تافل بدهیم یا آیلتس؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/10

اگر برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌ها و ادامه تحصیل در کشورهای خارجی نیاز دارید که در یکی از آزمون های مهارت زبان انگلیسی شرکت کنید، حتما این سوال برایتان پیش آمده که تافل (TOEFL) بدهید یا آیلتس (IELTS)؟ 
البته انتخاب بین اینکه تافل (TOEFL) بدهید یا آیلتس (IELTS) تا حد زیادی به این بستگی دارد که دانشگاه مورد نظر شما کدام مدارک را می پذیرد اما اگر مدرک هر دو آزمون آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) مورد تایید دانشگاه مقصدتان باشد، کدام یک را باید انتخاب کنید؟
راهنمایی زیر را بخوانید تا به جواب سوال خود برسید.

معرفی آزمون آنلاین تافل (TOEFL)

آزمون آنلاین تافل (TOEFL) یک آزمون بین المللی است که توسط شرکت ETS در فرمت های مختلفی برگزار می شود. شرکت در آزمون آنلاین تافل آی بی تی (TOEFL IBT) بسیار متداول تر از آزمون تافل (TOEFL) کاغذی است، به همین علت تمرکز این راهنما بیشتر روی آزمون تافل آی بی تی (TOEFL IBT)  است تا کاغذ ای.
آزمون تافل آی بی تی (TOEFL IBT)  حدود ۳ و نیم ساعت طول می‌کشد و از چهار بخش مختلف تشکیل شده و بین بخش های لیسنینگ و اسپیکینگ آن ۱۰ دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شده است.
برای هر بخش، شما نمره‌ای بین ۰ تا ۳۰ دریافت می‌کنید که مجموع آن، نمره کامل آزمون تافل (TOEFL) شما را با عددی بین صفر تا ۱۲۰ مشخص کند.
فرمت کلی آزمون تافل (TOEFL) به شکل زیر است:

 

بخش

تعداد سوالات

زمان

Reading

36-56

60-80 minutes

Listening

34-51

60-90 minutes

Speaking

6 tasks

20 minutes

Writing

2 tasks

50 minutes


 سوالات مطرح شده در بخش‌های مختلف آزمون تافل (TOEFL)

همانطور که در بخش قبل گفتیم، آزمون تافل (TOEFL) شامل سوالاتی در خصوص چهار مهارت مختلف زبان انگلیسی است که در ادامه به طور خلاصه آنچه را که هر بخش از شما انتظار می رود به آن پاسخ بدهید توضیح می دهیم:

سوالات بخش ریدینگ تافل (TOEFL)

در بخش ریدینگ تافل (TOEFL) سه یا چهار پاراگراف از متون دانشگاهی که دانشجویان تقریباً با موضوعات آن آشنا هستند، ارائه شده و داوطلبین باید این متن را بخوانند و به سوالات آن پاسخ بدهند. متون ارائه شده معمولا از کتاب‌های دانشگاهی بر گرفته می شوند و به توضیحی درباره یک موضوع یا یک رشته می‌پردازد.
در این بخش سه نوع سوال مطرح میشود:

•    سوالات چهار گزینه‌ای 
•    سوالاتی که در آن داوطلب باید جمله ای را در بخشی از یک پاراگراف قرار بدهد 
•    سوالاتی که داوطلب باید جملات موجود در یک جدول را مرتب کند

بخش لیسنینگ تافل (TOEFL)

در بخش لیسنینگ تافل (TOEFL) ۴ تا ۶ رکورد صوتی پخش می‌شود که هر کدام از سوالات مخصوص خودشان را دارند. مکالمه های صوتی معمولا مکالماتی هستند که در دانشگاه زیاد شنیده می‌شوند. به عنوان مثال، در خصوص یک بحث علمی بین دانشجویان یا بین دانشجو و استاد.
سوالات این بخش نیز به صورت چهار گزینه ای، قرار دادن جملات به ترتیب اتفاقاتی که در مکالمه شنیده شده رخ داده یا تطبیق دادن موضوعات مطرح شده در رکورد صوتی با متن هایی که به صورت دسته بندی شده در یک جدول قرار گرفته اند، می باشد.

بخش اسپیکینگ تافل (TOEFL)

دو سوال اول بخش اسپیکینگ تافل (TOEFL) تا حدود زیادی به خود داوطلب بستگی دارد که چگونه ایده ها، نظریات و تجربیات خودش را در خصوص موضوعی که از او سوال شده مطرح کند.
 ۴ سوال بعدی به صورت ترکیبی مطرح می شوند. معمولاً در دو سوال اول داوطلب باید یک متن را بخواند، به یک صوت گوش بدهد و سپس درباره آنها صحبت کند. در دو سوال دیگر نیز داوطلب باید به یک صوت گوش داده و سپس درباره آن صحبت کند.

بخش رایتینگ تافل (TOEFL)

بخش رایتینگ تافل (TOEFL) دو نوع سوال را شامل می شود. سوال اول رایتینگ ترکیبی و سوال دوم رایتینگ مستقل است. در رایتینگ ترکیبی، داوطلب یک صوت کوتاه را می‌شنود سپس یک متن کوتاه را می خواند و در نهایت او بیست دقیقه فرصت دارد تا آنچه را که شنیده و خوانده خلاصه کرده و اطلاعات مطرح شده در این دو منبع را با هم مقایسه کند بهتر است در این بخش حدود ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه نوشته شود.
در بخش رایتینگ مستقل، داوطلب موضوعی را خوانده و با توجه به عقیده و نظر خود متنی درباره آن می نویسد. این متن باید کاملا واضح و خوانا بوده و با زدن مثال های مرتبط حمایت شود. داوطلب، ۳۰ دقیقه فرصت دارند که یک متن معمولی حاوی حداقل ۳۰۰ کلمه را بنویسند.

کدام دانشگاه ها نمره تافل (TOEFL) را قبول دارد؟

بیش از ۹۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی در سراسر جهان نمره تافل (TOEFL) را می‌پذیرند. برای دانشگاه های آمریکا، داشتن نمره تافل (TOEFL) بالا یک اولویت برای پذیرش است. برای اینکه اطلاعات کاملی در خصوص دانشگاه به مراکزی که نمره تافل (TOEFL) مورد تاییدشان است داشته باشید می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

TOEFL Destination Search

حالا که تا حدودی با آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آشنا شدید بیایید برای اینکه مقایسه بهتری بین انتخاب تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) (IELTS) داشته باشیم، در خصوص نحوه برگزاری آن اطلاعاتی کسب کنیم.

معرفی آزمون آنلاین آیلتس (IELTS)

آزمون آنلاین آیلتس (IELTS) از دیگر آزمون های بین المللی زبان انگلیسی توسط British Council and IDP: IELTS Australia and Cambridge English Language Assessment.برگزار می شود.

دو نوع آزمون آیلتس (IELTS) وجود دارد: 

•    آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک 
•    آزمون آیلتس (IELTS) جنرال 

آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مثل کارشناسی ارشد و دکترا را دارند در حالی که آزمون این آیلتس (IELTS) جنرال بیشتر به درد اشخاصی می خورد که قصد دارند به کشور های خارجی مهاجرت کنند یا برای استخدام در شرکت ها نیاز به مدرک زبان دارند.
از آنجایی که در بخش قبل آزمون آنلاین تافل (TOEFL) را بررسی کردیم در ادامه مقاله نیز تمرکز خودمان را روی آیلتس (IELTS) آکادمیک می‌گذاریم تا راهنمای بهتری در خصوص اینکه تافل (TOEFL) بدهید یا آیلتس (IELTS) برای شما ارائه کرده باشیم.

فرمت کلی آیلتس (IELTS)

زمان کل آزمون آیلتس (IELTS) حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است و همان چهار مهارتی که در آزمون تافل (TOEFL) مطرح کردیم در این آزمون نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
بخش‌های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) به شرح زیر است:

بخش

تعداد سوالات

زمان

Listening

40

30 minutes

Reading

40

60 minutes

Writing

2 tasks

60 minutes

Speaking

3 tasks

11-14 minutes


بخش لیسنینگ آیلتس (IELTS)

در این بخش شما ۴ رکورد صوتی را می شنوید و باید به سوالاتی چهارگزینه‌ای، انطباقی، نوشتن تایتل برای نمودارها، تکمیل جمله و پاسخ کوتاه جواب بدهید.

بخشی ریدینگ آیلتس (IELTS)

در بخش ریدینگ سه یا چهار پاراگراف نوشته شده که باید آنها را در مدت زمان کوتاهی بخوانید و به حدود ۱۰ تا ۱۵ سوال پاسخ بدهید. این متون از مجلات، روزنامه ها و کتاب های مختلفی بر گرفته شده‌اند و سبک های متفاوتی را نیز شامل می‌شود.
مثل بخش لیسنینگ سوالات مطرح شده در بخش ریدینگ، از نوع چهارگزینه‌ای، انطباقی ،پاسخ کوتاه، تکمیل جمله و غیره هستند.

بخش رایتینگ آیلتس (IELTS)

در بخش رایتینگ آیلتس (IELTS)، دو سوال مطرح می شود. در سوال اول، اطلاعاتی روی نمودار، جدول، یا چارت به شما نمایش داده می شود و شما باید حدود ۱۵۰ کلمه در مدت زمان ۲۰ دقیقه در خصوص سوالی که مطرح شده با توجه به این اطلاعات بنویسید. 
در سوال دوم، بخش رایتینگ آیلتس (IELTS) نقطه نظری مطرح می‌شود که شما باید در خصوص آن بحث کنید. بهتر است یک متن حدود ۲۵۰ کلمه ای بنویسید.

بخش اسپیکینگ آیلتس (IELTS)

بخش اسپیکینگ آیلتس (IELTS) شامل سه سوال می‌شود:

در سوال اول، موضوعی در خصوص کار، خانواده، علایق و غیره مطرح می شود که شما باید درباره آن صحبت کنید.
در سوال دوم، روی یک کارت موضوعی نوشته شده که پس از خواندن آن چند دقیقه وقت دارید که درباره آن صحبت کنید. 
در سوال سوم، به شخصی که با شما مصاحبه می کند در خصوص سوالاتی که مطرح کرده پاسخ می‌دهید.

چه دانشگاه هایی مدرک آیلتس (IELTS) را قبول دارند؟

مدرک آیلتس (IELTS) نیز مانند مدرک تافل (TOEFL) برای بیش از ۹۰۰۰ دانشگاه و موسسه سراسر جهان معتبر است. البته برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، چندان متداول نیست و بیشتر برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهایی مثل انگلیس و استرالیا را دارند، مناسب است. 
در سایت زیر می توانید تمام موسسات و آموزشگاه ها و دانشگاه هایی که مدرک آیلتس (IELTS) را می‌پذیرند مشاهده کنید تا بهتر تصمیم بگیرید که تافل (TOEFL) بدهید یا آیلتس (IELTS).

لیست دانشگاه هایی که آیلتس را می پذیرند

مقایسه تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS)

در جدول زیر به طور خلاصه تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) را با هم مقایسه کردیم تا بتوانید از آن برای تصمیم‌گیری بهتر کمک بگیرید:

 

 

TOEFL

IELTS

زمان آژمون

3 ساعت و نیم

2 ساعت و 45 دقیقه

نمره

0-120

0-9

مهارت ها به ترتیب آزمون

Reading

Listening

Speaking

Writing

Listening

Reading

Writing

*Speaking

تعداد دانشگاه های مورد پذیرش

بیش از  9,000

بیش از  9,000

 

•    بخش اسپیکینگ آیلتس (IELTS) ترتیب خاصی ندارد و ممکن است قبل یا بعد از بخش‌های دیگر از شما امتحان گرفته شود.

 

تافل بدهیم یا آیلتس؟

تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) چطور تصمیم بگیریم؟

همانطور که پیش از این مطرح کردیم، اولین نکته‌ای که برای انتخاب بین تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) باید در نظر بگیرید این است که دانشگاه مورد نظر شما یا شرکتی که قصد دارید در آن استخدام شوید و یا کشوری که می خواهید با مهاجرت کنید، کدام مدرک را قبول دارد. 
دومین معیار مهم، میزان مهارت ها و توانایی های شما در هر آزمون است. اگر مدرک تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) هر دو مورد تایید دانشگاه یا مقصد مورد نظر شما است بهتر است ۵ نکته زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید در خصوص اینکه تافل (TOEFL) بدهید یایه تصمیم گیری کنید.

مهارت شما در پاسخ دادن به سوالات چهارگزینه‌ای بیشتر است یا سوال کوتاه

یکی از تفاوت‌های اصلی آزمون تافل (TOEFL) و آیلتس که بیشتر در بخش ریدینگ و لیسنینگ خود را نشان می‌دهد، مطرح کردن سوالات با پاسخ کوتاه در آزمون آیلتس (IELTS) است. در حالی که در آزمون تافل (TOEFL) شما بیشتر باید به سوالات چهار گزینه ای پاسخ دهید. 
بهتر است ابتدا مشخص کنید که در کدام نوع سوال، مهارت بیشتری دارید. تنها راه مشخص کردن این مسئله نیز شرکت در آزمون‌های آزمایشی تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) شما می توانید مهارت خودتان را در پاسخگویی به سوالات مختلف ارزیابی کند.

مهارت شما برای درک مطلب موضوعات مطرح شده در آیلتس (IELTS) بیشتر است یا تافل (TOEFL)

ریدینگ های بخش تافل (TOEFL) و آیلتس، شامل متون بسیار متنوعی می شوند که سوالاتی در رابطه با آنها مطرح می شود و شما باید به آن پاسخ بدهید. در آزمون آیلتس، علاوه بر متون دانشگاهی، متونی از مجلات و روزنامه ها نیز مطرح می شود. اما در آزمون تافل (TOEFL) معمولا فقط متون علمی مطرح می‌شود و شما باید درک خوبی از واژگان و مفهوم آنها داشته باشید.
برای اینکه مهارت خودتان را در پاسخگویی به بخش ریدینگ آزمون تافل (TOEFL) یا آیلتس بسنجید، پیشنهاد می‌کنیم به بخش ترجمه TPO در وبسایت مراجعه کرده و به سوالات ریدینگ TPO پاسخ بدهید.

مهارت شما در مصاحبه حضوری است یا غیر حضوری

تفاوت دیگر آزمون تافل (TOEFL) و آیلتس در این است که در بخش اسپیکینگ آزمون تافل (TOEFL) شما با شخصی به صورت حضوری مصاحبه نمی‌کنید بلکه باید به صورت غیر حضوری به سوالی که از شما پرسیده شده پاسخ بدهید. 
در صورتی که در بخش اسپیکینگ آیلتس (IELTS) شما با یک شخص به صورت حضوری مصاحبه می‌کنید و سوالات آن شخص را پاسخ می دهید.

چقدر تند می توانید بنویسید یا تایپ کنید؟

از دیگر تفاوت‌های آزمون تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) این است که در بخش رایتینگ، شما برای آزمون رایتینگ، حدود ۶۰ دقیقه وقت دارید که ۴۰۰ کلمه بنویسید. در صورتی که در آزمون تافل (TOEFL) ۵۰ دقیقه وقت دارید که حدود ۵۰۰ کلمه بنویسید. پس در آزمون تافل (TOEFL) باید از مهارت تندنویسی و یا تایپ سریع برخوردار باشید تا نمره کافی بگیرید.

کدام آزمون آسان تر است آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL)

به طور قطع نمی‌توان گفت که کدام آزمون آسانتر است. در هر صورت سوالاتی که در آزمون های آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) پرسیده می‌شود، هر دو از استانداردهای جهانی پیروی می‌کنند و مهارت های شما را به نحو ایده‌آلی می‌سنجند. اینکه کدام آزمون آسانتر است، به میزان تلاش شما برای آماده شدن در آن آزمون بستگی دارد.

کدام آزمون ارزان تر است آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL)

مطمئنا هزینه شرکت در آزمون یکی از مسائلی است که فکر شما را به خود مشغول می‌کند. با توجه به اینکه هزینه برگزاری آزمون آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) در کشورهای مختلف متفاوت است و حتی ممکن است به علت نوسان قیمت ارز، هزینه آنها در طول یک سال نیز تغییرات زیادی داشته باشد، توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب بین آزمون تافل (TOEFL) یا آیلتس، هزینه شرکت در این آزمون را با هم مقایسه کنید و در صورتی که یکی از آنها خیلی ارزان تر بود، آن را انتخاب کنید. 

جمع بندی

آزمون تافل (TOEFL) و آیلتس، مهارت ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ شما را می‌سنجند تا میزان تسلط به زبان انگلیسی شما را ارزیابی کنند. برای اینکه تصمیم گیری بیا اینکه تافل (TOEFL) بهتر است یا آیلتس، باید عوامل مختلفی از جمله اینکه دانشگاه مقصد شما کدام مدرک را می‌پذیرد و این که کدام یک از مهارت های شما در پاسخگویی به سوالات این آزمون ها قوی تر است، توجه کنید.
فراموش نکنید که شرکت در آزمونهای آزمایشی تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) می تواند به شما در ارزیابی مهارت‌های تان کمک کرده راهنمای خوبی برای تقویت آنها باشد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!