با گرفتن نمره 100 تافل در کدام دانشگاه ها پذیرفته می شوید؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/04

اگر میخواهید برای پذیرفته شدن در دانشگاه ها، آزمون تافل (TOEFL) بدهید پس احتمالاً به این مسئله فکر کردید که با گرفتن نمره ۱۰۰ تافل در کدام دانشگاهها قبول می شوید؟ آیا نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) برای پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان کافی است یا باید هدفتان را برای کسب نمره بالاتری قرار بدهید؟
در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا گرفتن نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) به اندازه کافی خوب است و این نمره چقدر می‌تواند برای پذیرش در دانشگاه ها موثر باشد؟ سپس بهترین نکاتی که برای گرفتن نمره ۱۰۰ در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی به شما کمک می‌کند را مطرح می‌کنیم و به شما یاد می دهیم که چطور نمره تافل (TOEFL) خودتان را از 100 به ۱۰۵ و حتی ۱۱۰ افزایش دهید.

آیا نمره ۱۰۰ در آزمون تافل (TOEFL) نمره خوبی است؟

قبل از هر چیز برای پاسخ به این سوال باید بگویم که خوب بودن نمره تافل (TOEFL) بستگی به این دارد که قصد پذیرش گرفتن از کدام دانشگاهها را دارید. در حقیقت نمره خوب تافل (TOEFL) نمره ای است که دانشگاه هدف شما برای پذیرفته شدن مورد تایید قرار می‌دهد. بنابراین، هر چقدر نمره شما در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) بالاتر از حد نصاب تعیین شده توسط دانشگاه باشد، احتمال پذیرفته شدن شما در آن بیشتر می شود.
از طرف دیگر ما می توانیم با بررسی درصد داوطلبانی که با گرفتن نمره ۱۰۰ در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) موفق به پذیرش در دانشگاه های مختلف شده اند، به یک نتیجه گیری کلی در این خصوص برسیم. هر چقدر تعداد بیشتری از دانشجویان با گرفتن نمره ۱۰۰ آزمون تافل (TOEFL) توانسته باشند، در مقایسه با دانشجویانی که نمره کمتری گرفته اند، در دانشگاه پذیرفته شوند، به همان میزان شما باید تلاش کنید که نمره تافل (TOEFL) بالاتر از ۱۰۰ را کسب کنید.
در حالت کلی اکثر مشاورین تحصیلی معتقدند که نمره بالاتر از میانگین می تواند نمره مناسبی باشد و اگر نمره کسب شده طبق آمار رسمی درصد های پذیرش بر اساس نمره تافل (TOEFL) که در لینک زیر ارائه شده در رنج ۷۵ درصد قبولی قرار داشته باشد، نمره خوبی به شمار می‌آید:

آمار رسمی درصد های پذیرش بر اساس نمره تافل (official TOEFL percentiles)

البته این آمار می‌تواند با توجه به اینکه شما قصد دارید آموزش خودتان را در چه مقطعی ادامه بدهید، متفاوت باشد. به عنوان مثال، نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس را دارند، حدود ۸۲ درصد احتمال پذیرش آن‌ها را افزایش می‌دهد. در حالی که این نمره برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس را دارند تا ۷۶ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

درصد پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف با نمره ۱۰۰

مقطع تحصیلی

درصد پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها با نمره ۱۰۰

مقطع دبیرستان

88

مقطع دو ساله کالج

89

مقطع کارشناسی

82

مقطع کارشناسی ارشد (برنامه غیرتجاری)

76

مقطع کارشناسی ارشد (برنامه تجاری)

75

دانشجویان مدارس زبان

85

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید احتمال پذیرش در مقاطع مختلف با یک نمره تافل (TOEFL) متفاوت است. بنابراین، برای پاسخ به این سوال که آیا نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) برای پذیرش در دانشگاه ها خوب است یا خیر باید اول مقطع تحصیلی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، مشخص کنید. هرچقدر مقطع تحصیلی بالاتر باشد، شما نیاز به گرفتن نمره بالاتری در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی خواهید داشت.
بررسی نمودارهای درصد موفقیت و پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف با نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) فقط یکی از روش‌های ارزیابی خوب بودن نمره تافل (TOEFL) است به خاطر داشته باشید که در هر صورت شما باید هدف خودتان را با توجه به این که حداقل نمره مورد تایید دانشگاه مورد نظرتان چقدر است، تعیین کنید.

نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) چقدر رقابتی است؟

در مجموع می‌توان گفت که نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) نمره خوب و قابل قبولی به شمار می آید. گرفتن نمره ۱۰۰، در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی نشان می‌دهد که شما تسلط نسبتاً خوب اما نه کاملی روی مهارت های مختلف زبان انگلیسی دارید. طبق آمارهای ای تی اس (ETS) کسب نمره ۲۵ در آزمون‌های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ نشان می دهد که شما تسلط خوب یا عالی روی این مهارت ها دارید اما نمره ۲۵ در بخش اسپیکینگ معادل با مهارت نسبتاً کافی در نظر گرفته می شود.
بنابراین بهتر است شما برای افزایش رتبه ای که قرار است در آزمون تافل (TOEFL) به دست بیاورید، به طور خاص روی مهارت هایی که در آنها ضعف دارید، کار کنید و چون گرفتن نمره مشابه در آزمون اسپیکینگ با سایر آزمون ها نشان دهنده ی مهارت نسبتاً ضعیف در آن قسمت است باید تلاش بیشتری کنید تا بتوانید در آزمون اسپیکینگ نمره بالاتری کسب کنید.
البته آمارها نشان می‌دهد که در مجموع کسب نمره ۱۰۰ در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی، شما را در زمره داوطلبانی قرار می دهد که در بیشتر دانشگاه های آمریکایی پذیرفته می شوید. در حقیقت نمره 100 تافل، مرز بین حداقل نمره مورد تایید اکثر دانشگاه های معتبر آمریکا است.
نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) در مقطع کارشناسی یک نمره تقریباً معمولی به شمار می‌آید که مورد تایید بیشتر دانشگاه‌های آمریکایی است. اما اگر قصد دارید در مقاطع بالاتری، به تحصیل ادامه دهید بهتر است به فکر افزایش نمره کسب شده خود در محدوده بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ باشید.

 

حد نصاب نمره تافل (TOEFL) در برخی از دانشگاههای آمریکا برای پذیرفته شدن در مقطع کارشناسی

 دانشگاه

حداقل نمره مورد تایید تافل (TOEFL)

 نمره توصیه شده

Boston University

90-100

UCLA

100

University of Chicago

100

Cornell

100

MIT

90

100

NYU

100

Notre Dame

100

Vanderbilt

100

University of Washington

76

92

Yale

100

 Amherst

100

Brown

100

Claremont McKenna

100

Columbia

100

University of Michigan

100

Northeastern

92

Rice

100

University of Rochester

100

107

USC

100

Tufts

100

 


حداقل نمره مورد تایید برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برخی از رشته های تحصیلی

رشته تحصیلی

 (TOEFL) حداقل نمره مورد نیاز تافل

NYU — کارگردانی فیلم

105

Texas A&M — مدیریت مالی MS

105

Harvard — آموزش و تدریس

104

Cornell — مهندسی سیستم

105

Duke — تکنولوژی و فناوری اطلاعات (ThM)

108

Columbia — LLM

105

UC Davis — پزشکی

105

University of Chicago — دکترای فیزیک PhD

102

Yale — محیط زیست MA

102

نمره تافل (TOEFL) شما چقدر در پذیرش دانشگاه ها موثر است؟

نمره تافل (TOEFL) معمولاً تاثیر بسیار زیادی در پذیرش دانشگاه ها دارد. البته نتیجه نهایی به این مسئله بستگی دارد که حداقل نمره مورد تایید آنها چقدر است. اگر دانشگاه مورد نظر شما، حداقل نمره ای را برای آزمون تافل (TOEFL) در نظر گرفته، شما حتماً باید نمره ای بالاتر از آن را برای قبولی در دانشگاه کسب کنید. در غیر این صورت شما باید سعی کنید، بالاترین نمره ای را که می‌توانید کسب کنید تا نسبت به سایر دانشجویان شانس بیشتری برای پذیرفته شدن داشته باشید. 
در هر صورت بهتر است برای اینکه هدف تان را به درستی انتخاب کنید، شرایط پذیرش دانشگاه های مورد نظرتان را مطالعه کنید. به عنوان مثال، دانشگاه Brown قید کرده که نمره تافل (TOEFL) مورد پذیرش در مقطع کارشناسی آن بالاتر از ۱۰۰ است پس اگر نمره کمتر از ۱۰۰ کسب کنید نمی توانید در این دانشگاه پذیرفته شوید.
اگر دانشگاه مورد نظر شما حداقل نمره ای را به عنوان نمره مورد تایید تافل (TOEFL) تعیین کرده نباید هدف خودتان را فقط کسب همان نمره در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی قرار بدهید بلکه شما باید سعی کنید نمره ای بالاتر از حد نصاب را کسب کنید تا شانس شما برای گرفتن پذیرش آن دانشگاه افزایش یابد. 
به عنوان مثال دانشگاه روچستر قید کرده حداقل نمره مورد پذیرش این دانشگاه در آزمون تافل (TOEFL)، ۱۰۰ است اما اگر نمره داوطلبانی که در این دانشگاه مورد پذیرش قرار گرفته اند را بررسی کنید متوجه خواهید شد که کمترین نمره آنها ۱۰۷ بوده است.
با این مقایسه متوجه می شوید که شما باید نمره ای بالاتر از حد نصاب را کسب کنید تا در دانشگاه بهتری پذیرفته شوید. البته بسیاری از دانشگاه ها، تفاوتی بین نمرات تافل (TOEFL) که بالاتر از حد نصاب مورد پذیرش آنها باشد، قائل نمی شوند و برای انتخاب دانشجویان معیارهای دیگری را در نظر می‌گیرند. بنابراین، شما باید شرایط پذیرش هر دانشگاه را با توجه به آنچه که به طور رسمی توسط آنها مطرح شده در نظر بگیرید.

چطور در آزمون تافل (TOEFL) نمره خودمان را از ۱۰۰ به ۱۰۵ یا ۱۱۰ افزایش دهیم؟

نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) نمره بسیار خوبی است اما گاهی اوقات برای پذیرفته شدن در دانشگاهی که مد نظر شماست کافی نیست. اگر در آزمون های آزمایشی تافل (TOEFL) شرکت کرده‌اید و در حال حاضر نمره تقریبی شما 100 شده است می توانید با روش هایی که به شما آموزش می دهیم شانس گرفتن نمره بالاتر در این آزمون آنلاین را افزایش داده و در دانشگاههای بهتری پذیرفته شوید.
اول از همه بیایید با این نکته شروع کنیم که برای رسیدن به نمره هدفتان چند ساعت در روز باید برای مطالعه آزمون تافل (TOEFL) وقت بگذارید. حتماً می‌دانید که برای رسیدن به هدفتان باید برنامه ریزی داشته باشید. در ادامه به شما می‌گویم که اگر بخواهید به نمره ۱۰۵ یا ۱۱۰ برسید چقدر باید تلاش کنید.
اگر تاکنون در آزمون های آزمایشی تافل (TOEFL) شرکت نکرده‌اید حتماً یکی از آنها را امتحان کنید. شما باید مطمئن شوید که در حال حاضر می توانید نمره حدود ۱۰۰ را از آزمون تافل (TOEFL) بگیرید. پس از آن می توانید برنامه ریزی کنید که چطور به نمره ۱۰۵ یا ۱۱۰ دست پیدا کنید. اگر در آزمون ماک تافل (TOEFL) شرکت کردید و نمره محاسبه شده برای شما حدود ۱۰۰ بود و شما میخواهید نمره ۱۰۵ بگیرید پس باید مهارت های تان را به همان اندازه تقویت کنید.
پس از اینکه هدفتان را مشخص کردید می توانید از جدول زیر برای تخمین زدن ساعت های مطالعه که برای افزایش نمره در هر مهارت نیاز دارید کمک بگیرید:

مهارت

ساعت مطالعه برای افزایش به اندازه یک نمره

ریدینگ

6-8

لیسنینگ

6-8

اسپیکینگ

15

رایتینگ

6-8


خوب حالا فرض کنید که شما حداقل می‌خواهید نمره ۱۰۵ را برای پذیرفته شدن در دانشگاه مورد نظرتان در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی کسب کنید. بنابراین شما باید نمره کنونی خودتان یعنی 100 را به اندازه ۵ نمره افزایش دهید. با استفاده از چارتی که در جدول بالا مشاهده کردید، تعداد ساعت‌های مطالعه‌ای که به آن نیاز دارید به این بستگی دارد که کدام مهارت خودتان را می خواهید تقویت کنید.
مثلاً اگر می خواهید در بخش ریدینگ و رایتینگ دو نمره بیشتر بگیرید و در بخش اسپیکینگ نیز یک نمره بیشتر بگیرید باید ۱۲ ساعت به بخش ریدینگ، ۱۲ ساعت به بخش رایتینگ و ۱۵ ساعت به بخش اسپیکینگ اختصاص بدهید. در نتیجه شما باید ساعت مطالعه کلی خودتان را در مجموع ۳۹ ساعت افزایش بدهید.
با توجه به این ساعاتی که باید مطالعه کنید. تاریخ آزمون اصلی تافل (TOEFL) را به نحوی انتخاب کنید که فرصت کافی برای برنامه ریزی این ساعات مطالعه را داشته باشید. 
به شما توصیه می‌کنیم که حداقل ۳ تا ۶ ماه قبل از تاریخ آزمون اصلی آنلاین تافل (TOEFL) در یک آزمون ماک تافل (TOEFL) شرکت کنید و نمره خودتان را بسنجید. سپس برای افزایش نمره تا حد قابل قبول، طبق جدولی که در بالا مطرح کردیم برنامه مطالعاتی خودتان را بچینید. در این فاصله حداقل دو تا سه بار دیگر در آزمون آزمایشی تافل (TOEFL) شرکت کنید تا مطمئن شوید که برنامه مطالعاتی شما به درستی پیش می‌رود.
پس از اینکه تعداد ساعاتی را که باید برای تقویت مهارت های خودتان مطالعه کنید، مشخص کردید باید این ساعات مطالعه را به تعداد هفته هایی که تا رسیدن تاریخ اصلی آزمون‌انلاین تافل (TOEFL) وقت دارید، تقسیم کنید. 
به عنوان مثال ما متوجه شدیم که باید ۳۹ ساعت مطالعه کنیم و فرض کنیم که تا تاریخ اصلی آزمون آنلاین تافل (TOEFL) دو ماه فرصت داریم بنابراین باید به طور میانگین در هر هفته ۵ ساعت مطالعه کنید.

 

با گرفتن نمره 100 تافل در کدام دانشگاه ها پذیرفته می شوید؟

برای این که بتوانید نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) را به نمره ۱۰۵ برسانید به دو توصیه زیر عمل کنید

با فرمت برگزاری آزمون آشنا شوید

اگر می‌خواهید نمره ۱۰۰ را به ۱۰۵ برسانید، فقط ۵ نمره اختلاف دارید. پس بهتر است مدت زمانی را صرف آشنایی با ساختار و نحوه برگزاری آزمون آنلاین تافل کنید. هیچ روشی بهتر از شرکت در یک آزمون ماک تافل (TOEFL) که دقیقا شبیه به آزمون اصلی شبیه سازی شده برای آشنایی با سوالات و نحوه برگزاری این آزمون نیست. با شرکت در این آزمون های آزمایشی شما در وقت خودتان صرفه جویی می کنید و متوجه خواهید شد که باید چه انتظاراتی را در روز آزمون برآورده کنید تا نمره کافی بگیرید.

روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید

افزایش نمره تافل (TOEFL) به اندازه ۵ نمره شاید به نظر چندان سخت نیاید اما چون شما می‌خواهید سطح نمره خودتان را از ۱۰۰ به ۱۰۵ برسانید باید مهارت های تان را به طور قابل توجهی تقویت کنید. پس بهتر است روی نقاط ضعف تان کار کنید. اگر پایین ترین نمره شما در آزمون ماک تافل (TOEFL) مربوط به بخش ریدینگ می شود سعی کنید تمرینات مناسب با ریدینگ تافل (TOEFL) را حل کنید و استراتژی‌های بهتری برای پاسخ دادن به سوالات بخش ریدینگ یاد بگیرید.

برای اینکه بتوانید نمره ۱۰۰ تافل (TOEFL) را به ۱۱۰ برسانید به سه توصیه زیر عمل کنید

توانایی ها و مهارت خودتان را به طور کلی در زبان انگلیسی تقویت کنید

شما باید علاوه بر مطالعه کردن منابع آزمون تافل (TOEFL) مهارت های زبان انگلیسی خودتان را به طور کلی تقویت کنید. هدف شما برطرف کردن نقاط ضعف تان با استفاده از منابع مرتبط یا غیر مرتبط با آزمون تافل (TOEFL) است. به عنوان مثال اگر در پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ مشکل دارید می توانید به کلوپ های گفتگو و مکالمه زبان انگلیسی بپیوندید و یا ویدیو هایی را که در وب‌سایت‌های مختلف به زبان انگلیسی وجود دارد تماشا کنید و سعی کنید با لهجه های مختلف آشنا شوید.

اشتباهات خودتان را تجزیه و تحلیل کنید

برای اینکه بتوانید چنین نمره های بالایی در آزمون تافل (TOEFL) بگیرید دقیقاً باید بدانید که به کدام سوالات را اشتباه پاسخ می دهید و روی آنها تمرکز کنید. به خطاهایی که در آزمون ماک تافل (TOEFL) موجب شده شما نمره پایینی بگیرید دقت کنید و سعی کنید استراتژی های مختلفی را برای برطرف کردن این نقطه ضعف تان در نظر بگیرید.

در آزمون های آزمایشی بیشتری شرکت کنید

شرکت در آزمون های آزمایشی به شما کمک می کند که با فرمت آزمون آنلاین تافل (TOEFL) آی بی تی آشنا شوید و بتوانید راحت‌تر به سوالات مطرح شده در این آزمون پاسخ بدهید. در نتیجه نمره بالاتری کسب کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!