فرق آیلتس جنرال با آیلتس آکادمیک

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/19

فرق آيلتس جنرال و آکادمیک اولین چیزی است که اگر تصمیم گرفتید در این آزمون شرکت کنید باید درباره آن تحقیق کنید. برای رزرو وقت عجله نکنید! پیش از اینکه ثبت نام کنید و هزینه ای پرداخت کنید، باید ابتدا بدانید کدام آزمون مناسب شماست.
به طور کلی دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد، آيلتس جنرال یا عمومی و آیلتس آکادمیک. چرا دو آزمون مختلف وجود دارد؟ خب، هر کدام از این دو آزمون برای هدف متفاوتی طراحی شده اند و مهم است بدانید هرکدام به چه منظور استفاده می شود. بین این دو آزمون تفاوت هایی وجود دارد.
بخش های لیسنینگ و اسپیکینگ در هر دو آزمون یکسان هستند، اما در بخش های ریدینگ و رایتینگ با موضوعات متفاوتی مواجه خواهید شد. در ادامه به بحث درباره این تفاوت ها پرداختیم بتوانید تصمیم بگیرید کدام آزمون مناسب شماست.

درباره آزمون آیلتس IELTS

آزمون آیلتس به طور کلی به چهار بخش تقسیم می شود: رایتینگ یا نوشتاری، ریدینگ یا درک مطلب، لیسنینگ یا شنیداری و اسپیکینگ یا گفتاری.
لیسنینگ، اسپیکینگ و تسک دوم بخش رایتینگ برای هر دو آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان هستند، اما در سایر بخش ها تفاوت هایی وجود دارد.
تسک دوم رایتینگ یک مقاله است که باید در ۴۰ دقیقه به سوال آن پاسخ دهید. در بخش اسپیکینگ نیز توسط امتحان گیرنده مصاحبه ای انجام می شود که دارای سه بخش است، مصاحبه، معرفی کوتاه، و مباحثه، که ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می کشد.در بخش لیسنینگ، شما ۴ صوت ضبط شده خواهید شنید و باید به ۴۰ سوال پاسخ دهید که بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به طول می انجامد. 
تنها تفاوت میان این دو آزمون، تسک اول رایتینگ و بخش ریدینگ است.  در بخش ریدینگ آکادمیک توانایی های درک مطلب پیشرفته و تخصصی شما ارزیابی می شود و متونی از ژورنال های آکادمیک، مجلات و روزنامه ها استفاده می شود. در بخش رایتینگ نیز معمولا تحلیل نمودار، دیاگرام یا جدول را از شما می خواهند و پاسخ به آن نیز باید به صورت رسمی نوشته شود.
در آزمون جنرال در بخش ریدینگ، درک مطلب عمومی انگلیسی سنجیده می شود و متون آن از کتاب های راهنما، تبلیغات، مجلات و چیزا های مشابه استخراج می شود. در بخش رایتینگ نیز معمولا باید یک نامه بنویسید.

آیلتس آکادمیک Academic IELTS

همانطور که از نامش پیداست، فرق آیلتس جنرال و آکادمیک در این است که آیلتس آکادمیک برای دانشجویانی طراحی شده است که به دنبال گرفتن پذیرش در دانشگاه های خارجی در رشته هایی به زبان انگلیسی هستند. به طور مثال، اگر شما قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و میخواهید در یک کالج یا دانشگاه در کانادا درس بخوانید، احتمالا مجبور هستید در بخشی از فرم درخواست خود نمره آیلتس آکادمیک را نیز اضافه کنید.
با این حال، آزمون آکادمیک تنها شامل حال دانشجویان نمی شود. بسیاری از حرفه ها و شغل های خارج از کشور نیز ممکن است به نمره آیلتس آکادمیک نیاز داشته باشند. این امر در مورد زمینه های پزشکی، مانند پزشک و پرستار و داروساز صدق می کند. یعنی اگر این افراد قصد کار کردن در کانادا یا استرالیا را دارند باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند.
آیلتس آکادمیک نشان می دهد که شما درک خوبی از زبان انگلیسی دارید. به خصوص که این گونه مهارت های ریدینگ و رایتینگ که در آن سنجیده می شود ضرورتا بخشی از روابط و مکالمات روزانه و معمولی میان انگلیسی زبانان نیستند. آن را به عنوان یک معرفی کوتاه از ادبیاتی که قرار است در دانشگاه و کالج مورد نظر خود در یک کشور انگلیسی زبان با آن مواجه شوید در نظر بگیرید.

آیلتس جنرال General IELTS

دیگر فرق آیلتس جنرال و آکادمیک این است که اگر قصد مهاجرت، زندگی و کار در کانادا، آمریکا، استرالیا و انگلیس را دارید، آیلتس جنرال مخصوص شماست. برخی از کمپانی های چند ملیتی برای استخدام کارکنان خارجی، به نمره آیلتس جنرال نیاز دارند تا توانایی زبان انگلیسی متقاضیان را شناسایی کنند. این آزمون توانایی صحبت کردن انگلیسی شما را در موقعیت های روزانه می سنجد، مانند محیط های کاری و اجتماعی.

انواع آزمون آیلتس IELTS

آزمون آیلتس محبوب ترین آزمون در سراسر دنیا برای سنجش توانایی های زبان انگلیسی برای تحصیلات، کار و مهاجرت است که در هر سال بیش از ۳ میلیون امتحان می گیرد. آیلتس توسط یک تیم حرفه ای بین المللی انجام می شود که تحقیقات گسترده ای انجام می دهند تا مطمئن شوند که آزمون برای تمام شرکت کنندگان، جدا از ملیت، پیش زمینه، جنسیت و سبک زندگی عادلانه است.
همانطور که گفتیم، به طور کلی دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد: آکادمیک که مخصوص دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های خارجی به زبان انگلیسی هستند و جنرال که به دنبال تجربه کار و مهاجرت در برخی کشور های انگلیسی زبان هستند.

آیلتس برای ویزای انگلستان (IELTS for UKVI)

اگر میخواهید در انگلستان مهاجرت یا تحصیل کنید، باید در این آزمون شرکت کنید. این امر شامل تمام افرادی که از یک کشور غیر انگلیسی زبان وارد می شوند خواهد شد. این آزمون تفاوتی با قبلی ها ندارد، فقط شامل پروتکل های امنیتی بیشتری است تا از اعتبار متقاضی مطمئن شود. همچنین فرم گزارش امتحان شما ممکن است از آیلتس های معمولی کمی متفاوت تر باشد.
این آزمون شامل گزینه های زیر است:

•    IELTS for UKVI – Academic
•    IELTS for UKVI – General Training
•    IELTS Life Skills A1, A2 and B1 (Confirm for A2)

آزمون IELTS Life Skills برای افرادی است که نیاز به ثابت کردن توانایی های صحبت کردن و شنیدن برای گرفتن ویزای انگلستان هستند که در سطوح A1 و 1B قابل دسترس است. این آزمون به این منظور طراحی شده است که الزامات ویزای انگلیس و مهاجرت را براورده سازد.

آیلتس IELTS جنرال General راحت تر است یا آیلتس IELTS آکادمیک Academic

با دانستن فرق آیلتس جنرال و آکادمیک، حالا تصمیم گیری برای انتخاب درست راحت تر شده است. اما با توجه به شباهت های آن ها، سخت است بگوییم کدام یک از آن ها ساده تر است. زبان آموزان مختلف ممکن است برخی چیز ها را ساده تر و برخی را دشوار تر بیابند.
با توجه به چیز هایی که گفته شد، پاسخ به سوال بالا این است که آزمون جنرال احتمالا ساده تر از آکادمیک است چرا که تقریبا تمام زبان آموزان حس می کنند که چالش کمتری دارد. نوشتن یک نامه کوتاه ساده تر از خلاصه کردن یک گراف پیچیده یا جدول است! اگر تصمیم دارید آیلتس جنرال بدهید، می توانید ابتدا خود را با یک آزمون آنلاین آیلتس محک بزنید.
طراحان تست نیز به نظر میاید که بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند. پاسخ درست دادن به ۳۰سوال از ۴۰ سوال در بخش ریدینگ آزمون جنرال به دشواری پاسخ داده به ۲۳ سوال از ۴۰ سوال در ریدینگ آزمون آکادمیک است. به همین دلیل نمره ای که به هر دو ی آن ها داده می شود نمره ۶ است.
با این حال، فکر نکنید که بخش های لیسنینگ و اسپیکینگ در آیلتس جنرال ساده تر است، این دو بخش دقیقا همان دشواری و فرمت برابر با یکدیگر را دارند، فرقی ندارد در کدام آزمون شرکت می کنید.
آیا ساده تر بودن آزمون جنرال و فرق آیلتس جنرال و آکادمیک به این معنی است که باید آن را نسبت به آکادمیک ترجیح دهید؟ خیر. این امتحانات تا ۷۰درصد به یکدیگر شباهت دارند، پس بهتر است با شرکت در آزمون ماک آیلتس بسنجید که جدا از نوع آزمون، آیلتس تا چه حد برای شما دشوار است. 

 

فرق آیلتس جنرال با آیلتس آکادمیک

معایب و مزایای آیلتس IELTS جنرال General با آیلتس IELTS آکادمیک Academic

در مقایسه با آزمون تافل، آزمون آیلتس یکی از آزمون هایی است که بیشترین تعداد شرکت کنندگان در سراسر دنیا، یعنی بیش از سه میلیون نفر در ۱۴۰ کشور دنیا را دارد. IDP، British Council و Cambridge English به صورت مشترک مالک آن هستند.
هر چهار مهارت آیلتس یعنی ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ در آیلتس از یک تا ۹ نمره دهی می شوند و میانگین آن ها نمره کلی آیلتس شما می شود. هر کدام از موسسات و دانشگاه های سراسر دنیا برای آیلتس آکادمیک یک نمره حداقل در نظر گرفتهاند تا فرد متقاضی را بپذیرند. الزامات پذیرش و نمره آیلتس بسته به دوره های تحصیلی و دانشگاه ها متفاوت است.

مزایا:

پذیرش جهانی

بهترین مزیت آیلتس این است که با داشتن آن می توانید در دانشگاه های خارجی پذیرش بگیرید. این آزمون سال هاست که استاندارد بین المللی را داراست و موجب که که دانشگاه های سراسر دنیا آن را پذیرند. کشور های انگلیسی زبان که بیشترین متقاضی را دارند مانند آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا آزمون آیلتس را قبول دارند. همچنین بیش از ۹۰۰۰ موسسه در سراسر جهان آزمون آیلتس را به عنوان مدرکی بر دانش زبان انگلیسی می پذیرند.

نوع سوالات

آیلتس یک آزمون مبتنی بر خودکار و کاغذ است. وقتی نوبت به نوع سوالات می رسد، چند نوع سوال وجود دارد. آیلتس بیشتر با فهم و درک سر و کار دارد و چندین راه وجود دارد تا یک سوال را بتوان پرسید. برخی از سوالات به صورت صحیح و غلط هستند، برخی پاسخ ها سه کلمه ای و برخی تشریحی هستند.

زمان آزمون کوتاه تر

زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است که در مقایسه با تافل که ۴ ساعت طول می کشد کوتاه تر است. بخش های ریدینگ و رایتینگ آیلتس ۶۰ دقیقه زمان می خواهند و بخش لیسنینگ حدود ۳۰ دقیقه است. تمام این سه بخش را می توان در یک جلسه انجام داد، به همین دلیل آیلتس به یک آزمون صرفه جو در وقت تبدیل شده است.

معایب:

آزمون مبتنی بر کاغذ و خودکار

همانطور که گفتیم،‌ آزمون آیلتس مبتنی بر کاغذ و خودکار است. این ویژگی آیلتس شما را مجبور می کند که با دست خطی زیبا تر و خوانا تر بنویسید. اگر شما به آزمون های آنلاین و با استفاده از کامپیوتر عادت دارید، باید در این زمینه بیشتر تمرین کنید. همچنین ممکن است نوشتن نسبت به تایپ کردن وقت بیشتری از برخی از شرکت کنندگان آزمون بگیرد. بنابراین بهتر است خود را از قبل آماده کنید.

مصاحبه اسپیکینگ

اگر از آن دست افرادی هستید که در مصاحبه های فردی دچار اضطراب می شوید، این بخش از آزمون آیلتس ممکن است برایتان چالش برانگیز باشد. با این حال، مصاحبه های شخصی در آیلتس مانند سایر مصاحبه ها دشوار و فشرده نیستند، اما باز هم امتحانی است که باید رو در رو با یک نفر دیگر در یک اتاق انجام دهید. انجام تمرین اسپیکینگ با افراد واقعی به شما کمک می کند بهتر از عهده ترس های خود برآیید.

آزمون دو بخشی

آیلتس یک آزمون دو بخشی است: همانطور که گفته شد بخش های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ در یک جلسه انجام می شوند اما بخش اسپیکینگ آیلتس به صورت مجزا در یک روز دیگر برگزار می شود که ممکن است یک هفته قبل یا بعد از آن باشد. شرکت کنندگان یک هفته پیش از آزمون کتبی از زمان آزمون اسپیکینگ با خبر می شوند.

در آیلتس IELTS جنرال General نمره بیشتری میتوانیم بگیریم یا آیلتس IELTS آکادمیک Academic

شاید بزرگترین فرق آیلتس جنرال و آکادمیک، نحوه نمره دهی آن ها باشد. بهتر است بدانید که بخش های لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ در هر دو گونه این آزمون به یک شکل تصحیح و نمره دهی می شوند. اما بخش ریدینگ آیلتس که ۲۵ درصد از کل نمره شما را شامل می شود، در این دو آزمون بسیار متفاوت از یکدیگر نمره دهی می شود.
برای مثال،‌ فرض کنید که از ۴۰ سوال بخش ریدینگ شما به ۳۰ سوال توانسته اید پاسخ درست دهید که به نمره خام ۳۰ هم آن را میشناسند. در این صورت در آزمون جنرال، به شما نمره ۵ داده می شود. در حالی که همین تعداد پاسخ صحیح در ریدینگ آزمون اکادمیک به نمره ۶ منجر می شود. همانطور که میبینید نمره خام شما در این آزمون ها معانی کاملا متفاوتی از یکدیگر دارد.
به همین دلیل در نمره دهی بخش ریدینگ با تعداد پاسخ های صحیح کمتر در بخش ریدینگ می توان نمره بالاتری گرفت، اما ناگفته نماند که متن هایی که در این بخش استفاده می شود تخصصی تر و کمی دشوار تر هستند. در هر دو صورت جدا از نوع آزمون، بهتر است در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کنید اگر می خواهید نمره کنونی خود را با نمره ای که نیاز است در آیلتس بگیرید مقایسه کنید تا در جلسه آزمون دچار مشکل نشوید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!