تکنیک ها و تمرین های تقویت رایتینگ آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/12

تقویت رایتینگ برای آیلتس برای افرادی که می خواهند نمره ای برابر با ۷ یا بیشتر در آیلتس به دست آوردند اهمیت ویژه ای دارد و غیر قابل انکار است. اما برای بسیاری از متقاضیان این سوال مطرح است که چطور می توان به این هدف رویایی رسید؟ این سوالی نیست که به راحتی بتوان به آن پاسخ قطعی داد. اما خوشبختانه راه ها و ترفند های بسیاری وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد تا به این هدف نزدیک شد.
همانطور که می دانید آزمون آیلتس یک آزمون به زبان انگلیسی است که توانایی های شما را در چهار مهارت مورد نیاز برای برقراری ارتباط با جامعه و تحصیل به این زبان ارزیابی می کند. این چهار مهارت عبارت هستند از مهارت رایتینگ یا نوشتار، اسپیکینگ یا صحبت کردن، ریدینگ یا درک مطلب و لیسنینگ یا مهارت شنیداری.
شما برای اینکه بتوانید نمره ای بالای ۷ در آیلتس به دست آورید باید بتوانید در تمام این مهارت ها توانایی خود را تقویت کنید تا نمره خوبی دریافت کنید. برای این کار باید علاوه بر این که با شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت می کنید، از منابع معتبر آیلتس استفاده کنید و به تمرین مهارت های ذکر شده بپردازید.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چطور می توانید بر روی نواحی و مباحث مشخصی تمرکز کنید تا مهارت خود را در بخش رایتینگ آیتلس به کارآمد ترین شکل ممکن تقویت کنید و به نمره مورد نظر خود نزدیک تر شوید.

جملات خود را از لحاظ طولانی بودن به شکل متنوع بنویسید

وقتی که انواع مختلف جمله ها را یاد بگیرید و تفاوت آن ها را درک کنید، باید استفاده از آن ها را در نوشتن متن های خود تمرین کنید. سخت ترین انواع این جملات، جملات مرکب یا compound-complex هستند. اما حتی اگر چیزی درباره این جملات نشنیده اید، هنوز هم می توانید با استفاده از مخلوطی از جملات ساده، ترکیبی و پیچیده نمره خوبی بگیرید.
نکته کار این است که هم طول و تعداد کلمات استفاده شده در هر جمله را متفاوت از یکدیگر بنویسید و هم اینکه از انواع مختلفی از جمله ها استفاده کنید. به این ترییت نوشته شما طبیعی تر جلوه خواهد کرد و نمره خوبی هم خواهید گرفت. به مثال زیر توجه کنید:

Firstly, teenagers use too much social media. It’s bad for their health. It can make them addicted. They will spend too much time indoors. This can make them fat.

تمام این جملات بسیار کوتاه هستند و می توانند به راحتی با همدیگر ترکیب شوند تا جملات جذاب تری را تشکیل دهند. به مثال زیر توجه کنید:

Firstly, teenagers use too much social media, which is bad for their health. This habit can cause them to become addicted, resulting in them spending too much time indoors and thus getting fat.

محاوره ها را به خاطر بسپارید

زبان آموزانی که برای آزمون آیتلس آماده می شوند همواره می خواند تعداد زیادی واژه جدید یاد بگیرند و از لحاظ واژگان غنی تر شوند. این کار قابل درک است، زیرا دایره واژگان بسیار برای تقویت رایتینگ برای آیتلس پر اهمیت است تا بتوانند منظور خود را به خوبی به امتحان گیرنده بفهمانند.
با این حال، دانستن معنی یک کلمه بسیار متفاوت تر است این است که بتوانید از آن در یک جمله به درستی استفاده کنید. سعی کنید موقع یادگیری کلمات، استفاده از آن ها را در متن ها نیز بررسی کنید تا بتوانید به راحتی از آن ها در متن های خوتان نیز استفاده کنید. وقتی کلمات را می خوانید، دقت کنید که کدام کلمات به طور معمول با یکدیگر استفاده می شوند. به مثال زیر دقت کنید:

ترکیب اول:

Verb + thought:

Spare a thought
Spare a thought for all those who are homeless on a cold night like this.
Hear one’s thought
Have you given the new proposal any thought yet? Were keen to hear your thought
One’s thought goes out to somebody/something
Our thoughts go out to all those families who lost relatives in the disaster.
The thought occurs to someone
The thought just occurs to me that it’s mum’s birthday tomorrow and we haven’t got her a card.
Gather one’s thought
The President was taken aback by the question and took a minute to gather his thoughts.

ترکیب دوم:

Noun + preposition + thought:

great deal of thought
Shirley doesn’t devote a great deal of thought to her appearance.
freedom of thought
Some places don’t encourage freedom of thought.
school of thought
One school of thought contends that modern man originated in Central Africa.
train of thought
Sorry, where was I? I’ve lost my train of thought.
You can access more free lessons about topic collocations for IELTS writing to hike up your score on IELTS Material Website.

از استفاده از کلمات really، so، a lot و  very پرهیز کنید

در هنگام تمرین و تقویت رایتینگ برای آیلتس، باید بدانید در که جلسه آزمون در این بخش باید یک مقاله بنویسید که از ادبیات آکادمیک در آن استفاده کنید. پس هدف شما در این راه باید این باشد که ادبیات رسمی و آکادمیک را به خوبی یاد بگیرید.
برای انجام این کار باید یاد بگیرید که از کلماتی که معمولا در ادبیات گفتاری استفاده می شود استفاده نکنید و به جای آن ها از جایگزین های مناسب تری در جملات نوشتاری خود بهره ببرید. بهتر است به مثال های زیر توجه کنید:

Many IELTS candidates think that achieving Band 8.0 in IELTS is very hard.

برای این جمله از کلمات قدرتمند تری استفاده کنید. مانند:

Many IELTS candidates think that achieving Band 8.0 in IELTS is difficult

به جای استفاده از عبارتی مانند very good از کلماتی مانند top-notch, splendid, terrific, excellent, magnificent, fabulous, outstanding استفاده کنید.
همچنین به جای عبارت very bad از عبارات زیبا تری مانند horrible, terrible, outrageous, distressing, awful در جملات خود استفاده کنید.
به جای به کار بردن عبارتی مانند very delicious نیز می توانید عبارت های حرفه ای تری مانند appetizing, delectable, flavorful, scrumptious, enjoyable, palatable به کار ببرید. مثال زیر را در نظر بگیرید:

A lot of IELTS learners share their great tips on IELTS writing, speaking on IELTS Material website.

این جمله را می توان به شکل زیر تغییر داد:

Many/A great number of/ A multitude of IELTS learners…

در نوشتن آکادمیک از اختصارات استفاده نکنید

یکی از مواردی که در گفتار رعایت نمی شود اما در هنگام تقویت رایتینگ برای آیلتس باید به آن توجه ویژه ای کنید زیرا ممکن است اشتباه کنید، استفاده ار اختصارات است. درست است که عبارات اختصارات در گفت و گو ها بسیار استفاده می شوند و پر کاربرد هستند، اما در هنگام آزمون شما می خواهید متنی بنویسید که رسمی است و حالت آکادمیک دارد، پس بهتر است هنگام نوشتن مقاله خود است از استفاده از اختصارات پرهیز کنید.
درست است که معمولا از عبارت Don’t هنگام صحبت استفاده می کنیم، اما بهتر است موقع نوشتن از عبارت do not استفاده کنیم. همچنین به جای Can’t از عبارت cannot، به جای Mustn’t از عبارت must not، به جای Couldn’t از عبارت could not، به جای Wouldn’t از would not، به جای Isn’t از is not، به جای Haven’t از have not، و به جای Hasn’t از has not استفاده کنید.

استفاده از عبارات There is/ There are را به حداقل برسانید

هنگامی که می نویسید سعی کنید ایده های خود را به شکلی بسیار واضح و روشن بنویسید. استفاده از عبارت هایی مانند There is و  There are کلمات اضافه ای هستند که به استفاده از آن ها هیچ نیازی نیست. پس سعی کنید تا جای ممکن از آن ها استفاده نکنید تا جملات قدرتمند تر و سر راست تری داشته باشید. مثال زیر را در نظر بگیرید: 

There are many issues that students have to face at university

جمله بالا به شکل زیر قابل برگرداندن است:

Students face a multitude of issues at university

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت رایتینگ آیلتس

انواع جملات را یاد بگیرید

بسیار مهم است که تفاوت های میان انواع جملات مانند یک جمله ساده و یک جمله مرکب را تشخیص دهید. دانستن تفاوت میان انواع این جمله ها بدین معنی است که قادر هستید از این اشتباهات رایج دوری کنید. این اشتباهات عبارتند از: جملات قطعه قطعه، جملات ادامه دار و جملات متصل با کاما.

•    جملات قطعه قطعه

این گونه جملات رایج ترین اشتباه گرامری هستند که داوطلبان آزمون آیلتس مرتکب آن می شوند. پس موقع تقویت رایتینگ برای آیلتس حواستان را به این نکته جمع کنید. یک جمله قطعه قطعه نمی توانند به تنهایی یک جمله محسوب شوند. حتی به تنهایی یک معنی درست ندارد. یادتان باشد یک جمله ساده به تنهایی می تواند یک عبارت باشد که شامل یه چیز است؛ فاعل، فعل و گزاره جمله.
گاهی ممکن است این جملات اشتباه به شکل یک جمله واقعی به نظر برسند، اما وقتی آن های را از نزدیک بررسی می کنیم می بینیم که بخش های ضروری را ندارد و نمی تواند به تنهایی معنی داشته باشد.

مثال اول:

The doctor worked round the clock. Operating on the boy.

تصحیح جمله اول:

The doctor worked around the clock, operating on the boy.

مثال دوم:

As India has entered the WTO. The local entrepreneurs are faced with both challenges and opportunities.

تصحیح جمله دوم:

As India has entered the WTO, the local entrepreneurs are faced with both challenges and opportunities.

•    جملات ادامه دار

یک جمله ادامه دار  دارای دو یا چند عبارت اصلی است که به یکدگیر وصل شده اند بدون اینکه از علامت مشخصی مانند کاما استفاده شده باشد. اغلب ما در هنگام صحبت از این جمله ها استفاده می کنیم اما وقفه هایمان در کلام، منظورمان را می رسانند.
وقتی می خواهیم متنی را بنویسیم، باید از علائمی استفاده کنیم که جملات را از هم جدا کند و منظور درست را برساند. استفاده از کاما در این موقعیت ها کار خوبی است، اما به یاد داشته باشید که یک علامت کاما آنقدر قدرتمند نیست که بخواهد عبارت ها را به تنهایی به یکدگیر متصل کند. برای تکمیل آن به یک conjunctive coordinator احتیاج دارید ، در غیر اینصورت از یک دو وجهی semi-colon و قید مزدوج conjunctive adverb استفاده کنید.
از همه مهم تر این است که این کار را در تمرین تقویت رایتینگ برای آیلتس به درستی انجام دهید و در هنگام آزمون نیز آن را به درستی در مقاله های خود به کار ببرید. نیاز نیست که حتما یک کارشناس علائم نگارشی باشید! تنها دانستن زمان درست استفاده از کاما و ویرگول برای گرفتن یک نمره خوب در آیلتس کافی است. به مثال های زیر توجه کنید.

مثال اول:

Van Gogh is a world-famous artist his paintings can be found in many museums and art galleries.

 حالا به شکل های صحیح نوشتن این جمله توجه کنید:

•    Van Gogh is a world-famous artist whose paintings can be found in many museums and art galleries.
•    Van Gogh is a world-famous artist. His paintings can be found in many museums and art galleries.
•    Van Gogh is a world-famous artist; his paintings can be found in many museums and art galleries.

مثال دوم:

Allen Ginsberg is a renowned American poet, his most famous poem is Howl.

این جمله را نیز می توان به شکل های زیر تصحیح کرد:

•    Allen Ginsberg is a renowned American poet, whose most famous poem is Howl.
•    Allen Ginsberg is a renowned American poet. His most famous poem is Howl.
•    Allen Ginsberg is a renowned American poet; his most famous poem is Howl.

همانطور که در مثال های بالا می بینید، بیشتر از یک راه وجود دارد که بتوان این اشتباهات رایج را اصلاح کرد و نمره و نتیجه بهتری در آزمون رایتینگ آیلتس کسب کرد. اگر می خواهید بهره بهتری از این تمرینات ببرید خود را با آزمون ماک آیلتس امتحان کنید.

جملات متصل با کاما

حواستان باشد که از به هم مرتبط کردن جمله ها با استفاده از علامت کاما را ویرگول خود داری کنید! این اشتباهات نیز یکی از ایرادات رایج میان زبان آموزان است که دو جمله کاملا مستقل و نامرتبط را با استفاده از علامت کاما به یکدگیر وصل می کند که موجب کم شدن نمره رایتینگ آن ها می شوند. مثال زیر یکی از این اشتباهات را نشان می دهد:

The dog was hungry, he wanted some food.

این اشتباه را می توان به چند شکل مانند شیوه های زیر تصحیح کرد:

•    The dog was hungry; he wanted some food.
•    The dog was hungry. He wanted some food.
•    The dog was hungry, and he wanted some food.

دانلود رایتینگ ها Writing  برای آیلتس IELTS

همانطور که می دانید، آزمون آیلتس در دو نوع آیلتس آکادمیک و‌ آیلتس جنرال برگزار می شوند که هر کدام داوطلبان خاص خود را دارند که با توجه به هدف خود یکی از این دو آزمون را انتخاب می کنند. اگر شما نیز در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد یکی از متقاضیان شرکت در این آزمون هستید.
باید در نظر داشته باشید که بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک با جنرال تفاوت هایی دارد. در آزمون آکادمیک باید به تشریح نمودار، جدول یا گراف هایی بپردازید و آن ها را تحلیل کنید، در حالی که در آزمون جنرال از شما می خواهند یک نامه بنویسید.
نکاتی که گفته شد درباره هردوی این آزمون ها صدق می کند. اما اگر می خواهید قدم مثبتی در جهت تقویت رایتینگ برای آیلتس بردارید، باید علاوه بر تمرین، در آزمون آنلاین آیلتس شرکت کنید تا خود را بسنجید. اگر می خواهید نمونه سوالات رایتینگ برای آیلتس آکادمیک به همراه نمونه جواب آن را دانلود کنید و از آن ها بهره ببرید نیز می توانید از اینجا اقدام کنید و برای دانلود نمونه سوالات جنرال به اینجا مراجعه کنید.
در هر صورت به خاطر داشته باشید که تمرین و انگیزه دو چیز بسیار مهم است که در کنار آن ها باید یک برنامه ریزی درست نیز داشته باشید تا بهترین استفاده را از وقت خود ببرید. تنها به این شرط است که می توانید به نمره نهایی هدف خود دست پیدا کنید و نتیجه مطلوبی بگیرید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!