نحوه گزارش نمره آزمون آیلتس به دانشگاه‌های مورد نظر به چه صورت است؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/31

گزارش نمره آیلتس IELTS اولین چیزی است که پس از موفقیت در آزمون آیلتس IELTS باید به آن فکر کنید! یکی از اصلی ترین اهداف زبان آموزانی که اقدام به ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS می کنند اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی است. اگر شما هم از از جمله زبان آموزانی هستید که به تحصیل در خارج از کشور علاقه دارند، بهتر است با نحوه گزارش نمره آیلتس IELTS به دانشگاه مقصد، آشنا شوید.
یکی از شروط اساسی برای تحصیل در خارج از کشور، اثبات تسلط به زبان انگلیسی (برای کورس های انگلیسی زبان) از طریق شرکت در آزمون های استاندارد زبان انگلیسی مانند آیلتس IELTS است. نمره زبان یکی از مهم ترین بخش های رزومه تحصیلی شما است که برای ورود به دانشگاه های برتر بین المللی الزامی است. برخی دانشگاه ها مانند آکسفورد، هاروارد و کمبریج، از دانشجویان خود نمره آیلتس IELTS بالاتر از 7 درخواست می کنند. 
یکی از مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی، ارسال نمره آیلتس IELTS به دانشگاه مقصد است. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم، شما را با نحوه ارسال نمرات آیلتس IELTS به دانشگاه ها آشنا می کنیم. علاوه بر این، برخی جزئیات مربوط به نمره آیلتس را نیز برای شما شرح می دهیم. 
پیش از توضیح نمره گزارش نمره آیلتس IELTS به دانشگاه های مختلف، فرایند محاسبه نمره باند آیلتس و نحوه بررسی نتیجه آیلتس را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه نمره آیلتس IELTS

نتایج آزمون آیلتس IELTS در یک مقیاس 9 امتیازی، نمره گذاری می شوند. همانطور که میدانید، آزمون آیلتس IELTS از 4 بخش اصلی تشکیل شده است:

•    بخش اسپیکینگ آیلتس
•    بخش لیسنینگ آیلتس
•    بخش رایتینگ آیلتس
•    بخش ریدینگ آیلتس

در هر یک از بخش های آزمون آیلتس IELTS، شما می توانید حداکثر نمره 9 را دریافت کنید. نمره کلی آیلتس شما، میانگین نمره شما در هر یک از این قسمت ها خواهد بود. نکته ای که باید در هنگام گزارش نمره آیلتس IELTS به آن توجه کنید این است که برخی دانشگاه ها، علاوه بر نمره کل شما، به نمره شما در هر یک از مهارت ها نیز اهمیت می دهند. بنابراین، برای حداقل نمره در قسمت های مختلف آزمون نیز محدودیت هایی تعیین می کنند (بطور مثال ممکن است نمره پایین تر از 6 را قبول نکنند).
بنابراین، پیشنهاد می کنیم که در کنار نمره کل آزمون، به نمره خود در هر یک از بخش های آزمون نیز توجه ویژه ای داشته باشید. در ادامه، با یک مثال ساده، نحوه محاسبه نمره آیلتس IELTS را به شما نشان داده ایم:

بخش

نمره

لیسنینگ

5.0

ریدینگ

7.0

رایتینگ

6.5

اسپیکینگ

6.5

نمره کل آیلتس

جمع نمرات در چهار بخش آزمون به عدد 4 تقسیم می شود.

نمره نهایی: 6.25


در صورتی که نمره نهایی شما با 0.25 یا 0.75 به پایان برسد، امتیاز نهایی شما گرد خواهد شد. بنابراین، در جدول بالا، نمره نهایی آیلتس IELTS 6.5 خواهد بود. در هنگام گزارش نمره آیلتس IELTS نیز این نمره برای دانشگاه ارسال خواهد شد.

جواب آزمون آیلتس IELTS چند روز بعد اعلام میشود؟

بعد از شرکت در آزمون آیلتس، مرحله بعدی ارسال نتایج آزمون به دانشگاه یا دانشگاه های مقصد است. شما می توانید نتایج آزمون آیلتس IELTS را در وب سایت رسمی آیلتس مشاهده کنید. علاوه بر این، می توانید از سنتر برگزار کننده آزمون بخواهید مدرک شما را برایتان ارسال کند. در برخی موارد، امکان مشاهده نتایج برای شما وجود ندارد. در این شرایط، سازمان برگزار کننده آزمون، نتایج را برای شما ارسال خواهد کرد. 
پیش از صحبت در مورد نحوه گزارش نمره آیلتس IELTS اجازه دهید ابتدا شما را با نحوه بررسی نمرات آیلتس IELTS و دریافت آن ها، راهنمایی کنیم. 

نحوه بررسی نمرات آیلتس

به وب سایت رسمی آیلتس مراجعه کنید:

•    بر روی گزینه Take a Exam کلیک کنید و سپس گزینه IELTS را انتخاب کنید.
•    در سمت راست، بر روی گزینه Your Results کلیک کنید.
•    حال بر روی گزینه Preview your results online کلیک کنید.
•    اطلاعات خود را وارد کنید و بر روی Find کلیک کنید.

اطلاعاتی که شما در این قسمت وارد میکنید عبارتند از:

•    تاریخ آزمون 
•    تاریخ تولد خود
•    شماره پاسپورت
•    شماره متقاضی / داوطلب

لطفا توجه داشته باشید که شماره متقاضی در روز آزمون به شما داده می شود. این شماره را جایی یادداشت کنید تا بتوانید برای مشاهده نتایج آزمون، از آن استفاده کنید.

نحوه ارسال نمرات آیلتس به دانشگاه ها

سازمان برگزار کننده آزمون آیلتس IELTS این امکان را برای داوطلبان فراهم کرده است که گزارش نمره آیلتس IELTS را برای پنج دانشگاه ارسال کنند. دانشجویان باید این دانشگاه ها را در هنگام ثبت نام برای آزمون آیلتس IELTS انتخاب کنند. 
در ادامه، نحوه ثبت نام و انتخاب دانشگاه ها برای گزارش نمره آزمون آیلتس IELTS را شرح داده ایم: 

•    به وب سایت British Council مراجعه کنید.
•    بر روی گزینه Take a Exam و سپس گزینه IELTS کلیک کنید.
•    در سمت راست، بر روی گزینه IELTS registration کلیک کنید.
•    حال گزینه Register for IELTS now را انتخاب کنید.
•    در سمت چپ می توانید با ورود اطلاعات خود، جزئیات مربوط به تاریخ های برگزاری آزمون را مشاهده کنید.
•    صفحه بعدی در دسترس بودن تاریخ آزمون را نشان می دهد. می توانید تاریخ موجود را انتخاب کرده و روی Apply در کنار آن کلیک کنید.
•    شرایط و قوانین را با دقت مطالعه کنید، تیک باکس را بزنید و بر روی گزینه Continue کلیک کنید.
•    در صفحه بعدی، از شما درخواست می شود مشخصات خود را وارد کنید.
•    اگر به گزارش نمره آیلتس IELTS نیاز دارید، به انتهای صفحه مراجعه کنید. در این قسمت، برای شما یک گزینه وجود دارد. برای ارسال نتایج آزمون به دانشگاه ها، بر روی گزینه Yes کلیک کنید.
•    پس از پر کردن جزئیات، بر روی گزینه Continue کلیک کنید.
در صفحه بعدی می توانید حداکثر پنج دانشگاهی را برای گزارش نمره آیلتس IELTS انتخاب کنید. پس از اعلام نتایج، نمرات شما برای این دانشگاه ها ارسال خواهد شد. مطمئن شوید که تمام اطلاعات را به درستی وارد کرده اید. به محض وارد کردن تمام اطلاعات، کل صفحه را یکبار دیگر مرور کنید و در صورت وجود هرگونه اشتباه، آن را تصحیح کنید.
به محض انتخاب پنج دانشگاه، مرکز آزمون، کپی فرم گزارش آزمون آیلتس (TRF) را بدون هزینه برای آنها ارسال می کند. این نتایج، به صورت الکترونیکی ارسال خواهند شد. توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها، نسخه چاپ شده نتایج آزمون آیلتس IELTS را از داوطلبان درخواست می کنند. موسساتی که در بارگیری الکترونیکی TRF اشتراک دارند، نتایج را به صورت الکترونیکی دریافت میکنند. 
در صورتی که دانشگاه شما به TRF اصلی نیاز دارد و نتایج الکترونیکی را قبول نمی کند، با مرکز آزمون صحبت کنید. شما می توانید از مرکز آزمون آیلتس IELTS خود بخواهید نسخه TRF را از طریق پست هوایی با هزینه اضافی 3.75 دلار برای شما ارسال کند. اگر قصد دارید مدرک خود را از طریق پیک به یک مقصد بین المللی ارسال کنید باید 19 دلار بپردازید. 
توجه کنید که شما تنها یک نسخه از فرم نتیجه آزمون آیلتس خود را دریافت خواهید کرد. TRF دارای عکس شما و یک سیستم امنیتی داخلی است تا امکان کپی یا تغییر در آن وجود نداشته باشد. برخی از دانشگاه ها، در هنگام اپلای، اسکن مدرک آیلتس IELTS را نیز به عنوان گزارش نمره آیلتس IELTS از شما قبول خواهند کرد. در اینگونه موارد، تنها  کافی است در هنگام آپلود دیگر مدارک تحصیلی، یک نسخه اسکن شده از مدرک خود را به عنوان گزارش نمره آیلتس IELTS آپلود کنید.

 

نحوه گزارش نمره آزمون آیلتس به دانشگاه‌های مورد نظر به چه صورت است؟

چگونه نمرات آیلتس IELTS خود را اصلاح کنیم؟

بروز اشتباه در تعیین نمره آیلتس IELTS یک اتفاق بسیار نادر است. با این حال، اگر به چنین مورد برخوردید، می توانید درخواست خود را به British Council ارسال کنید. مطمئن شوید که درخواست خود را تا حداکثر طی 6 هفته، یعنی 42 روز از تاریخ برگزاری آزمون ثبت می کنید. 
لازم به ذکر است که شما می توانید تعیین کنید که کدام بخش از آزمون شما به بررسی مجدد نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر حس می کنید در تعیین نمره شما در بخش رایتینگ آیلتس IELTS اشتباهی رخ داده است، تنها کافی است برای بررسی تنها این بخش درخواست دهید. 
توجه داشته باشید که بررسی مجدد نمره رایگان نیست و شامل هزینه می باشد. با این حال، در صورت تغییر نمره شما، این هزینه به طور کامل به شما پس داده خواهد شد. بنابراین، پیشنهاد می کنیم که تنها در صورت اطمینان در مورد نتایج آزمون، از این سرویس استفاده کنید.

زمان اعلام نتایج آزمون آیلتس IELTS

شما برای دریافت نتایج آزمون آیلتس IELTS مدت زمان زیادی را منتظر نخواهید ماند. در صورتی که در آزمون کاغذی آیلتس IELTS شرکت کرده باشید، نتایج آزمون پس از 13 روز از تاریخ برگزاری آزمون، به شما ارائه می شوند. شما میتوانید نتایج آزمون را در پورتال Test Taker بررسی کنید. روش انجام این کار را قبلا به شما توضیح دادیم. 
در صورتی که در آزمون رایانه ای آیلتس IELTS شرکت کرده باشید، نتایج آزمون پس از 3 الی 5 روز از تاریخ برگزاری آزمون، اعلام خواهند شد. امکان بررسی نتایج در پورتال Test Takers برای شما فراهم شده است. علاوه بر این، فرصت گزارش نمره آیلتس IELTS نیز در هنگام ثبت نام، به شما داده می شود. 
در صورت گم کردن گزارش آزمون و یا از دست دادن نتایج آیلتس IELTS، با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

چه زمانی یک نسخه فیزیکی از نتایج آزمون را دریافت می کنید؟

مرکز آزمون، یک نسخه کاغذی از نمره آزمون آیلتس شما و گزارش نمره آیلتس IELTS را با توجه به نوع آزمونی که در آن شرکت کرده اید ارسال می کند:

•    در آزمون کاغذی آیلتس: 13 روز پس از تاریخ برگزاری آزمون
•    در آزمون کامپیوتری آیلتس: 3 الی 5 روز پس از برگزاری آزمون

توجه داشته باشید که نتایج آیلتس IELTS از طریق تلفن یا از طریق ایمیل فاش نمی شود.

آیا می توان نسخه های اضافی از گزارش نمره آیلتس IELTS ارسال کرد؟

اگر می خواهید علاوه بر پنج نسخه ارائه شده، نسخه دیگری از TRF (Test Report Form) را برای دانشگاه ها ارسال کنید باید هزینه آن را بپردازید. این هزینه به ازای گزارش اضافی نمرات، برای هر دو نسخه آزمون کاغذی آیلتس IELTS و آزمون کامپیوتری آیلتس IELTS دریافت می شود. برای اطلاع از هزینه ها، با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.  لطفاً توجه داشته باشید که پردازش درخواست نسخه اضافه گزارش  نمره آیلتس IELTS حدود 3 روز طول می کشد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!