فرق تافل آی بی تی و سی بی تی با تافل پی بی تی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/15

انواع مختلفی از آزمون تافل TOEFL وجود دارد. همین مسئله، ممکن است برخی از زبان آموزان را گیج کند. آنها می خواهند بدانند که دقیقا کدام شکل از آزمون تافل TOEFL برای آنها مناسب است و باید در کدام شکل از آزمون، ثبت نام کنند. در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم شما را با اشکال مختلف آزمون تافل TOEFL آشنا خواهیم کرد. ما را تا انتها همراهی کنید. آزمون تافل TOEFL به سه شکل برگزار می شود که عبارتند از:

•    Internet Based TOEFL یا آزمون اینترنتی تافل
•    Computer Based TOEFL یا آزمون کامپیوتری تافل
•    Paper Based TOEFL یا آزمون کاغذی تافل 

iBT مخفف عبارت "Internet based Test"، CBT مخفف "Computer based Test" و PBT کوتاه شده عبارت "Paper Based TOEFL" می باشد. گاهی، زبان آموزان با شنیدن این عبارات دچار سردرگمی های بسیاری می شوند. چرا باید سه شکل مختلف از یک آزمون وجود داشته باشد؟ آیا هر کدام از این آزمون ها با هدف خاصی طراحی می شود؟ برای رسید به پاسخ این سوالات به خواندن این مقاله ادامه دهید. 

آزمون تافل TOEFL چیست؟

بیایید ابتدا کمی با تاریخچه تافل TOEFL بیشتر آشنا شویم و سپس، به سراغ انواع آزمون تافل TOEFL برویم. آزمون تافل TOEFL (کوتاه شده عبارت Test of English as a foreign language) همانطور که از نامش پیداست برای ارزیابی مهارت های زبان انگلیسی داوطلبان طراحی شده است. به طور معمول، داوطلبان این آزمون کسانی هستند که به تحصیل در خارج از کشور علاقمند می باشند. آزمون تافل TOEFL به طور ویژه ای توسط دانشگاه های ایالات متحده آمریکا پذیرفته می شود.
آزمون تافل TOEFL برای اولین بار در سال 1964 برگزار شد. از آن زمان تا کنون، این آزمون در بیش از 5200 دانشگاه و موسسه آموزشی در سراسر جهان تنها مدرک زبان انگلیسی است که پذیرفته می شود. 

آزمون کاغذی تافل (Paper Based TOEFL)

آزمون تافل PBT یکی از انواع آزمون تافل است. همانطور که از نامش پیداست، این آزمون به شکل سنتی و روی کاغذ برگزار می شود.  در این آزمون، مهارت های داوطلب در بخش هایی مانند گوش دادن، خواندن، نوشتن و دستور زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار می گیرند. توجه داشته باشید که این شکل از آزمون تافل TOEFL تنها در مناطق و کشورهایی برگزار می شود که اینترنت در دسترس نیست. 
شرکت در این آزمون 2.5 ساعت به طور می انجامد. در کنار این آزمون، آزمون اینترنتی تافل TOEFL-iBT از محبوبیت بیشتری برخوردار است و به شکل گسترده تری برگزار می شود. اکثر دانشجویان بین المللی، آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT را ترجیح می دهند. در کشور ما نیز، شکل اینترنتی آزمون تافل TOEFL برگزار می شود. در این مطلب شما می توانید از تاریخ های برگزاری آزمون تافل TOEFL مطلع شوید.

آزمون اینترنتی تافل TOEFL-iBT

آزمون اینترنتی تافل TOEFL-iBT یکی از انواع آزمون تافل TOEFL میباشد که در بستر اینترنت و در سایت های آزمایشی تعیین شده، برگزار می شود. برای موفقیت بیشتر در این آزمون، پیشنهاد می کنیم با مهارت های اولیه تایپ آشنایی داشته باشید تا بتوانید در مدت زمان تعیین شده این آزمون را به پایان برسانید. این آزمون، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می دهد:

•    مهارت خواندن (Reading)
•    مهارت نوشتن (Writing)
•    مهارت گوش دادن (Listening)
•    مهارت صحبت کردن (Speaking)

این آزمون هر ساله در نقاط مختلف جهان و مکان های برگزار می شود بنابراین، شما انعطاف پذیری بسیار بالایی در هنگام انتخاب زمان و مکان برگزاری آزمون خواهید داشت. شرکت در این آزمون 3 الی 4 ساعت طول می کشد. آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT رایج ترین شکل آزمون تافل TOEFL است. و اکثر داوطلبان در کشورهای مختلف باید در این آزمون ثبت نام کنند. 

آزمون کامپیوتری تافل TOEFL-CBT

آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT یکی دیگر از انواع آزمون تافل است. این آزمون برای اولین بار در سال 1998 معرفی شد.  از آنجایی که هر دو آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT و آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT مفهوم آزمون از طریق کامپیوتر را منتقل میکنند، درک تفاوت های آنها برای اکثر داوطلبان دشوار است. پیش از هر چیز، تفاوت این دو آزمون در محتوا می باشد. 
در حال حاضر، آزمون تافل آی بی تی جدیدترین نسخه آزمون تافل است که جایگزین آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT نیز شده است. در واقع، آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT را می توان نسخه ارتقا یافته آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT در نظر گرفت.
هر دو این آزمون ها با هدف هماهنگ شدن با رشد امروزه فناوری ها طراحی شده اند و در مقایسه با آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT از مقبولیت بیشتری برخودار هستند. محدود نمره در آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT، 0 الی 120 نمره می باشد.

مقایسه آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT و آزمون اینترنتی تافل TOEFL-iBT

آزمون مبتنی بر اینترنت TOEFL (iBT) و آزمون مبتنی بر کاغذ TOEFL-PBT از نظر دسترسی و نحوه برگزاری تفاوت های قابل توجهی دارند. آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT در اواخر سال 1990 توسعه یافت و در سال 2005 به مردم معرفی شد. این آزمون در سال های بعد تقریبا به طور کامل جایگزین آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT شد. در حال حاضر، بیش از 97 درصد از داوطلبان آزمون تافل، از آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT استفاده می کنند. 
تنها دلیلی که آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT همچنان برگزار می شود این است که امکان دسترسی به اینترنت در برخی نقاط جهان وجود ندارد. بنابراین، داوطلبان جز شرکت در آزمون کاغذی تافل چاره دیگری ندارند. در اکثر کشورها، مانند ایران، از میان انواع آزمون تافل TOEFL، تنها شکل اینترنتی آزمون برگزار می شود. این بدان معناست که داوطلبان با سهولت بیشتری می توانند تاریخ مناسب برای شرکت در آزمون را انتخاب کنند. 
در مقابل، آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT در مکان های محدودی برگزار می شود. علاوه بر این، این آزمون به صورت ماهیانه بیش از یک بار برگزار نمی شود. در دسترس بودن کمتر آزمون کاغذی تافل به این معناست که پیش بینی سوالات این آزمون نیز مشکل تر است. 
از نظر محتوا نیز آزمون های تافل آی بی تی TOEFL-iBT و آزمون کاغذی تافل TOEFL PBT تفاوت های قابل توجهی دارند. در آزمون اینترنتی تافل TOEFL-iBT، مهارت گفتاری شما در یک بخش مجزا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در مقابل، در آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT، مهارت های گفتاری اصلا مورد سنجش قرار نمیگیرند! برخی بخش های آزمون کاغذی تافل هیچ معادلی در آزمون اینترنتی تافل ندارند! (مانند بخش های تکمیل یا تصحیح جمله)
بخش رایتینگ آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT شامل دو مقاله است. شما برای نوشتن این دو مقاله 60 دقیقه در اختیار خواهید داشت. این مدت زمان و تعداد سوالات دو برابر بخش مشابه در آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT می باشد. به طور کلی می توان گفت که آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT از داوطلبان می خواهد تا توانایی خود در ترکیب مهارت های مختلف را نشان دهند. در مقابل، آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT یک آزمون بسیار محدودتر است. 
در واقع، آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT نسخه به روز رسانی شده دیگر انواع آزمون تافل TOEFL است. مدت زمان شرکت در این آزمون نیز از آزمون کاغذی بیشتر است. 
در سیستم نمره دهی آزمون کاغذی تافل TOEFL-PBT، پاسخ های صحیح شما برای هر بخش (نمرات خام) به نمرات مقیاس بندی شده تبدیل خواهند شد. سپس، نمره کل شما با استفاده از یک فرمول ساده ریاضی تعیین می شود. محدوده کل نمره آزمون کاغذی تافل TOEFL، 310 الی 677 امتیاز می باشد. نحوه تعیین نمره در آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT چندان پیچیده نیست. هر بخش 30 امتیاز دارد و شما با توجه به تعداد پاسخ های درست خود در هر بخش، نمره ای بین 0 الی 120 دریافت خواهید کرد.
سرویس آزمون آزمایشی یا ETS، داده هایی در مورد آزمون های اینترنتی تافل و آزمون کاغذی تافل برگزار کرده است که بر اساس آنها می توان نمرات دو آزمون را با یکدیگر تطبیق داد.

 

فرق تافل آی بی تی و سی بی تی با تافل پی بی تی

مقایسه آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT و آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT

همانطور که گفتیم، آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT از زمانی که معرفی شده به طور کامل جایگزین نسخه قدیمی تر خود یعنی آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT شده است. هر دو آزمون در بستر اینترنت و با استفاده از کامپیوتر برگزار می شوند و تفاوت اصلی در محتوا و ساختار آزمون می باشد. 
برگزاری آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT از سال 2006 به طور کامل متوقف شده است. علاوه بر این، اگر تا کنون در آزمون تافل سی بی تی TOEFL-CBT شرکت کرده باشید نمرات شما دیگر معتبر شناخته نمی شوند. در حال حاضر، مدرک آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT به طور گسترده ای در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و سایر نقاط جهان پذیرفته می شود.
تمام کردن آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT چهار ساعت طول می کشد. هر دو آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT و تافل سی بی تی TOEFL-CBT، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را پوشش می دهند. بنابراین، در هر دو آزمون شما باید به سوالات چهار بخش خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن پاسخ دهید. 
بخش خواندن، طولانی ترین بخش آزمون محسوب می شود اما چندان دشوار نیست. از آنجایی که اغلب متن هایی که در این بخش ارائه می شوند ماهیت آکادمیک دارند تنها باید دایره واژگان گسترده ای داشته باشید. 
بخش گوش دادن در تافل iBT برای اندازه گیری میزان درک شما از مهمترین جزئیات و ایده ها در یک مکالمه یا سخنرانی است. شما فایل صوتی را فقط و فقط یکبار خواهید شنید. با این حال، در طول شنیدن فایل صوتی می توانید نکات مهم را به صورت خلاصه یادداشت برداری کنید. در هنگام انجام این کار باید مراقب باید و زمان زیادی را تلف نکنید چرا که ممکن است بخش های مهم دیگر را از دست بدهید. در هنگام پاسخگویی به سوالات، می توانید به این یادداشت ها مراجعه کنید.
از سوی دیگر، در بخش صحبت کردن شما باید به 6 سوال پاسخ دهید. برخی از این سوالات شما را مستلزم می کنند به برخی از سوالات جواب دهید. آزمون گیرندگان از طریق این سوالات توانایی شما در انتقال افکار و ایده ها را ارزیابی می کنند. در بخش دیگر، از شما خواسته می شود یک جمع بندی کلی از مطالبی که خوانده اید یا به آنها گوش داده اید را ارائه کنید. در این سوال، مهارت های شما در خلاصه کردن و انتقال موثر اطلاعات و ارتباط با کلمات مورد سنجش قرار می گیرد.
بخش نوشتن خود به دو قسمت تقسیم می شود. در یک بخش، از شما خواسته می شود خلاصه ای از یک سخنرانی را بنویسید. در بخش دیگر، شما باید نقطه نظر و دیدگاه خاص خود در مورد یک موضوع یا مسئله را بیان کنید. 
خلاصه مطلب:
•    انواع آزمون تافل TOEFL  وجود دارد که جدیدترین آنها تافل آی بی تی TOEFL-iBT است. 
•    آزمون تافل پی بی تی TOEFL-PBT همان آزمون کاغذی تافل است که در حال حاضر تنها در مناطقی که محدودیت اینترنت وجود دارد برگزار می شود
•    آزمون کامپیوتری تافل TOEFL-CBT و آزمون اینترنتی تافل TOEFL-iBT به شکل مشابهی برگزار می شوند. با این حال، ساختار مشابهی دارند. آزمون تافل آی بی تی TOEFL-iBT نسخه به روزرسانی شده آزمون کامپیوتری تافل است.
•    آزمون کامپیوتری تافل TOEFL-CBT دیگر برگزار نمی شود.
•    در کشور ما ایران، شکل اینترنتی تافل TOEFL-iBT برگزار می شود. 

کلام آخر

صرف نظر از اینکه شما کدام یک از انواع آزمون تافل TOEFL را انتخاب کنید، بسیار اهمیت دارد که از حداقل نمره لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی اطلاع داشته باشید. خوشبختانه، داوطلبان می توانند بدون محدودیت بارها و بارها در آزمون های تافل TOEFL ثبت نام کنند. با این حال، ثبت نام در آزمون های تافل هر بار برای شما هزینه در بر خواهد داشت. 
بنابراین، پیشنهاد میکنیم پیش از ثبت نام در آزمون، از میزان آمادگی خود اطمینان حاصل کنید. برای رسیدن به این هدف، شرکت در آزمون آنلاین تافل TOEFL یا آزمون آزمایشی تافل TOEFL یک راه  حل بسیار عالی است. با شرکت در آزمون ماک تافل TOEFL، شما از نقاط قوت و ضعف خود مطلع خواهید شد. علاوه بر این، میتوانید پیشرفت های خود را نیز ردیابی کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!