رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/16

آزمون آیلتس یکی از آزمون هایی است که تقریبا هر ماه در سرتاسر دنیا برگزار می شود و در حال حاضر تبدیل به یکی از شروط اصلی مهاجرت های کاری و تحصیلی به کشورهای اروپایی و آمریکایی شده است. به احتمال زیاد بدانید که این آزمون از چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ تشکیل شده است. بخش رایتینگ آزمون آیلتس چه در آزمون آیلتس جنرال و چه در آزمون آیلتس آکادمیک جز بخش های سخت و مشکل برای داوطلبان به حساب می آید. 
در این مقاله قصد داریم تا در خصوص بخش رایتینگ آزمون آیلتس و به خصوص در مورد تسک 1 آن و یا همان قسمت اول آن اطلاعاتی را به صورت مفید و جامع در اختیار شما قرار دهید تا بهتر بتوانید این آزمون را پشت سر بگذارید. 

رایتینگ آزمون آیلتس

ابتدا و پیش از شروع توضیح هر موضوع و مسئله ای بهتر است چند نکته ساده و کوچک را در خصوص این قسمت از آزمون آیلتس که به صورت جداگانه تاثیر مهمی در پذیرش یا عدم پذیرش شما در دانشگاه و...دارد، بدانید. مواردی که در ادامه بیان می شوند، تقریبا در هر دو زیرشاخه جنرال و آکادمیک یکسان بوده و چندان تفاوتی ندارند. 

1. مدت زمان آزمون

به طور کلی مدت زمان بخش رایتینگ یک ساعت یا همان 60 دقیقه است. برای تسک 1 آزمون حدود 20 دقیقه فرصت دارید، البته می توانید بیشتر از این نیز بر روی تسک 1 وقت بگذارید، زیرا وقت شما در انتهای یک ساعت محاسبه می شود، اما توصیه می کنیم که به هیچ وجه بیشتر از 20 دقیقه بر روی تسک 1 وقت صرف نکنید و 2/3 باقی مانده زمان را به تسک 2 که نیاز به خلاقیت بیشتری دارد و باید تعداد کلماتی بیشتری بنویسید صرف کنید. 

2. تعداد کلمات

مورد بعدی حداقل تعداد کلماتی است که بایستی برای این قسمت بنویسید. برای تسک 1 حداقل 150 کلمه و برای تسک 2 حداقل 250 کلمه مورد نیاز است. چند مولفه را بایستی پیش از آزمون و در زمانی که برای امتحان آیلتس آماده می شوید، در نظر بگیرید. 
بر سر جلسه آزمون برگه پاسخ نامه شما کاملا سفید است و نمی توانید بر اساس چیزی تعداد کلماتی که نوشته اید را محاسبه کنید. از طرفی اگر از تعداد 150 کلمه کمتر بنویسید برایتان امتیاز منفی محسوب می شود، اگر بسیار بیشتر از 180 الی 200 کلمه هم بنویسید، تصحیح کننده تمایلی به خواندن نشان نداده و باز هم ممکن است نمره خود را از دست بدهید. 
به همین دلیل بهترین کاری که می توانید انجام دهید آن است که در زمان تمرین رایتینگ بر روی برگه های سفید آن را بنویسید و سپس تعداد کلمات رایتینگ را بشمارید. حالا با شمردن کلمات و با توجه به دست خطی که دارید، می توانید متوجه شوید که 150 الی 170 کلمه در رایتینگ را در چند خط می نویسید. 

3. ساختارهای گرامری و اصطلاحات

ساختارهای گرامری و لغت های مربوط به تسک 1 را یاد بگیرید. برای این کار می توانید از سایت های مختلف اینترنتی و همچنین کتاب های گوناگونی که در این زمینه به چاپ رسیده اند استفاده کنید. مسلما برای نوشتن نامه به یک سری از اصطلاحات نیاز دارید که برای نوشتن جدول ها و نمودارها هیچ نیازی به آن ها نیست؛ پس در ابتدا مشخص کنید که کدام یک از زیرشاخه های آزمون مدنظر شما است و پس از آن به دنبال کسب اطلاعات و یادگیری اصطلاحات تخصصی همان مورد باشید. 

4. تفاوت ساختاری و محتوایی

در آزمون آیلتس در زیرشاخه جنرال در تسک اول باید یک نامه در زمینه های مختلف طبق صورت سوال بنویسید، در زیرشاخه آکادمیک نیز بایستی در خصوص یک نمودار، جدول، الگوریتم و...توضیح دهید. در ادامه به معرفی تسک 1 رایتینگ در هر دو زیرشاخه آزمون آیلتس، نکاتی که باید در هر کدام از آن ها رعایت کنید و برخی از اصطلاحات کاربردی و مناسب برای هر کدام می پردازیم. 

تسک 1 رایتینگ در آزمون آیلتس جنرال

همان طور که گفته شد در آزمون آیلتس جنرال در قسمت اول باید یک نامه را به سبک مورد نظر سوال بنویسید. ممکن است سبک درخواستی سوال رسمی، عاشقانه، خبری و یا حتی عامیانه باشد که در سه گروه رسمی، نیمه رسمی و دوستانه و غیر رسمی قرار می گیرد. شما باید نسبت به اصول و قواعد هر کدام از این موارد به خوبی آگاه باشید تا بتوانید در مورد آن، نامه مناسبی را بنویسید. 

1. فهم و درک سوال

پیش از آن که بخواهید برای از دست ندادن زمانتان، به سرعت شروع به نوشتن کنید، بهتر است ابتدا به صورت دقیق و کامل سوال را خوانده و سپس مواردی که از شما خواسته شده است را درک کنید. درک کردن سوال می تواند کمک بسیار بزرگی برای شما باشد؛ به طوری که حتی می توان گفت با فهمیدن دقیق و درست سوال یک سوم مسیر را طی کرده اید. 

2. انتخاب لحن مناسب

زمانی که سوال را به خوبی متوجه شوید، می دانید که سوال کدام لحن را از شما خواسته است و نوع کلماتی که در نامه خود باید استفاده کنید، چه مواردی هستند. مسلما لحن نامه دوستانه که برای دوست صمیمی خود می نویسید، زمین تا آسمان با لحن نامه ای که برای مدیر یک شرکت در جهت ارائه پیشنهاد، انتقاد و حتی ابزار علاقه مندی به جهت کار در آن شرکت می نویسید، متفاوت خواهد بود. بنابراین تشخیص درست سوال شاید حدود 5 دقیقه از زمان شما را بگیرد، اما اجازه نمی دهد تا 15 دقیقه بعدی زمان شما هدر برود. 

3. آغاز و پایان نامه

در قسمت قبل گفتیم که تشخیص خواسته سوال تا چه حد اهمیت دارد. کلمات و عبارت هایی که در آغاز و پایان نامه به کار می برید، همگی مربوط به نوع نامه می شوند. مسلما عبارت های به کار رفته در نامه رسمی با نامه دوستانه متفاوت است. برای تقویت این بخش می توانید با تکرار و تمرین جلو بروید.
هر قدر نمونه های بیشتری از نامه های مختلف را مطالعه کنید و در عین حال هر روز هم خودتان یک نمونه نامه بنویسید، میزان موفقیت شما در این بخش و آشنا شدنتان با کاربرد کلمات بیشتر خواهد شد. در بخش های بعدی اصطلاحات مورد نیاز هر بخش را توضیح خواهیم داد. 

4. کاور کردن مسائل خواسته شده

زمانی که صورت سوال را مطالعه کنید، علاوه بر سوالی که مطرح شده است، در ادامه اش چند مورد نیز بیان شده و از شما خواسته اند تا در خصوص آن موارد در نامه خود توضیح دهید. سعی کنید سیر نامه را طوری جلو ببرید که موارد مطرح شده در سوال را پوشش دهید. دومین نکته در کاور کردن مطالب در این خصوص است که مطالب حاشیه ای و نامربوط به سوال را مطرح نکنید. 

5. مشخص کردن هدف نامه

این که نامه شما به چه هدفی نوشته می شود بسیار مهم است، سعی کنید حتما در نامه ای که می نویسید، بدون درنظر گرفتن نوع نامه، هدفتان از نوشتن نامه را مشخص کنید. بیان شکایت، ابراز دلتنگی، ارائه رزومه برای شروع یک همکاری و...همگی می توانند دلایلی برای نوشتن نامه شما باشند. با بیان هدف نامه بر شفافیت نوشته شما اضافه شده و باعث می شود تا خواننده یا همان اگزماینر راحت تر بتواند در خصوص توانایی شما برای نوشتن تصمیم گیری کند. 

اصطلاحات کاربردی در نامه های تسک یک آیلتس جنرال

در بخش نامه ها همان طور که گفته شد، احتمال آن که هر کدام از 3 نوع نامه رسمی، غیر رسمی و دوستانه را از شما بخواهند، وجود دارد. به همین دلیل در این قسمت چند اصطلاح کاربردی را برایتان آورده ایم که با یادگیری آن ها از گرفتن نمره این قسمت از آزمون خیالتان راحت شود. 

1.  نامه های غیر رسمی

الف) جملات ابتدایی نامه های غیر رسمی

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ب) جملات انتهایی نامه های غیر رسمی

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

پ) تشکر از دریافت کننده

گاهی اوقات در نوشتن نامه قصد دارید تا از فرد دریافت کننده نامه به دلایل خاصی تشکر کنید. در این موارد می توانید از اصطلاحات زیر برای تشکر کردن از او استفاده کنید. 

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ت) درخواست کردن از دریافت کننده

زمانی که می خواهید از فرد دریافت کننده نامه چیزی را درخواست کنید می توانید این موارد را به کار ببرید.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ث) ارائه پیشنهاد

گاهی اوقات قصد دارید به منظور رفع مشکل یا پیشرفت دادن اوضاع به دنبال ارائه پیشنهادی از طریق نوشتن نامه باشید. در این صورت اصطلاحات زیر می تواند برایتان مفید و کاربردی باشد.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ج) بیان مشکل

به منظور عنوان کردن و شرح دادن یک مشکل با دریافت کننده نامه نیز می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

چ) ابراز تاسف و شرمندگی

گاهی اوقات به دلیل کار اشتباهی و یا کوتاهی که انجام داده ایم، ناچار هستیم تا از مخاطب نامه معذرت خواهی کنیم. برای چنین مواقعی می توانیم از عبارت ها و اصطلاحات زیر استفاده کنیم.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

2.  نامه های رسمی

بخش دوم مربوط به نامه های رسمی می شود که مسلما می دانید عبارت ها و اصطلاحات به کار رفته در این قسمت به طور کامل با نامه های غیر رسمی و صمیمانه متفاوت هستند. 

الف) جملات ابتدایی نامه های رسمی

برای نامه های رسمی نیز همچون غیر رسمی باید از کلمات و اصطلاحات مخصوص به خودش استفاده کنید.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ب) جملات پایانی نامه های رسمی

اتمام نامه دقیقا به اندازه شروع نامه در نمره شما موثر است، بنابراین سعی کنید تا هم از عبارت های مناسب در ابتدای نامه و هم در انتهای آن استفاده کنید.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

پ) درخواست از مخاطب

مسلما در نامه های رسمی، میزان درخواست بیشتر از نامه های غیر رسمی است؛ بنابراین دانستن اصطلاحات مخصوص آن بسیار مفید و کاربردی است.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ت) ارائه پیشنهاد به دریافت کننده نامه

برای ارائه پیشنهاد در نامه های رسمی نیز می توان از موارد زیر استفاده کرد.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ث) ارائه شکایت و مشکل

در نامه های رسمی نیز می توانید شکایت و مشکل خودتان را بیان کنید. به طور مثال بسیار اتفاق می افتد که از همکار خودتان به خاطر موضوعی شاکی هستید و این موضوع را از طریق نوشتن یک نامه رسمی با رئیستان در میان می گذارید.

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

ج) عذر خواهی کردن و ابراز شرمندگی

این مورد نیز نیاز به توضیح چندانی ندارد. اما فراموش نکنید همزمان که از عبارت های مختص این موضوع استفاده می کنید، باید به یاد داشته باشید که هر عبارتی زمانی نمره خوبی را برای شما به ارمغان می آورد که در جای مناسبی استفاده شود. 

I would like to apologize for…/ please accept my sincere apologies…

3.  نامه های نیمه رسمی

نامه های نیمه رسمی نیز در واقع چیزی بین نامه های رسمی و نامه های غیر رسمی محسوب می شوند. برای عبارت های کاربردی در این نامه ها بهتر است بر اساس نمونه های مختلفی که در اینترنت مشاهده می کنید، جلو بروید. روند دیگری که می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد در خصوص تکرار و تمرین بسیار زیاد در نامه نوشتن است که سبب افزایش تبحر و مهارت هرچه بیشتر شما می شود. 

 

رایتینگ تسک یک آیلتس و نمونه سوال و جواب آن

نکته تکمیلی

در خصوص نامه های غیر رسمی ذکر یک نکته بسیار مهم است و آن هم استفاده از اختصارات است. در نامه های رسمی و یا حتی نیمه رسمی نباید از حروف اختصاری، مخفف کردن اسامی و...استفاده کنید. این موضوع در حالی است که در نامه های غیر رسمی برای صمیمی تر کردن لحن نامه بهتر است از اختصارات استفاده کنید. 

تسک 1 رایتینگ در آزمون آیلتس آکادمیک

تا اینجا در خصوص مبحث رایتینگ در زیرشاخه جنرال صحبت کردیم. اما در زیرشاخه آکادمیک، تسک یک به چه شکل است؟ چطور می توان نمره مناسبی را در این قسمت کسب کرد؟ در ادامه در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد. اولین نکته آن است که در رایتینگ آکادمیک در عوض نوشتن نامه باید در خصوص یک نمودار، جدول و یا حتی یک شکل توضیح دهید. 
همان طور که برای نوشتن نامه در سبک های مختلف نیازمند عبارت ها و اصطلاحات تخصصی همان موضوع هستیم، در خصوص تسک 1 رایتینگ آکادمیک نیز نیاز به عبارت های اختصاصی داریم. در ادامه در خصوص چند مورد بسیار مهم که می تواند به شما در نوشتن یک رایتینگ و در واقع یک توصیف بهتر کمک کند، صحبت کرده ایم. 

1. تشخیص موضوع

در این قسمت باید یا در خصوص یک نمودار دایره ای، ستونی، سینوسی و...توضیح دهید، یا آن که در مورد یک جدول، فهرست و...بتوانید حدوا 150 کلمه بنویسید. اینکه تشخیص دهید کدام نوع از توصیف مد نظر اگزماینر است، می تواند بسیار کمک کننده باشد. 

2. نظر شخصی ممنوع

دومین نکته مهم در زیرشاخه آکادمیک در خصوص نظر شخصی شما است. در تسک 1 رایتینگ هیچ نیازی وجود ندارد تا بخواهید نظر خودتان را در ماجرا دخیل کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن چه که می بینید را توصیف کنید. اگر نظر خودتان در نوشته تان پیدا باشد می تواند باعث کسر نمره شما شود. 

3. انتخاب موضوع مورد نظر

در یک نمودار ممکن است ده موضوع متفاوت را ببینید که می توانید در خصوص آن توضیح دهید. مسلما انجام چنین کاری در بیست دقیقه و آن هم فقط در 150 کلمه کار بسیار دشواری است. از بین اطلاعاتی که در نمودار یا جدول می بیند چند مورد مهم و فاحش همچون محل هایی که نمودار به صورت ناگهانی تغییر کرده است و...دو الی سه مورد را انتخاب کرده و در خصوص همان ها توضیح دهید. 

4. خلاصه نویسی ممنوع

از کلمات و اختصارات، عبارت های عامیانه و یا حتی جملاتی که به نادرستی حذف شده اند، پرهیز کنید. این کار فقط باعث گنگ شدن توضیحات شما می شود. 

5. پاراگراف بندی و ساختار ظاهری

فراموش نکنید که پاراگراف بندی و حفظ ظاهر کار تاثیر بسیار مهمی در خواننده دارد و هرقدر ساختار ظاهری نوشته شما بهتر و منسجم تر باشد، امکان نمره گرفتن شما هم بیشتر خواهد بود. شیوه پاراگراف بندی خود را نیز بر این اساس استوار کنید که پاراگراف اول مقدمه، پاراگراف دوم و سوم در خصوص بدنه محتوا و پاراگراف آخر در خصوص جمع بندی یا OVERWIEW باشد. 

سخن پایانی

در خصوص رایتینگ تسک 1 در آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک تمامی نکات مهم و ضروری که می تواند به شما کمک کند تا نمره بهتری را کسب کنید، طی این مقاله آوردیم. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید مقاله "تکنیک ها و تمرین های تقویت رایتینگ آیلتس" را نیز مطالعه کنید. 
در کنار تمامی این نکات فراموش نکنید که رایتینگ نوشتن علاوه بر دانش، نیاز به چند مولفه مهم و کلیدی دیگر نیز دارد که در صورت عدم وجود این مولفه ها، در نهایت متن جالب توجهی نخواهید داشت. این مولفه ها شامل خلاقیت در نوشتار، علم به این که هر کدام از عبارت ها را در کدام موقعیت و کدام جمله باید به کار برد، مهارت در نوشتن و از همه مهم تر سرعت عمل در نوشتن می شود. 
بنابراین فراموش نکنید که یکی از بهترین روش ها برای پیشرفت در بخش رایتینگ می تواند تکرار و تمرین فراوان با شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس (IELTS) باشد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!