تکمیلی نمرات آزمون سابجکت (subject) را قبول می کند. بنابراین احتمالاً نمره ای در GRE ریاضی یا فیزیک می تواند به شانس قبولی شما در رشته کامپیوتر در برکلی کمک کند.
اگر در مقطع تحصیلات تکمیلی که متقاضی آن هستید، اصلاً از آزمون سابجکت (subject) جی آر ای (GRE) نام برده نمی شود، می توانید داشتن نمره جی آر ای (GRE) را در اولویت های پایین تر قرار دهید. اگر مطمئن نیستید داشتن نمره جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) برای دانشگاه شما مهم است یا نه، حتما با دانشگاه تماس گرفته و این موضوع را بررسی کنید.

به کدام آزمون موضوعی GRE ممکن است نیاز داشته باشید؟

ممکن است از شما خواسته شود که در آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) که به رشته شما نزدیک است شرکت کنید. اگر از نظر دانشگاه داشتن نمره آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) اهمیتی نداشته باشد، باز هم برای بالا بردن شانس قبولی خود می توانید در آزمون مرتبط با رشته خود شرکت کنید. 
ETS شش آزمون مختلف GRE را در زمینه های زیست شناسی، شیمی، ادبیات به زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک و روانشناسی ارائه می دهد. ETS دارای یک صفحه وب برای کمک به شما برای آماده شدن برای هر یک از آزمون های سابجکت (subject) جی آر ای (GRE) است. این پورتال آماده سازی شامل راهنماهای PDF رایگان هر هفت آزمون موضوعی است. هر PDF شامل یک نمونه آزمون کامل است.
علاوه بر این با شرکت در آزمون آزمایشی آنلاین جی آر ای (GRE) می توانید با نحوه سوالات و برگزاری این نوع آزمون آشنا شوید.

 

تفاوت آزمون جی آر ای سابجکت و آزمون جی آر ای جنرال

درباره آزمون جی آر ای (GRE) جنرال (general)

طبق گفته ETS، آزمون جی آر ای (GRE) جنرال (general) که یکی از انواع مختلف آزمون جی آر ای (GRE) است، مهارت هایی را در موارد زیر آزمایش می کند: 

•    مهارت های کلامی، 
•    ریاضی، 
•    تفکر انتقادی 
•    نوشتن تحلیلی

تقریباً همه مدارس عالی تحصیلات تکمیلی نمره ی آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) را درخواست می کنند. این آزمون همچنین برای مدارک تحصیلات تکمیلی دوره های ریاضی، علوم یا روش تحقیق در سرتاسر جهان نیاز است. علت این موضوع این است که آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) یک روش استاندارد برای مقایسه داوطلبان با یکدیگر است. در واقع، آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) ممکن است تنها معیار مشترک و استاندارد در بین تمام متقاضیان باشد.
این بدان معنا نیست که سایر عوامل فردی در نظر گرفته نمی شوند. هنگامی که یک متقاضی نمره آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) کمتر از میانگین مورد نیاز داشته باشد، باز هم دفتر پذیرش ممکن است سایر جنبه های جداگانه (وابسته به برنامه مورد نظر) را بررسی کند. این ملاحظات شامل معدل گذشته، تجربه کاری مرتبط و غیره است.
اما برعکس آن نیز صادق است. اگر کسی برای تحصیلات تکمیلی اپلای کند اما معدل دوره کارشناسی پایین یا سابقه کار کم داشته باشد، با زهم ممکن است به خاطر نمره بالا در آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) هم چنان در دانشگاه مورد نظر پذیرفته شود. در نهایت، نمره آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) مانند آزمون سابجکت (subject) جی آر ای (GRE) شما قابل اندازه گیری ترین روش برای بررسی توانایی های شما است.

محتوای آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE)

آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) شامل سه بخش است: 

•    بخش استدلال کلامی (verbal)، 
•    بخش استدلال کمی (quantitative) 
•    بخش تحلیلی (Analytical) 

بخش کلامی GRE تمرکز زیادی روی واژگان دارد. در حقیقت، دو نوع از سه سوال GRE Verbal سوالات ساده ای هستند که شامل انتخاب کلمات واژگان صحیح است. علاوه بر این، سوالات تکمیل جمله از داوطلبان آزمون می خواهد جای خالی جمله ها را کامل کرده و کلماتی را متناسب با معنی و لحن جمله وارد کنند. سوالات تکمیل جمله می توانند تنها یک جای خالی یا چند جای خالی داشته باشند. 
سوالات معادل جمله نیز بر روی دانش شما از واژگان متمرکز است. اما در اینجا، وظیفه شرکت کننده این است که برای یک جای خالی در جمله، دو کلمه مناسب انتخاب کند، به طوری که دو جمله با معنی یکسان بسازد. 
سپس سوالات Reading و درک مطلب وجود دارد. این نوع سوالات کلامی نیز مهارت واژگانی شما را می سنجند. اما تمرکز اصلی GRE Verbal RC درک متن کامل است. در این بخش شما باید نوشته های طولانی تر و آکادمیک را خوانده و به سوالات مربوط به معنی نوشته، ایده ها و لحن آن پاسخ دهید.
در بخش کمی یا GRE Quantitative نیز چند نوع سوال منحصر به فرد وجود دارد. اما آنچه در این بخشها واقعاً مهم است مهارت شرکت کننده در ریاضیات است. این بخش چندین مفهوم مختلف ریاضی را شامل جبر، آمار، هندسه، نمادها، کسرها و نسبت ها و موارد دیگر مورد آزمون قرار می دهد.
سرانجام، آخرین بخش آزمون جنرال (general) جی آر ای (GRE) بخش ارزیابی تحلیلی یا AWA است. در حالی که بخش های کلامی و کمی سوالات چند گزینه ای دارند، اما در بخش AWA از شرکت کننده خواسته می شود تا متنی بنویسد. دو تسک متفاوت در این بخش وجود دارد:

•    نوشته ای که در آن شرکت کنندگان باید موضوعی را تحلیل و آنالیز کنند.
•    نوشته ای که در آن آزمون دهندگان باید یک استدلال را تحلیل و تفسیر کنند. 

مهارت پیدا کردن در نوشتن متن مناسب برای آزمون جی آر ای (GRE) فقط با تمرین کردن بدست می آید. مقاله "نحوه نمره دهی رایتینگ آزمون آنلاین جی آر ای (GRE) " می تواند راهنمای مناسبی برای گرفتن نمره کامل در بخش رایتینگ آزمون GRE باشد. 

آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) یا آزمون جنرال (general) ؟

آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) شرکت در انواع مختلف آزمون جی آر ای (GRE) بستگی به دانشگاه مورد نظر شما دارد. شرکت در یک آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) ممکن است برای هر دوره تحصیلات تکمیلی که ورود به آن رقابتی است خوب باشد، به شرط آنکه وقت کافی برای شرکت در یک آزمون اضافی داشته باشید. 
با این حال، اگر دانشگاه شما نیازی به این آزمون نداشته باشد و نمره آن مزیت زیادی را برای شما به همراه نداشته باشد، شاید شرکت در این آزمون ارزش وقت گذاشتن نداشته باشد. 
معمولا شرکت در آزمون جی آر ای (GRE) جنرال (general) متقاضیان بیشتری دارد و نتایج آن برای پذیرفته شدن در دانشگاه های مختلف معتبر است. بهتر است فقط زمانی برای شرکت در آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت (subject) وقت و هزینه صرف کنید که دانشگاه مورد نظرتان برای پذیرفته شدن در یک رشته خاص، ارائه نتیجه این آزمون را برای شما اجباری کرده باشد. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!