تکنیک ها و تمرین های تقویت لیسِنینگ تافل

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/11

تقویت لیسنینگ تافل یکی از کار های مهمی است که اگر در حال مطالعه و تمرین برای شرکت در این آزمون هستید باید حتما وقت کافی برای آن بگذارید. این آزمون توسط سازمان ETS برگزار می شود و همانطور که می دانید از چهار مهارت تشکیل شده است و اگر می خواهید نمره کافی را کسب کنید، باید بر روی تمام این مهارت ها توانایی کافی به دست آورده باشید.
با توجه به اهمیت بخش لیسنینگ در آزمون تافل، در این مقاله مروری می کنیم بر کاربردی ترین تکنیک ها و تمرین های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی برای آمادگی در این آزمون. ما شما را راهنمایی می کنیم تا با به کار گیری این تکنیک ها بتوانید مهارت کافی را در این بخش به دست آورید تا در روز آزمون بتوانید با آمادگی کامل تری سر جلسه حاضر شوید و نمره لازم را در این بخش کسب کنید.

موضوعاتی که در این مقاله میخوانید شامل:

•    یک نگاه کلی به بخش لیسنینگ آزمون تافل
•    انواع سوالات بخش لیسنینگ آزمون تافل چه چیز هایی ممکن است باشند؟
•    ۱۰ تا از بهترین تکنیک های تقویت بخش لیسنینگ تافل برای موفقیت در آزمون

تافل می شوند.


اگر شما هم در حال آماده کردن خود برای شرکت در آزمون تافل هستید و نیاز به اندکی راهنمایی در این زمینه دارید که چطور به بهترین شکل از وقت خود استفاده کنید و برای بخش لیسنینگ این آزمون بهترین نتیجه را به دست آورید، این مقاله ر ا از دست ندهید.

یک نگاه کلی به بخش لیسنینگ آزمون تافل

آزمون تافل در چهار بخش متفاوت طراحی شده است که بتواند سطح توانایی های زبان انگلیسی شما را در چهار مهارت کلیدی برقراری ارتباط یعنی درک مطلب (reading)، نوشتاری (writing)، گفتاری یا صحبت (speaking)، و مهارتی که ما در این مقاله به بحث در مورد آن می پردازیم، یعنی شنیداری (listening) بیازماید.
بخش لیسنینگ آزمون تافل توانایی شما را در فهمیدن گفت و گو ها بین دو نفر و مکالمات تک نفره در موضوعات آکادمیک در زبان انگلیسی ارزیابی می کند. برای اینکه بتوانید از این بخش سر بلند خارج شوید، باید اطلاعات پایه ای را برای خود جدا کنید و همچنین عقیده یا نقطه نظر فرد گوینده را بررسی کنید.
این بخش تشکیل شده است از پنج تا هفت صوت که هر کدام با سوالات درک مطلب همراه هستند. در این راستا اصوات ضبط شده در دو نوع هستند:

•    سخنرانی ها: طول مدت زمان این ترک ها بین ۳ تا ۵ دقیقه است که تنها یک گوینده در آن ها صحبت می کند.
•    گفت و گو ها: طول مدت زمان این ترک ها ۳ دقیقه است و مکالمه میان دو گوینده است.

شما هر کدام از صوت ها را تنها یک بار خواهید شنید و شامل اطلاعات بسیار زیادی هستند که برخی از آن ها مربوط و بسیاری بی ربط هستند. ترفندی که باید به کار ببرید این است که مشخص کنید برای پاسخ دادن به سوالات به کدام مورد از این اطلاعات نیاز دارید.

انواع سوالات بخش لیسنینگ آزمون تافل

وقتی نوبت به تقویت لیسنینگ تافل برای آماده شدن در بخش شنیداری این آزمون می رسد، مشکل است که پیش بینی کنید که موضوعاتی که صوت های آزمون شما ممکن است آن ها را مطرح کنند چه چیز هایی هستند. با این حال شما می توانید خود را برای انواع مختلف سوالاتی که در هر آزمون تافل مطرح می شوند آماده کنید.
اکنون بیایید بیشترین انواع سوالاتی که می توانید انتظار بکشید که در بخش لیسنینگ آزمون تافل خود با آن ها روبرو شوید را با هم بررسی کنیم.

شناسایی ایده های اصلی

اولین سوالی که مطرح می شود احتمالا از شما خواهد پرسید که ایده و موضوع اصلی صوتی که شنیدید چه بوده است. از جمله این که چرا این گفت و گو اتفاق افتاده است یا اینکه موضوع اصلی گفت و گو چیست. این مساله مهمی است که بتوانید بین یک ایده اصلی و یک موضوع فرعی تفاوت را متوجه شوید و شناسایی کنید تا بتوانید به این گونه از سوالات به درستی پاسخ دهید.

شناسایی جزییات

اغلب از شما سوال خواهد شد که به بخش معینی از صوت ضبط شده توجه کنید، مانند یک واقعیت کلی که توسط یک گوینده به آن اشاره شده است. این پاسخ های احتمالی اغلب اوقات شباهت زیادی به یکدیگر دارند، بنابراین پاسخ خود را به دقت انتخاب کنید.

تشخیص سازمان بندی

در یک صوت ضبط شده، ممکن است از شما بخواهند که به سوالات در مورد سازمان بندی آن پاسخ دهید. این گونه سوالات می توانند به ساختار کلی صوت مرتبط باشند و یا به ارتباط بین بخش های مرکزی آن. یا حتی اینکه چطور یک بخش با کل موضوع مرتبط است.

تشخیص استنباط

این گونه سوالات از شما می خواهند که نشان دهید که گوینده در صوت به چه چیزی اشاره کرده است به جای اینکه بگویید چه چیزی به طور صریح بیان شده است. این بدان معنی است که شما نمی توانید تنها به کلماتی که در صوت گفته می شود استنباط کنید تا بتوانید پاسخ دهید، بلکه باید در مورد مفاهیم بیان شده تامل کنید.

تشخیص لحن صدای یک گوینده

برای پاسخ دادن به این گونه سوالات شما لازم است حالت یک گوینده را بتوانید شناسایی کنید. مانند اینکه چقدر محکم بر یک عقیده باور دارد. به این منظور، شما نه تنها باید بفهمید گوینده چه می گوید، بلکه باید بفهمید چگونه آن را از طریق حالات و کلمات بیان می کند.

درک عملکرد

این گونه از سوالات احتمالا بر روی یک جمله مشخص در صوت پخش شده تمرکز دارند، و از شما خواهند خواست که معنی یک عبارت را در مفهومی گسترده تر از آنچه بیان شده شناسایی کنید.

مرتب سازی موارد در دسته های مختلف

یکی از سوالات از شما می خواهد که موارد گفته شده در یک صوت ضبط شده را دسته بندی کنید. اگر به طور مثال صوت از طرف یک دانشمند باشد که دلایل تغییرات آب و هوا را توضیح می دهد، ممکن است از شما خواسته شود که آن ها در در دو دسته مانند «بلند مدت» و « کوتاه مدت» دسته بندی کنید.

۱۰ تا از بهترین تکنیک های تقویت بخش لیسنینگ تافل برای موفقیت در آزمون تافل

در این بخش، با هم دیگر نگاهی به ۱۰ تا از بهترین تکنیک های تقویت لیسنینگ تافل برای موفقیت در این بخش این آزمون می پردازیم. اگر چه نباید فراموش کنید که شرکت در آزمون آزمایشی تافل نیز به شما کمک خواهد کرد تا حد زیادی برای این آزمون آماده شوید.

ترفند اول: بدانید که منتظر چه چیزی باشید

یکی از مهم ترین ترفند های آماده سازی برای بسیاری از آزمون ها مانند تافل و آیلتس این است که بدانید باید منتظر چه چیزی در آزمون باشید و با چه رو در رو خواهید شد. بهتر است حتما نگاهی به برگه های نمونه سوالات بیندازید تا خود را با نحوه سوالات و سبک و سیاق آزمون آشنا کنید و سپس به تقویت لیسنینگ تافل بپردازید. در این راستا شرکت در آزمون ماک تافل نیز توصیه می شود.

ترفند دوم: همانطور که گوش میدهید نوت برداری کنید

شما هر صوت را تنها یک بار خواهید شنید، بنابراین باید با دقت زیاد گوش دهید و در عین حال نوت برداری کنید. ایده های اصلی و سپس هرچقدر که می توانید از جزییات را بنویسید. یاد بگیرید که نوشته های خود را استفاده از کلمات کلیدی برای خود خلاصه کنید.

ترفند سوم: عبارات پرسشی را بازبینی کنید

هر سوالی با یک عبارت پرسشی آغاز می شود که شما را به سمت یک بخش مشخصی از اطلاعات هدایت می کند. چه کسی؟ چه چیزی؟ چگونه؟ چه موقع؟ تا چه حد؟ عبارات پرسشی در زبان انگلیسی و اینکه به چه اطلاعاتی از سوی شما نیاز دارند را مرور کنید.

ترفند چهارم: هر پاسخ را به دقت بخوانید

شما در بخش لیسنینگ با گزینه های مختلفی در هر سوال رو به رو خواهید شد. هر گزینه را به دقت بخوانید و در عین حال از تفاوت های ظریف میان جمله بندی گزینه های مشابه یاد داشت برداری کنید.

ترفند پنجم: به زمان بندی توجه کنید

باید به این مساله آگاه باشید که قبل از اینکه آزمون آغاز شود چطور زمان خود را برای بخش لیسنینگ تقسیم بندی کنید. زمان بندی خود را در گوشه برگه خود یاد داشت کنید و همواره به آن توجه کنید و یکی دو دقیقه در پایان آزاد بگذارید تا بتوانید پاسخ های خود را مرور کنید.

ترفند ششم: به کلماتی که علامت می دهند توجه کنید

شما قادر نخواهید بود که هر کلمه را به خاطر بسپارید، بنابراین مهم است که به کلمات مهم تری که به درک شما از مطلبی که گفته می شود جهت گیری می بخشند گوش فرا دهید. وقتی نظرات در حال بیان شدن هستند به کلماتی مانند «however» یا «on the other hand» به دقت گوش کنید.

ترفند هفتم: گوش دادن فعال

ممکن است بدیهی به نظر برسد که بگوییم بخش لیسنینگ درباره گوش دادن است، اما همینطور است! گذشته از تقویت لیسنینگ تافل که پیش از آزمون انجام داده اید، در آزمون شما برای دلخوشی به صوت گوش نمی کنید، بلکه این کار را با هدف انجام می دهید. وقتی صوت پخش می شود ذهن خود را درگیر آن کنید و اجازه ندهید که بی اختیار جولان دهد.

ترفند هشتم: با سبک های مختلف حرف زدن آشنا شوید

ممکن است در میان صوت هایی که گوش می کنید با لهجه های مختلف و سبک های متفاوتی از حرف زدن رو در رو شوید. وقتی به صوت انگلیسی گوش می کنید یا فیلمی به زبان انگلیسی تماشا می کنید، سعی کنید که به لهجه ها و سبک هایی که باید خود را برای آن آماده کنید توجه کنید.

ترفند نهم: به انگلیسی گفتاری عادت کنید

یکی از بهترین راه های آماده سازی برای تقویت لیسنینگ تافل این است که هر چقدر که می توانید به طور مرتب به انگلیسی گوش دهید. خبر خوب این است که این کار بسیار ساده است: هنگامی که اتاق خود را تمیز می کنید رادیو به زبان انگلیسی پخش کنید، اخبار انگلیسی گوش دهید، به آهنگ های انگلیسی گوش کنید و فیلم های انگلیسی زبان تماشا کنید.

ترفند دهم: تمرین، تمرین و تمرین

شرکت در آزمون های تمرینی لیسنینگ تافل یک راه مطمئن است تا بتوانید نمره خود را در امتحان واقعی بالا ببرید. با استفاده از نمونه سوالات، نه تنها بیشتر با فرمت آزمون آشنا می شوید، بلکه همانطور که پیش می روید مهارت شنیداری شما نیز پیشرفت خواهد کرد.

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت لیسِنینگ تافل

بهترین استراتژی برای پاسخگویی به بخش لیسنینگ آزمون آنلاین تافل

آیا فکر می کنید برای آزمون آماده اید؟ پیش از اینکه شروع کنید با سه تکنیک نهایی ما لحظه ای به استراتژی امتحان خود فکر کنید:

هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید

شما برای یک پاسخ اشتباه نمره ای از دست نمی دهید، پس همه سوالات را پاسخ دهید حتی اگر از پاسخ خود مطمئن نیستید این یک استراتژی خود است که نمره خود را افزایش دهید. در بخش لیسنینگ، سوالات چند گزینه ای هستند پس نزدیک ترین پاسخ را انتخاب کنید.

با منابع مختلفی تمرین کنید

تمرین برای تقویت لیسنینگ تافل‌ با نمونه سوالات و تمرینات تافل یکی از بهترین راهکار های آماده سازی است اما تنها راه نیست. مطمئن شوید که گرامر و لغات خود را نیز تقویت می کنید چرا که هیچوقت نمی دانید چه چیز منتظر شماست و در اوقات فراغت خود به رسانه های انگلیسی زبان گوش کنید. آزمون آنلاین تافل نیز یکی دیگر از بهترین راه ها برای آمادگی است.

خونسرد باشید

بخش لیسنینگ تافل می تواند استرس آور ترین بخش باشد چرا که صوت ها تنها یک بار پخش می شوند. اگرچه ممکن است تکه هایی که در سوالات تکرار شده است را بشنوید، باید با دقت به صوت گوش دهید تا بتوانید به درستی پاسخ دهید. ممکن است این کار دلهره آور به نظر برسد اما حفظ خونسردی بسیار ضروری است. اگر معنی یک جمله را نفهمیدید یا کلمه ای را از دست دادید نگران نباشید، به چیزی که شنیدید و فهمیدید تکیه کنید.

دانلود لیسنینگ های Listening ژنتی برای تافل TOEFL

آزمون ژنتی (Zhenti) برای تافل یکی از منابع معتبری است که برای تقویت مهارت های لازم در این آزمون مناسب است. اگر شما هم برای شرکت در تافل برنامه ریزی می کنید و به دنبال تقویت لیسنینگ تافل خود هستید، استفاده از لیسنینگ های ژنتی را از دست ندهید. همچنین می توانید از ریدینگ ژنتی نیز برای تقویت درک مطلب خود بهره ببرید.
برای دانلود لیسنینگ ژنتی می توانید به وبسایت آکادمی زبان شایسته که این فایل ها را به طور مستقیم از سایت اصلی آزمون ژنتی استخراج کرده است مراجعه کنید. با استفاده از این فایل ها قادر خواهید بود بهترین استفاده را از زمان ببرید و خود را به بهترین نحو برای شرکت در آزمون تافل آماده کنید.

جمع بندی

تکنیک ها و تمرین های تقویت لیسنینگ تافل بسیار متنوع است که در این مقاله سعی کردیم مهمترین آنها را به شما معرفی کنیم. اما به خاطر داشته باشید که بدون شرکت در آزمون آزمایشی تافل (TOEFL) نمی توانید به درستی با نحوه برگزاری بخش Listening تافل اشنا شوید.
مطمئنا شرکت در آزمون ماک تافل (TOEFL) که به صورت کاملا شبیه سازی شده با آزمون آنلاین اصلی برگزار می شود، می تواند بهترین تکنیک برای تقویت مهارت لیسنینگ شما باشد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!