چطور نمره تافل خود را تفسیر کنید؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/08

اگر در آزمون تافل (TOEFL) شرکت کردید و می خواهید بدانید نمره‌ای که کسب کردید چه مفهومی دارد یا نمی دانید نمره‌ای که در کارنامه تان درج شده خوب است یا بد، این راهنما را به طور کامل بخوانید.
تافل (TOEFL) یکی از آزمون های معتبر زبان انگلیسی است که مهارت های مختلف شما را به عنوان یک فرد خارجی که قصد تحصیل، کار یا مهاجرت به سایر کشورها را دارد، ارزیابی می کند. سیستم نمره دهی تافل (TOEFL) یک سیستم استاندارد است اما با توجه به اینکه در چه نوع آزمونی شرکت میکنید، متفاوت خواهد بود.
در حال حاضر امکان شرکت در دو نوع آزمون تافل (TOEFL) وجود دارد:

•    آزمون تافل (TOEFL) کاغذی (PBT) 
•    آزمون تافلاینترنتی (TOEFL iBT) 

بیش از ۹۷ درصد آزمون های تافل (TOEFL) برگزار شده به صورت اینترنتی است و تافل (TOEFL) کاغذی فقط در صورتی برگزار می‌شود که امکان برگزاری آزمون به صورت اینترنتی وجود نداشته باشد با مراجعه به سایت رسمی تافل (TOEFL) جهت ثبت نام در این آزمون متوجه خواهید شد که در کشور شما و در زمانی که برای شرکت در آزمون تافل (TOEFL) مد نظر دارید کدام نوع برگزار می شود.
در ادامه نحوه نمره دهی در این دو نوع آزمون تافل (TOEFL) را با هم بررسی می‌کنیم.

سیستم نمره دهی آزمون تافل (TOEFL) آی بی تی iBT

معمولا نمره تافل آی بی تی (TOEFL IBT)، ۱۰ روز پس از برگزاری آزمون به صورت یک گزارش آنلاین با فرمت pdf به ایمیل شما ارسال می شود. شما همچنین یک کارنامه کاغذی از طریق پست، حدود ۳ تا ۶ هفته بعد از روز آزمون به آدرسی که هنگام ثبت نام وارد کرده‌اید، دریافت می کنید. محدوده نمره تافل (TOEFL) در این کارنامه بین صفر تا ۱۲۰ مشخص می‌شود و هر بخش از آزمون نمره های بین ۰ تا ۳۰ دارد. اما این اعداد چه مفهومی دارد؟
مشخص است که کمترین نمره تافل (TOEFL) صفر و بیشترین نمره آن ۱۲۰ است. نمراتی که بین این دو محدوده توسط داوطلبین کسب می شوند با سیستم بسیار پیچیده ای تحت عنوان سیستم نمره دهی تافل (TOEFL) محاسبه می شود. نمره تافل (TOEFL) به صورت تفکیکی نشان‌دهنده مهارت شما در هر یک از مهارت های ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ است که در محدوده ۰ تا 30 می گیرد.
نمره کلی شما نیز مجموع تمام نمراتی است که از این چهار بخش به دست آورده اید. بنابراین، اگر در هر ۴ مهارت، نمره ۳۰ را کسب کنید، شما موفق به کسب نمره کامل آزمون تافل (TOEFL) یعنی ۱۲۰ خواهید شد. 

سیستم نمره دهی آزمون تافل (TOEFL) کاغذی PBT

اگر در آزمون تافل (TOEFL) کاغذی شرکت کرده باشید، نمره شما از طریق پست سه تا شش هفته بعد از روز آزمون به آدرسی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، ارسال می شود. نمره گزارش شده هم به صورت کلی و هم به صورت تفکیکی ارائه می‌شود اما نمره آزمون تافل (TOEFL PBT) نمره‌ای بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ است. بنابراین اگر شما به هیچ کدام از سوالات آزمون پاسخ ندهید، نمره ۳۱۰ و اگر به تمام سوالات آزمون درست پاسخ بدهید نمره ۶۷۷ را کسب خواهید کرد.
دقیقاً مانند تافل (TOEFL) آی بی تی نحوه محاسبه نمره ای که بین این دو محدوده کسب میکنید تا حدودی پیچیده است و اکثر دانشگاه ها به نمره کلی که از آزمون کسب کرده‌اید توجه می کنند. از آن جایی که در آزمون تافل (TOEFL) کاغذی فقط سه بخش لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ وجود دارد، نحوه نمره دهی آن با تافل  اینترنتی (TOEFL IBT) که در آن هر ۴ مهارت سنجیده می شوند کمی متفاوت است. 

نمره کلی آزمون تافل (TOEFL) چگونه محاسبه می شود؟

نمره کلی آزمون تافل (TOEFL) بستگی به این دارد که شما تا چه حد به سوالات مطرح شده در آزمون درست پاسخ می دهید اما نمره خامی که از این طریق به دست می آورید همان چیزی نیست که در کارنامه شما مشاهده می شود بلکه سیستم نمره دهی آزمون تافل (TOEFL) یک مقیاس نمره دهی استاندارد دارد که نمرات خام شما را با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری به نمراتی که در کارنامه ارائه می‌شود، تبدیل می‌کند.
براساس این سیستم نمره دهی شما برای پاسخ دادن به سوالات چند گزینه ای، نمره خامی بین ۱ تا ۳ دریافت می کنید البته اگر به آنها صحیح پاسخ دهید. اگر پاسخ نادرست به سوالات بدهید، نمره کسب شده شما صفر خواهد بود. از آنجایی که نمره منفی در پاسخ دادن به سوالات تافل (TOEFL) وجود ندارد در صورتی که پاسخ سوالی را نمی دانید بهتر است آنرا حدسی جواب بدهید.
پس از اینکه به تمامی سوالات آزمون پاسخ دادید، نمره خام شما با استفاده از سیستم مقیاس بندی تافل (TOEFL) به نمره نهایی تبدیل می شود و همین نمره در کارنامه شما گزارش می‌شود.
چون نحوه برگزاری و سوالات آزمون اینترنتی تافل (TOEFL) با آزمون کاغذی آن متفاوت است، سیستم نمره دهی و مقیاس بندی آنها نیز با هم دیگر تفاوت‌هایی دارد پس بهتر است هر کدام را به طور مجزا بررسی کنیم.

مقیاس نمره دهی آزمون تافل اینترنتی (TOEFL IBT)

اگر کارنامه آزمون تافل (TOEFL) اینترنتی را دریافت کرده اید اما نمی دانید نمره شما دقیقا چه مفهومی دارد باید رتبه تافل (TOEFL) خودتان را با توجه به رتبه صدک تافل (TOEFL) ارزیابی کنید. رتبه های  صدک تافل (TOEFL) نشان می دهند که در مقایسه با متقاضیان دیگری که آزمون تافل (TOEFL) را داده اند، نمره شما تا چه حد خوب است.
به عنوان مثال اگر جزوه 40 مین صدک هستید که این نمره را کسب کرده‌اند، به این مفهوم است که نمره شما از ۴۰ درصد افرادی که در آزمون تافل (TOEFL) شرکت کرده‌اند ،بالاتر بوده و از ۶۰ درصد آنها نیز پایین تر بوده است اما اگر نمره شما جزو صدک ۸۰ ام تافل (TOEFL) باشد بنابراین شما بهتر از ۸۰ درصد از متقاضیانی که در آزمون تافل (TOEFL) شرکت کرده‌اند، عمل کرده‌اید.
جدول رتبه های  صدک تافل آی بی تی (TOEFL IBT) را در ادامه با شما به اشتراک می گذاریم. در این جدول، رتبه های  صدک به صورت تفکیکی و همچنین نمره کل تافل (TOEFL) آی بی تی ارا ئه شده است.

رتبه  صدک

نمره ریدینگ

نمره لیسنینگ

نمره اسپیکینگ

نمره رایتینگ

نمره کل

10th

11

11

15

14

52

25th

17

16

18

18

68

50th

22

21

21

22

84

75th

26

26

24

25

97

90th

29

29

27

27

106

تبدیل نمرات iBT به PBT

چون تعداد متقاضیانی که در تافل کاغذی (TOEFL PBT) شرکت می‌کنند، بسیار کم است، رتبه های  صدک برای این آزمون ارائه نشده است اما نباید ناامید شوید. اگر شما در آزمون کاغذی شرکت کرده‌اید می‌توانید رتبه های  صدک تافل  اینترنتی (IBT TOEFL) را به نحوی تبدیل کنید که برای تافل (TOEFL) کاغذی نیز مورد استفاده قرار گیرد. در جدول زیر راهنمایی برای تبدیل رتبه صدک تافل (TOEFL) کاغذی به تافل (TOEFL) اینترنتی برای شما آماده کرده ایم.

iBT نمره کل

PBT نمره کل

111 – 120

640 – 677

96 – 110

590 – 639

79 – 95

550 – 589

65 – 78

513 – 549

53 – 64

477 – 512

41 – 52

437 – 476

30 – 40

397 – 436

19 – 29

347 – 396

6 – 18

311 – 346

0 -5

310

نمره خوب در آزمون تافل (TOEFL) چند است؟

نمره خوب در آزمون تافل (TOEFL) تا حد زیادی به هدف شما از شرکت در این آزمون بستگی دارد. در حقیقت اینکه نمره شما چقدر خوب است با توجه به اینکه قرار است نمره شما توسط چه دانشگاه، ارگان یا سازمانی ارزیابی شود و مورد تایید قرار بگیرد، مشخص خواهد شد.
به طور کلی نمره میانگین متقاضیانی که در آزمون تافل (TOEFL) شرکت کرده‌اند، ۸۴ است که نمره حدود ۵۵۰ تا ۵۷۰ در تافل کاغذی (TOEFL PBT) می شود. این نمره به رتبه صدک پنجاهم متعلق است که دقیقاً به این مفهوم است که ۵۰ درصد متقاضیان کمتر از این نمره و ۵۰ درصد از آنها بالاتر از این مرحله را در آزمون تافل (TOEFL) کسب کرده اند.
پس به عنوان یک قانون سر انگشتی می‌توان گفت که نمره میانگینی که جزو نمرات خوب تافل (TOEFL) به شمار می‌آید باید بالاتر از ۸۴ در تافل اینترنتی (TOEFL IBT) و بالاتر از ۵۷۰ در تافل (TOEFL PBT) کاغذی باشد.
نکته اینجاست که دانشگاه‌های مختلف ممکن است نمرات تافل (TOEFL) متفاوتی را نیاز داشته باشند. بنابراین، شما باید با توجه به نمره ای که مورد تایید دانشگاه مورد نظرتان است برای کسب نمره بالاتر در تافل (TOEFL) تلاش کنید. البته اکثر دانشگاه ها یک حد نصاب برای پذیرفته شدن در مقاطع تحصیلی مختلف را تعیین می کنند. بنابراین، شما باید نسبت به این حد نصاب نمره بالاتری کسب کنید تا در رقابت بین دانشجویان در دانشگاه مورد نظرتان پذیرفته شوید.
بنابراین اگر نمره حد نصاب تافل (TOEFL) در دانشگاه موردنظرتان ۱۱۰ تعیین شده پس نمره خوب تافل (TOEFL) برای شما نمره ای است که بالاتر از این حد نصاب باشد.
به طور کلی بیشتر دانشگاههای معتبر نمره تافل (TOEFL) بالاتر از ۹۰ یا ۱۰۰ در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) و بالاتر از ۵۸۰ یا ۶۰۰ آزمون کاغذی تافل (TOEFL) را تایید می کند. نمره ای که بالاتر از این حد نصاب قرار داشته باشد معمولاً به عنوان نمره خوب در آزمون تافل (TOEFL) تلقی می‌شود اما باز هم به خاطر داشته باشید که نمره خوب و بد کاملاً به این که شما قرار است نمره تافل (TOEFL) را به کجا ارائه دهید بستگی دارد و نمره خوب تافل (TOEFL) نمره ای است که شما را به هدفی که دارید، برساند.

 

چطور نمره تافل خود را تفسیر کنید؟

چطور نمره خوب تافل (TOEFL) را تشخیص دهیم؟

همانطور که گفتیم اکثر دانشگاه ها حد نصابی برای پذیرش دانشجویان تعیین می کنند. در قدم اول شما باید به شرایط ورود و پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان که معمولاً در وبسایت آنها ارائه شده مراجعه کنید و در بخشی که معمولاً با عنوان “language requirement” یا “international applicants” مشخص می شود، از نمره حد نصاب تافل (TOEFL) مورد تایید آن دانشگاه اطلاع پیدا کنید.
اگر نتوانستید در سایت دانشگاه، اطلاعاتی در خصوص اینکه نمره حد نصاب مورد پذیرش آنها چقدر است پیدا کنید، می توانید در گوگل با فرمت زیر یک جستجوی ساده انجام دهید:
“[school name] + admissions + TOEFL”
البته برای رسیدن به پاسخ صحیح باید کمی هوشمندانه عمل کنید. صفحات زیادی با این جستجو به شما نشان داده می شوند که باید از بین آنها، صفحه ای را که اطلاعات معتبر و موفقی دارد را انتخاب کنید. اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا پذیرش شوید بهتر است به جستجوی خود عباراتی مثل“graduate” یا phd را اضافه کنید. به این ترتیب، مستقیماً وارد صفحه ای میشوید که شرایط لازم برای پذیرش در آن مقطع تحصیلی را بیان کرده است.
به خاطر داشته باشید که حد نصاب تعیین شده توسط دانشگاه نباید هدف اصلی شما در نمره تافل باشد بلکه شما همیشه باید چند نمره بالاتر کسب کنید تا بتوانید به رقابت با داوطلبان دیگری که قصد دارند در همان دانشگاه و رشته تحصیلی شما پذیرفته شوند، بپردازید.
معمولاً گرفتن نمره تافلی (TOEFL) که رتبه  صدک آن ۹۰ باشد شما را به هدفتان می‌رساند. به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که از ۹۰ درصد متقاضیان شرکت کننده در آزمون تافل (TOEFL) رتبه بالاتری کسب کردید پس شانس و فرصت قبولی شما در دانشگاه مورد نظرتان بسیار بیشتر است.
اگر می خواهید برای چند دانشگاه مختلف نمره تافل (TOEFL) خودتان را ارسال کنید باید حد نصاب تمام آن‌ها را بررسی کرده و نمره تافل (TOEFL) تان را به حدی برسانید که از حدنصاب تمام آن ها بالاتر باشد. در حقیقت شما باید بالاترین حد نصاب را در نظر گرفته و چند نمره بالاتر از آن را کسب کنید.

چطور در آزمون تافل (TOEFL) نمره بالاتری بگیریم؟

شکی نیست که برای گرفتن نمره بالاتر در آزمون تافل (TOEFL) باید بیشتر تلاش کنید. شما به تمرین کردن، مطالعه کردن و تمرکز کردن روی هدف تان نیاز دارید. اگر می خواهید بدانید که "با کسب ۱۰۰ در آزمون تافل (TOEFL) در چه دانشگاه هایی پذیرفته می شوید" مقاله دیگر ما با همین عنوان مطالعه کنید. 
به عنوان یک قانون سرانگشتی به خاطر داشته باشید که اولین قدم برای شروع و برنامه ریزی مطالعه و تمرین برای آزمون تافل (TOEFL) شرکت در یک آزمون آزمایشی تافل (TOEFL) است تا نقاط ضعف شما را مشخص کند سپس شما باید برای تقویت مهارت هایی که در آنها ضعف دارید، برنامه‌ریزی کنید و پس از تقویت آنها مجدداً در یک آزمون ماک تافل (TOEFL) شرکت کنید تا مطمئن شوید که برای شرکت در آزمون اصلی تافل (TOEFL) آمادگی لازم را کسب کرده اید.

جمع بندی

هر چقدر اطلاعات شما درباره آزمون تافل (TOEFL) بیشتر باشد بهتر می توانید خودتان را برای شرکت در این آزمون آماده کنید. بنابراین، مقایسه نمرات کسب شده در آزمون تافل (TOEFL) و همچنین بررسی رتبه های  صدک به شما کمک می کند که نمره خودتان را تفسیر کنید و متوجه شوید که آیا نمره ای که در آزمون به دست آورده اید خوب است یا بد. 
البته به این نکته دقت داشته باشید که خوب یا بد بودن نمره تافل (TOEFL) به اینکه چه دانشگاه یا موسسه ای را برای ارسال نمره تافل (TOEFL) انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد. بنابراین، باید اطلاعات خودتان را درباره حد نصاب نمره قابل پذیرش در این دانشگاه ها موسسات نیز به حد کافی بالا ببرید. در نهایت با تعیین کردن یک هدف مناسب که چندین نمره بالاتر از حد نصاب تعیین شده است می توانید به هدفتان برسید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!